Gjest Slettet+432 Skrevet 26. april 2011 Del Skrevet 26. april 2011 Nok en misforståelse. Vel, for min del blir "kan velge å straffe meg" og "kan straffe meg" det samme, spesielt når det gjelder å komme inn på PHS. Så lenge det er en mulighet for at det kan brukes mot meg, kommer jeg ikke til å prøve det. Vel.. Uavhengig om det er lovlig eller ikke for deg å ta deg en rev i Amsterdam, så er vel de fleste av oss rimelig sikker på at den muligheten er tilstede. Selv klarer jeg ikke å unngå å se paradokset i at en politimann som selv har røyket hasj, skal ta folk som gjør det samme. Spesielt når vedkommende vil oppheve forbudet mot narkotika. Da blir du plutselig en hykler. For å utfordre standpunktet ditt: Hvordan tror du Norge hadde fungert med fri hasj? Hva med kjøring i beruset tilstand? Det er jo et stort nok problem allerede, om vi ikke skal gi folk enda lettere tilgang på rusmidler. Mange som begynner med hasj, går over på sterkere rusmidler etter hvert. Jeg kjenner dessverre flere. Kjenner du til effektene av hasj? http://www.nettdoktor.no/festival/artikler/marihuana.php Jeg respekterer for all del meningene dine, men etter mitt skjønn, er det ikke holdninger jeg ville akseptert hos en polititjenesteperson. Lenke til kommentar
vampen87 Skrevet 26. april 2011 Del Skrevet 26. april 2011 Synes det uansett er bra at det er svar å få her inne jeg For det er nok av plasser man enten leiter eller spør og ikke får noe svar Lenke til kommentar
Pjassop Skrevet 26. april 2011 Del Skrevet 26. april 2011 Men, i f.eks. Amsterdam er det lovlig, og om jeg er der står jeg ikke under norske lover, så vidt jeg har forstått. Det at cannabis i det hele tatt er lovlig i Nederland får en jo til å stille spørsmålet "Hvem har gjort det "rette" valget, Norge eller Nederland?" Jeg synes dere er litt skråsikre i deres sak, og ukritisk til det norske lovverket her. Men denne tråden er så klart ikke stodet for en "Legalisering av cannabis?"-diskusjon. La oss si du reiser til Spania og har sex med en 13-åring, eller til Angola og har sex med en 12-åring. Tror du dette er noe nemnda ville kunne reagere på? Ville du selv reagert på det, selv om det måtte være lovlig i disse landene? 2 Lenke til kommentar
Sitronsaft Skrevet 26. april 2011 Del Skrevet 26. april 2011 Jeg er ganske sikker på at nemnda ville reagert, og jeg ville selv også reagert om noen gjorde dette. Dette er fordi jeg ikke synes at samleie mellom en voksen mann og en 12-åring, og å ta seg en joint på café i Amsterdam kan sammenlignes. Om du mener dette er det samme, lurer jeg sterkt på hvilke andre synspunkter du har. Jeg er en ung mann, og når jeg blir eldre kunne jeg virkelig tenkt meg å være politi. Før jeg blir politi kunne jeg tenkt meg å ta en skikkelig tur, oppleve verden, jordomseiling etc. I den forbindelse kom jeg til å tenke på cannabis, og jeg har helt fra starten uttrykt bekymring over nettopp hva nemnda vil synes om dette, ettersom jeg ikke har tenkt å holde noe tilbake til dem i en eventuell intervjusituasjon. Jeg synes dere har behandlet meg som svarte-per helt fra starten, som om det å undre over dette er noe som automatisk ekskluderer meg fra å i det hele tatt vurdere å søke PHS. Det synes jeg rett og slett blir litt urettferdig. At det sammenlignes med sex med 12-åringer sier jo sitt. Åpenbart vil vi ikke ha politifolk som deltar i samleie med 12-åringer. Gjelder dette også folk som ved et tidspunkt har vurdert å røyke en sigarett med cannabis? Jeg er klar over at jeg tidlig i denne diskusjonen sa at jeg var for legalisering, dette var en feilformulering og jeg trekker det tilbake med det samme. Jeg har flere steder påpekt at jeg kan svært lite om cannabis, og jeg vet åpenbart ikke nok til å være verken for eller mot. Jeg støtter en diskusjon om hvorvidt vi bør legalisere cannabis. Vil også minne på at vi har flere tråder hvor legalisering av cannabis diskuteres, så det er faktisk Off Topic å diskutere hvorvidt cannabis bør legaliseres i denne tråden. 1 Lenke til kommentar
Sureño Skrevet 26. april 2011 Del Skrevet 26. april 2011 Du klarer vel å ta en reise for å oppleve verden uten å måtte røyke deg stein på hasj i Amsterdam? Det er ikke obligatorisk, vet du. Lenke til kommentar
Sitronsaft Skrevet 26. april 2011 Del Skrevet 26. april 2011 Det har jeg heller aldri sagt. Det var KUN helt hypotetisk, jeg lurte på hvilke tanker folk hadde om det. Og det har jeg jo nå fått vite.. Skulle jo trodd jeg hadde snyltet på skatten eller noe. Lenke til kommentar
Pjassop Skrevet 26. april 2011 Del Skrevet 26. april 2011 Jeg er ganske sikker på at nemnda ville reagert, og jeg ville selv også reagert om noen gjorde dette. Dette er fordi jeg ikke synes at samleie mellom en voksen mann og en 12-åring, og å ta seg en joint på café i Amsterdam kan sammenlignes. Om du mener dette er det samme, lurer jeg sterkt på hvilke andre synspunkter du har. Nå prøver jeg å ta en litt prinsipiell diskusjon. Du ser kanskje nå at det er uheldig å gjøre ting i utlandet som du vet er ulovlig i Norge? Ja, jeg så at du gikk bort ifra det du opprinnelig skrev, og sa at når du fikk vite at det kan være straffbart å følge loven i et annet land, hvis det likevel er forbudt i Norge, så ble saken en annen. Men jeg synes likevel at det prinsipielle her er interessant. Vi trenger altså ikke å diskutere om røyking av cannabis er bedre eller verre enn å ha sex med et barn, men vi kan diskutere om noe blir akseptabelt å gjøre bare fordi det er lovlig i et annet land. Jeg er en ung mann, og når jeg blir eldre kunne jeg virkelig tenkt meg å være politi. Før jeg blir politi kunne jeg tenkt meg å ta en skikkelig tur, oppleve verden, jordomseiling etc. I den forbindelse kom jeg til å tenke på cannabis, og jeg har helt fra starten uttrykt bekymring over nettopp hva nemnda vil synes om dette, ettersom jeg ikke har tenkt å holde noe tilbake til dem i en eventuell intervjusituasjon. Jeg synes dere har behandlet meg som svarte-per helt fra starten, som om det å undre over dette er noe som automatisk ekskluderer meg fra å i det hele tatt vurdere å søke PHS. Det synes jeg rett og slett blir litt urettferdig. At det sammenlignes med sex med 12-åringer sier jo sitt. Åpenbart vil vi ikke ha politifolk som deltar i samleie med 12-åringer. Gjelder dette også folk som ved et tidspunkt har vurdert å røyke en sigarett med cannabis? Jeg har ikke sagt at du ikke vil være egnet som søker, men da jeg tenkte etter da jeg leste problemstillingen min, var noe av det første jeg gjorde å finne andre eksempler på ting som er ulovlig her, men lovlig andre steder. Og så tenkte jeg på hvordan dette ville tatt seg ut på "CVen". Siden sex+barn er en eksplosiv og kontroversiell kombinasjon, fant jeg ut at det kanskje kunne være en liten tankevekker. Lenke til kommentar
Sitronsaft Skrevet 26. april 2011 Del Skrevet 26. april 2011 Vel, jeg er enig i at diskusjonen kan være interessant Og jeg ser poenget ditt med å bringe opp 12-åringen som eksempel, selv om jeg umiddelbart tolket dette som at du insinuerte at jeg mente sex med 12-åringer var helt greit. Vel. Nå har jo jeg fått vite at man KAN straffes i utlandet for noe som er ulovlig i Norge, så da blir både hasjrøyking og sex med mindreårige uaktuelt uansett hvor jeg skulle befinne megi verden (selv om sistnevnte for min del ville vært uaktuelt uansett). Men sett at dette ikke var tilfellet, for diskusjonens skyld. Da er det jo ingen lover som blir brutt, i alle fall. Det er udiskuterbart. Hvorvidt en nemnd på PHS burde akseptere at en som søker PHS har gjort et "norsk lovbrudd" i utlandet tidligere, er et interessant tema. Jeg er i utgangspunktet enig i at en som er søker til PHS ikke bør ha slike handlinger på "CV-en", da det blir feil at denne sammen personen kommer til å håndheve lover mot de samme handlingene hjemme i Norge etter fullført utdanning. Samtidig synes jeg det er en gråsone her. Ola Nordmann kan jo reise til USA og spille poker, uten å bli straffet for det. PHS-søkeren, som også er nordmann, har hatt nøyaktig de samme rettighetene. Joda, PHS-søkeren skal etter hvert være et forbilde, en rollemodell, men betyr dette at han flere år i forveien måtte ta et valg om å ikke delta i "aktiviteter" som alle andre nordmenn har retten til(handlinger som er lovlig i utlandet, ulovlig i Norge)? Jeg synes det blir en vurderingssak, hvor naturen til det "norske lovbruddet" som blir gjort i utlandet, burde stå i fokus. De fleste som leser i denne tråden vil være enig i at sex med en 12-åring ville vært uakseptabelt for en nemnd å godta, selv om dette var 100% lovlig i utlandet hvor handlingen ble gjort. Men skal en 25-åring som har spilt poker i USA som 19-åring, bli ekskludert? Jeg håper noen forstår hva jeg prøver å formidle her, og vil bidra til diskusjonen. Ettersom det er slik at man kan bli straffet for "norske lovbrudd i utlandet", men ikke nødvendigvis blir det, er diskusjonen faktisk relevant, og ikke bare for morro skyld. Hva gjelder en som har fullført utdanning på PHS, mener jeg det blir feil for denne personen å gjøre "norske lovbrudd i utlandet" uansett lovbrudd, av prinsipp. Lenke til kommentar
krikkert Skrevet 26. april 2011 Del Skrevet 26. april 2011 Se på den lyse siden - hvis alle angriper deg lærer du fort å reflektere over meningene dine. Vel, enten det, ellers blir du fundamentalist. Lenke til kommentar
NekoJ Skrevet 26. april 2011 Del Skrevet 26. april 2011 Hei Er på sisteåret VGS og vurderer å søke PHS om et år eller to. I mellomtiden har jeg fryktelig lyst å dra til utlandet og sture litt, som et halvår med ex.Phil på Bali, et halvår engelsk i Austrslia osv. Er det noen som har tips til hvilke fag det kan lønne seg å ta for å knytte dette opp mot politiutdannelse? Jeg har problemer med å finne hva som kan være relevant. Lenke til kommentar
vampen87 Skrevet 27. april 2011 Del Skrevet 27. april 2011 Som jeg skrev tidligere så er det ganske mye som er relevant for PHS. Det viktigste er at du ikke er på latsiden og sitter 3 år hjemme hos mor og gjør ingenting. Tenk nøye på hva du vil, hvilke erfaringer/utdanninger som du vil ha med deg. En utdanning du tar kan være relevant for både deg og PHS mens den kan være urelevant for en annen her inne.. så det er ikke noe eksakt svar her vil jeg tro Lenke til kommentar
Akselev Skrevet 28. april 2011 Del Skrevet 28. april 2011 Hei Er på sisteåret VGS og vurderer å søke PHS om et år eller to. I mellomtiden har jeg fryktelig lyst å dra til utlandet og sture litt, som et halvår med ex.Phil på Bali, et halvår engelsk i Austrslia osv. Er det noen som har tips til hvilke fag det kan lønne seg å ta for å knytte dette opp mot politiutdannelse? Jeg har problemer med å finne hva som kan være relevant. Det står litt lenger frem at sosiologi og psykologi er et veldig relevant tema innenfor politiyrke. Lenke til kommentar
Gjest Slettet+432 Skrevet 28. april 2011 Del Skrevet 28. april 2011 Interkulturell kommunikasjon tror jeg kan være veldig bra å ha studert, og det kan være at nemnda ser spesielt positivt på det. Men dette er bare synsing, så jeg garanterer ikke noe. Kommunikasjon er uansett veldig relevant.. Lenke til kommentar
Pjassop Skrevet 28. april 2011 Del Skrevet 28. april 2011 Er det noen som har innrømmet å ha røyket hasj og likevel kommet inn på PHS? Lenke til kommentar
OscarMike1 Skrevet 28. april 2011 Del Skrevet 28. april 2011 Språk er også et godt stalltips.. politiet trenger spesielt, etter hva jeg har fått inntrykk av, språkkunnskaper fra midtøsten og østeuropa. Lenke til kommentar
vampen87 Skrevet 30. april 2011 Del Skrevet 30. april 2011 Blitt kalt inn til opptaksprøver kjenner jeg har noen sommerfugler nå Lenke til kommentar
student90 Skrevet 30. april 2011 Del Skrevet 30. april 2011 (endret) Jeg har også blitt kallt inn til opptaksprøver. Kjenner jeg ble ganske nervøs! Bor i Stavangerområdet og hadde egentlig tenkt å reise til Kristiansand, men fant vel egentlig ut at fly til Oslo er det enkleste og billigste=) Har tenkt å trene så lenge som mulig så satser på uke 23! Sliter fortsatt med hangupsene, men er centimetere ifra den fjerde hangupsen nå, så burde klare minstekravet i det minste. Satser på å hente stort med poeng på de andre øvelsene! Reiser avgårde på havet i morgen, så flaks for meg at den mailen kom i dag! Har jo ikke internett, men har en snill mamma som jeg har gitt instrukser for å få meldt meg opp til opptak=) Jeg både gleder og gruer meg villt! Har fått hybel i Oslo men tror jeg går for Stavern istedenfor. Backup planen er psykologi årsstudium i enten Trondheim eller Bergen, så nå står jeg visst som hjemløs uansett hvor jeg ender! Men det ordner seg alltids for snille jenter... Endret 30. april 2011 av student90 1 Lenke til kommentar
Bytex Skrevet 30. april 2011 Del Skrevet 30. april 2011 Forloveren til svogeren min er politimann i Oslo, snakket med han i bryllupet til søster, han sa det blir mange nye stillinger fordi veldig mange er i ferd med å pensjonere seg. Hvertfall 22 nye stillinger iløpet av året. Men det hjelper jo ikke så mye for de 400 studentene som er ferdige i sommer. Lenke til kommentar
Stingah Skrevet 30. april 2011 Del Skrevet 30. april 2011 Har selv fått innkalling i dag Gleder meg veldig nå! Når det gjelder de ledige stillingene i Oslo, så er det nok dessverre INGEN av de som går til en nyutdannet.... Lenke til kommentar
Bytex Skrevet 30. april 2011 Del Skrevet 30. april 2011 Oslopolitiet er iferd med å bli forgubbet som han sa, er veeeeldig mange 50+ karer som ikke gir bort stillingen sin uten kamp. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå