FullColor Skrevet 21. januar 2011 Del Skrevet 21. januar 2011 Hva er dette såkalte vindu trikset for noe da ??? Skjønner ærligtalt ikke bæret av det. Stresse av litt frisk luft ? :!: Oiii ikke døra!.....da blir det gjennomtrekk Ikke bruk tiden på dette, tren deg opp til de fysiske testen, vær deg selv under intervjuet så får du garantert en skoleplass til høsten. Jeg var bare en nyskjerrig fyr innom her jeg :J Skal ikke søke Hva er dette såkalte vindu trikset for noe da ??? Skjønner ærligtalt ikke bæret av det. Stresse av litt frisk luft ? :!: Oiii ikke døra!.....da blir det gjennomtrekk At én går ut døra og en annen går og åpner et vindu har nok lite med frisk luft å gjøre. Man blir gjerne litt stresset om det virker som folkene man snakker til (og som har makt over fremtiden din) ikke bryr seg, og bestemmer seg for å gå ut. Det blir på en måte litt respektløst, og man blir nervøs og provosert. Alltid greit å vite hvor alle er, osv osv. Har med trygghet å gjøre. Ah okey, så det var noe så enkelt som det ja... Lenke til kommentar
Pjassop Skrevet 21. januar 2011 Del Skrevet 21. januar 2011 Det var ikke mine tall, men en student på PHS, zico sine. Men hvis du mener du vet det bedre enn ham, så. Jeg syntes bare det var rart, siden jeg hadde inntrykket av at intervjuet var ganske strengt. Jeg har også sett folk som virker oppegående i forumdiskusjoner som ikke kommer gjennom. Men kanskje de ikke virker like oppegående i person. Lenke til kommentar
StudentradPHSOslo Skrevet 21. januar 2011 Del Skrevet 21. januar 2011 Hei alle sammen. Ser at intervjudiskusjonen er oppe igjen. Dette er selvfølgelig artig å diskutere da hvert intervju er unikt, så her finnes det virkelig ingen fasit. Først så begynner det jo å bli litt sent, men vi har et tosiders oppslag i VG sitt fredagsbilag i dag, så vil du lese litt mer om Politihøgskolen bør du kjøpe dagens VG. For det andre skal vi ha en åpen informasjonsdag torsdag 03.02.11 , og håper at dere som skal søke nå i år tar turen innom Politihøgskolen den 3. februar! (Oslo) Lenke til kommentar
hyutt Skrevet 22. januar 2011 Del Skrevet 22. januar 2011 Når det gjelder utrykningskurset: du får 160 koden, men helsekravene er de samme som for klasse D. Antar at det er gjort slik for enkelthets skyld. Her er det forresten greit å ha hatt førerkort i 2 år, ellers får du ikke utrykningslappen (før det har gått 2 år). Intervju: for min del var dette også en helt grei og hyggelig opplevelse. Naturligvis litt nervøs og sånn, men det er jo sånn det skal være med mindre du har proppa deg full av betablokkere. Følte jo at de "testa" meg litt, prøvde å provosere litt, se hvordan jeg reagerte. Dette er dog sånn man forventer. Første gang var jeg inne ca. 15 min, andre gang 6 minutt. Vil sitere mezzanine over her: "Tren godt og kom dere igjennom det fysiske, smil, vær rolig, og ærlig. Sånn! Der har du oppskriften" Enkelt og greit! Lykke til Kom du inn etter 2. gangs intervju da? Det var sikkert året etterpå? Joda kom inn jeg. Ble skikket første gang og, men havnet på venteliste. Intervjuet er ikke, som det virker som etter innleggene over her, noe stress. Er du en normalt oppegående person med sunne verdier og holdninger, har rent rulleblad og er i normalt god fysisk form og i tillegg har greie karakterer, kommer du inn på politihøgskolen. Det er ikke verre enn det. Bare ikke sitt på intervjuet å prøv å være den du tror nemda vil at du skal være. Politifolk utrolig forskjellige og har forskjellige interesser og væremåter, felles for de aller aller fleste er disse gode verdiene og holdningene. Lenke til kommentar
