OscarMike1 Skrevet 8. april 2011 Del Skrevet 8. april 2011 (endret) For min del appellerer politiyrket til meg fordi jeg får muligheten til å hjelpe folk - enten det er ved å redde katta til Johansen ned fra et tre, jage vekk kyrne fra veien, eller pågripe en «konebanker». Action får man vel med på kjøpet en gang i blant, uansett hvor man er, men jeg ser ikke på det som noen bonus. Det jeg liker minst med politiyrket er tanken på at jeg blir nødt til å bruke vold mot personer i noen tilfeller, men det er jo også uunngåelig. Kan jeg stille deg et spørsmål uten at du tolker det i "verste mening"? :-) Kun for å reflektere litt.. for du ga gode grunner :-) Om du vil ha et yrke der du primært kan hjelpe folk, hvorfor ikke søke sykepleier eller annet omsorgsyrke? Å hjelpe folk er en viktig del av hverdagen, men har man ikke jaktinstinktet og viljen og evnen til å ta tak i folk finnes det andre like givende yrker. For 10 - 15 år (eller mer) siden var den primære grunnen søkerne ga at de ville "fange tyver". I de siste årene har endret seg til "hjelpe folk". Jeg tenker at om man sier førstnevnte til nemnda er ikke det noen dårlig grunn. Endret 8. april 2011 av OscarMike1 Lenke til kommentar
Gjest Slettet+432 Skrevet 8. april 2011 Del Skrevet 8. april 2011 (endret) Kan jeg stille deg et spørsmål uten at du tolker det i "verste mening"? :-) Kun for å reflektere litt.. for du ga gode grunner, for all del! Om du vil ha et yrke der du primært kan hjelpe folk, hvorfor ikke søke sykepleier eller annet omsorgsyrke? Å hjelpe folk er en viktig del av hverdagen, men har man ikke jakt - instinktet og viljen og evnen til å ta tak i folk bør man muligens tenke seg om en gang til før man søker. Ikke kritikk av deg eller din motivasjon, men noe tanker rundt grunnene til hvorfor folk vil bli politi. For 10 - 15 år (eller mer) siden var den primære grunnen søkerne ga at de ville "fange tyver". I de siste årene har endret seg til "hjelpe folk". Jeg tenker at om man sier førstnevnte til nemnda er ikke det noen dårlig grunn. Godt spørsmål, og kjekt at du spurte. Det skader aldri å reflektere mer over det Først må jeg si at det jeg skrev, var en av flere årsaker til at jeg syns politiyrket er interessant. Det ligger selvsagt mer bak enn å bare «hjelpe folk». Ta for eksempel det å «fange tyver». For meg går det under begrepet «å hjelpe folk», og «hjelpe samfunnet». Det forebygger gjentakelse (forhåpentligvis), man kan unngå at uskyldige mennesker blir skadet, og gjerne føre til at andres eiendeler kommer til rette. Kanskje jeg, ved å ferske noen for noe, kan gripe inn i livssituasjonen til den personen, og få vedkommende til å tenke seg om en eller to ganger før han/hun gjør noe dumt igjen? Det høres litt idealistisk ut, jeg vet, og det kan godt være at jeg er noen meter ute på jordet. Men jeg ønsker at mennesker skal føle seg trygg når de ser meg (meg = autoriteten i uniformen). Du snakker om jaktinstinktet - her tror jeg personlig at jeg stiller sterkt, bl.a. fordi jeg (etter min mening) er en meget rettferdig og sympatisk person. Jeg er opptatt av at de som gjør urett, skal stilles til ansvar for dette. Når du snakker om evne til å ta tak i folk, gjetter jeg at du sikter til at jeg sa at tanken på å utøve vold er det jeg liker minst med yrket. Kanskje jeg ordla meg litt uklart der. Det betyr ikke at jeg vegrer meg mot det. Jeg har ikke noe problem med å bruke makt når det er nødvendig, og gjør det gjerne når behovet melder seg. Med det sagt, så tror jeg at jeg har en sunn innstilling til maktbruk. Jeg ønsker det ikke, men må man, så må man. Det er ikke slik at jeg går og håper på at i dag får jeg muligheten til å bruke makt mot noen. Det er som regel «siste løsning», selvsagt med unntak. Så.. Hvorfor søker jeg ikke sykepleierutdanning, eller et annet omsorgsyrke? Først og fremst tror jeg at det er basert på interesser. Man skal ha en viss interesse for faget også, ikke sant? Politiarbeid er interessant, spennende og allsidig. I andre omsorgsyrker blir det, etter hva jeg har fått med meg, fort ensformig, hvor man mer eller mindre kun jobber med spesifikke oppgaver. Jeg er en løsningsorientert altmuligmann. I mange tilfeller er politiyrket uforutsigbart. Det er absolutt er et viktig moment for meg, som på noen områder er alt annet enn et rutinemenneske. Ikke det at jeg har problem med rutiner, men når det blir så alt for mange av de, så går jeg fort lei. Så må jeg kanskje innrømme at «action» kanskje spiller en liten rolle likevel... Endret 8. april 2011 av Slettet+432 Lenke til kommentar
Sitronsaft Skrevet 9. april 2011 Del Skrevet 9. april 2011 Jeg lurer litt på hvilket snitt jeg bør ha for å være "sikret" PHS-plass mtp karakterene. At ikke karakterene ekskluderer meg, på en måte. Har ca. 44 poeng bare fra karakterene, men kommer til å ha 55 poeng det året jeg søker PHS (med militærpoeng, ekstrapoeng, alderspoeng etc). Men jeg kommer vel da på et slags andreinntak, eller? Hvordan stiller jeg i forhold til dem som blir tatt inn kun basert på karaktersnittet sitt? Lenke til kommentar
Gjest Slettet+432 Skrevet 9. april 2011 Del Skrevet 9. april 2011 Jeg lurer litt på hvilket snitt jeg bør ha for å være "sikret" PHS-plass mtp karakterene. At ikke karakterene ekskluderer meg, på en måte. Har ca. 44 poeng bare fra karakterene, men kommer til å ha 55 poeng det året jeg søker PHS (med militærpoeng, ekstrapoeng, alderspoeng etc). Men jeg kommer vel da på et slags andreinntak, eller? Hvordan stiller jeg i forhold til dem som blir tatt inn kun basert på karaktersnittet sitt? Da jeg var inne på Samordna Opptak, mener jeg at den høyeste «poenggrensen» var for Oslo, og det var vel 48 - 49 konkurransepoeng. Så jeg vil tro du stiller sterkt. Lenke til kommentar
Sitronsaft Skrevet 9. april 2011 Del Skrevet 9. april 2011 Konkurarransepoeng er altså totalt antall poeng, med militærpoeng/alderspoeng osv? Jeg skjønner jo at 55 poeng er veldig bra, men jeg lurte på om disse poengkravene til PHS kun gjaldt karaktersnitt, og jeg trodde at kravene trolig var høyere for dem som søkte med alle ekstrapoeng. Lenke til kommentar
Gjest Slettet+432 Skrevet 9. april 2011 Del Skrevet 9. april 2011 Konkurransepoeng er totalt antall poeng ja. Karaktersnitt * 10 + militærpoeng og alderspoeng. Kravene er ikke høyere selv om du har ekstrapoeng. Lenke til kommentar
Sitronsaft Skrevet 9. april 2011 Del Skrevet 9. april 2011 Men da kan jeg sove godt i natt også. Takk for info ^^, Jeg er født sent på året, og tenker 2 år befalsskole nå etter VGS. Jeg fyller altså 21 år det året jeg søker PHS. Betyr dette 2 eller 4 alderspoeng? Lenke til kommentar
Gjest Slettet+432 Skrevet 9. april 2011 Del Skrevet 9. april 2011 Bare hyggelig. Du får to alderspoeng når du er 20 år, og så stiger det med to for hvert år, du kan få maks åtte alderspoeng frem til du er 24 år. Men du sier du har 44 konkurransepoeng fra karakterene, hvordan kommer du frem til 55 poeng totalt med ekstrapoeng? 44 + 4 alderspoeng + 2 militærpoeng = 50 konkurransepoeng.. Lenke til kommentar
Sitronsaft Skrevet 9. april 2011 Del Skrevet 9. april 2011 Realfaglig matte 1 + 2, fysikk 1 + 2, biologi 2 = 3,5 poeng. Og snittet regner jeg til å bli 4,55, tilsvarende 45,5 poeng. 45,5 karakterpoeng + 2 militærpoeng + 3,5 realfagspoeng + 4 alderspoeng = 55 Lenke til kommentar
OscarMike1 Skrevet 9. april 2011 Del Skrevet 9. april 2011 Godt spørsmål, og kjekt at du spurte. Det skader aldri å reflektere mer over det Først må jeg si at det jeg skrev, var en av flere årsaker til at jeg syns politiyrket er interessant. Det ligger selvsagt mer bak enn å bare «hjelpe folk». Ta for eksempel det å «fange tyver». For meg går det under begrepet «å hjelpe folk», og «hjelpe samfunnet». Det forebygger gjentakelse (forhåpentligvis), man kan unngå at uskyldige mennesker blir skadet, og gjerne føre til at andres eiendeler kommer til rette. Kanskje jeg, ved å ferske noen for noe, kan gripe inn i livssituasjonen til den personen, og få vedkommende til å tenke seg om en eller to ganger før han/hun gjør noe dumt igjen? Det høres litt idealistisk ut, jeg vet, og det kan godt være at jeg er noen meter ute på jordet. Men jeg ønsker at mennesker skal føle seg trygg når de ser meg (meg = autoriteten i uniformen). Du snakker om jaktinstinktet - her tror jeg personlig at jeg stiller sterkt, bl.a. fordi jeg (etter min mening) er en meget rettferdig og sympatisk person. Jeg er opptatt av at de som gjør urett, skal stilles til ansvar for dette. Når du snakker om evne til å ta tak i folk, gjetter jeg at du sikter til at jeg sa at tanken på å utøve vold er det jeg liker minst med yrket. Kanskje jeg ordla meg litt uklart der. Det betyr ikke at jeg vegrer meg mot det. Jeg har ikke noe problem med å bruke makt når det er nødvendig, og gjør det gjerne når behovet melder seg. Med det sagt, så tror jeg at jeg har en sunn innstilling til maktbruk. Jeg ønsker det ikke, men må man, så må man. Det er ikke slik at jeg går og håper på at i dag får jeg muligheten til å bruke makt mot noen. Det er som regel «siste løsning», selvsagt med unntak. Så.. Hvorfor søker jeg ikke sykepleierutdanning, eller et annet omsorgsyrke? Først og fremst tror jeg at det er basert på interesser. Man skal ha en viss interesse for faget også, ikke sant? Politiarbeid er interessant, spennende og allsidig. I andre omsorgsyrker blir det, etter hva jeg har fått med meg, fort ensformig, hvor man mer eller mindre kun jobber med spesifikke oppgaver. Jeg er en løsningsorientert altmuligmann. I mange tilfeller er politiyrket uforutsigbart. Det er absolutt er et viktig moment for meg, som på noen områder er alt annet enn et rutinemenneske. Ikke det at jeg har problem med rutiner, men når det blir så alt for mange av de, så går jeg fort lei. Så må jeg kanskje innrømme at «action» kanskje spiller en liten rolle likevel... Imponerende lengde på innlegg mtp at du skrev det klokka halv ett på natta. Det er like mange grunner til å ville bli politi som det er søkere. De fleste har et reflektert forhold til hvorfor, og det er viktig.. så når du søker - vær dønn ærlig, for det finnes ingen "gale" svar Lenke til kommentar
Gjest Slettet+432 Skrevet 9. april 2011 Del Skrevet 9. april 2011 Imponerende lengde på innlegg mtp at du skrev det klokka halv ett på natta. Det er like mange grunner til å ville bli politi som det er søkere. De fleste har et reflektert forhold til hvorfor, og det er viktig.. så når du søker - vær dønn ærlig, for det finnes ingen "gale" svar Haha, joda... Har snudd døgnet heftig etter å ha jobbet litt utradisjonelle tider, så kan vel ikke ta så mye kred for det. Takk! Ærlig skal jeg være, men det var nok lurt å tenke enda litt mer over det! Jeg tror det er først når man har reflektert en del over det, at man virkelig kan være 100% ærlig om det. Går du på PHS du, forresten? Lenke til kommentar
OscarMike1 Skrevet 9. april 2011 Del Skrevet 9. april 2011 Viktig å tenke nøye over grunnen(e), og ikke bare fordi man skal forklare disse innen kort tid. PHS er en fagskole (enn så lenge), og det er kjedelig å studere i tre år før man finner ut at man ikke trives med jobben. Er student på PHS ja, ihvertfall en måned eller to til 1 Lenke til kommentar
Kamot Skrevet 9. april 2011 Del Skrevet 9. april 2011 Da jeg leste denne tråden tok jeg en tlf til fattern, som faktisk ansetter politibetjenter direkte fra PHS. Han fikk en ny mann i går, ny-utdannet. Fattern er forøvrig lennsmann. Han sier at det er bare TULL at det er vanskelig å få seg jobb som politi. Disse som klager over at de ikke har fått jobb TIL TROSS for at de og har søkt i distriktene, de søkte første halvår kun i Asker, Bærum, Oslo, Lørenskog, Follo, osv osv.. Så når de til slutt fant ut at "jøss, vanskelig å få seg jobb som politi på østlandet", ja da begynte de å søke i distriktene. Men da var jo selvfølgelig de fleste stillinger på de "ok" plassene tatt. Det er fortsatt stillinger ledige på de mest grisgrente plassene. Og man må huske at det er ikke alle ledige stillinger som ligger på politijobb.no heller. En siste ting: store deler av Norges politistyrke skal pensjonere seg innen få år. Hvorfor tror dere Storberget utdanner over 700 i året nå? Er ikke bare for å huke inn narkiser på plata... Det er for å etterkomme et stort behov! Det behovet er ikke enormt i dag, men vil komme innen få år. De som er ferdigutdannet i dag kommer dessverre litt mellom barken og veden, men de får jobb de og. Men for de som er ferdig om la oss si 3-5 år, de vil nok ha lettere for å få jobb enn de som søker i dag. Dette er fakta som er basert på statistikk, og fra folk som sitter litt "dypere" i dette, enn hva enkelte 14-15 åringer som har bidratt med innlegg lengre opp her. Tull er det ikke.. jeg kan få 433 signaturer på det. Jeg avslutter utdanningen på PHS i juni og har kun et sommervikariat å gå til, aner ikke hva jeg gjør i august / september. Og jeg er villig til å søke på stillinger hvor det skal være - faktum er at selv om det ligger endel stillinger ute, er kun et fåtall av disse tilpasset ny-utdannede. Situasjonen min er lik for de fleste andre i mitt kull. Slik situasjonen er i dag; Flere distrikt nedbemanner pga budsjettene - man har en pott penger som ikke strekker til og det eneste stedet man kan spare er på lønnshjemler (http://www.farsunds-avis.no/artikkel_print.asp?ArtID=76234). Det gjøres ikke med å sparke folk, men å ikke gi nye kontrakter til vikariater eller å la stillinger stå tomme når folk slutter. Problemet oppstår når folk fra disse distriktene søker på de samme stillingene som nyutannede. Tjenestemannsloven bestemmer at man må ansette den best skikkede søkeren, så erfarne tjenestemenn prioriteres ofte på stillinger som legges ut. Man skulle tro at stillingene disse forlot da ville bli åpnet slik at PHS - studenter kunne søke på de. Nei, på grunn av budsjettene har flere distrikt ikke råd til å ansette. Det stemmer at det er mye naturlig avgang i årene fremover, og det er bra PHS - kullene har økt for å kompensere for dette. Men når stillinger som blir ledige ikke lyses ut, er man like langt. Det var dagens svartmaling og frustrasjon. Situasjonen var nesten like ille for fjorårets kull og de aller, aller fleste av disse har fått jobb. Så de fleste er mer frustrerte av å ikke vite hva som skjer en noe annet. Men om faren din vet om ledige stillinger, så send meg gjerne PM. For jeg og medstudentene mine har alle følerne ute, og vi vet ikke. Godt skrevet innlegg som jeg stiller meg helt bak. Dette er en problemstilling det må tas tak i. Ønsker deg lykke til, og håper situasjonen ser lysere ut mot høsten. Lenke til kommentar
Pjassop Skrevet 11. april 2011 Del Skrevet 11. april 2011 Så nå om jeg kunne finne noen ledige stillinger, og jeg fant ganske mange.. Mulig det er ikke er mange, men det virker som mange for meg. https://www.politi.no/ledige_stillinger/ https://www.webcruiter.no/wcmain/portalpage.aspx?company_id=85340&page=1Politijobbstartside Når jeg ser på den siste lenken din, er det en fast stilling og to midlertidige/vikariater. Ikke akkurat imponerende når man vet at det snart kommer over 400 nye i tillegg til de fra forrige kull som ikke har kommet i jobb. Da jeg leste denne tråden tok jeg en tlf til fattern, som faktisk ansetter politibetjenter direkte fra PHS. Han fikk en ny mann i går, ny-utdannet. Fattern er forøvrig lennsmann. Han sier at det er bare TULL at det er vanskelig å få seg jobb som politi. Disse som klager over at de ikke har fått jobb TIL TROSS for at de og har søkt i distriktene, de søkte første halvår kun i Asker, Bærum, Oslo, Lørenskog, Follo, osv osv.. Så når de til slutt fant ut at "jøss, vanskelig å få seg jobb som politi på østlandet", ja da begynte de å søke i distriktene. Men da var jo selvfølgelig de fleste stillinger på de "ok" plassene tatt. Det er fortsatt stillinger ledige på de mest grisgrente plassene. Og man må huske at det er ikke alle ledige stillinger som ligger på politijobb.no heller. En siste ting: store deler av Norges politistyrke skal pensjonere seg innen få år. Hvorfor tror dere Storberget utdanner over 700 i året nå? Er ikke bare for å huke inn narkiser på plata... Det er for å etterkomme et stort behov! Det behovet er ikke enormt i dag, men vil komme innen få år. De som er ferdigutdannet i dag kommer dessverre litt mellom barken og veden, men de får jobb de og. Men for de som er ferdig om la oss si 3-5 år, de vil nok ha lettere for å få jobb enn de som søker i dag. Dette er fakta som er basert på statistikk, og fra folk som sitter litt "dypere" i dette, enn hva enkelte 14-15 åringer som har bidratt med innlegg lengre opp her. Kan du komme med en lenke til alle disse ledige jobbene? Ifølge lenken som siteres over, er det en fast stilling tilgjengelig som PB1, som er det eneste nyutdannede kan jobbe som. Problemet er at politiet faktisk må kutte stillinger. Åpne stillinger må holdes åpne, for det er ikke penger til å fylle dem. Lenke til kommentar
Sitronsaft Skrevet 11. april 2011 Del Skrevet 11. april 2011 Så nå om jeg kunne finne noen ledige stillinger, og jeg fant ganske mange.. Mulig det er ikke er mange, men det virker som mange for meg. https://www.politi.no/ledige_stillinger/ https://www.webcruiter.no/wcmain/portalpage.aspx?company_id=85340&page=1Politijobbstartside Når jeg ser på den siste lenken din, er det en fast stilling og to midlertidige/vikariater. Ikke akkurat imponerende når man vet at det snart kommer over 400 nye i tillegg til de fra forrige kull som ikke har kommet i jobb. Jeg må bare beklage. Jeg så på hele listen jeg, altså ca. 70 stillinger (øyemål). Tenkte ikke over at man som nyutdannet ikke kan ta alle stillinger. Vel, om det du sier er rett ser jo situasjonen en del verre ut. Ikke akkurat imponerende, som du sier. Lenke til kommentar
Yamazero Skrevet 11. april 2011 Del Skrevet 11. april 2011 Jeg har et spm! Jeg har lest at 2760 hadde søkt phs som første prioritert. Phs.no sier at søkere som innkalles til fysisk test vil få skriftlig beskjed om dette i begynnelsen av mai. Men hvordan avgjøres hvem som blir innkalt eller ikke? Jeg regner med at alle som søker har gjort noe research, og isåfall sjekket ut om de fyller kravene på forhånd? Lenke til kommentar
123isa Skrevet 12. april 2011 Del Skrevet 12. april 2011 Hei! Er det noen her som har noe erfaring i om det er noe forskjell på kroppshev i stang kontra bom som det er på opptaket? På treningsstudiet har jeg kun tilgang på stang! Lenke til kommentar
OscarMike1 Skrevet 12. april 2011 Del Skrevet 12. april 2011 Jeg synes selv at bom er tyngre ettersom håndleddene låses mer og bevegelsen blir mer rett. Med stang varierer man hvilken del av ryggmuskelen som aktiveres, det gjør man ikke i like stor grad med bom. Lenke til kommentar
vampen87 Skrevet 12. april 2011 Del Skrevet 12. april 2011 Jeg har et spm! Jeg har lest at 2760 hadde søkt phs som første prioritert. Phs.no sier at søkere som innkalles til fysisk test vil få skriftlig beskjed om dette i begynnelsen av mai. Men hvordan avgjøres hvem som blir innkalt eller ikke? Jeg regner med at alle som søker har gjort noe research, og isåfall sjekket ut om de fyller kravene på forhånd? Slik jeg har skjønt det (rett meg om jeg tar feil) så blir de som fyller kravene kalt inn. Noen forsvinner ved fysisk test andre forsvinner på intervjuet.. Lenke til kommentar
Yamazero Skrevet 12. april 2011 Del Skrevet 12. april 2011 Jeg har et spm! Jeg har lest at 2760 hadde søkt phs som første prioritert. Phs.no sier at søkere som innkalles til fysisk test vil få skriftlig beskjed om dette i begynnelsen av mai. Men hvordan avgjøres hvem som blir innkalt eller ikke? Jeg regner med at alle som søker har gjort noe research, og isåfall sjekket ut om de fyller kravene på forhånd? Slik jeg har skjønt det (rett meg om jeg tar feil) så blir de som fyller kravene kalt inn. Noen forsvinner ved fysisk test andre forsvinner på intervjuet.. Det forstår jeg;) Men for meg høres det ut som mange bare søker og håper på det beste? Det er vel normalt å gå gjennom kravene på forhånd, og eventuelt gjør det som må til for å bestå dem?;D Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå