Gå til innhold

Politi - for de som vurderer å søke politihøgskolen.

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Var en kompis som sa han hadde krysset av i ett eller annet skjema, iløpet av søknadsprossen, på at han hadde fått et forenkla forelegg. Jeg kan IKKE huske at jeg har måttet krysse av på noe slikt..

Hva mener dere?

Punkt 8 på følgeskjemaet til PHS gjelder vandel. Der skal man krysse av om man er domfelt eller har fått forelegg for straffbare handlinger. Man skal også under dette punktet krysse av om man har vært i kontakt med politiet i andre sammenhenger som kan være interessant i forhold til søknaden.

Lenke til kommentar

Regner med at dette spørsmålet har blitt stilt mange ganger før, men her kommer det på nytt:

Når man søker PHS, hvordan regner man da ut snittet? Er det slik at man legger sammen snittet fra hvert semester og deretter deler på 3?

Nytt spørsmål: Regner man ut snittet for hvert år ved å legge sammen alle standpunktkarakterene for hvert år + evnt. eksamen og deretter deler på antall karakterer du plusset sammen? :)

Endret av DiNozzo
Lenke til kommentar

Det snittet politiskolen ser på:

(Alle standpunktkarakterer fra VGS + alle eksamener) delt på antall karakterer totalt, ganget med 10.

Dette plusses på eventuelle ekstrapoeng du måtte ha for real- eller språkfag (totalt 4 poeng fra realfag, språk er jeg ikke sikker på).

Poensummen du nå har, er total poengsum fra VGS. Dette plusses på alderspoeng (du får 2 alderspoeng fra og med det året du fyller 20) og poeng for folkehøyskole og militærtjeneste (2 poeng for hver av dem).

Poengsummen du nå har, er den politiskolen ser på, og dette er konkurransepoengene dine.

Vi kan bruke Ola Nordmann som eksempel:

Han har totalt disse fagene fra VGS: (karakter står bak faget)

Matte 3

Norsk 5

Engelsk 5

Fysikk 3

Religion 5

Han tok følgende eksamener: (karakter bakerst)

Fysikk 2

Religion 6

Han fikk 0,5 realfagspoeng for fysikk og matte.

Poengsum fra videregående blir: (3 + 5 + 5 + 3 + 5 + 2 + 6)/7 = 4,14 * 10 = 41,4 + (0,5 + 0,5 realfagspoeng) = 42,4

Dette er total poengsum fra VGS, og såkalt "førsteagangsvitnemål". Men dette tror jeg PHS driter i, pga alle stiller med alderspoeng grunnet at man ikke kan søke før fylte 20 år.

Ola tar et år førstegangstjeneste, og fyller 20 det året han søker PHS. Han har nå 42,4 + 2 militærpoeng + 2 alderspoeng = 46,4 konkurransepoeng.

Forbehold om feil, men det er slik som dette jeg har forstått det :)

Lenke til kommentar

Regner med at dette spørsmålet har blitt stilt mange ganger før, men her kommer det på nytt:

Når man søker PHS, hvordan regner man da ut snittet? Er det slik at man legger sammen snittet fra hvert semester og deretter deler på 3?

Nytt spørsmål: Regner man ut snittet for hvert år ved å legge sammen alle standpunktkarakterene for hvert år + evnt. eksamen og deretter deler på antall karakterer du plusset sammen? :)

Alle karakterer som står på vitnemålet fra siste semester skal brukes. (inkludert eksamenskarakterer)

Lenke til kommentar

Pluss alle avgangskarakterer fra VG1 og VG2. Det vil si engelsk, samfunnsfag, T- eller P-matte (nivå 1), geografi og naturifag fra VG1, og 3 eller 4 valgfag fra VG2 pluss eventuelt toårig språkfag (jeg hadde spansk 1).

Disse karakterene står på avgangsvitnemålet man får etter siste semester

Lenke til kommentar

For å finne ut hvordan man regner ut karaktersnittet, finner man u på sidene til Samordna opptak.

Der står det også hvordan du beregner hvor mange konkurransepoeng du har.

Lenke til kommentar

En ting jeg lurer på:

Når man ser karaktersnittet for å komme inn på phs som ligger på sammordna opptak, er det det karaktersnittet må ha hatt for å bli tatt inn til opptaksprøver, intervju o.l eller er det snittet man trengte for å komme inn etter at man har fått poenga fra opptaksprøvene o.l?

Lenke til kommentar

Er litt inne på tanken om å bli politi. For det første så har jeg ikke vært i millitæret. Blir 20 år nå i sommer. Ble tjenestedyktig men har aldri blitt kallt inn. Har dette mye å si? Og hvordan er lønnen til politi? Ligger den på 300.000 i året før skatt? Hva kan man eventuellt bli etter man har blitt utdannet politi, etterforsker osv?

Lenke til kommentar
Er litt inne på tanken om å bli politi. For det første så har jeg ikke vært i millitæret. Blir 20 år nå i sommer. Ble tjenestedyktig men har aldri blitt kallt inn. Har dette mye å si? Og hvordan er lønnen til politi? Ligger den på 300.000 i året før skatt? Hva kan man eventuellt bli etter man har blitt utdannet politi, etterforsker osv?

Militæret er ikke noe krav. Det eneste som er bra med militæret (bortsett fra eventuell personlig utvikling) er at du får to ekstra konkurransepoeng. Det samme får du for folkehøgskole, forøvrig.

Grunnlønnen ligger vel noe over 300K?

Du begynner vel først og fremst i ordenstjenesten etter endt utdannelse, og så er det vel andre muligheter etter hvert. Det går jo an å ta videre utdanning og spesialisere seg.

Lenke til kommentar

De fleste av statens tjenestemenn har fast arbeidstid. Min er f.eks. fra 0800 til 1500 (sommertid) og 0800 til 1545 (vintertid).

Enkelte stillinger har (pålagt eller frivillig) turnus. Det vil si at man roterer mellom forskjellige skift, normalt på ukesbasis. En uke kan du jobbe 8-16, en annen 16-24, og atter en annen 0-8.

Lenke til kommentar

Der jeg jobber er det pålagt skiftarbeid (turnus), der skiftene er

dag: 0630-14

kveld: 14-22:30

natt: 22-07

Og vi bytter skift hver uke, med fri fredag lørdag søndag på kveld og nattskiftet. Hvis det ikke var for det, hadde jeg tjent 100k mindre i året.

Og sannsynligvis ikke vært totalt døgnvill halve året heller :p

Endret av Bytex
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...