Gå til innhold

Politi - for de som vurderer å søke politihøgskolen.

Anbefalte innlegg

at dere orker den diskusjonen en gang til. Jeg gidder ikke lese i gjennom det en gang.

Her er det de begrunnet mitt avslag med:

e) Yrkesmotivasjon, herunder kjennskap til politiyrket

f) Refleksjon i forhold til politirollen

g) Naturlig myndighet og autoritet

h) Modenhet, herunder refleksjons- og vurderingsevne

Jeg var vel litt for søt i svarene mine da:-P

Du la opp til det selv.

Kjipt at du ikke kom inn da. Får prøve på nytt til neste år!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
at dere orker den diskusjonen en gang til. Jeg gidder ikke lese i gjennom det en gang.

Såpass ja, vær litt mer streng neste gang:)

Lenke til kommentar

Såpass ja, vær litt mer streng neste gang:)

Det går nok bedre neste gang Hanne. Anbefaler fortsatt www.politiforum.no

Der kan du få med deg masse nyttige ting.

Det er ikke uvanlig å måtte søke flere ganger, så mist ikke motet. Ta dette som tips på hva du kan forbedre deg på til neste gang.

Lykke til så mye!

Lenke til kommentar

Jeg vil tro det er lettere for menn/kvinner å komme inn i politet viss de har hatt ett år i militæret. Tror alle vokser veldige mye i militæret. Du blir bedre kjent med dine gode/dårlige sider, du blir mer voksen og er i stand til å ta selvstedige avgjørlser + autoritet og myndighet vil nok øke.

Leste nylig om forskjellige tester iløpet av årene som student ved phs. Blant disse er 1RM på benk og løping m.m.

Forstod det slik at du fikk poeng ettersom hvor godt du gjorde det.. teller disse testene mye? isåfall for hva da? Du har jo allerede kommet inn og er godt i gang med studiene

Endret av Gingen
Lenke til kommentar
Jeg vil tro det er lettere for menn/kvinner å komme inn i politet viss de har hatt ett år i militæret. Tror alle vokser veldige mye i militæret. Du blir bedre kjent med dine gode/dårlige sider, du blir mer voksen og er i stand til å ta selvstedige avgjørlser + autoritet og myndighet vil nok øke

Noen av disse tingene kommer med aldern. Jo eldre du blir, jo sikrere blir du i møte med publikum.

At du tidligere har hatt erfaring som du kan bruke senere i politiet er også et stort pluss.

Jeg vil også tro at ett år i forsvaret for de gutter og jenter som går ut av videregående er bra.

Man vil nok vokse mye i løpet av det året og tilegne seg verdifulle erfaringer.

Dette anbefales for de som er motiverte og tror at de kan fullføre førstegangstjenesten.

Å ha gjennomført førstegangstjenesten betyr ikke at man favoriseres over en som ikke har tjenestegjort.

Det som gjør det "lettere" er de erfaringene og kunnskapene man tilegner seg, og gjør en kanskje mer voksen og moden.

Lenke til kommentar
Leste nylig om forskjellige tester iløpet av årene som student ved phs. Blant disse er 1RM på benk og løping m.m.

Forstod det slik at du fikk poeng ettersom hvor godt du gjorde det.. teller disse testene mye? isåfall for hva da? Du har jo allerede kommet inn og er godt i gang med studiene

Disse testene teller mye fordi de er en del av karakterene i faget grunntrening og arrestasjonsteknikk. Der får du en samlet karakter.

Disse er en del av den fysiske eksamen man har i GU3, og testene under GU1 og GU2 er for å kartlegge og se hvordan du ligger i forhold til kravet.

Makspress i benk

Kroppsheving i bom

Lengde uten tilløp

3000 m

Selv om en allerede er godt i gang med studiene er det også viktig at tjenestemenn holder seg i god fysisk form.

I denne jobben er det veldig viktig å bevare den fysiske formen da man fort kan havne i situasjoner hvor det kreves muskelstyrke. Å trene styrke og holde seg i god form er ikke bare bra for kroppen, men også for psyken.

Lenke til kommentar
Hvilken kropp kreves? De tar vel ikke inn folk på 150 CM som veier 200kg?

Er ikke "lubben" selv, men har heller ikke six-pack... :p

Politihøgskolen har ingen formell høydekrav.

I vurderingen blir det blant annet lagt vekt på din naturlige myndighet og autoritet.

Du nevner ikke om du er kvinne eller mann, eller hvor høy du er, så jeg må svare litt generelt.

Det spiller ingen rolle hvilken kroppsfasong du har, så lenge du består de formelle fysiske krav.

Du må gjerne kikke litt på http://www.phs.no/Grunnutdanning/Opptakskrav/ for å se hva som er de formelle opptakskrav og hva som kreves for å bli politi.

I tillegg "maser" jeg litt igjen om politihøgskole video'n som jeg har lagt ut på youtube.

Lenke til kommentar

Det er veldig viktig ja. Det psykiske vokser nok litt i takt med det fysiskel. Er du i bedre fysisk tilstand vi du orke mer og føle deg tryggere.

Går på VG1 idrett hvor vi har 3000m test og benk test, så dt blir ikke noe nytt for meg. Itilegg har vi friidrett tester.

Dette begynner forresten å bli en utrolig informasjonsrik link med gode og veltenkte svar!

Lenke til kommentar
Det er veldig viktig ja. Det psykiske vokser nok litt i takt med det fysiskel. Er du i bedre fysisk tilstand vi du orke mer og føle deg tryggere.

Går på VG1 idrett hvor vi har 3000m test og benk test, så dt blir ikke noe nytt for meg. Itilegg har vi friidrett tester.

Dette begynner forresten å bli en utrolig informasjonsrik link med gode og veltenkte svar!

Takker igjen for gode tilbakemeldinger og andre som setter pris på tråden.

At du nå går på idrettslinja og trener godt, vil du neppe møte store utfordringer på den fysiske delen på politihøgskolen.

Med det unnagjort gjelder det å studere hardt og få gode karakterer til du er gammel nok til å søke.

Lenke til kommentar
I avsluttene fag ligger jeg på 4 i snitt nå.. men det er de 3 vanskligste faga.. Så til neste år har jeg som mål å øke snitte til 5.. Noe som skal være realistisk:)

Med et snitt på ca 5 vil du har mer enn nok med konkurransepoeng til å søke phs.

Det er altfor kjedelig å ikke kunne komme videre på grunn av at man mangler 1 eller 2 poeng.

Lenke til kommentar

Det er sant. Det er nå du legger grunnlaget for fremtiden din, så det er veldig dumt å rote bort årene på vg og sitte igjen med et vitnemål som ikke holder mål. Du kan selvfølgelig studere på høyskoler og sanke poeng, men bruker du årene her flittig slipper du det og kan heller konsentrer deg om det du virkelig vil, for meg phs=)

Endret av Gingen
Lenke til kommentar
Det er sant. Det er nå du legger grunnlaget for fremtiden din, så det er veldig dumt å rote bort årene på vg og sitte igjen med et vitnemål som ikke holder mål. Du kan selvfølgelig studere på høyskoler og sanke poeng, men bruker du årene her flittig slipper du det og kan heller konsentrer deg om det du virkelig vil, for meg phs=)

Word (som man sier på språket...) :)

Politistudent?

Du nevnte tidligere noe med nedskriving av studielånet om man dro til nord, hva vil det si?

Greit nok at nord er "langt nord", men da jeg leverte søknaden rundt desember i fjor, var han jeg pratet med i mini-intervjuet ganske sikker på at man steg raskere i grad og deretter i lønn om man dro til nord et par år. Som nyutdannet er jo det mer eller mindre perfekt, men det er jo sikkert ikke like mye "action" som i byene, det er vel haken. Blir det det samme som man sier i militæret, at pengene ligger i nord?

Lenke til kommentar
SÅ hvis du står helt greit på den fysiske testen, og gjør det bra på intervjuene med nemda, står det på konkurransepoengene om å komme inn da?? Opptaket for phs er like komplisert å skjønne som rekkefølgen på star wars filmene :p

Opptaket er faktisk veldig enkelt, og alt man trenger å vite står på phs.no :)

Lenke til kommentar
Politistudent?

Du nevnte tidligere noe med nedskriving av studielånet om man dro til nord, hva vil det si?

Greit nok at nord er "langt nord", men da jeg leverte søknaden rundt desember i fjor, var han jeg pratet med i mini-intervjuet ganske sikker på at man steg raskere i grad og deretter i lønn om man dro til nord et par år. Som nyutdannet er jo det mer eller mindre perfekt, men det er jo sikkert ikke like mye "action" som i byene, det er vel haken. Blir det det samme som man sier i militæret, at pengene ligger i nord?

Når du etter endt utdanning bestemmer deg for å flytte til nord vil du få en del frynsegoder.

Jeg vet ikke om dette gjelder andre enn politiet, men for oss er det slik at vi får lavere skatt, nedskriving av studielån og mer.

Nå skal vi ikke si at det er mer "action" i sør enn i nord. Det skjer nok like mye her "nede" som der "oppe".

Nord Norge har storbyer som Tromsø og Bodø. Men selvfølgelig, en liten bygd og en storby kan jo ikke sammenlignes.

Men her i distriktet hvor jeg har min praksis skjer det nok med ting. Nark, ordensforstyrrelser, vold, vinning og masse. Det er den samme kriminaliteten uansett nord eller sør.

Men som sagt, bemanningen i nord er ikke like sterk som her nede. Og det er skrikende behov etter flere tjenestefolk til nord, det er nok derfor det er en del frynsegoder man får for å kunne lokke til seg flere søkere.

Endret av politistudent
Lenke til kommentar
Oedegaard: I militæret ligger vel strengt tatt også actionen i nord :p

Ja, det er vel sant det :thumbup: Men er man i FSK/HJK eller Fallskjermjegertroppen er det da litt action på Rena også, vil jeg tro.

Politistudent?

Når du etter endt utdanning bestemmer deg for å flytte til nord vil du få en del frynsegoder.

Jeg vet ikke om dette gjelder andre enn politiet, men for oss er det slik at vi får lavere skatt, nedskriving av studielån og mer.

Nå skal vi ikke si at det er mer "action" i sør enn i nord. Det skjer nok like mye her "nede" som der "oppe".

Nord Norge har storbyer som Tromsø og Bodø. Men selvfølgelig, en liten bygd og en storby kan jo ikke sammenlignes.

Men her i distriktet hvor jeg har min praksis skjer det nok med ting. Nark, ordensforstyrrelser, vold, vinning og masse. Det er den samme kriminaliteten uansett nord eller sør.

Men som sagt, bemanningen i nord er ikke like sterk som her nede. Og det er skrikende behov etter flere tjenestefolk til nord, det er nok derfor det er en del frynsegoder man får for å kunne lokke til seg flere søkere.

Ja, det var noe av det samme jeg ble fortalt av Ola Politibetjent. Hva mener du med nedskriving av studielånet? :hmm:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...