spøkelset Skrevet 15. mai 2011 Del Skrevet 15. mai 2011 Bare for å komme i form til testene i såfall. De teller visst ikke med arbeidserfaring eller vekter eller pistolskyteklubb som vurdering for å komme inn på skolen.. De må da telle me relevandt arbeidserfaring? Lenke til kommentar
Stingah Skrevet 15. mai 2011 Del Skrevet 15. mai 2011 Bare for å komme i form til testene i såfall. De teller visst ikke med arbeidserfaring eller vekter eller pistolskyteklubb som vurdering for å komme inn på skolen.. De må da telle me relevandt arbeidserfaring? Ja det gjør det jo selvfølgelig! Stemmer ikke helt det spøkelset sier her. Fattern har sittet i nemnda, så han har fortalt litt rundt hva som vektlegges. Jeg for eksempel har i flere år jobbet innen psykiatri. Det er KLART at dette er kjempepositivt å ha som erfaring når du skal jobbe som politi. Er jo nesten ingen som har mer psykiatri-relaterte arbeidsoppgaver enn politiet. Og har du noe fra forsvaret, så er jo det og bra. Jeg har førstegangstjenesten (som er en selvfølge omtrent), og deretter tatt diverse kurs gjennom HV. Deriblant et befalskurs. Alt slikt er veldig relevant, og vil nok bli snakket om på intervjuet. Lenke til kommentar
Gjest Slettet+432 Skrevet 15. mai 2011 Del Skrevet 15. mai 2011 Hvorfor er førstegangstjeneste en selvfølge? Vet du at kun 1/3 av alle menn i det hele tatt blir kalt inn til fgtj i disse dager? Jeg tror ikke at resterende 2/3 er nærmest sjanseløse, og at de som har fullført fgtj har en kjempefordel i forhold til alle de andre. Jeg sier ikke at det ikke er positivt... Men det finnes erfaring som er mer relevant enn fgtj, blant annet psykiatri, som du sier selv. Lenke til kommentar
mezzanine Skrevet 15. mai 2011 Del Skrevet 15. mai 2011 Helt riktig det Stingah sier! Det som du nok har blitt fortalt (eller burde blitt fortalt), er at det ikke nødvendigvis er slik at en arbeidserfaring er så voldsomt mye mer verdt enn neste! Psykiatri er f.eks flott, fordi du for det første viser at du ikke er redd for å jobbe med noe veldig mange syntes er et ubehagelig felt. Men det betyr ikke at de ikke liker rørleggere! Politiet ønsker folk med en variert bakgrunn, ikke bare folk med den "typiske" bakgrunnen som forsvaret og vekterkurs... Så kort fortalt? Forsvaret? Bra! Snekker? Flott! Skulle nesten vist klassebildet vårt... 24 helt vilt forskjellige bakgrunner!! Fra (nesten) ferske russ, til familiefolk, og fra afghanistan til malere! Ikke vær redd for å velge det du har LYST til! Vil du til bali og bli PT? Så gjør det! Utdanningen i seg selv er ikke noe særlig politirelatert, men si det som det er i nemda? Du er glad i trening, men hadde lyst å se noe annet enn bare norge før du utdannet deg videre. (hvis det f.eks hadde vært grunnen). Er vel ikke noe galt i det?? Det som er bra er jo at en viser at en gjorde noe! Kanskje bedre enn to år hjemme hos mamma og spille wow? @Kaktuz: Er ikke bekymret for at du ikke vet det Vel så generelt! Har fått en del mailer gjennom tråden, og svært mange av de går på hvordan en "kan begynne i delta"... og med tanke på hvor få som faktisk kommer igjennom det nåløyet, er jo nesten svaret at "det gjør du ikke". Glemte å si: Til dere som skal svømme i krsand (og evt. andre steder med 12,5m basseng): Det er kjempeflott å svømme i 12.5m-basseng! Men de er også ganske smale, og en svømmer 3-4 stk av gangen... Du trenger ikke være redd for å svømme inn i andre (det er i så fall bare et lite touch!), men det blir ganske hefitg med bølger av 4 kropper som svømmer alt en kan på 7-8m bredde... Jeg ble tatt litt på senga og svelgte en god slant vann Men er en forberedt på det, er det sikkert ikke noe problem! De fleste perset uansett, så mer ubehagelig enn farlig! 1 Lenke til kommentar
mezzanine Skrevet 15. mai 2011 Del Skrevet 15. mai 2011 Hvorfor er førstegangstjeneste en selvfølge? Vet du at kun 1/3 av alle menn i det hele tatt blir kalt inn til fgtj i disse dager? Jeg tror ikke at resterende 2/3 er nærmest sjanseløse, og at de som har fullført fgtj har en kjempefordel i forhold til alle de andre. Jeg sier ikke at det ikke er positivt... Men det finnes erfaring som er mer relevant enn fgtj, blant annet psykiatri, som du sier selv. Førstegangstjeneste ble fjernet som krav for flere år sida, og nesten halvparten av gutta i klassen har enten siviltjeneste, folkhøgskole, eller ingenting (resten har førstegangs/befal). Så ikke vær redd for det Jeg har ikke fryst i skauen, f.eks Lenke til kommentar
Gjest Slettet+432 Skrevet 15. mai 2011 Del Skrevet 15. mai 2011 (endret) Neida, er ikke redd for det. Jeg bare syntes det kanskje var litt rart å påstå at fgtj er en selvfølge, når det med dagens situasjon faktisk slett ikke er en selvfølge. Selv ble jeg innkalt, men av ulike årsaker har jeg sluppet unna (i hvert fall foreløpig). Vurderer dog å kjøre på dersom jeg ikke kommer inn ved neste års opptak. Om ikke annet, så er det en fin måte å holde seg i form på! Endret 15. mai 2011 av Slettet+432 Lenke til kommentar
spøkelset Skrevet 15. mai 2011 Del Skrevet 15. mai 2011 Helt riktig det Stingah sier! Det som du nok har blitt fortalt (eller burde blitt fortalt), er at det ikke nødvendigvis er slik at en arbeidserfaring er så voldsomt mye mer verdt enn neste! Psykiatri er f.eks flott, fordi du for det første viser at du ikke er redd for å jobbe med noe veldig mange syntes er et ubehagelig felt. Men det betyr ikke at de ikke liker rørleggere! Politiet ønsker folk med en variert bakgrunn, ikke bare folk med den "typiske" bakgrunnen som forsvaret og vekterkurs... Så kort fortalt? Forsvaret? Bra! Snekker? Flott! Skulle nesten vist klassebildet vårt... 24 helt vilt forskjellige bakgrunner!! Fra (nesten) ferske russ, til familiefolk, og fra afghanistan til malere! Ikke vær redd for å velge det du har LYST til! Vil du til bali og bli PT? Så gjør det! Utdanningen i seg selv er ikke noe særlig politirelatert, men si det som det er i nemda? Du er glad i trening, men hadde lyst å se noe annet enn bare norge før du utdannet deg videre. (hvis det f.eks hadde vært grunnen). Er vel ikke noe galt i det?? Det som er bra er jo at en viser at en gjorde noe! Kanskje bedre enn to år hjemme hos mamma og spille wow? @Kaktuz: Er ikke bekymret for at du ikke vet det Vel så generelt! Har fått en del mailer gjennom tråden, og svært mange av de går på hvordan en "kan begynne i delta"... og med tanke på hvor få som faktisk kommer igjennom det nåløyet, er jo nesten svaret at "det gjør du ikke". Glemte å si: Til dere som skal svømme i krsand (og evt. andre steder med 12,5m basseng): Det er kjempeflott å svømme i 12.5m-basseng! Men de er også ganske smale, og en svømmer 3-4 stk av gangen... Du trenger ikke være redd for å svømme inn i andre (det er i så fall bare et lite touch!), men det blir ganske hefitg med bølger av 4 kropper som svømmer alt en kan på 7-8m bredde... Jeg ble tatt litt på senga og svelgte en god slant vann Men er en forberedt på det, er det sikkert ikke noe problem! De fleste perset uansett, så mer ubehagelig enn farlig! Akkurat dette jeg også har fått intrykk av. Yrket er i stor grad basert på personlige ferdigheter samt at du er moden og reflektert rundt politirollen. Lenke til kommentar
