Gå til innhold

Politi - for de som vurderer å søke politihøgskolen.


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Hvis politiet i Norge bærer våpen, er det samme tankegang hos de kriminelle.. Vi møter ikke politiet ubevæpna! Ergo tenker Norge litt lenger enn Danmark og Sverige.. ikke bare det, men politiet kan bli lagt i bakken de også, og hvis en veldig voldelig person klikker f.eks i fylla, og får tilgang på politivåpenet..

 

Selv lyst på sommerjobb innen politiet, men jeg har ikke fått søkt engang på politihøyskolen da, men finnes det noen måte å skaffe seg jobb innen politiet på da, som en liten jobberfaring?

 

 

Du har helt tydelig skjønt poenget Grøndahl! :D

 

Når det gjelder sommerjobb innen politiet er det litt vanskeligere. Altså, du får ingen direkte operativ jobb i politiet.

Det er nå lite med sommerjobber innen politiet, men hel- deltidsstillinger som sivile uten politiutdanning kan søke på.

Her nevner jeg arrestforvarer, politiets grensekontroll på flyplass, politiets utlendingsenhet, utlendingkontroll og transportledsagertjeneste. Det finnes sikkert mer som jeg ikke kommer på.

 

Disse stillingene har sivile muligheter til å søke på. Det innebærer også at du får tildelt begrenset politimyndighet under utførelse av tjenesten.

 

Men for "ungdom" uten relevant arbeidserfaring er det ingen sommerjobber å søke hos politiet.

Lenke til kommentar
Hei! ;)

 

Hvordan fungerer utvelksling i politiet mens man er student og ferdig utdannet (utlandet)

 

Kan man f.eks. flytte til et annet land og er da opplæringen godkjent ?

 

 

Heisann!

 

Jeg nevnte tidligere i tråden om at man som GU2 (praksisstudent) har en 4 ukers hospitering hos en etat som politiet samarbeider med (Barnevern, sosialkontor osv.).

 

Men man kan i disse 4 ukene søke om utveksling hos et nordisk land som Norge samarbeider med! (Sverige, Danmark, Finland og Island). Betingelsene for å bli utvekslet i GU2 er at du har gjennomført og bestått GU1 uten stryk. Dette søker man om, og det er mange om beinet.

 

I GU3 har man også en fordypningsperiode, hvor utveksling også kan foregå.

 

Jeg har ikke hørt om at man med norsk politiutdanning kan jobbe som politi i andre land. Men vi har jo internasjonale oppdrag som Norge bidrar med.

 

Men nå er det ikke slik at med norsk politiutdanning kan man flytte til USA og bli politi der. Akkurat det har jeg ingen kjennskap til. Det er nå i hvertfall slik at ikke alle andre lands politiutdanning godkjennes i Norge heller.

Jeg nevner om en som jeg har jobbet med tidligere som var politibetjent i USA i flere, men fikk det ikke godkjent i Norge.

Lenke til kommentar
Noen her som vet om man får noen studiepoeng av å ta vekterkurs?

 

Jeg var visst ikke autoritær nok for phs, så tenkte å bytte ut butikkjobben.

 

 

Man får nok ingen studiepoeng av vekterkurs.

 

Ble din begrunnelse at du ikke hadde inne den naturlige autoriteten?

 

Er det bare jeg som syns "naturlig autoritær" høres litt negativt ladet ut? Altså selvfølgelig må man "kunne si ifra" og sette folk litt på plass som politi mann/kvinne, men "naturlig autoritær"... Da ser jeg for meg noen med aggresjonsproblemer for å være helt ærlig :p

 

Hva sa du Hanne som du tror ga dem dette intrykket?

Lenke til kommentar
Noen her som vet om man får noen studiepoeng av å ta vekterkurs?

 

Jeg var visst ikke autoritær nok for phs, så tenkte å bytte ut butikkjobben.

 

 

Man får nok ingen studiepoeng av vekterkurs.

 

Ble din begrunnelse at du ikke hadde inne den naturlige autoriteten?

 

Er det bare jeg som syns "naturlig autoritær" høres litt negativt ladet ut? Altså selvfølgelig må man "kunne si ifra" og sette folk litt på plass som politi mann/kvinne, men "naturlig autoritær"... Da ser jeg for meg noen med aggresjonsproblemer for å være helt ærlig :p

 

Hva sa du Hanne som du tror ga dem dette intrykket?

 

Mange har nok forskjellige meninger. Det ordet phs bruker er naturlig myndighet.

 

Men som politimann må man kunne være autoritær når det kreves. Det har ingenting med aggresjonsproblemer å gjøre, hvis det er det du forbinder med politiet tar du helt feil.

 

Politiet skal hjelpe, veilede, rådføre og være bestemt. Dette har vi diskutert tidligere hvor jeg nevner man har en plikt til å etterkomme politiets pålegg. Det å være autoritær er "å kreve lydighet" (høres kanskje tungt/ negativt), at folk etterkommer de pålegg en tjenestemann/ kvinne gir som f.eks å blant annet bortvise, forby opphold på bestemte steder eller fjerne personer.

Endret av politistudent
Lenke til kommentar
Noen her som vet om man får noen studiepoeng av å ta vekterkurs?

 

Jeg var visst ikke autoritær nok for phs, så tenkte å bytte ut butikkjobben.

 

 

Man får nok ingen studiepoeng av vekterkurs.

 

Ble din begrunnelse at du ikke hadde inne den naturlige autoriteten?

 

Er det bare jeg som syns "naturlig autoritær" høres litt negativt ladet ut? Altså selvfølgelig må man "kunne si ifra" og sette folk litt på plass som politi mann/kvinne, men "naturlig autoritær"... Da ser jeg for meg noen med aggresjonsproblemer for å være helt ærlig :p

 

Hva sa du Hanne som du tror ga dem dette intrykket?

Se noen sider bak i systemet, så ser du at den debatten allerede er tatt. Visse kommende politimenn nekter å innse at de tar feil, og vi får ikke lov til å påpeike det.

Lenke til kommentar
Se noen sider bak i systemet, så ser du at den debatten allerede er tatt. Visse kommende politimenn nekter å innse at de tar feil, og vi får ikke lov til å påpeike det.

 

At du mener folk tar feil betyr det ikke at du har rett Herrbrun. Nå har jeg grundig forklart hva som ligger bak dette, men det er helt tydelig at du nekter å innse det. Det får i så fall være ditt problem.

Lenke til kommentar

Som sagt, det beste våpenet vi har er tale ;)

 

Jeg har vel passert ungdomstiden, mener jeg (selv om jeg utseendemessig ser ung ut :p ). Men tenkte mer på politistasjonen, papirarbeid e.l. Men jeg kan jo bare høre rundt :yes:

 

Nå skal jeg på sesjon 20. juni, så kan jo hende det blir militæret det kommende året eller neste år på meg (tatt i betraktning at jeg ikke kommer inn, som er stor sannsynlighet ved første søk)

Lenke til kommentar
Som sagt, det beste våpenet vi har er tale ;)

 

Jeg har vel passert ungdomstiden, mener jeg (selv om jeg utseendemessig ser ung ut :p ). Men tenkte mer på politistasjonen, papirarbeid e.l. Men jeg kan jo bare høre rundt :yes:

 

Nå skal jeg på sesjon 20. juni, så kan jo hende det blir militæret det kommende året eller neste år på meg (tatt i betraktning at jeg ikke kommer inn, som er stor sannsynlighet ved første søk)

 

 

 

Det er en del sivile stillinger i politiet og som ikke innbefatter det jeg nevnte tidligere.

Mange driver med forskjellige emner, som f.eks førerkort, pass og mye annet.

 

Jeg ser hva du mener, men det er ikke slik at politistasjonen har forefallende papirarbeid som det ansettes sommervikarer for å gjøre som andre bedrifter/ selskaper har. Det meste av papirarbeidet inneholder mye sensitive og personlige opplysninger om andre mennesker.

 

Men du får jo høre ved ditt lokale lensmannskontor eller stasjon.

 

Militæret høres veldig fornuftig ut hvis du er motivert.

 

Aldri si aldri, det er en del førstegangssøkere som kommer inn på første forsøk som 20 åring.

Lenke til kommentar
Noen her som vet om man får noen studiepoeng av å ta vekterkurs?

 

Jeg var visst ikke autoritær nok for phs, så tenkte å bytte ut butikkjobben.

 

 

Man får nok ingen studiepoeng av vekterkurs.

 

Ble din begrunnelse at du ikke hadde inne den naturlige autoriteten?

 

Er det bare jeg som syns "naturlig autoritær" høres litt negativt ladet ut? Altså selvfølgelig må man "kunne si ifra" og sette folk litt på plass som politi mann/kvinne, men "naturlig autoritær"... Da ser jeg for meg noen med aggresjonsproblemer for å være helt ærlig :p

 

Hva sa du Hanne som du tror ga dem dette intrykket?

 

Mange har nok forskjellige meninger. Det ordet phs bruker er naturlig myndighet.

 

Men som politimann må man kunne være autoritær når det kreves. Det har ingenting med aggresjonsproblemer å gjøre, hvis det er det du forbinder med politiet tar du helt feil.

 

Politiet skal hjelpe, veilede, rådføre og være bestemt. Dette har vi diskutert tidligere hvor jeg nevner man har en plikt til å etterkomme politiets pålegg. Det å være autoritær er "å kreve lydighet" (høres kanskje tungt/ negativt), at folk etterkommer de pålegg en tjenestemann/ kvinne gir som f.eks å blant annet bortvise, forby opphold på bestemte steder eller fjerne personer.

Det er selvfølgelig ikke det jeg forbinder med politiet. Det er det jeg forbinder med begrepet "naturlig autoritær", derfor mente jeg at det i mine øyne ikke var et passende begrep. Fordi jeg skjønner jo hva de mener med det^^. Men nå sier du jo at de bruker "naturlig myndighet" da, og det hørtes jo faktisk bedre ut =)

Lenke til kommentar
Det er selvfølgelig ikke det jeg forbinder med politiet. Det er det jeg forbinder med begrepet "naturlig autoritær", derfor mente jeg at det i mine øyne ikke var et passende begrep. Fordi jeg skjønner jo hva de mener med det^^. Men nå sier du jo at de bruker "naturlig myndighet" da, og det hørtes jo faktisk bedre ut =)

 

Som jeg sa er at folk har forskjellige meninger om ting, og alle tenker ulikt. I dine øyne synes du det er negativt ladet, men det er gjør ikke jeg.

 

Det betyr ikke at alle politifolk som bruker ordet "autoritær" er maktsyke som en annen leser nevnte tidligere.

 

Men som sagt, jeg respekterer meninger til folk, for vi er forskjellige alle mann og kvinner. Nå har jeg tidligere forklart hva jeg legger i ordet, og jeg gidder ikke å skrive det om på nytt. Om noen mener jeg tar feil, så har de sin mening.

Å begynne å gå i endeløs "krangling" i denne tråden er ikke noe jeg vil bruke tid på. Meningen er å hjelpe og veilede de som selv ønsker det. Jeg har jo sagt mange ganger at dette er mine personlige meninger.

 

At jeg bruker så mye av tiden min til å svare på alle enkelthenvendelser både i tråden og i private beskjeder er nok.

Endret av politistudent
Lenke til kommentar
Det er selvfølgelig ikke det jeg forbinder med politiet. Det er det jeg forbinder med begrepet "naturlig autoritær", derfor mente jeg at det i mine øyne ikke var et passende begrep. Fordi jeg skjønner jo hva de mener med det^^. Men nå sier du jo at de bruker "naturlig myndighet" da, og det hørtes jo faktisk bedre ut =)

 

Som jeg sa er at folk har forskjellige meninger om ting, og alle tenker ulikt. I dine øyne synes du det er negativt ladet, men det er gjør ikke jeg.

 

Det betyr ikke at alle politifolk som bruker ordet "autoritær" er maktsyke som en annen leser nevnte tidligere.

 

Men som sagt, jeg respekterer meninger til folk, for vi er forskjellige alle mann og kvinner. Nå har jeg tidligere forklart hva jeg legger i ordet, og jeg gidder ikke å skrive det om på nytt. Om noen mener jeg tar feil, så har de sin mening.

Å begynne å gå i endeløs "krangling" i denne tråden er ikke noe jeg vil bruke tid på. Meningen er å hjelpe og veilede de som selv ønsker det. Jeg har jo sagt mange ganger at dette er mine personlige meninger.

 

At jeg bruker så mye av tiden min til å svare på alle enkelthenvendelser både i tråden og i private beskjeder er nok.

Jaja, beklager. Var ikke meningen å fyre opp under noe her :p Utrolig bra at du tar deg tid til å svare så mange her, det setter vi pris på =)

Lenke til kommentar

Du er langt fra den eneste som er behjelpelig og svarer folk på spørsmålene på forumet her. Du har all rett til ikke å diskutere, men det er vanlig forumskikk å innrømme at man tar feil.

Å være autoritær er å kreve lydighet uten å ha grunnlag for dette. Å være autoritativ er å ha myndighet. En politimann er uatoritativ, for denne har fått en myndighet fra staten til å sørge for at statens lover blir holdt. En vekter er autoritær, han krever lydighet uten å ha noen reell rett til dette.

 

Det er en dårlig egenskap i et hvert yrke, spesielt politiet, å nekte å inrømme feil.

Lenke til kommentar
Du er langt fra den eneste som er behjelpelig og svarer folk på spørsmålene på forumet her. Du har all rett til ikke å diskutere, men det er vanlig forumskikk å innrømme at man tar feil.

Å være autoritær er å kreve lydighet uten å ha grunnlag for dette. Å være autoritativ er å ha myndighet. En politimann er uatoritativ, for denne har fått en myndighet fra staten til å sørge for at statens lover blir holdt. En vekter er autoritær, han krever lydighet uten å ha noen reell rett til dette.

 

Det er en dårlig egenskap i et hvert yrke, spesielt politiet, å nekte å inrømme feil.

 

 

Du mener du har rett i din tolkning, det respekterer jeg. Jeg innrømmer feil når jeg mener jeg tar feil.

Nå har du aldri heller sett meg i min utførelse av politiyrket, så du kan egentlig ikke ha så store meninger om meg.

 

Men føl deg fri til å spørre om politihøgskolerelaterte ting i fremtiden, for jeg ser at du er en hyppig gjest i tråden. Jeg er fortsatt mer enn behjelpelig.

Lenke til kommentar
Du er langt fra den eneste som er behjelpelig og svarer folk på spørsmålene på forumet her. Du har all rett til ikke å diskutere, men det er vanlig forumskikk å innrømme at man tar feil.

Å være autoritær er å kreve lydighet uten å ha grunnlag for dette. Å være autoritativ er å ha myndighet. En politimann er uatoritativ, for denne har fått en myndighet fra staten til å sørge for at statens lover blir holdt. En vekter er autoritær, han krever lydighet uten å ha noen reell rett til dette.

 

Det er en dårlig egenskap i et hvert yrke, spesielt politiet, å nekte å inrømme feil.

 

Herrbrun;

 

Da jeg gikk på vgs. likte jeg også å være kverulant og provokatør!...veldig morro der og da, men kjipt når du får alle imot seg til slutt. Så et lite råd unge Herrbrun; Take it easy and don't be an ass:)

 

 

 

Politistudent;

 

Tenkte jeg burde holde meg litt til tråden og!:)

 

Hvilke tjenestesteder tenker du på etter ferdig utdannelse? Er ditt inntrykk at de fleste ferske politispirene vil til storbyene? Selv tenker jeg på et par år i Finnmark for å få nedbetalt litt studielån...men om jeg har lyst å flytte dit, det er et annet spørsmål=)

Endret av Gnuen-Gunnar
Lenke til kommentar

Definisjon på begrepet 'autoritær' i Kunnskapsforlagets Store norske leksikon:

 

autoritær, betegnes den som uten saklig grunnlag eller uten å gi saklig begrunnelse, søker å bestemme over andre; i motsetning til autoritativ, hvor saklig grunnlag er til stede.

 

Vesentlig, vesentlig forskjell. Det politiet skal være, er autoratative.

 

Diskusjon slutt.

 

Litt mer relevant: http://www.lovdata.no/hr/hr-2008-00972-a.html

 

Dom i Høyesterett som nylig har slått fast at en angrep mot politihund skal regnes for å være et angrep mot politiets offentlige (autoritative :)) myndighetsutøvelse.

Endret av studjur
Lenke til kommentar
Politistudent;

 

Tenkte jeg burde holde meg litt til tråden og!:)

 

Hvilke tjenestesteder tenker du på etter ferdig utdannelse? Er ditt inntrykk at de fleste ferske politispirene vil til storbyene? Selv tenker jeg på et par år i Finnmark for å få nedbetalt litt studielån...men om jeg har lyst å flytte dit, det er et annet spørsmål=)

 

Jeg har lyst til å prøve meg i storbyene, eller rundt Oslo området. Det er nå slik at eldre tjenestemenn anbefaler oss unge politispirer å søke oss til Oslo eller andre storbyer. Det er greit med et par år i Oslo og synes jeg. Ellers er jeg ganske åpen for Romerike distriktet og, Lillestrøm blant annet.

 

I Oslo skjer det ting "hele tiden", og da får vi vært med og oppleve det meste, som igjen gir et bredt erfaringsgrunnlag.

 

Mitt inntrykk er at de fleste har et ønske om å jobbe i storbyene som Oslo, Trondheim og Bergen. Men det er mange som søker og hard konkurranse der. Jeg ønsker selv ikke å være så kresen på arbeidssted, men har ingen planer om å dra til nord.

 

De eldre tjenestemennene på praksisstedet mitt sier at det er veldig lett å forelske seg i nord- Norge, så man vet aldri.

Det er jo en del "frynsegoder" hvis du flytter nordover som nedskriving av studielån, lavere skatt osv.

 

Du kan evt. søke deg til nord- Norge på praksis senere, og se om det er noe for deg. Dersom du er et naturmenneske og glad i friluftsliv skal nord- Norge visstnok være helt perfekt.

Endret av politistudent
Lenke til kommentar

at dere orker den diskusjonen en gang til. Jeg gidder ikke lese i gjennom det en gang.

 

 

Her er det de begrunnet mitt avslag med:

 

 

e) Yrkesmotivasjon, herunder kjennskap til politiyrket

f) Refleksjon i forhold til politirollen

g) Naturlig myndighet og autoritet

h) Modenhet, herunder refleksjons- og vurderingsevne

 

 

Jeg var vel litt for søt i svarene mine da:-P

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...