Yamazero Skrevet 22. januar 2011 Del Skrevet 22. januar 2011 Veldig kjapp spm til dere. Hva definereres en minoritet person? Jeg er opprinnelig fra nord-afrika, begge foreldre også men vi har nå norsk statsborgerskap. Regnes jeg som en person med minoritets bagrunn? Takk, sorry hvis det var et dumt spm!:S Lenke til kommentar
petterpotet Skrevet 22. januar 2011 Del Skrevet 22. januar 2011 Det finnes ikke dumme spørsmål, bare dumme svar! Så da er det vel skummelt at jeg prøver meg: Minoriet defineres av kultur, språk, religion og hudfarge. Lenke til kommentar
zico_87 Skrevet 22. januar 2011 Del Skrevet 22. januar 2011 Veldig kjapp spm til dere. Hva definereres en minoritet person? Jeg er opprinnelig fra nord-afrika, begge foreldre også men vi har nå norsk statsborgerskap. Regnes jeg som en person med minoritets bagrunn? Takk, sorry hvis det var et dumt spm!:S Ja du er en innvandrer, minoriteter er delt opp i tre grupper : Innvandrere , Nasjonal minoriteter( Rom folket, jøder, skogfinner osv ) og urbefolkning ( folk med samisk tilknytning). Lenke til kommentar
MedicMan Skrevet 23. januar 2011 Del Skrevet 23. januar 2011 Hvordan gjør folk som er i jobb det med oppsigelsestid ifm opptak til PHS? Er sikkert noen skere med 3 mnd oppsigelsestid, og siden det ikke er mulig å søke tidlig opptak så rekker man jo ikke å jobbe hele oppsigelsestiden fra svaret kommer og til skolen begynner.. Det blir jo en knapp måned man rekker.. Lenke til kommentar
Ferendaz Skrevet 23. januar 2011 Del Skrevet 23. januar 2011 Hvordan gjør folk som er i jobb det med oppsigelsestid ifm opptak til PHS? Er sikkert noen skere med 3 mnd oppsigelsestid, og siden det ikke er mulig å søke tidlig opptak så rekker man jo ikke å jobbe hele oppsigelsestiden fra svaret kommer og til skolen begynner.. Det blir jo en knapp måned man rekker.. Der jeg jobber var det en som kom inn ifjor, han hadde dog bare 1mnd oppsigelsestid, men det var likevel for lang tid mtp flytting etc. Jeg tror han fixa det med diplomati, men hvis ikke det går må man vel bare gå mer drastisk til verks(?). Kan kanskje være greit å diskutere sånt med arbeidsgiver nå allerede, ihvertfall hvis man har 3mnd oppsigelsestid Lenke til kommentar
krikkert Skrevet 23. januar 2011 Del Skrevet 23. januar 2011 Hvordan gjør folk som er i jobb det med oppsigelsestid ifm opptak til PHS? Er sikkert noen skere med 3 mnd oppsigelsestid, og siden det ikke er mulig å søke tidlig opptak så rekker man jo ikke å jobbe hele oppsigelsestiden fra svaret kommer og til skolen begynner.. Det blir jo en knapp måned man rekker.. På alle andre studier søker man tidlig opptak, med svar midt i mai... Lenke til kommentar
petterpotet Skrevet 23. januar 2011 Del Skrevet 23. januar 2011 Hvordan er det med praksisplasser, må man til Oslo for å få praksisplass i f.eks. oslo, drammen og til stavern for larvik og sandefjord? Lenke til kommentar
Sureño Skrevet 23. januar 2011 Del Skrevet 23. januar 2011 Hvordan er det med praksisplasser, må man til Oslo for å få praksisplass i f.eks. oslo, drammen og til stavern for larvik og sandefjord? Regner med det er andre året på PHS du mener, praksisåret. Svaret på spørsmålet ditt og mer ligger isåfall her: http://www.politiportalen.no/artikler/57/praksis-ret-p-phs Såvidt jeg kan se, har ikke stedet du studerer på, og der du skal ha praksisåret ditt noen sammenheng. Lenke til kommentar
StudentradPHSOslo Skrevet 23. januar 2011 Del Skrevet 23. januar 2011 Hvordan er det med praksisplasser, må man til Oslo for å få praksisplass i f.eks. oslo, drammen og til stavern for larvik og sandefjord? Nei, fordelingen er i hovedsak søknader og "loddtrekning" på samtlige plasser. Bodø har dog rett på et flertall av praksisplassene i Nord Norge, men dette løser seg i all hovedsak alltid selv. Regler for fordeling kan endre seg fra år til år da det er studentene selv som bestemmer statuttene for fordelingen av praksisplassene via Studentrådene. Lenke til kommentar
StudentradPHSOslo Skrevet 23. januar 2011 Del Skrevet 23. januar 2011 Veldig kjapp spm til dere. Hva definereres en minoritet person? Jeg er opprinnelig fra nord-afrika, begge foreldre også men vi har nå norsk statsborgerskap. Regnes jeg som en person med minoritets bagrunn? Takk, sorry hvis det var et dumt spm!:S I år 2010 ble omslagsarket endret til at søkeren selv avgjorde om han er minoritetsstudent. Mange som andre ville beskrevet som minoritetsstudent anser seg selv som helnorske og velger derfor å krysse nei på minoritetsbakgrunn. Håper du søker! Lenke til kommentar
Yamazero Skrevet 23. januar 2011 Del Skrevet 23. januar 2011 Veldig kjapp spm til dere. Hva definereres en minoritet person? Jeg er opprinnelig fra nord-afrika, begge foreldre også men vi har nå norsk statsborgerskap. Regnes jeg som en person med minoritets bagrunn? Takk, sorry hvis det var et dumt spm!:S I år 2010 ble omslagsarket endret til at søkeren selv avgjorde om han er minoritetsstudent. Mange som andre ville beskrevet som minoritetsstudent anser seg selv som helnorske og velger derfor å krysse nei på minoritetsbakgrunn. Håper du søker! Jeg skal søke våren 2012;) Jeg skal bare bli ferdig med en bachelor i kjemi-bioteknologi nå Jeg visste ikke man kunne krysse av på omslagsarket om man er minoritetstudent. Men hva vil det bety for meg om jeg kysser av dette da? Lenke til kommentar
Ferendaz Skrevet 23. januar 2011 Del Skrevet 23. januar 2011 Jeg visste ikke man kunne krysse av på omslagsarket om man er minoritetstudent. Men hva vil det bety for meg om jeg kysser av dette da? Da kommer du inn. Lenke til kommentar
Yamazero Skrevet 24. januar 2011 Del Skrevet 24. januar 2011 Jeg visste ikke man kunne krysse av på omslagsarket om man er minoritetstudent. Men hva vil det bety for meg om jeg kysser av dette da? Da kommer du inn. Hvis ikke jeg krysser av så kommer jeg ikke inn? haha;) Er det bare slik at de ønsker å vite nøyaktig hvor mange studenter har minoritet bakgrunn? Lenke til kommentar
Pjassop Skrevet 24. januar 2011 Del Skrevet 24. januar 2011 Tror nok det har mer med statistikk å gjøre enn noe annet. Lenke til kommentar
Ferendaz Skrevet 24. januar 2011 Del Skrevet 24. januar 2011 Hvis ikke jeg krysser av så kommer jeg ikke inn? haha;) Er det bare slik at de ønsker å vite nøyaktig hvor mange studenter har minoritet bakgrunn? Såfremt du er forberedt kommer du inn hvis du søker som vanlig søker også, men bare ordet minoritet får deg nok langt Lenke til kommentar
StudentradPHSOslo Skrevet 24. januar 2011 Del Skrevet 24. januar 2011 Jeg visste ikke man kunne krysse av på omslagsarket om man er minoritetstudent. Men hva vil det bety for meg om jeg kysser av dette da? Da kommer du inn. Hvis ikke jeg krysser av så kommer jeg ikke inn? haha;) Er det bare slik at de ønsker å vite nøyaktig hvor mange studenter har minoritet bakgrunn? Hei, godt spørsmål! Jeg har ikke selv sett omslagsarket slik det beskrives av nå, men dette var det skolen fortalte da de forklarte en forholdsvis høy nedgang på minoritetsstudenter fra 2009 til 2010 kullet, tross et høyere totalt antall studenter. Jeg tror nok ikke hva du krysser av her betyr så mye, for de vil ha mulighet til å se hvilke kvaliteter du har som person under intervjuet. Jeg vil likevel påpeke at skolen stiller like strenge krav til minoritetsstudenter som andre da det gjelder de formelle kravene som stilles (fysisk test, 3 i norsk, førerkort o.s.v) Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå