Gå til innhold

Politi - for de som vurderer å søke politihøgskolen.

Anbefalte innlegg

Summen av antall karakterer skal deles på antall karakterer.

Du skal altså legge sammen alle karakterene dine - standpunkt og eksamen - og så dele på antall karakterer - standpunkt og eksamen.

(Tidligere gjorde man dette i en totrinnsoperasjon der man først regnet snittet av standpunkt- og eksamenskarakter inn i en fagkarakter, og så regnet snittet av fagkarakterene. Dette har man sluttet med nå.)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ah, okey. takk for svar. så da blir det å dele på 24 i mitt tilfelle da :thumbup: og så har jeg vel 1 realfagspoeng også tror jeg og har 8 alderspoeng så da ender jeg godt over 45.. :thumbup: takk igjen. ha en strålende dag

Endret av vampen87
Lenke til kommentar

Har sett litt på poenggrensene for i fjor. Ser Stavern og Bodø ligger på ca. 42p. Mens Kongsvinger 43, og Oslo 48.

Hva tror folket? Vil dette gå litt ned i år? Er 500 færre søkere i år enn i fjor. Og det nye opptakssystemet vil nok påvirke litt (uvisst hvilken vei det vil påvirke)

Lenke til kommentar

Blir spennende tror jeg. Tror nok at færre søkere og annerledes opptak vil påvirke noe, men aner ikke i hvilken retning :hmm:

Blir artig å se hva som blir poenggrenser i år, men det får vi jo ikke vite på noen måneder enda :tease:

Personlig, om språkpoeng er med, ligger jeg på ca 48 blank :roll: og er særdeles fornøyd med det. så egentlig er det nå bare opp til meg selv nå.

Lenke til kommentar

http://www.dagbladet.no/2011/04/03/nyheter/arbeidsliv/innenriks/politi/storberget_and_politi/16052587/

Uff da..Ingen av de 430 nyutdannede politistudentene som er ferdige i sommer har fast jobb.

Storberget sier det er freidig å kreve fast jobb før man er ferdig utdannet. Det er få yrkesgrupper som tør det.

De får søke andre steder enn Oslo, Asker og Bærum.

- Signalene er negative over alt. Ved flere politidistrikter som Oslo var det lovet nye stillinger, men nå ser det ut til at de ikke blir realisert, sier studentrådsleder Andreas Adolfsen til Aftenposten.

- Vi ønsker ikke å være sytete, men realitetene i arbeidsmarkedet står i sterk kontrast til de politiske signalene om flere politifolk, sier han.

Endret av Bytex
Lenke til kommentar

Tull og tøys fra Storberget som vanlig. Den mannen nyter svært liten tillit i en av etatene han har ansvaret for.

En rask kikk på politijobb.no og ledige stillinger på politi.no viser at det er svært få stillinger ledige til nyutdannede. Det er like få stillinger i Finnmark som det er i Oslo. Grunnen til at PHS - studentene går hardt ut er at Storberget for få år siden lovet alle jobb i 2011.

Nå kuttes det i de fleste distriktene.

Endret av OscarMike1
Lenke til kommentar

Men det er vel litt i det han sier, at ungdom som søker først og fremst vil være action-politi som i URO-filmen, banke noen narkiser under Oslo S-broa, rykke ut til innvandrer-slagsmål, eller leve i et evig bromance-forhold med sin hardbarka partner som i Lethal Weapon/NYPD Blue/Bad Boys, istedet for å redde katta til Johansen ned fra et tre og buste en nabo for hjemmebrenning i ei lita bygd i Nord-Norge?

Endret av Bytex
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+432

Haha! :D Kan godt være det er mange som har et slikt forhold til yrket, ja... Men muligens også fordi man gjerne ikke ønsker å flytte fra Sør-Norge og helt opp i nord og begynne et helt nytt liv bare for å få jobb. Det er jo behov for mer politi over alt. Med det sagt, mener jeg å huske å ha lest om flere studenter som har søkt på jobb i disse såkalte distriktene til Storberget, men likevel ikke fått jobb. Man kan si litt av hvert om Storberget, men han har ikke gjort situasjonen bedre.

For min del appellerer politiyrket til meg fordi jeg får muligheten til å hjelpe folk - enten det er ved å redde katta til Johansen ned fra et tre, jage vekk kyrne fra veien, eller pågripe en «konebanker». Action får man vel med på kjøpet en gang i blant, uansett hvor man er, men jeg ser ikke på det som noen bonus. Det jeg liker minst med politiyrket er tanken på at jeg blir nødt til å bruke vold mot personer i noen tilfeller, men det er jo også uunngåelig.

Lenke til kommentar

Men det er vel litt i det han sier, at ungdom som søker først og fremst vil være action-politi som i URO-filmen, banke noen narkiser under Oslo S-broa, rykke ut til innvandrer-slagsmål, eller leve i et evig bromance-forhold med sin hardbarka partner som i Lethal Weapon/NYPD Blue/Bad Boys, istedet for å redde katta til Johansen ned fra et tre og buste en nabo for hjemmebrenning i ei lita bygd i Nord-Norge?

Du tror ikke det kan lønne seg for deg å lese før du kommenterer? Det er ikke jobber i distriktene heller! Og du tror visst at alle på PHS er Oslo-borgere, men faktum er at det er studenter fra hele landet, og mange av disse ønsker faktisk å jobbe nærmere hjemstedet sitt, om det måtte være i Finnmark eller Sogn og Fjordane.

Dessuten er gjennomsnittsalderen på PHS ganske høy, så det er ikke snakk om en haug med ungdommer som ikke er tørre bak ørene engang. Rambo-figurer blir nok silt ut underveis uansett.

Denne floskelen med at ingen vil gjøre noe annet enn å ha action i Opera må du kutte ut med. Det er bare en løgn Storberget bruker for å forsvare inkompetansen sin.

• Liker 1
Lenke til kommentar

For min del appellerer politiyrket til meg fordi jeg får muligheten til å hjelpe folk - enten det er ved å redde katta til Johansen ned fra et tre, jage vekk kyrne fra veien, eller pågripe en «konebanker». Action får man vel med på kjøpet en gang i blant, uansett hvor man er, men jeg ser ikke på det som noen bonus. Det jeg liker minst med politiyrket er tanken på at jeg blir nødt til å bruke vold mot personer i noen tilfeller, men det er jo også uunngåelig.

Enig med deg. Det er det som er det beste med politiyrket da, å kunne utgjøre en forskjell! Hjelpe mennesker. Synes det er spennende med mennesker jeg, å møte nye mennesker :)

Lenke til kommentar

La meg spørre om en annen klisje, nemlig dette broder-forholdet mellom partnere som er så ofte fremstilt i amerikansk kultur.

Gjerne 2 karer som kjører sammen rundt, gjør stakeouts, etterforsker drap sammen, risikerer livet for hverandre i shootouts, uten politiuniform og er bestevenner/familie på fritiden. Hvor fjernt er dette fra politivirkeligheten?

Er det en særamerikansk greie? Eller har hver politi en fast arbeidspartner her også? Eller rullerer folk rundt hele tiden?

Endret av Bytex
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+432

La meg spørre om en annen klisje, nemlig dette broder-forholdet mellom partnere som er så ofte fremstilt i amerikansk kultur.

Gjerne 2 karer som kjører sammen rundt, gjør stakeouts, etterforsker drap sammen, risikerer livet for hverandre i shootouts, uten politiuniform og er bestevenner/familie på fritiden. Hvor fjernt er dette fra politivirkeligheten?

Er det en særamerikansk greie? Eller har hver politi en fast arbeidspartner her også? Eller rullerer folk rundt hele tiden?

https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=888401&view=findpost&p=13161498

Lenke til kommentar

Da jeg leste denne tråden tok jeg en tlf til fattern, som faktisk ansetter politibetjenter direkte fra PHS. Han fikk en ny mann i går, ny-utdannet. Fattern er forøvrig lennsmann.

Han sier at det er bare TULL at det er vanskelig å få seg jobb som politi. Disse som klager over at de ikke har fått jobb TIL TROSS for at de og har søkt i distriktene, de søkte første halvår kun i Asker, Bærum, Oslo, Lørenskog, Follo, osv osv.. Så når de til slutt fant ut at "jøss, vanskelig å få seg jobb som politi på østlandet", ja da begynte de å søke i distriktene. Men da var jo selvfølgelig de fleste stillinger på de "ok" plassene tatt.

Det er fortsatt stillinger ledige på de mest grisgrente plassene. Og man må huske at det er ikke alle ledige stillinger som ligger på politijobb.no heller.

En siste ting: store deler av Norges politistyrke skal pensjonere seg innen få år. Hvorfor tror dere Storberget utdanner over 700 i året nå? Er ikke bare for å huke inn narkiser på plata... Det er for å etterkomme et stort behov! Det behovet er ikke enormt i dag, men vil komme innen få år. De som er ferdigutdannet i dag kommer dessverre litt mellom barken og veden, men de får jobb de og. Men for de som er ferdig om la oss si 3-5 år, de vil nok ha lettere for å få jobb enn de som søker i dag.

Dette er fakta som er basert på statistikk, og fra folk som sitter litt "dypere" i dette, enn hva enkelte 14-15 åringer som har bidratt med innlegg lengre opp her.

Lenke til kommentar

Nå folkens, dere som har søkt, det nærmer seg mai og evt innkallelse til fysisktest! Hvordan ligger dere an med trening osv? Selv ligger jeg i vannet nokså ofte nå for å forbedre den delen :p

Og hvordan evt jobbsituasjon vil være når de som kommer inn på phs i år går ut om 3 år det vet man jo ikke :p

Endret av vampen87
Lenke til kommentar

Da jeg leste denne tråden tok jeg en tlf til fattern, som faktisk ansetter politibetjenter direkte fra PHS. Han fikk en ny mann i går, ny-utdannet. Fattern er forøvrig lennsmann.

Han sier at det er bare TULL at det er vanskelig å få seg jobb som politi. Disse som klager over at de ikke har fått jobb TIL TROSS for at de og har søkt i distriktene, de søkte første halvår kun i Asker, Bærum, Oslo, Lørenskog, Follo, osv osv.. Så når de til slutt fant ut at "jøss, vanskelig å få seg jobb som politi på østlandet", ja da begynte de å søke i distriktene. Men da var jo selvfølgelig de fleste stillinger på de "ok" plassene tatt.

Det er fortsatt stillinger ledige på de mest grisgrente plassene. Og man må huske at det er ikke alle ledige stillinger som ligger på politijobb.no heller.

En siste ting: store deler av Norges politistyrke skal pensjonere seg innen få år. Hvorfor tror dere Storberget utdanner over 700 i året nå? Er ikke bare for å huke inn narkiser på plata... Det er for å etterkomme et stort behov! Det behovet er ikke enormt i dag, men vil komme innen få år. De som er ferdigutdannet i dag kommer dessverre litt mellom barken og veden, men de får jobb de og. Men for de som er ferdig om la oss si 3-5 år, de vil nok ha lettere for å få jobb enn de som søker i dag.

Dette er fakta som er basert på statistikk, og fra folk som sitter litt "dypere" i dette, enn hva enkelte 14-15 åringer som har bidratt med innlegg lengre opp her.

Tull er det ikke.. jeg kan få 433 signaturer på det. Jeg avslutter utdanningen på PHS i juni og har kun et sommervikariat å gå til, aner ikke hva jeg gjør i august / september. Og jeg er villig til å søke på stillinger hvor det skal være - faktum er at selv om det ligger endel stillinger ute, er kun et fåtall av disse tilpasset ny-utdannede. Situasjonen min er lik for de fleste andre i mitt kull.

Slik situasjonen er i dag;

Flere distrikt nedbemanner pga budsjettene - man har en pott penger som ikke strekker til og det eneste stedet man kan spare er på lønnshjemler (http://www.farsunds-avis.no/artikkel_print.asp?ArtID=76234). Det gjøres ikke med å sparke folk, men å ikke gi nye kontrakter til vikariater eller å la stillinger stå tomme når folk slutter.

Problemet oppstår når folk fra disse distriktene søker på de samme stillingene som nyutannede. Tjenestemannsloven bestemmer at man må ansette den best skikkede søkeren, så erfarne tjenestemenn prioriteres ofte på stillinger som legges ut.

Man skulle tro at stillingene disse forlot da ville bli åpnet slik at PHS - studenter kunne søke på de. Nei, på grunn av budsjettene har flere distrikt ikke råd til å ansette.

Det stemmer at det er mye naturlig avgang i årene fremover, og det er bra PHS - kullene har økt for å kompensere for dette. Men når stillinger som blir ledige ikke lyses ut, er man like langt.

Det var dagens svartmaling og frustrasjon. Situasjonen var nesten like ille for fjorårets kull og de aller, aller fleste av disse har fått jobb. Så de fleste er mer frustrerte av å ikke vite hva som skjer en noe annet.

Men om faren din vet om ledige stillinger, så send meg gjerne PM. For jeg og medstudentene mine har alle følerne ute, og vi vet ikke.

Endret av OscarMike1
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...