Kalle_92 Skrevet 15. mai 2011 Del Skrevet 15. mai 2011 Når starter man på phs om høsten? I August? Lenke til kommentar
mezzanine Skrevet 15. mai 2011 Del Skrevet 15. mai 2011 Når starter man på phs om høsten? I August? Sikkert mulig å finne ut nærmere, men i fjor virket det som alle avdelingene begynte på forskjellige dager (i den uka som i år begynner med mandag 15 august). Oslo begynte mandag tror jeg, så resten med en dags mellomrom... Dette for at en og annen "sentral skikkelse" skulle kunne reise rundt til åpningen/velkomsten på de forskjellige skolene. Første uke i oslo er litt info, uniformsprøving og fadderuke. Resten av skolene vet jeg ikke sikkert, men regner med kongsvinger f.eks har et litt annet opplegg (da det kun er første klasse der til høsten. Stavern også, all den tid den første klassen der da vil være ute i praksis) Dette får dere masse info om når det nærmer seg, men blir overrasket om ikke det er 15 august-uka dere begynner! Jeg har i hvert fall min første skoledag på grønland 15 august! 1 Lenke til kommentar
Kalle_92 Skrevet 15. mai 2011 Del Skrevet 15. mai 2011 Når starter man på phs om høsten? I August? Sikkert mulig å finne ut nærmere, men i fjor virket det som alle avdelingene begynte på forskjellige dager (i den uka som i år begynner med mandag 15 august). Oslo begynte mandag tror jeg, så resten med en dags mellomrom... Dette for at en og annen "sentral skikkelse" skulle kunne reise rundt til åpningen/velkomsten på de forskjellige skolene. Første uke i oslo er litt info, uniformsprøving og fadderuke. Resten av skolene vet jeg ikke sikkert, men regner med kongsvinger f.eks har et litt annet opplegg (da det kun er første klasse der til høsten. Stavern også, all den tid den første klassen der da vil være ute i praksis) Dette får dere masse info om når det nærmer seg, men blir overrasket om ikke det er 15 august-uka dere begynner! Jeg har i hvert fall min første skoledag på grønland 15 august! Takk! Lenke til kommentar
PokeBear Skrevet 16. mai 2011 Del Skrevet 16. mai 2011 Noen som skal på opptak i Tromsø? Lenke til kommentar
Pjassop Skrevet 16. mai 2011 Del Skrevet 16. mai 2011 Bare for å komme i form til testene i såfall. De teller visst ikke med arbeidserfaring eller vekter eller pistolskyteklubb som vurdering for å komme inn på skolen.. De må da telle me relevandt arbeidserfaring? Ja det gjør det jo selvfølgelig! Stemmer ikke helt det spøkelset sier her. Fattern har sittet i nemnda, så han har fortalt litt rundt hva som vektlegges. Jeg for eksempel har i flere år jobbet innen psykiatri. Det er KLART at dette er kjempepositivt å ha som erfaring når du skal jobbe som politi. Er jo nesten ingen som har mer psykiatri-relaterte arbeidsoppgaver enn politiet. Og har du noe fra forsvaret, så er jo det og bra. Jeg har førstegangstjenesten (som er en selvfølge omtrent), og deretter tatt diverse kurs gjennom HV. Deriblant et befalskurs. Alt slikt er veldig relevant, og vil nok bli snakket om på intervjuet. Kan du forklare på hvilken måte en PT-utdannelse teller for nemnda? Sier du at PT-utdannelse eller erfaring med psykiatri omtrent er en enveisbillett rett inn på PHS? Lenke til kommentar
Stingah Skrevet 16. mai 2011 Del Skrevet 16. mai 2011 Har ikke sagt at PT vektlegges, og det tror jeg heller ikke det gjør. Kan liksom ikke se på hvilken måte det skal være nyttig.. Sier heller ikke at det er en enveisbillett inn å ha jobbet med psykiatri, men det er et kjent faktum at det er positivt. Lenke til kommentar
Stingah Skrevet 16. mai 2011 Del Skrevet 16. mai 2011 Kan forresten legge til at jeg driver aktivt med skyting. Og glad i jakt, friluftsliv osv. Dette TELLER selvfølgelig ikke, men vil være en naturlig ting å komme innom på intervjuet. Så om man har jobbet som PT, så vil jo det sikkert og være et naturlig samtaleemne. Kan forresten legge til at jeg driver aktivt med skyting. Og glad i jakt, friluftsliv osv. Dette TELLER selvfølgelig ikke, men vil være en naturlig ting å komme innom på intervjuet. Så om man har jobbet som PT, så vil jo det sikkert og være et naturlig samtaleemne. Lenke til kommentar
Pjassop Skrevet 16. mai 2011 Del Skrevet 16. mai 2011 Jeg må ha blandet noen innlegg. Det var dette jeg snakket om: Kan et Pt kurs være relevandt og godt å ha i forbindelse med opptak til phs? Har fått plass på PT og fitness linja på Bali ogvil da være utdannet personlig trener ved endt kurs. Er dette noe jeg burde fått med meg? PT-kurs er ikke relevant, bortsett fra at du kanskje gjør det bedre på fysiske tester. Du kommer ikke lettere gjennom intervjuet om du har PT-kurs f.eks. Lenke til kommentar
spøkelset Skrevet 17. mai 2011 Del Skrevet 17. mai 2011 Nja...Vil nå tro at de fleste typer kursing og kompetansebevis du har klart å oppnå gjennom arbeid vil telle positivt. I min situasjon vil det jo se bra ut på cv'en å ha fullført et fagbrev samt være sertifisert personlig trenger i en alder av 22 år. Det sier jo litt om at du er en målretter, dyktig person. Litt verre å bare ha slengt rundt og hatt en haug med forskjellige småjobber etter vidergående uten å ha utdannet seg til noe som helst Lenke til kommentar
Ferendaz Skrevet 17. mai 2011 Del Skrevet 17. mai 2011 Nja...Vil nå tro at de fleste typer kursing og kompetansebevis du har klart å oppnå gjennom arbeid vil telle positivt. I min situasjon vil det jo se bra ut på cv'en å ha fullført et fagbrev samt være sertifisert personlig trenger i en alder av 22 år. Det sier jo litt om at du er en målretter, dyktig person. Litt verre å bare ha slengt rundt og hatt en haug med forskjellige småjobber etter vidergående uten å ha utdannet seg til noe som helst Seff ser det bra ut, men opptaket til phs er ikke et jobbintervju... De finner ut om du er en idiot eller om du kan bli politi. Så bestemmer karakterene og fysikken din om du kommer inn. Om du er god med barn eller ikke har ingenting å si før du kommer i en situasjon med barn, som politi. Din bakgrunn og erfaring har betydning for deg som politi, ikke for opptaksnemnda. Lenke til kommentar
student90 Skrevet 18. mai 2011 Del Skrevet 18. mai 2011 (endret) NEEEEEEI! Nå har har jeg klart å påtatt meg en eneste stor forkjølelse! Klarer hverken å løpe eller noe som helst svømming. Er redd for å trene for å gjøre det hele verre så styrke går d minimalt av. Er ganske pissed på forkjølelsesverden nå, siden jeg er jo klar for opptak med unntak av de hangupsene jeg hadde dypt hadde trengt å trene på! Ååååååå....Tror dette er straffen min for å ha utsatt hangupsene litt lenge! Endret 18. mai 2011 av student90 Lenke til kommentar
Gjest Slettet+432 Skrevet 18. mai 2011 Del Skrevet 18. mai 2011 Ta det med ro en stund, dekk til hals og nakke og ikke frys på beina, så skal du se det nok går over om ikke så alt for lenge Når skal du på opptak? Lenke til kommentar
Ferendaz Skrevet 18. mai 2011 Del Skrevet 18. mai 2011 (endret) Ta det med ro en stund, dekk til hals og nakke og ikke frys på beina, så skal du se det nok går over om ikke så alt for lenge Når skal du på opptak? Er det du som er lommelegen, aleks? :O Endret 18. mai 2011 av Kaktuz Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå