Gå til innhold

Politi - for de som vurderer å søke politihøgskolen.


Anbefalte innlegg

Gjest Slettet+142
Hvis det hemmer deg sterkt nok til at du ikke kan forsvarlig utføre en tjenestehandling vil det nok være diskvalifiserende.

 

Husker jeg snakket med en toller som ikke kom inn på politihøgskolen fordi han var allergisk mot hunder.

Anbefaler at du tar en prat med legen din for å sjekke alvorlighetsgraden.

Takk for svar om allergi og astma. Får se om jeg får sendt noe angående til [email protected] om dette en gang snart, er en god stund til jeg vil søke meg inn uansett, men er greit å vite mtp. hvordan jeg skal utdanne meg :)

 

Jeg har vel 100% allergi mot gress, men klarer med med som sagt røde øyne og tett nese. Har 2% allergi mot hund, men er veldig sjeldent at jeg merker noe når jeg er i nærheten av hunder. Skjer det noe er det røde øyne. Har ellers anstrengelsesastma som ikke jeg merker bra når jeg løper, men har aldri opplevd noe akutt, bare en del tettere pust.

 

Så får håpe at dette her ikke er diskvalifiserende da :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Hvis det hemmer deg sterkt nok til at du ikke kan forsvarlig utføre en tjenestehandling vil det nok være diskvalifiserende.

 

Husker jeg snakket med en toller som ikke kom inn på politihøgskolen fordi han var allergisk mot hunder.

Anbefaler at du tar en prat med legen din for å sjekke alvorlighetsgraden.

Takk for svar om allergi og astma. Får se om jeg får sendt noe angående til [email protected] om dette en gang snart, er en god stund til jeg vil søke meg inn uansett, men er greit å vite mtp. hvordan jeg skal utdanne meg :)

 

Jeg har vel 100% allergi mot gress, men klarer med med som sagt røde øyne og tett nese. Har 2% allergi mot hund, men er veldig sjeldent at jeg merker noe når jeg er i nærheten av hunder. Skjer det noe er det røde øyne. Har ellers anstrengelsesastma som ikke jeg merker bra når jeg løper, men har aldri opplevd noe akutt, bare en del tettere pust.

 

Så får håpe at dette her ikke er diskvalifiserende da :)

 

 

Men da regner jeg med at du ennå er ung (tar jeg feil?).

Lillebroren min hadde kraftig astma og var på vei inn og ut av sykehuset som liten. Han er nå 19 og astmaen er borte. Det er kanskje bare et spørsmål om tid. :)

Endret av politistudent
Lenke til kommentar

Hei!

 

Jeg har store planer om å komme inn på phs neste år, da jeg kom på venteliste i 07 og har brukt dette året på privatskole. Snittet i år ble 4.9 etter hva jeg har fått fortalt. Det skal gå, men jeg håper det blir litt lavere neste år. Jeg har kjørt motorsykkel i 3 år nå, og er veldig glad i det. For noen uker siden snakket jeg med en motorsykkelpoliti. Han sa at det var arrangert mc-kurs nå på våren der det var bare 2 søkere på 7 ledige stillinger. Hva er dette for noe? Tenk å kunne kjøre sykkel på jobben? Det kan da ikke finnes bedre måter å leve på? Uansett, det jeg egentlig lurer på er om POLITISTUDENT vet noe mer utfyllende om oppgavene til motorsykelpoliti. Jeg fikk en kjapp gjennomgang hos han jeg snakket med, men han hadde det litt travelt. Selvsagt forstår jeg at det ikke er bare å kjøre rundt og leve livet, men jeg ønsker, om mulig, litt info om hva en motorsykkelpoliti blir brukt til. Daglige rutiner o.l. Jeg kommer selvsagt til å søke meg til motorsykkelpoliti så snart som mulig etter skolen ;)

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+142
Men da regner jeg med at du ennå er ung (tar jeg feil?).

Lillebroren min hadde kraftig astma og var på vei inn og ut av sykehuset som liten. Han er nå 19 og astmaen er borte. Det er kanskje bare et spørsmål om tid. :)

Du tar ikke feil der nei, fyller 16 litt senere i år. Men da ser det vel litt lyst ut i det hele da :)

 

Satser på noe slikt framover da, får håpe jeg kommer inn på TAF.

TAF Elektrofag / allmenn -> militæret -> bachelor-studie; Dataingeniør -> PHS

( Selv om det kanskje ikke ser ut som det, er planen å bli politibetjent "på gaten." Data og elektronikk er mer /hobby/ og eventuell sikring av kompetanse om politiyrket ikke skulle gå som planlagt om jeg i det hele tatt kommer inn der en gang i framtiden :p )

Lenke til kommentar

Motorsykkelpolitiet tilhører enheten Tango (Trafikkorpset) i Oslo.

Rundt i landet har vi UP (utrykningspolitiet), mens Oslo har sin egen enhet.

 

Grovt sett er hovedoppgaven trafikk.

 

Trafikktjeneste med bil og motorsykkel.

Bemanne trafikkulykkespatruljen.

Trafikkrydding/-ledsagelse ved offisielle-/statsbesøk.

Trafikkontroller.

 

 

Edit: Utenom dette har jeg ikke noen kunnskaper om hvordan hverdagsrutinene til disse gutta er. Men de er alltid ute og farter.

Endret av politistudent
Lenke til kommentar

Etter å ha reflektert i lengre tid over politirollen sitter jeg igjen med spørsmålet om hva jeg virkelig ønsker. Det er mye dritt man opplever i politi yrket, som å motta trussler, få en kniv rettet mot seg eller verre og spydige kommentarer om arbeidet du gjør. For å komme inn på PHS var det 49,5 poeng i år synes jeg å lese tidligere i tråden, og med et snitt over dette vil jo nesten kvalifisere deg for juss-studier eller andre prestisje utdanninger. Spørsmålet mitt er hvordan greier man å se det positive i yrket når alle forhold jeg har nevnt tilsier det motsatte? I mine øyne virker politijobben som en mørk og trist oppgave. Hvilke positive sider veier så tungt at de veier opp for alt jeg har nevnt tidligere i posten?

 

De fleste jeg har snakket med fraråder meg sterkt å bli politi. Jeg ønsker å bli politi fordi jeg ønsker en jobb der jeg kommer i kontakt med mennesker, være den som hjelper dem og være et forbilde. Jeg ønsker ikke en A4-formet dag. Men det jeg ikke ønsker, som alle andre, er trussler mot meg eller min familie.

 

Polititrussler

 

Hva er deres tanker omkring dette emnet?

Endret av tommber
Lenke til kommentar

Politistudent?

 

Du kan ikke finne ut om studenter på politihøgskolen slipper repetisjonsøvelser med heimevernet? Stod i brevet jeg fikk at bl.a. politi som regel slapp dette viss man søkte om det. Det å være student er jo selvfølgelig noe annet, men mtp. 2. året bør det da være mulig å slippe unna :blush: .

 

OEDE

Lenke til kommentar

Jeg kan korrigere at selve snittet ikke er 49, 5 for å komme inn, dette er konkurransepoeng.

Selv hadde jeg 4 i snitt da jeg søkte, med alder- fordypningspoeng fikk jeg tilsammen 50 konkurransepoeng.

 

Det er selvsagt viktig å reflektere over om man virkelig vil inn i dette yrket. Det er ikke bare en dans på roser å være politi. Men så er det heller ikke hver dag du opplever "dritt". Ingen tjenestemenn aksepterer disse hendelsene, og man skal ikke godta det selv om man vet at politiet er veldig utsatt for dette.

 

Jeg runder av praksisåret mitt om 2 uker. Og til nå har jeg opplevd å bli angrepet og slått etter, truet på livet og fått slengt masse ufine ord etter meg. Vi opplever selvfølgelig mye ufint.

Men vi utfører også en viktig samfunnsjobb. Vi gjør det andre ikke tør eller klarer, vi sørger for allmenn trygghet.

 

Man velger selv den stien man vil gå på. Men hvis ingen vil være med på å "rydde opp", hvem skal det da?!

Alle vil ha en bit av kaka, men ingen vil bake den.

 

Jeg kan nevne i fleng hva som er positivt jeg ser med politiyrket.

- Allmenn trygghet for samfunnet

- Opprettholder lov og orden

- Å gjøre en meningsfylt jobb

- Å tenke klart når andre ikke klarer det selv

- Å gjøre noe som betyr noe for en selv, og for den personen det gjelder

- Å være tilstede for de som trenger det

- Å ha muligheten til å hjelpe, beskytte, veilede

- Å kunne være vitne til at mennesker i nød blir glade når de ser en polititjenestemann/kvinne

 

Det er selvsagt mer som jeg ikke har fått skrevet ned. Jeg kan ikke fortelle deg at "politiyrket er bra fordi det og det...".

Her deler jeg tankene mine på hva som gjorde at jeg ville bli politi likevel, til tross for det ufine vi opplever.

For vi blir nemlig utsatt for mye, også kritisk blikk fra samfunn og media.

Det er ingen bombe at det blir en førsteside når en politimann gjør noe galt. Men det står ingenting om det positive vi gjør.

 

Jeg spurte meg selv da jeg søkte ikke hva politiyrket kunne gjøre mot meg, men heller hva kunne jeg i politiyrket gjøre for andre. For meg var det å bli politi en guttedrøm, og uansett hva som skjer skulle det ikke forandre meningen min. Men vi mennesker er forskjellige alle mann.

 

Du må selv tenke og veie opp for hva som er positivt og negativt. For du hører så mye forskjellig fra alle kanter uansett. Hvis du etter en gjennomgang har funnet ut at politiyrket er mer mørkt og trist enn at det er positivt.

Da er kanskje ikke politiyrket noe for deg. Men man kan jo alltid ombestemme seg senere i livet. :)

 

Før jeg runder av dette innlegget vil jeg gjerne fortelle noe som skjedde da jeg var på vakt.

 

Vi jobbet kveldssett og fikk melding fra operasjonssentralen om to livredde tenåringsjenter som ble jaget av noen eldre menn. Jentene hadde imidlertid klart å gjemme seg i et lite skogholt ved et boligområde. Disse jentene hadde ringt 112.

 

De hadde hele tiden telefonkontakt med operasjonssentralen, og vi med dem via samband. Da vi fant fram til jentene gråt de og skalv av redsel. Deres øyne da de så politiet var ubeskrivelig. Med en gang løp de til oss da vi gikk ut av patruljebilen, og vi fikk trøstet dem. Jentene satte seg i baksetet i bilen og vi prøvde å finne de aktuelle mennene.

 

Et par stopp og kontroller av aktuelle biler førte ikke frem, og vi fant aldri ut hvem disse var. Vi fikk kun en vag beskrivelse fra jentene. Deretter ble jentene kjørt hjem.

 

Poenget mitt her er at vi som samfunnets beskytter, får virkelig føle hvor mye vi blir satt pris på. Og det at folk blir glade og kommer løpende mot deg er et tegn på tillit. Det å kunne få et annet menneske til å føle seg trygg i ditt nærvær, det er det som virkelig betyr noe for meg. Det er det å være politi...

 

Beklager evt. skrivefeil hvis det skulle oppstå.

 

mvh

Politistudent

Endret av politistudent
Lenke til kommentar
Politistudent?

 

Du kan ikke finne ut om studenter på politihøgskolen slipper repetisjonsøvelser med heimevernet? Stod i brevet jeg fikk at bl.a. politi som regel slapp dette viss man søkte om det. Det å være student er jo selvfølgelig noe annet, men mtp. 2. året bør det da være mulig å slippe unna :blush: .

 

OEDE

 

Alle som tjenestegjør i politietaten, inkludert politihøgskolen er fritatt fra rep. tjeneste.

Dette ble bekreftet av veiledern min.

Lenke til kommentar

Politistudent, har du noen gang blitt satt i en situasjon dette året som student i praksis, hvor du selv har blitt redd eller tilnærmet lik?

 

Jeg ser for meg selv, egentlig ikke så stor eller sterk, i forhold til gutta, skal legge en hardbanka 100kg tøffing i bakken.. Som stritter i mot... Da kommer jeg til å føle meg lita og hjelpesløs, og stille meg spørsmålet "Er jeg bra nok?" :dontgetit:

Lenke til kommentar

Jeg nevnte at jeg ble angrepet og slått etter. Og i de situasjonene er det helt normalt å bli redd. Det skal jeg ærlig innrømme, for jeg var redd. Jeg har aldri vært oppi en slåsskamp før i hele mitt liv.

Det var en trang gang, kun jeg og en annen tjenestemann og en rabiat kar som ikke ville samarbeide.

Nå er jeg en erfaring rikere, og enda mer bestemt på å beskytte meg selv og makkern min dersom noe slikt skjer igjen.

 

Jeg har sagt at jeg ikke er den største karen heller. For mange er det ikke uvanlig å få panikk og låse seg helt. Noen trekker seg unna situasjonen og lar makkern slåss. Det er en normal reaksjon, men det skal ikke være slik.

Vi må passe på hverandre, for det er ingen andre som gjør det.

