Gå til innhold

Politi - for de som vurderer å søke politihøgskolen.


Anbefalte innlegg

Hei!

 

Jeg begynner på PHS til høsten, og har hørt rykter om at vi får mat på skolen hver dag. Får man flere måltider, og hvordan er i såfall maten? :)

 

 

Hehehe, da er det nok noen som har tullet med deg. Mat må vi kjøpe i kantina. Penger kan fylles inn i studentbeviset for å kjøpe mat, det blir litt billigere enn å betale kontanter.

 

Maten varierer, lunsjen er helt ok. Men middagen derimot pleier å være ganske bra til en rimelig penge. Jeg pleier vanligvis å få i meg middagen på skolen før jeg drar hjem. :D

Endret av politistudent
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Hehehe, da er det nok noen som har tullet med deg. Mat må vi kjøpe i kantina. Penger kan fylles inn i studentbeviset for å kjøpe mat, det blir litt billigere enn å betale kontanter.

 

Maten varierer, lunsjen er helt ok. Men middagen derimot pleier å være ganske bra til en rimelig penge. Jeg pleier vanligvis å få i meg middagen på skolen før jeg drar hjem. :D

 

Fikk inntrykk av at han var seriøs, men enten så har han eller jeg misforstått noe... Jaja, det blir vel gjerne noen billige (og forhåpentligvis) smakfulle middager det neste året. Syntes det virket litt for godt til å være sant, det om gratis måltider.

Lenke til kommentar
Noen som vet om man må løfte bena også under Styrke høy bom menn øvelsen? - Slik mannen på bildet her gjør... Eller kan man bare la dem henge rett ned? Det står også at "Kipp" ikke er lov. Jeg har prøvd å google, men har ikke funnet ut av hva dette er?

 

 

Kipp vil si å "sparke" seg selv oppover. Du burde høre med opptaksansvarlig på [email protected].

Lenke til kommentar
Noen som vet om man må løfte bena også under Styrke høy bom menn øvelsen? - Slik mannen på bildet her gjør... Eller kan man bare la dem henge rett ned? Det står også at "Kipp" ikke er lov. Jeg har prøvd å google, men har ikke funnet ut av hva dette er?

 

Der jeg var måtte vi i alle fall ikke det..

Lenke til kommentar
SÅ hvis du står helt greit på den fysiske testen, og gjør det bra på intervjuene med nemda, står det på konkurransepoengene om å komme inn da?? Opptaket for phs er like komplisert å skjønne som rekkefølgen på star wars filmene :p

 

Det er ganske enkelt skal du se.

 

DU har jo forstått det riktig og. Består du fysisk test og blir vurdert som skikket er det bare konkurransepoengene som skiller mellom venteliste og studieplass.

 

Til årets opptak var det et krav om å ha 49,5 poeng for å bli tatt opp.

 

Har du de poengene eller mer, består fysisk test og intervju blir du tatt opp. Så enkelt er det.

 

Aaaah, jammen DA forstår jeg det riktig :yes: Tror jeg har rundt.. *regne.. alderspoeng og kjønnspoeng*... nærmere 60 :ohmy::thumbup: Så da er det bare å jobbe beinhardt med det fysiske, som jeg ikke er SÅ flink til enda :p

Lenke til kommentar
SÅ hvis du står helt greit på den fysiske testen, og gjør det bra på intervjuene med nemda, står det på konkurransepoengene om å komme inn da?? Opptaket for phs er like komplisert å skjønne som rekkefølgen på star wars filmene :p

 

Det er ganske enkelt skal du se.

 

DU har jo forstått det riktig og. Består du fysisk test og blir vurdert som skikket er det bare konkurransepoengene som skiller mellom venteliste og studieplass.

 

Til årets opptak var det et krav om å ha 49,5 poeng for å bli tatt opp.

 

Har du de poengene eller mer, består fysisk test og intervju blir du tatt opp. Så enkelt er det.

 

Aaaah, jammen DA forstår jeg det riktig :yes: Tror jeg har rundt.. *regne.. alderspoeng og kjønnspoeng*... nærmere 60 :ohmy::thumbup: Så da er det bare å jobbe beinhardt med det fysiske, som jeg ikke er SÅ flink til enda :p

Kjønnspoeng? :p Trodde man stilte likt uansett om man har snabel eller ikke.

Lenke til kommentar
Kjønnspoeng? :p Trodde man stilte likt uansett om man har snabel eller ikke.

 

Edit:

 

Artig. Jeg har aldri hørt om at man får poeng for kjønn. Så alle stiller nok likt der.

 

Jeg vet ikke om jeg har fortalt om det med fysiske tester i GU2.

Består man GU2 får man vurderingen norm og under norm. Består du etter fagplanen men stryker på fysisk får du "under norm" på tjenesteuttalelsen.

 

Etter fire øvelser kan du ha minst tre øvelser på niva 1, og en øvelse på nivå 2. Dette er minimum for å få bestått.

 

For menn:

3000 m

nivå 1: 13min 20sek eller raskere.

 

Kroppsheving i bom

Nivå 1: 5 rep eller mer

 

Stillestående lengde:

Nivå 1: 2.35 meter eller lengre

 

Benkpress (1RM)

Nivå 1: 70 kg eller tyngre.

 

Merk at dette er minimumskravene for å få nivå 1. Tre av disse øvelsene må være minst nivå 1, og maks en øvelse kan være på nivå 2 for å bestå.

 

Løfter du minstekravet til nivå 1 vil du følgelig få bestått i GU3. Men da får du lavest poengscore i nivå 1.

Løper du fortere, tar flere kroppshevinger, hopper lengre og benker tyngre får du flere poeng.

 

Poengene bestemmer karakteren din. En student kan klokke inn på nivå 1 på alle øvelsene, men tar han bare minstekravet i nivået vil få han dårligere karakter.

 

Jeg er ikke sikker på hva nivået for kvinner er.

Endret av politistudent
Lenke til kommentar

Kjønnspoeng

Til enkelte studier gis det kjønnspoeng. Poengene gis i primærvitnemålskvoten.

 

Det gis 2 poeng til kvinnelige søkere til følgende studier:

 

2- og 3-årige ingeniørstudier (unntatt kjemi)

maritime høyskolestudier

landbruksstudier ved statlige høyskoler

informatikkstudier ved Høgskolen i Østfold

5-årig informatikkstudier ved Universitetet i Oslo

siv.ing.-studiene ved Norges teknisk-naturvitenskaplige universitet (NTNU), unntatt industriell kjemi og bioteknologi og arkitektstudiet

Det gis 2 poeng til mannlige søkere til følgende studier:

 

veterinær- og dyrepleierstudiene ved Norges Veterinærhøgskole

Lenke til kommentar
Er nivå 1 det vanskeligste?

 

Du har nivå 1, 2 og 3.

I stedet for å løfte for eksempel 70 kg i benken, som er minstekravet til nivå 1, kan du i stedet løfte 90 kg. Det gjør at du ligger i nivå 1, men får mye mer poeng. Poengene sammenlagt avgjør karakteren i idrett.

 

På fire øvelser (3000m, benkpress, heving i bom, lengdehopp) kan du kun ligge på nivå 2 i en av dem. Resten må være nivå 1 for å bestå.

 

Eks.

 

Nivå 1 i fire øvelser = bestått fysisk test

Nivå 1 i tre øvelser, nivå 2 i en øvelse = bestått fysisk test

 

Alt annet enn dette er stryk.

Lenke til kommentar

Men er det bestått/ikke bestått som gjelder for de fysiske? Må si at det ikke var noen spesielt avskrekkende krav for å ligge innenfor nivå 1 på noen av øvelsene. Klarer vel rundt 100kg i benk (1rm), 7-8 pull ups og 2.40 i stille lengde. Løpingen er jeg mer usikker på om dagen. Men det betyr at jeg allerede nå ligger ganske godt an for å bestå de fysiske kravene i andre klasse phs? Er jo betryggende det da siden man har et par år til å trene seg opp videre på skalaen på nivå 1 :). Men er det samme krav i GU3?

Lenke til kommentar
Kjønnspoeng? :p Trodde man stilte likt uansett om man har snabel eller ikke.

 

Edit:

 

Artig. Jeg har aldri hørt om at man får poeng for kjønn. Så alle stiller nok likt der.

 

Jeg vet ikke om jeg har fortalt om det med fysiske tester i GU2.

Består man GU2 får man vurderingen norm og under norm. Består du etter fagplanen men stryker på fysisk får du "under norm" på tjenesteuttalelsen.

 

Etter fire øvelser kan du ha minst tre øvelser på niva 1, og en øvelse på nivå 2. Dette er minimum for å få bestått.

 

For menn:

3000 m

nivå 1: 13min 20sek eller raskere.

 

Kroppsheving i bom

Nivå 1: 5 rep eller mer

 

Stillestående lengde:

Nivå 1: 2.35 meter eller lengre

 

Benkpress (1RM)

Nivå 1: 70 kg eller tyngre.

 

Merk at dette er minimumskravene for å få nivå 1. Tre av disse øvelsene må være minst nivå 1, og maks en øvelse kan være på nivå 2 for å bestå.

 

Løfter du minstekravet til nivå 1 vil du følgelig få bestått i GU3. Men da får du lavest poengscore i nivå 1.

Løper du fortere, tar flere kroppshevinger, hopper lengre og benker tyngre får du flere poeng.

 

Poengene bestemmer karakteren din. En student kan klokke inn på nivå 1 på alle øvelsene, men tar han bare minstekravet i nivået vil få han dårligere karakter.

 

Jeg er ikke sikker på hva nivået for kvinner er.

Vil si dette var overkommelige krav:D Må komme over det første hinderet, som er og komme inn på PHS.

Lenke til kommentar
Men er det bestått/ikke bestått som gjelder for de fysiske? Må si at det ikke var noen spesielt avskrekkende krav for å ligge innenfor nivå 1 på noen av øvelsene. Klarer vel rundt 100kg i benk (1rm), 7-8 pull ups og 2.40 i stille lengde. Løpingen er jeg mer usikker på om dagen. Men det betyr at jeg allerede nå ligger ganske godt an for å bestå de fysiske kravene i andre klasse phs? Er jo betryggende det da siden man har et par år til å trene seg opp videre på skalaen på nivå 1 :). Men er det samme krav i GU3?

 

 

I GU2 trenger man kun bestått/ ikke bestått.

 

i GU3 trenger man det samme. Men som jeg nevnte, ligger du bare på minstekravet til nivå 1 får du den dårligste ståkarakteren, D/E i GU3.

 

Eks

Nivå 1- 70 kg i benk : minstekrav (lavest poengscore)

Nivå 1- 130 kg i benk: Maks poengscore

 

Poengene blir lagt sammen og karakteren blir regnet ut fra det.

Tar du maks i alt i nivå 1 er karakteren A det beste du får.

Lenke til kommentar
Men er det bestått/ikke bestått som gjelder for de fysiske? Må si at det ikke var noen spesielt avskrekkende krav for å ligge innenfor nivå 1 på noen av øvelsene. Klarer vel rundt 100kg i benk (1rm), 7-8 pull ups og 2.40 i stille lengde. Løpingen er jeg mer usikker på om dagen. Men det betyr at jeg allerede nå ligger ganske godt an for å bestå de fysiske kravene i andre klasse phs? Er jo betryggende det da siden man har et par år til å trene seg opp videre på skalaen på nivå 1 :). Men er det samme krav i GU3?

 

 

I GU2 trenger man kun bestått/ ikke bestått.

 

i GU3 trenger man det samme. Men som jeg nevnte, ligger du bare på minstekravet til nivå 1 får du den dårligste ståkarakteren, D/E i GU3.

 

Eks

Nivå 1- 70 kg i benk : minstekrav (lavest poengscore)

Nivå 1- 130 kg i benk: Maks poengscore

 

Poengene blir lagt sammen og karakteren blir regnet ut fra det.

Tar du maks i alt i nivå 1 er karakteren A det beste du får.

Lenke til kommentar
Men er det bestått/ikke bestått som gjelder for de fysiske? Må si at det ikke var noen spesielt avskrekkende krav for å ligge innenfor nivå 1 på noen av øvelsene. Klarer vel rundt 100kg i benk (1rm), 7-8 pull ups og 2.40 i stille lengde. Løpingen er jeg mer usikker på om dagen. Men det betyr at jeg allerede nå ligger ganske godt an for å bestå de fysiske kravene i andre klasse phs? Er jo betryggende det da siden man har et par år til å trene seg opp videre på skalaen på nivå 1 :). Men er det samme krav i GU3?

 

 

I GU2 trenger man kun bestått/ ikke bestått.

 

i GU3 trenger man det samme. Men som jeg nevnte, ligger du bare på minstekravet til nivå 1 får du den dårligste ståkarakteren, D/E i GU3.

 

Eks

Nivå 1- 70 kg i benk : minstekrav (lavest poengscore)

Nivå 1- 130 kg i benk: Maks poengscore

 

Poengene blir lagt sammen og karakteren blir regnet ut fra det.

Tar du maks i alt i nivå 1 er karakteren A det beste du får.

 

Hmm, du har ikkje en link til en side der alle kravene står slik du skrev den i benken maks og minimum?

eller kanskje du kunne skrevet dem her? det er vel bare i 3 klasse dette egentlig teller er det ikke?

Lenke til kommentar
Hmm, du har ikkje en link til en side der alle kravene står slik du skrev den i benken maks og minimum?

eller kanskje du kunne skrevet dem her? det er vel bare i 3 klasse dette egentlig teller er det ikke?

 

 

Det teller i GU2 også. Stryker du på fysiske tester vil du få "under norm" på din tjenesteuttalelse. Du blir testet på høsten og ved avslutningen av praksisåret. Stryker du på høsten er det ok, da kan du forbedre deg til våren. Stryker du da også vil det om dette på din tjenesteuttalelse.

 

Men i GU3 er det avgjørende å bestå da dette er med på å bestemme karakteren din. Stryk = ingen vitnemål

 

Det finnes ingen link på nettet til disse kravene. De får du når du starter på skolen.

 

Jeg har nå skrevet minimumskravene. Skal finne ut hva maksimum poengene er og legge det ut senere.

 

Edit:

Disse testene kommer to ganger i GU1. Men utfallet har ingenting å si i første klasse.

Endret av politistudent
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...