Stingah Skrevet 6. mai 2011 Del Skrevet 6. mai 2011 Beste øvelsen for å bli god i hangups, er nettopp hangups.. Originalt svar? Jeg slet og veldig i starten. For et drøyt halvår siden klarte jeg 1, og da var det full stopp. Det som hjalp meg til å komme over kneika var å trene en del nedtrekk, og ikke minst pullovers. Pullovers er omtrent den beste øvelsen for å trene latissimus dorsi, som er hovedmuskelen du bruker på hangups. (Regner med du er jente?) Det er naturligvis og viktig å trene en del biceps.. Kort fortalt, les deg litt opp på hvilke muskler man bruker mest på hangups, og tren disse Ett siste tips når du sliter slik du gjør; tren negativt! Dvs. får hjelp til å heise deg opp, og så heiser du deg selv rooolig ned! Om du gjør litt av alt det jeg har sagt, så tror jeg det "løsner" for deg og Lykke til! Lenke til kommentar
krikkert Skrevet 6. mai 2011 Del Skrevet 6. mai 2011 Og til ære for alle dere potensielle P-studenter presenterer vi denne klassiske låta (Spotify). Lenke til kommentar
Ferendaz Skrevet 6. mai 2011 Del Skrevet 6. mai 2011 (endret) Når jeg var der at jeg bare klarte 1 hangup, tok jeg den ene så mange ganger på rad jeg klarte, imellom alle andre øvelser. Tilslutt tok jeg plutselig 5, så rulla det på seg @Student90 Jeg prøvde jentehangups her om dagen etter å ha lest at du slet, å det var ikke så lett som jeg hadde trodd, så jeg forstår deg Jeg mener forresten at det er irrelevant hvor bommen står, sålenge du har 90 grader i skulderledd med strake armer. Syns å huske jentene gjorde det sånn på befalsopptak. Sjekk forsvaret.no -> befalsskoleopptak -> fysiske tester for jenter. Sto iaf godt forklart i den tid det het mil.no. Endret 6. mai 2011 av Kaktuz Lenke til kommentar
vampen87 Skrevet 6. mai 2011 Del Skrevet 6. mai 2011 (endret) et spm folks Jeg har et rimlig høyt spisestuebord/kjøkkenbord som faktisk kan funke som et alternativ til bom.. får strake armer og beina på en "skammel". Høres det ut som en ok løsning til alternativ trening av chins? Da tenkte jeg på vedlikehold har allerede kravet inne Endret 6. mai 2011 av vampen87 Lenke til kommentar
Tormund Skrevet 9. mai 2011 Del Skrevet 9. mai 2011 Jeg vil først komme med en liten gratulasjon (dere er jo ikke kommet helt inn enda...) til de som har blitt innkalt til opptaksprøve. Det er en spennende tid. Det føles nesten ut som om det bare var noen uker siden jeg var igjennom opptaksprøven, men nå har det snart gått et år og er nå midt i eksamensforberedelsene i 1. klasse. Opptaksprøven er ikke noe å grue seg til hvis du er foreberedt, men jeg vet det er lettere sagt enn gjort. Jeg fikk ikke sove natta før, men det gikk jo greit. Intervjuet var fort gjort, og så var det å smøre seg med tålmodighet til "dommen" kom uti juli. Kikk gjerne innom Samordna opptak noen dager før de sier resultatet kommer. Det kom noen dager før i fjor. Etterpå kan det lønne seg å gå RETT på hybeljakten hvis det ikke er på plass. Det er mange om benet og de beste går gjerne først. Jeg har vært i Stavern, og jeg synes de har fått det bra til her, selv om det er første året de tilbyr PHS her, og ting må gå seg til. Av fasiliteter har de et auditorium som kan ta halve kullet. I tillegg bygger de et nytt auditorium som skal stå klart om kort tid, som tar hele kullet på en gang. Selve skolen ligger på Fredriksvern festning og er en gammel militærleir, så det er en del eldre brakker her. Trimfasilitetene er bra, dvs. du har det vektutstyret du trenger, samt en gymsal. Ellers så kan du se fram til både praktiske og teoretiske fag og nok å gjøre. Det er en del arbeidskrav og eksamener, men hvis du tar det i tur og orden og jobber jevnt så bør det gå greit. Lenke til kommentar
Stingah Skrevet 9. mai 2011 Del Skrevet 9. mai 2011 Takk! Dette var motiverende lesning Lenke til kommentar
Sitronsaft Skrevet 10. mai 2011 Del Skrevet 10. mai 2011 Ja, veldig gøy å lese fra noen som faktisk opplever det. Til dere som er på PHS, eller har vært der: hvordan opplever dere selve skoledagen, med klassetimer osv? Gjerne sett i kontrast til en skoledag på videregående allmenn. Er det nesten som å være på videregående igjen? Lenke til kommentar
Tormund Skrevet 10. mai 2011 Del Skrevet 10. mai 2011 Her i Stavern er vi delt opp i 6 klasser á 27-28. Hver klasse har sin klassestyrer, uten at vi ser den læreren noe mer enn de andre. Kan bare tale for meg selv, men det utvikler seg ganske raskt en god klassefølelse. Ja, det er litt sånn "videregående". Man er mye sammen, man oppretter gruppe for klassen på Facebook, jobber i basisgrupper osv. Det er en gjeng helt vanlige unge mennesker, (også når det gjelder alkohol...) Det eneste spesielle du legger merke til er at det er så og si ingen som røyker, svært få med briller, stort sett ganske streit klesstil og en rimelig grei fysisk form. Trening er viktig for mange, og det er status å være fysisk god form, eller i det minste se ut som det. Men det er en gjeng "amatører" som trener. Det er få toppidrettsfolk og muskelmenn. Jeg har et godt inntrykk av lærerne. De er både dyktige faglig, og de har erfaring å øse ut ifra. De fleste har gjerne lang fartstid fra enten politiet eller som politijurist. Noen er sivile innenfor fag som sosiologi og psykologi. Lærere som er politi går i uniform, resten går i sivil. Vi studentene begynte å gå med uniform ca etter et halvt år, etter å ha blitt noenlunde tørr bak ørene. Timeplanen er veldig varierende. Det er ikke fast timeplan her i Stavern i hvert fall. Man må bare følge med på Itslearning. Det kan være to timer en dag og åtte timer en annen dag. Når det gjelder hva slags fag, så står det på PHS sine sider. Stort sett går det greit å komme inn i fagene. Etter hvert blir du ganske godt kjent i straffeloven og politiloven og sentrale lover, og du lærer å skrive rapporter, ta avhør, utføre arrestasjon etc. Maten i kantina er god, og det koster 50 kr for lunsj eller middag, men det er dyrere i Oslo. Etter noen måneder begynner man prosessen med å velge plass til B2 (2. året). Da får du tre valg, og så blir det trukket. Dersom du ikke får noen av de tre valgene (f.eks. hvis du velger steder der mange vil til), blir du bare trukket et sted, og da havner du fort i Nord-Norge (slik som meg). Trekningen blir gjort før jul eller noe sånt, og så får du litt tid til å bytte hvis du er så heldig å få noen som vil bytte. Dersom du har sosiale grunner til å velge et bestemt sted, kan du søke på sosialt grunnlag. I første klasse får man innimellom all teorien noen caser der man får prøvd seg litt som politi, men det er jo bare inne på skoleområdet stort sett, der du bare spiller mot medstudenter og lærere. Men vi har også hatt noen caser utenfor leiren, og en gang var vi med UP på trafikkontroll. Ellers så er det jo en vanlig studenttilværelse med lesing og arbeidskrav og alt det der. Du får ei pensumliste og så er det å handle inn bøker, sitte hjemme og lese, eller i lesesalen eller danne kollokviegruppe. Politiutdanningen er en bachelorutdanning, og du må skrive en bacheloroppgave etter hvert. 1 Lenke til kommentar
vampen87 Skrevet 10. mai 2011 Del Skrevet 10. mai 2011 Utrolig bra av deg å skrive litt om skolehverdagen og sånt, supert! Lenke til kommentar
timberius Skrevet 12. mai 2011 Del Skrevet 12. mai 2011 Hvordan ligger folk ann på den fysiske biten? sliter selv med hangups har to stk inne nå. litt usiker på løpstesten, da eg overlengre tid har hatt beinhinne betendelse i leggen, og er nå først i senere tid fått behandling får det, og hadde fårøvrig min første intervall økt i går på 3/4 måneder. herligt! svømmingen er det vell så som så med, bader vell mer enn jeg svømmer, men får gi jernet på opptaket. mange her inne som skal på opptak i kr.sand 15 juni? Lenke til kommentar
Ferendaz Skrevet 12. mai 2011 Del Skrevet 12. mai 2011 Hvordan ligger folk ann på den fysiske biten? sliter selv med hangups har to stk inne nå. litt usiker på løpstesten, da eg overlengre tid har hatt beinhinne betendelse i leggen, og er nå først i senere tid fått behandling får det, og hadde fårøvrig min første intervall økt i går på 3/4 måneder. herligt! svømmingen er det vell så som så med, bader vell mer enn jeg svømmer, men får gi jernet på opptaket. mange her inne som skal på opptak i kr.sand 15 juni? Husk at du må ha karakter i norsk skriftlig også, ikke bare god fysikk Lenke til kommentar
123isa Skrevet 12. mai 2011 Del Skrevet 12. mai 2011 (endret) Hvordan ligger folk ann på den fysiske biten? sliter selv med hangups har to stk inne nå. litt usiker på løpstesten, da eg overlengre tid har hatt beinhinne betendelse i leggen, og er nå først i senere tid fått behandling får det, og hadde fårøvrig min første intervall økt i går på 3/4 måneder. herligt! svømmingen er det vell så som så med, bader vell mer enn jeg svømmer, men får gi jernet på opptaket. mange her inne som skal på opptak i kr.sand 15 juni? Ligger godt ann med fysisk, er innenfor kravene i alle øvelser. Spørsmålet er bare hvor sliten man er etter svømmingen og om man har energi til å prestere like bra på styrketestene som under trening? Svømmingen er desidert min dårligste øvelse, ligger på rundt 2:05. Svømmehallen hos meg ligger et stykke unna treningssenteret så får ikke testet alle øvelsene etter hverandre, noe som er litt kjipt! Kjør på med hangups så skal du nok presse deg til 5 stk på opptaket Ta en titt på denne linken: http://www.treningsforum.no/php/art.php?id=1597 Løpetesten er HAT, men er jo bare 6 minutter med litt smerte så gjelder bare å presse seg til maks. Du orker mer enn du tror Jeg skal tirsdag 7 juni i Kristiansand! Endret 12. mai 2011 av 123isa Lenke til kommentar
vampen87 Skrevet 12. mai 2011 Del Skrevet 12. mai 2011 Ligger greit an selv, og ja, løpstesten er HAT!! Har testa den, men som sagt: vil du, så klarer du Svømminga er vel heller ikke der jeg kommer til å score meste tror jeg. Jeg klarer kravet, men blir nok ikke en 3 poenger der. Hang ups har jeg for øyeblikket inne med 6 rep (2 mer enn minstekravet) og benkpress har jeg makskravet inne, så det skulle vel gå bra. Og man kan jo risikere å få et lite adrenalinkick på opptaksprøvene også og det hjelper jo også Jeg skal på opptak i Oslo 27 mai Lenke til kommentar
Stingah Skrevet 12. mai 2011 Del Skrevet 12. mai 2011 Den var godt under beltestedet Kaktuz, men tiltredes. Timberius: Du vet om de nye fysiske kravene? At det er krav på 5 hangups? Du må virkelig kaste innpå litt køl nå om du skal klare 5 til opptaket.. Hangups er en tidkrevende affære å trene seg opp til. Selv har jeg brukt et halvt år på å komme meg til 8. Svømminga BØR du teste deg på før du møter på opptak. Selv har jeg vært på opptak hvor jeg overvurderte svømmeferdighetene mine. Disponerte kreftene HELT feil og stivna fullstendig etter 50 meter. Lå an til en 1'er - 2'er, men datt ned på en 4'er.. Har selv testet meg i svømming nå, og jeg svømte inn på 1,45. Det er vel midt på en 2'er etter det nye karaktersystemet. Ellers, for min del, så er det: Benk: 24 rep Hangups: 8 rep Løpinga: ikke fått testet Lenke til kommentar
timberius Skrevet 12. mai 2011 Del Skrevet 12. mai 2011 Hvordan ligger folk ann på den fysiske biten? sliter selv med hangups har to stk inne nå. litt usiker på løpstesten, da eg overlengre tid har hatt beinhinne betendelse i leggen, og er nå først i senere tid fått behandling får det, og hadde fårøvrig min første intervall økt i går på 3/4 måneder. herligt! svømmingen er det vell så som så med, bader vell mer enn jeg svømmer, men får gi jernet på opptaket. mange her inne som skal på opptak i kr.sand 15 juni? Husk at du må ha karakter i norsk skriftlig også, ikke bare god fysikk Nå skrev jo ikke jeg hverken den ene eller andre målformen. Jeg skrev dialekt, og jeg var ikke klar over at mann måtte være " saklig " med tanke på skriftspråket, det er jo tross alt et forum og ikke en norsk stil. Og forøvrig synes jeg det var usaklig av deg, hvis du skal svare på noe er det fint om du svarer på det som det blir spurt om. Bare en tanke. Lenke til kommentar
timberius Skrevet 12. mai 2011 Del Skrevet 12. mai 2011 Hvordan ligger folk ann på den fysiske biten? sliter selv med hangups har to stk inne nå. litt usiker på løpstesten, da eg overlengre tid har hatt beinhinne betendelse i leggen, og er nå først i senere tid fått behandling får det, og hadde fårøvrig min første intervall økt i går på 3/4 måneder. herligt! svømmingen er det vell så som så med, bader vell mer enn jeg svømmer, men får gi jernet på opptaket. mange her inne som skal på opptak i kr.sand 15 juni? Ligger godt ann med fysisk, er innenfor kravene i alle øvelser. Spørsmålet er bare hvor sliten man er etter svømmingen og om man har energi til å prestere like bra på styrketestene som under trening? Svømmingen er desidert min dårligste øvelse, ligger på rundt 2:05. Svømmehallen hos meg ligger et stykke unna treningssenteret så får ikke testet alle øvelsene etter hverandre, noe som er litt kjipt! Kjør på med hangups så skal du nok presse deg til 5 stk på opptaket Ta en titt på denne linken: http://www.treningsforum.no/php/art.php?id=1597 Løpetesten er HAT, men er jo bare 6 minutter med litt smerte så gjelder bare å presse seg til maks. Du orker mer enn du tror Jeg skal tirsdag 7 juni i Kristiansand! Ja håper virkelig og kunne øke fra to til fem i pull-ups. Fikk et lite slag i magen der rundt jule tider med nye krav. gå ned en kilo og to vill hjelpe litt tror jeg =) likte den gamle ordningen bedre, pull-ups er en hat øvelse. Er bare starten av øvelsen som er verst, resten går greit. Litt forbedring i kondisjonen fører vell til at jeg kommer til og klare svømmekravet. Kommer til og gå får minstekravet i alle øvelsene. Fysikken var verre en jeg trodde da jeg begynte og trene i september. Går det ikke år, er det bare til og prøve til neste år igjen. Men er kjekt og få slike tilbakemeldinger, er motiverende =) Lenke til kommentar
timberius Skrevet 12. mai 2011 Del Skrevet 12. mai 2011 Den var godt under beltestedet Kaktuz, men tiltredes. Timberius: Du vet om de nye fysiske kravene? At det er krav på 5 hangups? Du må virkelig kaste innpå litt køl nå om du skal klare 5 til opptaket.. Hangups er en tidkrevende affære å trene seg opp til. Selv har jeg brukt et halvt år på å komme meg til 8. Svømminga BØR du teste deg på før du møter på opptak. Selv har jeg vært på opptak hvor jeg overvurderte svømmeferdighetene mine. Disponerte kreftene HELT feil og stivna fullstendig etter 50 meter. Lå an til en 1'er - 2'er, men datt ned på en 4'er.. Har selv testet meg i svømming nå, og jeg svømte inn på 1,45. Det er vel midt på en 2'er etter det nye karaktersystemet. Ellers, for min del, så er det: Benk: 24 rep Hangups: 8 rep Løpinga: ikke fått testet Går da ut i fra at du ikke klarte de fysiske kravene ved sist opptak? siden du skriver at du har testet svømmingen nå, med tanke på det nye karaktersystemet. Hvordan opplevde du opptaket? Lenke til kommentar
Stingah Skrevet 12. mai 2011 Del Skrevet 12. mai 2011 Stemmer det! Jeg røyk på totalen, fikk 22p. Det som ødela for meg sist var en tabbe når jeg skulle ta benk. Benken var uvant kort, så jeg la meg for langt opp. Det resulterte i at jeg slo stanga på første rep. Måtte så flytte meg lengre ned, og ble litt satt ut av det, så ble noen færre reps. Svømminga gikk som nevnt helt greit sist, men kunne henta i allefall ett poeng til der hadde jeg vært bedre forberedt. Jeg hadde det ikke bra opptaksdagen, så jeg kan ikke si så mye positivt. Jeg var ekstremt nervøs, kvalm og sliten. Dette var jo fordi jeg var for dårlig forberedt, og visste at dette KAN gå akkurat. Det gjorde det ikke. Jeg var på opptak i Trondheim, og til tross for at jeg har flyttet til Oslo, så har jeg søkt opptak i Trondheim i år og. Dette fordi jeg har vært der før, og at folka som hadde opptaket var veldig hyggelige folk. Har masse kompiser i Trondheim, så tar det som en liten tur. En ting jeg syntes var veldig synd med opptaket var at ingen fikk varme opp før svømminga. Og vi som hadde navn i slutten av alfabetet måtte vente lenge på land, hvor det var kjempekaldt. Så jeg var iskald da jeg stupte utti... Dette bidro nok sitt til at jeg stivna så fort som jeg gjorde. Anyways, i år er jeg langt bedre forberedt på det fysiske! Noen her inne som har noen forenkla forelegg de må forklare? Jeg har 2.. Det ene er kjempegammelt, og det siste er vel et drøyt år gammelt nå. Det siste var veldig lite da.. Men er spent på hvor mye de vektlegger det. Lenke til kommentar
vampen87 Skrevet 12. mai 2011 Del Skrevet 12. mai 2011 Tror nok at jeg kommer til å være nervøs uansett hvor bra forberedt jeg er blir en hektisk tid frem til 27 i alle fall lykke til alle sammen!! Lenke til kommentar
Ferendaz Skrevet 12. mai 2011 Del Skrevet 12. mai 2011 Nå skrev jo ikke jeg hverken den ene eller andre målformen. Jeg skrev dialekt, og jeg var ikke klar over at mann måtte være " saklig " med tanke på skriftspråket, det er jo tross alt et forum og ikke en norsk stil. Og forøvrig synes jeg det var usaklig av deg, hvis du skal svare på noe er det fint om du svarer på det som det blir spurt om. Bare en tanke. Sarkasme er et fint virkemiddel for å få frem poengene sine. Når det er sagt er det forskjell på dialekt og storbrølere av skrivefeil. Det jeg vil med en sånn kommentar er at folk skjønner at det er like viktig å kunne skrive godt og rett norsk for å bli tatt seriøst som en offentlig tjenestemann som at du er myndig i fremtoning. Jeg syns jeg ser alt for mange på min alder og eldre som såvidt kan stave grammatikk rett. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå