Gå til innhold

Politi - for de som vurderer å søke politihøgskolen.


Anbefalte innlegg

Vil det si at de tar inn enda flere studenter neste år, eller er PHS sin kapasitet i Oslo sprengt?

 

Stemmer det!

 

Til 2009 kullet vil det bli tatt opp ca 530 studenter.

 

5 klasser vil bli sendt til Sæther Gård på Kongsvinger. Sæther gård er stedet GU2 og GU3 er på leir, i tillegg til Stavern.

De driver og bygger ut Sæther gård nå, for å kunne ta i mot disse klassene til 2009 kullet.

 

GU1 vil gjennomføres i Kongsvinger, men GU3 fullføres i enten Oslo/BOdø.

 

Kapasiteten på phs er sprengt ja, derfor vil Sæther gård virke som en midlertidig løsning. Jeg kan nevne at fasilitetene på Sæther er meeeget bra.

 

Da jeg gikk GU1 var vi 360 i kullet, mens daværende GU3 var 288, likevel merket vi at det var "trangt" på skolen. Da kan du tenke deg åssen det blir med 432 kullet og 530 kullet på skolen samtidig.

 

Hvorvidt phs flytter eller får ny bygning vet jeg ikke. Men det kommer garantert i media når det skjer.

 

 

så hvis jeg kommer inn i 2009 kullet, flytter jeg til kongsvinger? skolen for GU1 vil KUN være der? Nå blei jeg litt glad igjen her :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Vil det si at de tar inn enda flere studenter neste år, eller er PHS sin kapasitet i Oslo sprengt?

 

Stemmer det!

 

Til 2009 kullet vil det bli tatt opp ca 530 studenter.

 

5 klasser vil bli sendt til Sæther Gård på Kongsvinger. Sæther gård er stedet GU2 og GU3 er på leir, i tillegg til Stavern.

De driver og bygger ut Sæther gård nå, for å kunne ta i mot disse klassene til 2009 kullet.

 

GU1 vil gjennomføres i Kongsvinger, men GU3 fullføres i enten Oslo/BOdø.

 

Kapasiteten på phs er sprengt ja, derfor vil Sæther gård virke som en midlertidig løsning. Jeg kan nevne at fasilitetene på Sæther er meeeget bra.

 

Da jeg gikk GU1 var vi 360 i kullet, mens daværende GU3 var 288, likevel merket vi at det var "trangt" på skolen. Da kan du tenke deg åssen det blir med 432 kullet og 530 kullet på skolen samtidig.

 

Hvorvidt phs flytter eller får ny bygning vet jeg ikke. Men det kommer garantert i media når det skjer.

 

 

så hvis jeg kommer inn i 2009 kullet, flytter jeg til kongsvinger? skolen for GU1 vil KUN være der? Nå blei jeg litt glad igjen her :)

Slik jeg forstod det var det kun 5 av klassene i gu1 som skulle til Kongsvinger. Håper da det stemmer for jeg har ikke mulighet til å flytte dit.

Lenke til kommentar
For å rette på evt. misforståelser. Kun 5 klasser vil bli sendt til Kongsvinger.

Politihøgskolen flyttes ikke til Kongsvinger.

 

1 klasse består av 24 personer. Så det betyr at ca 120 studenter vil gjennomføre GU1 i Kongsvinger høsten 2009.

 

'Flott.. for det er jo absolutt ikke dyrere å bo i oslo :p

Lenke til kommentar
For å rette på evt. misforståelser. Kun 5 klasser vil bli sendt til Kongsvinger.

Politihøgskolen flyttes ikke til Kongsvinger.

 

1 klasse består av 24 personer. Så det betyr at ca 120 studenter vil gjennomføre GU1 i Kongsvinger høsten 2009.

 

'Flott.. for det er jo absolutt ikke dyrere å bo i oslo :p

 

 

Det er overkommelig med en fin liten hybel, stipend/lån og en deltidsjobb ved siden av.

Du kommer til å stortrives i Oslo ;)

Lenke til kommentar

Hei Politistudent, og andre interesserte!

 

Det ser jo ut som det skal rekrutteres mange politistudenter framover, og man får inntrykk av at det mangler en del politifolk rundt om i landet. Det er selvsagt svært positivt at det er gode jobbmuligheter i framtiden.

 

Jeg begynner på GU1 til høsten, og gleder meg selvsagt veldig til det. Jeg er likevel litt bekymret for økonomien som student, og satt i den sammenheng og lekte med noen tanker som jeg synes PHS burde vurdere.

 

I og med at kapasiteten på skolene er rimelig sprengt, kunne man jo feks. løst dette på følgende måte:

 

- Man tar GU1 på vanlig vis

- Man tar GU2 på vanlig vis

- GU3 tar man på deltid over feks. to år, mens man jobber deltid som "ufaglært" (med lønn) ved siden av deltidsstudiene. Undervisningen kan feks. desentraliseres noe, slik at man får en del av undervisningen i det distriktet man jobber, mens noe kan tas på PHS ved studiesamlinger.

 

På denne måten vil:

- PHS vil få frigjort kapasitet på skolen, slik at man ikke har problemer med å skaffe plass til nye GU1-studenter.

- Man vil få bemannet ubesatte stillinger med GU3-studenter (det finnes tross alt politifolk som ikke har noen form for politi(høg)skole pr. i dag, så det burde vel kunne fungere(?).

- På toppen av det hele vil man faktisk ha en viss inntekt mens man studerer!

 

Snakk om vinn-vinn-situasjon :thumbup:

 

Det er faktisk en god del høgskolestudier man kan ta som deltidsstudent, så hvorfor ikke PHS også? Nå kommer jo PHS inn under samordna opptak, og går på den måte et nytt skritt mot å være en "vanlig" høgskole.

 

Noen tanker rundt dette? Har noe lignende vært vurdert?

Lenke til kommentar

Gode tanker om dette. Men jeg mener GU3 ikke kan tas på deltid. Det er mange fag man må gå gjennom for å virkelig få kjennskap til politiyrket. Du vil se det når du starter til høsten.

 

Det er mye vi må ha for å være "komplett" til tjeneste når vi går ut GU3.

Fagene vi har i GU3 er essensielle for at vi skal kunne utføre tjenesten på en forsvarlig måte, derfor er det veldig viktig å ha gått gjennom dette før vi går ut i tjeneste. Blant annet nevnes operativ godkjenning, blant annet våpen.

 

De ufaglærte politimennene brukes ikke, såvidt jeg vet, til væpnede oppdrag eller andre oppdrag som virkelig krever politihøgskolekompetanse. Å ansette ufaglærte GU3 vil være det samme, selv om vi har ett års praksis. Vi trenger å være ferdig utdannet før vi virkelig kan jobbe. Ufaglærte politimenn finnes bare ved grisgrendte strøk og hos de bittesmå lensmannskontorene hvor bemanningen er skammelig lav.

 

Å få litt og litt undervisning på tjenestestedene vil være vanskelig da det ikke er sikkert at alle får samme læringen. Å reise innover til phs igjen for samlinger er tungvint for tjenestemenn som jobber langt unna.

 

Gode tanker fortsatt, men jeg tviler sterkt på at de gjennomfører GU3 som deltidsstudie.

Men jeg tror at etter at du har gjennomført GU1 så vil du innse hvor viktig det er å ha gått gjennom alle fagene før vi går ut i aktiv tjeneste, og blir regnet som fullverdige tjenestemenn.

 

Økonomien må dessverre vi politistudenter som er litt etablerte slite med...

Å få betalt for å gå på phs hadde vært gull.

 

Politi er et krevende yrke, og har et krevende studie. Personlig synes jeg 3 år er nok, og du får plenty med tid til å utvikle deg og være operativ i GU2. Selv etter å ha gjennomført praksisåret er det fortsatt mye igjen å lære, selv om jeg føler meg ganske ivrig til å være ute å jobbe.

 

Selv om phs har lagt seg i samarbeid med Samordna opptak, kan vi nesten ikke kalle phs for "vanlig" høgskole.

