Gå til innhold

Politi - for de som vurderer å søke politihøgskolen.

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Vil det si at alle distrikt har sin UEH?
En utrykningsenhet består egentlig bare av en gjeng vanlige politifolk med en del års erfaring og noen ekstra uker/måneder kursing i taktikk og bruk av våpen og skjold/panser. Så det skal ikke så fryktelig mye til for å sette opp disse enhetene (bortsett fra penger til utstyr og trening).

Og siden de til daglig jobber som vanlige politifolk og har ringeberedskap kan reaksjonstiden i enkelte distrikter være ganske begredelig. På den UEH-briefen jeg var på ble det oppgitt minst 2 timer utenfor vanlig arbeidstid.

Lenke til kommentar
Vil det si at alle distrikt har sin UEH?
En utrykningsenhet består egentlig bare av en gjeng vanlige politifolk med en del års erfaring og noen ekstra uker/måneder kursing i taktikk og bruk av våpen og skjold/panser.

Da er jo Delta det samme, bare at delta-delen av jobben er enda hardere :p

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+432

Feil å si at alle distrikter har UEH.. F.eks i nord er det langt mellom UEH-lagene!

Å? Hm. Jeg mener å ha lest at det finnes en UEH i alle politidistriktene. Det bekreftes forsåvidt også på PHS sine sider.

Lenke til kommentar
Da er jo Delta det samme, bare at delta-delen av jobben er enda hardere :p

Beredskapstroppen er mer spisset mot typisk anti-terror. F.eks bording, sprengning, skjult entring, osv.. I tillegg antar jeg at reaksjonstiden er vesentlig bedre enn for det gjennomsnittlige UEH. Blant annet mener jeg å ha hørt en deployeringstid til hvor som helst i landet på 10 timer (ta det tallet med en god klype salt, jeg er langt fra sikker). BT og FSK/HJK er tett knyttet sammen, men selvfølgelig med forskjellige hjemler og myndigheter.

UEH er en mer jordnær og lokal enhet som har fått litt trening i å gå inn i de situasjonene hvor det åpenbart ikke er forsvarlig å gå inn med bare med skuddsikre vester. Skjold og pansring står mer sentralt enn typisk fancy-SWAT-action.

Feil å si at alle distrikter har UEH.. F.eks i nord er det langt mellom UEH-lagene!
Pr. definisjon har vel alle politidistriktene minst ett UEH-lag. At Øst-Finnmark er et jævlig stort politidistrikt er kanskje ikke like heldig. ;)
Lenke til kommentar

Ambisjoner er bra, og du kommer ikke inn i delta (og i hvert fall ikke livvaktstjenesten) om du ikke tør å tenke på det! Men oppfordrer folk til å ha et mest mulig åpent sinn om å være "vanlig" politi.... Du setter det selvsagt på spissen med at du ikke er så gira på å "lempe fulle folk", men det er så ekstremt variert uansett hva slags avdeling/divisjon du jobber i, at en neppe vil klage på at en har det ensformig. Det er også svært svært få som får oppfylt drømmen sin om delta, og det er ikke som en studieretning man velger etter tre år på phs... Så jeg tror det er safe å si at en ikke bør satse på så mye annet enn å bli vanlig dødelig konstabel :) (og det er topp det, vel?)

Tormund: Hører mye flott om stavern! Men du, koster virkelig lunsjen deres 50 spenn!? I oslo koster lunsjen vår 30, og det før en får trukket av momsen (kantina har momsfritak). Så lunsjen vår koster 22,50, og er definitivt ikke dyrere :).

Sitronsaft: Dropp hasjen uansett.... Og du har i 99,9% av tilfellene ingenting å tjene på å ta halv-kontroversielle standpunkt overfor nemda. Du har helt rett, man har mange meninger innad i etaten. Noen vil avkriminalisere hasj, andre heroin. Men husk at disse har gjort seg opp en mening etter å ha arbeidet med tematikken i årevis. Du skal med andre ord kunne din hasj for å rulle terninger med de gutta! Du kan også risikere å møte noen i selve nemda som har jobbet mye med nark, og da er det fort gjort å tråkke litt feil! Tar man et litt kontroversielt standpunkt i nark eller i andre samfunnsmessige spørsmål, så kan du være sikker på at de kommer til å kjøre på for å se hvor mye du egentlig har reflektert og tenkt igjennom saken.

Det gjelder ikke bare nark... Prøver du å "pynte" på deg selv, og skriver at du er opptatt av samfunnsmessige spørsmål eller politikk i egenmeldingen din (og ikke er det i noen særlig grad), er det ditt sikreste kort at de vil se om det stemmer (eller om du bare er full av tull).

Ikke vær supermann, det er lov å svare "det er jeg ikke sikker på", også på spørsmål som omhandler politiet. Lønner seg å svare ærlig. Gjør du det, er du langt allerede :)

Lykke til! Gleder meg til å høre resultatene, og se dere i korridorene etter hvert :)

Lenke til kommentar

Tormund: Hører mye flott om stavern! Men du, koster virkelig lunsjen deres 50 spenn!? I oslo koster lunsjen vår 30, og det før en får trukket av momsen (kantina har momsfritak). Så lunsjen vår koster 22,50, og er definitivt ikke dyrere :).

Den koster 50 kr ja, og det er inkludert drikke og ellers bra utvalg av pålegg og annet. Nå spiser jeg svært sjeldent lunsj der, men det hender jeg spiser middag. Visste ikke at det var så billig lunsj i Oslo, men dere har til gjengjeld dyrere middag? Jeg har vært der et par ganger og betalte 65 kr eller noe deromkring. Men jeg tror det var fordi jeg ikke hadde penger på studentkortet, og måtte betale som en utenifra, så akkurat hva internprisen for dere er vet jeg jo ikke. Men vi får i det minste påfyll så mye vi vil. ;-)

Lenke til kommentar

Den koster 50 kr ja, og det er inkludert drikke og ellers bra utvalg av pålegg og annet. Nå spiser jeg svært sjeldent lunsj der, men det hender jeg spiser middag. Visste ikke at det var så billig lunsj i Oslo, men dere har til gjengjeld dyrere middag? Jeg har vært der et par ganger og betalte 65 kr eller noe deromkring. Men jeg tror det var fordi jeg ikke hadde penger på studentkortet, og måtte betale som en utenifra, så akkurat hva internprisen for dere er vet jeg jo ikke. Men vi får i det minste påfyll så mye vi vil. ;-)

Drikke er uhørt her på huset... Her blir du ikke påspandert noe anna til lunsjen enn vann :)

Lenke til kommentar

@Mezz

Jeg er klar over at det er veldig variert, og det er derfor jeg har bestemt meg for den jobben. Det å få en actionjobb blir isåf bare en bonus. Det er de små sjangsene i polisen som gjør at jeg bestemte meg for å sette phs på pause noen år og heller rase ifra meg litt først :p

Dessuten tror jeg at jeg kan tjene på å være 26-28 når jeg begynner å studere kontra 23.

Lenke til kommentar

Noen som skal på opptak 16. juni i Trondheim? :)

Jeg skal!! Gruer meg allerede :/ Eller er spent da:)

Sliter med løpinga pga langvarig beinhinnebetennelse som det er vanskelig å få has på. Krysser fortsatt fingre for at trykkbølgebehandling skal hjelpe innen den tid.

Lykke til! Jeg skal heie på alle til jeg blir hes ;)

Lenke til kommentar

Uff, hørtes ikke godt ut! Har du fått testa løpinga så du vet om du er innenfor tida eller?

Går rundt og grur-gler meg jeg også!

Bare jeg ikke stivner helt på svømminga, så skal jeg være innenfor kravene.. Løpinga er noe herk, taper mye tid på dårlig teknikk når jeg skal ned på matta, men satser på at det går fortere på opptak med en god del adrenalin inne i bildet ;)

Masse lykke til! Håper du blir bra igjen så fort som mulig:) Kjedelig viss noe sånt skal ødelegge :/

Lenke til kommentar

Uff, hørtes ikke godt ut! Har du fått testa løpinga så du vet om du er innenfor tida eller?

Går rundt og grur-gler meg jeg også!

Bare jeg ikke stivner helt på svømminga, så skal jeg være innenfor kravene.. Løpinga er noe herk, taper mye tid på dårlig teknikk når jeg skal ned på matta, men satser på at det går fortere på opptak med en god del adrenalin inne i bildet ;)

Masse lykke til! Håper du blir bra igjen så fort som mulig:) Kjedelig viss noe sånt skal ødelegge :/

Er innenfor tida ja, hvis beina holder (og pusten... ) :) Og det satser jeg på at de gjør!

Hvis du klarer å unngå kav og stress i svømminga, så går det nok helt fint. Føler du deg trygg i vannet så er mye tjent allerede.

Lykke til!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...