Gå til innhold

Politi - for de som vurderer å søke politihøgskolen.


Anbefalte innlegg

Tror PHS har planer om å legge ut noen sånne nye filmer i den nærmeste tiden, så følg med :)

 

Når det gjelder dette med siviltjeneste så er ikke det diskvalifiserende i seg selv, men det kommer jo an på hva du oppgir som grunn til at du valgte det. Når jeg søkte første gang til PHS skrev jeg på egenerklæringen at jeg hadde valgt siviltjeneste, men ikke blitt kalt inn grunnet lang ventetid. Jeg hadde derfor blitt slettet og overført til sivilforsvaret. Dette fikk jeg noen spørsmål om på det første intervjuet, spesielt hvordan jeg så på det med å bruke vold i tjeneste. For meg var aldri valget av siviltjeneste pga. en pasifistisk overbevisning, men mer at jeg hadde kjæreste i Oslo og ikke ønsket militærtjeneste på det tidspunktet. Siden jeg strøk på det fysiske får jeg aldri vite hva nemda eventuelt ville spurt meg om.

 

Andre gangen jeg søkte bestemte jeg meg rett og slett for å ikke skrive noe om det fordi jeg jo verken har avtjent militær- eller siviltjeneste. Føler derfor det ikke egentlig er noe relevant i forhold hvem jeg er som person. Fikk dermed ikke noe spørsmål om det heller. Personlig mener jeg at man vil ha problemer som politimann om man er overbevist pasifist. I enkelte situasjoner er man rett og slett nødt til å gå inn å bruke makt for å forsvare seg selv eller andre. Men mange, inkludert meg selv, innser jo kanskje i ettertid at man hadde valgt annerledes med tanke på militær-/siviltjeneste om man skulle valgt igjen. Man er rimelig ung som 17/18 åring på sesjon og man forandrer både meninger og holdninger på seks år.

 

Edit:

Men du kan jo helt klart lære mye av siviltjeneste, men som militærtjeneste blir det mye til hva du velger å gjøre ut av det.

 

Bra det ikke er diskvalifiserende da^^. Og nei, jeg er jo ikke pasifist og det er det nok mange andre som har siviltjeneste som ikke er heller. Problemet blir bare da at man strengt tatt i følge loven skal være det for å ha fått siviltjeneste. Jeg har også kjæreste her som jeg er bekymret for å bli sendt bort fra, og jeg føler jeg ville fått mer ut av siviltjeneste enn militærtjeneste, om jeg blir kalt inn. Tusen takk for svar foresten. Det gjelder politistudent også, nok en gang! =)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Over 600 innlegg hittil i tråden - ikke verst.

Noen som vet hva snittalderen for studenter som ble tatt opp i år er?

Jeg er midt i 20 åra, og ble tatt opp nå. Søkte også når jeg var 21, men er glad jeg ikke kom inn. Med de erfaringene jeg har fått de siste årene, vil jeg tørre å påstå at jeg vil bli en bedre student enn jeg ville vært for 4-5 år siden. Så dere som planlegger å søke, ikke bruk årene på å vente. Det er skrikende mangler etter unge mennesker i helsevesenet generellt og psykiatrien spesielt - en særdeles god erfaring å ha med videre, phs eller ikke.

 

Student: Vet ikke om du har studert forut for phs, men hvilket nivå vil du si at de samfunnsvitenskapelige fagene ligger på?

Lenke til kommentar
Over 600 innlegg hittil i tråden - ikke verst.

Noen som vet hva snittalderen for studenter som ble tatt opp i år er?

Jeg er midt i 20 åra, og ble tatt opp nå. Søkte også når jeg var 21, men er glad jeg ikke kom inn. Med de erfaringene jeg har fått de siste årene, vil jeg tørre å påstå at jeg vil bli en bedre student enn jeg ville vært for 4-5 år siden. Så dere som planlegger å søke, ikke bruk årene på å vente. Det er skrikende mangler etter unge mennesker i helsevesenet generellt og psykiatrien spesielt - en særdeles god erfaring å ha med videre, phs eller ikke.

 

Student: Vet ikke om du har studert forut for phs, men hvilket nivå vil du si at de samfunnsvitenskapelige fagene ligger på?

Har helsevesenet som backup om jeg ikke kommer inn i år. Vernepleien står først på lista. Vil tippe det ikke er vanskelig å få seg jobb. :)

Lenke til kommentar
Over 600 innlegg hittil i tråden - ikke verst.

Noen som vet hva snittalderen for studenter som ble tatt opp i år er?

Jeg er midt i 20 åra, og ble tatt opp nå. Søkte også når jeg var 21, men er glad jeg ikke kom inn. Med de erfaringene jeg har fått de siste årene, vil jeg tørre å påstå at jeg vil bli en bedre student enn jeg ville vært for 4-5 år siden. Så dere som planlegger å søke, ikke bruk årene på å vente. Det er skrikende mangler etter unge mennesker i helsevesenet generellt og psykiatrien spesielt - en særdeles god erfaring å ha med videre, phs eller ikke.

 

Student: Vet ikke om du har studert forut for phs, men hvilket nivå vil du si at de samfunnsvitenskapelige fagene ligger på?

 

Gratulerer med studieplass Eirik!

 

Jeg hørte at i kullet mitt var snitt aldern rundt 24-25. Jeg kom inn som 23 åring, og hadde rukket å få med meg en god del arbeidserfaring.

 

Ellers har jeg ikke studert noe før jeg kom inn på phs, så jeg kan ikke si noe om nivået. Personlig syntes jeg SKK var kjedelig.

Lenke til kommentar
Tørr ikke å påstå dette med 100%, men å ha erfaring fra etater som jobber opp mot politiet, gir utslag i ansinitet, og dermed lønn.

 

Noen som kan bekrefte / avkrefte dette?

 

 

Ifølge en overbetjent på stasjonen min sier han at det må i så fall være en statlig jobb som gir ansiennitet.

F.eks forsvaret og lignende. Det trenger ikke å være opp mot politiet tror jeg. Men det kan jeg høre med han i morra på jobb. :D

 

Over 600 innlegg hittil i tråden - ikke verst.

 

 

Er veldig overrasket over at det var en sååå stor interesse for politiyrket. Det er kjempehyggelig synes jeg. :D

Lenke til kommentar

Selv om samfunnsvitenskap kan vært tørt og noe abstrakt, finnes det fag som dette eller dette. En fin måte å studere hvordan samfunnet påvirker rammene for hvordan politiet jobber. Ikke nødvendig, men sinnsykt ok.

 

Dersom ansiniteten går på statlige yrker er jo det flott. Jeg har jobbet i psykiatrien siden jeg var 15 (dog med vedlikehold fram til jeg var 20), noen år i forsvaret, deretter som miljøkontakt på Dikemark og Gaustad (flere phs studenter i GUII har praksis her). Men det er vel et eget poeng; folk søker phs med helt annen motivasjon enn lønna. Flott for phs sin del, men etter noen år er det nok endel som opplever seg selv som kyniske og underbetalte - og søker jobb i det private. Synes phs kunne vært flinkere til å gjøre søkere oppmerksom på de negative sidene ved politiyrket.

 

Men for all del, jeg trapper opp i Slemdalsveien i august jeg, med motivasjonen der den skal være :)

Endret av Eirik_a
Lenke til kommentar

Huff og huff.

 

Da fikk jeg klagen godkjent, men nemnda kunne selvfølgelig ikke godskrive meg de 3 poengene fordi fristen for å sende inn førstegangstjenestebevis er 1. februar. Den fristen hadde jeg selvfølgelig ikke fått med meg. TENK! Jeg kunne vært student ved phs nå. Alt i alt ser jeg det morsomme i det, og ønsker alle som kom inn i år lykke til med studieåret :)

 

OEDE

Lenke til kommentar
Huff og huff.

 

Da fikk jeg klagen godkjent, men nemnda kunne selvfølgelig ikke godskrive meg de 3 poengene fordi fristen for å sende inn førstegangstjenestebevis er 1. februar. Den fristen hadde jeg selvfølgelig ikke fått med meg. TENK! Jeg kunne vært student ved phs nå. Alt i alt ser jeg det morsomme i det, og ønsker alle som kom inn i år lykke til med studieåret :)

 

OEDE

 

Å fy søren, den var litt lei.

Men da stiller du sterkt til neste års opptak.

 

Lykke til neste år.

Lenke til kommentar

Da røyk jeg på karakterer ja, litt kjipern men men, er bare til å komme i gang med faga igjen vel. Har du noe "intel" på om phs + samordna opptak kanskje kan gjøre at man også kan gå opp til eksamen i vårhalvåret også (forbedring av fag)? Om du kanskje kunne forhørt deg litt? :)

Lenke til kommentar
Huff og huff.

 

Da fikk jeg klagen godkjent, men nemnda kunne selvfølgelig ikke godskrive meg de 3 poengene fordi fristen for å sende inn førstegangstjenestebevis er 1. februar. Den fristen hadde jeg selvfølgelig ikke fått med meg. TENK! Jeg kunne vært student ved phs nå. Alt i alt ser jeg det morsomme i det, og ønsker alle som kom inn i år lykke til med studieåret :)

 

OEDE

 

Å fy søren, den var litt lei.

Men da stiller du sterkt til neste års opptak.

 

Lykke til neste år.

Takker :p

Lenke til kommentar
Huff og huff.

 

Da fikk jeg klagen godkjent, men nemnda kunne selvfølgelig ikke godskrive meg de 3 poengene fordi fristen for å sende inn førstegangstjenestebevis er 1. februar. Den fristen hadde jeg selvfølgelig ikke fått med meg. TENK! Jeg kunne vært student ved phs nå. Alt i alt ser jeg det morsomme i det, og ønsker alle som kom inn i år lykke til med studieåret :)

 

OEDE

 

Å fy søren, den var litt lei.

Men da stiller du sterkt til neste års opptak.

 

Lykke til neste år.

Takker :p

 

huff litt surt det der, men du får tenke sånn at du får et år ekstra med erfaringer som kansje vil gjøre deg til en bedre student

Lenke til kommentar
Da røyk jeg på karakterer ja, litt kjipern men men, er bare til å komme i gang med faga igjen vel. Har du noe "intel" på om phs + samordna opptak kanskje kan gjøre at man også kan gå opp til eksamen i vårhalvåret også (forbedring av fag)? Om du kanskje kunne forhørt deg litt? :)

 

 

Det vet jeg ikke noe om. Det går rykter om at phs og samordna opptak skal finne en felles dato.

Men jeg er ute på et praksissted og langt unna skolen. Men kan høre når jeg en gang er innom phs.

 

Uansett kommer det en ny hjemmeside snart. Så jeg regner med at det vil bli informasjon om en evt. ny søknadsdato.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...