Dette er et spesielt profesjonsstudium.

 

Men man vet aldri. Phs er stadig i forandring, og kanskje en dag blir det slik som du har forespeilet. ;)

 

Politihøgskolen kommer nok heller til å bygge ut, eller flytte til større lokaler. Så plassmangelen vil nok være midlertidig.

 

ps.

Ellers håper jeg at dere som starter i GU1 til høsten, som er aktive her på tråden, hjelper meg litt med spørsmål og svar her. Jeg gjør oppmerksom på at utover høsten vil jeg ikke være like tilgjengelig for å svare på spørsmål. Etter at jeg startet tråden har det vært som en "ekstrajobb" for meg, og det tar tid å svare alle her og i private beskjeder. Håper dere forstår dette. :)

Endret av politistudent
Lenke til kommentar
Gode tanker om dette. Men jeg mener GU3 ikke kan tas på deltid. Det er mange fag man må gå gjennom for å virkelig få kjennskap til politiyrket. Du vil se det når du starter til høsten.

 

Det er mye vi må ha for å være "komplett" til tjeneste når vi går ut GU3.

Fagene vi har i GU3 er essensielle for at vi skal kunne utføre tjenesten på en forsvarlig måte, derfor er det veldig viktig å ha gått gjennom dette før vi går ut i tjeneste. Blant annet nevnes operativ godkjenning, blant annet våpen.

 

De ufaglærte politimennene brukes ikke, såvidt jeg vet, til væpnede oppdrag eller andre oppdrag som virkelig krever politihøgskolekompetanse. Å ansette ufaglærte GU3 vil være det samme, selv om vi har ett års praksis. Vi trenger å være ferdig utdannet før vi virkelig kan jobbe. Ufaglærte politimenn finnes bare ved grisgrendte strøk og hos de bittesmå lensmannskontorene hvor bemanningen er skammelig lav.

 

Å få litt og litt undervisning på tjenestestedene vil være vanskelig da det ikke er sikkert at alle får samme læringen. Å reise innover til phs igjen for samlinger er tungvint for tjenestemenn som jobber langt unna.

 

Gode tanker fortsatt, men jeg tviler sterkt på at de gjennomfører GU3 som deltidsstudie.

Men jeg tror at etter at du har gjennomført GU1 så vil du innse hvor viktig det er å ha gått gjennom alle fagene før vi går ut i aktiv tjeneste, og blir regnet som fullverdige tjenestemenn.

 

Økonomien må dessverre vi politistudenter som er litt etablerte slite med...

Å få betalt for å gå på phs hadde vært gull.

 

Politi er et krevende yrke, og har et krevende studie. Personlig synes jeg 3 år er nok, og du får plenty med tid til å utvikle deg og være operativ i GU2. Selv etter å ha gjennomført praksisåret er det fortsatt mye igjen å lære, selv om jeg føler meg ganske ivrig til å være ute å jobbe.

 

Selv om phs har lagt seg i samarbeid med Samordna opptak, kan vi nesten ikke kalle phs for "vanlig" høgskole.

Dette er et spesielt profesjonsstudium.

 

Men man vet aldri. Phs er stadig i forandring, og kanskje en dag blir det slik som du har forespeilet. ;)

 

Politihøgskolen kommer nok heller til å bygge ut, eller flytte til større lokaler. Så plassmangelen vil nok være midlertidig.

 

ps.

Ellers håper jeg at dere som starter i GU1 til høsten, som er aktive her på tråden, hjelper meg litt med spørsmål og svar her. Jeg gjør oppmerksom på at utover høsten vil jeg ikke være like tilgjengelig for å svare på spørsmål. Etter at jeg startet tråden har det vært som en "ekstrajobb" for meg, og det tar tid å svare alle her og i private beskjeder. Håper dere forstår dette. :)

 

Hehe!

Ser absolutt en del av argumentene, og skal selvsagt innrømme at jeg ikke kan uttale meg om studiet før jeg faktisk har gått der selv :innocent:

 

Jeg er også etablert, og ser etter alle tenkelige (og utenkelige) muligheter for å komme gjennom studiet uten å være helt skakkjørt økonomisk.

 

Jeg er enig med at tre år er nok på skole, så sånn sett er det jo en fordel med et heltidsstudie.

 

Hehe! Jeg er enig i at PHS ikke er en "vanlig" høgskole i seg selv, men jeg tenkte mer på opptaksprosessen som nå går gjennom SO :!: De fleste høgskoler er vel egentlig profesjonsstudier.... Dårlig ordvalg av meg å si "vanlig" :D Hva er en "vanlig" høgskole???? Hehehe!!!

 

Så litt spm:

Jeg er faktisk litt skremt over tanken på å gå på skole igjen, siden det tross alt er elleve år siden jeg gikk ut av vgs. Studieteknikk osv. er jo et glemt kapittel for meg :ermm: . Får man god innføring i studieteknikk på skolen, eller er man overlatt til "seg selv" på det området. Jeg håper og tror at man uansett kan støtte seg til medstudenter, som har litt ferskere studiererfaring enn undertegnede.

 

Ellers må vel vi nye GU1-ere kunne bidra litt her på forumet etterhvert. Det synes jeg vi skylder "Politistudent", som har gjort, og gjør, en fremragende jobb som skribent her!!

Lenke til kommentar
Så litt spm:

Jeg er faktisk litt skremt over tanken på å gå på skole igjen, siden det tross alt er elleve år siden jeg gikk ut av vgs. Studieteknikk osv. er jo et glemt kapittel for meg :ermm: . Får man god innføring i studieteknikk på skolen, eller er man overlatt til "seg selv" på det området. Jeg håper og tror at man uansett kan støtte seg til medstudenter, som har litt ferskere studiererfaring enn undertegnede.

 

Ellers må vel vi nye GU1-ere kunne bidra litt her på forumet etterhvert. Det synes jeg vi skylder "Politistudent", som har gjort, og gjør, en fremragende jobb som skribent her!!

 

 

Veldig mange av oss som begynner på phs er vanligvis godt voksne mennesker som har gjort unna studiene for lenge siden. Å sette seg ned igjen og begynne å lese kan være tungt for mange av oss.

 

Du får tilbud om et par timers studieteknikk kurs i GU1 om jeg husker det riktig. Ellers er vi ganske overlatt til oss selv når det gjelder lesingen. Og selvsagt kan vi støtte oss til medstudenter, det er på den måten vi lærer mest, det er å lære av hverandre. :)

Det beste er å sette seg ned i grupper for å lese sammen og diskutere sammen.

 

Selv bekymret jeg meg etter et 4-5 år uten å ha studert noe, til å begynne å lese igjen på phs. Men jeg kom meg brukbart gjennom, og det gjør 99% av studentene også. :D No worries...

 

Det blir en spennende og morsom studiehverdag, og det vil gjøre deg enda mer motivert. Så GU1 kommer du til å "cruise" deg gjennom. :p

I klassen min er det flere som er godt over 30 som har jobbet siden de gikk ut av vgs, og de har klart seg meget bra. Til tross for kone/barn, huslån og ræva økonomi :p

Lenke til kommentar
ps.

Ellers håper jeg at dere som starter i GU1 til høsten, som er aktive her på tråden, hjelper meg litt med spørsmål og svar her. Jeg gjør oppmerksom på at utover høsten vil jeg ikke være like tilgjengelig for å svare på spørsmål. Etter at jeg startet tråden har det vært som en "ekstrajobb" for meg, og det tar tid å svare alle her og i private beskjeder. Håper dere forstår dette. :)

 

Hei politistudent!

 

Jeg kan hjelpe til litt, da jeg også har kommet inn på PHS `08!! Gleder meg veldig til dette, og håper det står til forventningene.

 

Mvh

Lenke til kommentar
ps.

Ellers håper jeg at dere som starter i GU1 til høsten, som er aktive her på tråden, hjelper meg litt med spørsmål og svar her. Jeg gjør oppmerksom på at utover høsten vil jeg ikke være like tilgjengelig for å svare på spørsmål. Etter at jeg startet tråden har det vært som en "ekstrajobb" for meg, og det tar tid å svare alle her og i private beskjeder. Håper dere forstår dette. :)

 

Hei politistudent!

 

Jeg kan hjelpe til litt, da jeg også har kommet inn på PHS `08!! Gleder meg veldig til dette, og håper det står til forventningene.

 

Mvh

 

Gratulerer så mye.

 

Det er kjempefint at motiverte søkere kan spørre politistudenter direkte om forskjellige spørsmål.

Da er det også greit at det er flere av oss som kan svare. :D

Lenke til kommentar
Hei, politistudent:) Må en ha norsk statsborgerskap for å komme inn på politistudiet? Takk på forhånd:)

 

Opptakskrav

Søkere som tas opp må oppfylle følgende formelle krav: Norsk statsborger

 

 

så JA du må være norsk statsborger

så hvis du vil bli politi er det bare å skaffe seg norsk statsborgerskap og søke i vei, folk med minoritetsbakgrunn er veldig ettertraktet i offentlige etater for tida

står stadig at folk med minoritetsbakgrunn er oppfordret til å søke

Lenke til kommentar

Hmm, har bare et lite spm angående 2 året, du nevnte tidligere at du hadde vært i en episode med noen jenter som ble forfulgt. det jeg lurer på er om dere i andre året er aleine med en eller to utdannede polititjenestemenn, eller om dere er 5 studenter sammen til en hver tid hvis du skjønner hva jeg mener?

Lenke til kommentar
Hmm, har bare et lite spm angående 2 året, du nevnte tidligere at du hadde vært i en episode med noen jenter som ble forfulgt. det jeg lurer på er om dere i andre året er aleine med en eller to utdannede polititjenestemenn, eller om dere er 5 studenter sammen til en hver tid hvis du skjønner hva jeg mener?

 

Du skal normalt følge din egen veileder, og dere kjører enten alene sammen eller du som tredjemann.

 

Studentene fordeles på forskjellige vaktlag. De steder der det er mange studenter kan det hende at 2 studenter eller flere er på samme vaktlag.

 

Der det er få studenter havner vi på forskjellige vaktlag.

 

Så du følger både veileder alene, eller du og veileder pluss en annen tjenestemann. Dette kommer helt an på dine egne personlige egenskaper, og om det er trygt nok å sende en tjenestemann med en student ut på patrulje.

 

Så dette varierer fra sted til sted, og fra person.

 

Jeg har personlig kjørt mye alene med min veileder.

 

Et eks.

I kveld er dere 4 på et vaktlag. Dette er 3 tjenestekvinne/menn og 1 student.

Normalt telles dette som bare 3 mann på vakt.

 

Dere kan enten deles opp i to patruljer. Du og veileder, og tjenestemennene med hverandre.

Eller 4 i en bil.

 

Normalt deles man opp i 2 patruljer, slik at en patrulje er veileder og student.

 

Er det derimot 5 på vakt en kveld, 4 tjenestemenn og 1 student, vil det bli delt i 2 patruljer hvor du er 3.dje mann.

Lenke til kommentar
Tenkte og trene meg inn til beredskaps troppen, er det mange søkere osv her?

 

Man kan ikke søke seg inn i beredskapstroppen.

Beredskapstroppen velger selv sine medlemmer utifra den generelle politistaben, dette er som regel folk som er anbefalt, og godt skikket for slik tjeneste.

Kilde: Politiblikket av Liv Finstad.

 

Du / (Finstad) tar feil. Kilde: Beredskapstroppens egne nettsider. Kanskje du kan komme med sidetall?

Lenke til kommentar
Du / (Finstad) tar feil. Kilde: Beredskapstroppens egne nettsider. Kanskje du kan komme med sidetall?

 

Antageligvis er dette altså da feil, beklager.

Jeg kan ikke gi noe sidetall her og nå, da boka ligger igjen på hybelen min. Det skal nevnes at boka er gammel, så det kan være derfor det står der. Eller, så er det jeg som roter nå igjen. :wee:

 

Uansett! Da er det bare å søke ivei.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...