 

Jeg har stilt det samme spørsmålet som deg også. Og jeg legger ikke skjul på at han karen som slo meg var mye større enn meg. Men jeg ga full gass og nektet selv å gi etter.

Etter et par minutters basketak, som endte med en liten blåveis og revne uniformer, fikk vi kontroll på vedkommende uten å skade han.

 

Trekk deg ikke unna, og pass på makkern din. Men det blir jo et annet scenario dersom du blir truet med våpen.

Endret av politistudent
Lenke til kommentar

I politiet har vi en kjede av maktmidler vi bruker.

 

Og vi starter selvfølgelig nederst før vi går oppover.

Målet er også å ikke skade noen, inkludert oss selv.

 

Selv om resultatet ble en blåveis og en revet skjorte, ble det ingen ekstra skader på noen.

Og forholdet ble selvsagt anmeldt. ;)

 

Hadde vi derimot brukt pepperspray ville vedkommende gått fra å være innbrakt til "pasient".

Selvfølgelig hadde pepper'n vært ypperlig, men dessverre er ikke vi studenter for øyeblikket utstyrt med det.

Men hadde jeg pepper'n ville jeg brukt den, ingen tvil om det. :D

Endret av politistudent
Lenke til kommentar

Med peppersprayen vet du hva du får. Du vet at fyren får jævlig, jævlig vondt i øynene, men det blir vel ingen langvarige skader om du bruker en "fornuftig" dose pepperspray? I en slåsskamp så kan derimot fort verre ting skje, fyren kan skade seg selv i basketaket og skylde på dere, lemmer kan knekke etc. Så jeg tenker at pepperspray i det lange løp kanskje er bedre enn slåsskamp for begge parter, i de fleste tilfeller? Nå snakker jeg selvfølgelig om tilfeller hvor det blir slåsskamp, og ikke at man bruker pepperspray som en erstatning for munnen.

Lenke til kommentar

jeg hadde blitt ganske redd selv. Men jeg hadde nølt lenge med å bruke pepperspray. på en måte kan det hemme han, men det kan jo også hissa han opp enda mer! Jeg hater slåsskamper, og ser ikke akkurat fram til å havne i en slik situasjon.

Men jeg har også sett politiet legge en gutt med henda i været i bakken. Da ble jeg bokstavelig talt forbanna og fikk en trang til å kommentere det, men fant ut det var like greit å la være. Jeg var edru, men for alt de visste kunne de tro noe annet. Hele situasjoen var at han var full og hadde sikkert slengt med leppa og skulle inn i fyllearresten, men da de tok tak i gutten som ikke var gammel, stritten han ikke i mot, tvert i mot heiset hendene i lufta og sa "ok ok!". Det svarte to politimenn med å legge han hardt i bakken for, og holde hodet hans fast nede. I mens roper gutten "ok ok ok!" Det var ikke et vakkert syn, og flere rundt stod og måpte.. Nå så ikke vi hele seansen, men et hvitt flagg er et hvitt flagg. Hadde jeg vært politi og sett makkerne mine gjort noe slikt, vet jeg ikke hva jeg ville gjort. Men jeg hadde nok gått inn og kommentert det. Har du opplevd politiet oppføre seg noe lignende du i praksisen?

Lenke til kommentar

Peppersprayen og batongen er hjelpemidlene våres, og det må vi bruke. Om du føler at din størrelse ikke strekker til i en slåsskamp har du hjelpemidlene. Blir du angrepet og vurderer situasjonen som såpass truende kan du bruke batongen i tillegg. Jeg er heller ikke glad i å slåss, men må man så må man.

 

Mannen som angrep meg var et psykiatrisk tilfelle, og det er ytterst få av de som er edruelige som angriper politiet.

 

Personlig har jeg ikke sett politiet oppføre seg slik som du beskriver.

Problemet for oss som tjenestemenn er å vurdere en trusselsituasjon. Nå kan jeg ikke snakke på vegne av de tjenestemennene du så, men jeg kan fortelle at han karen som angrep meg og det som førte til slåsskampen var veldig rolig.

 

Han var så rolig at jeg vurderte han som ikke en trussel. Men etter at håndjerna ble tatt av "klikket" han.

 

Det positive var at gutten etterkom politiets pålegg om å legge seg ned. Det er en måte for oss å sikre at han ikke kan gjøre noe dumt med hendene eller plukke fram noe som kan skade en tjenestemann. For de som står utenom kan det virke brutalt, men det er en del av arrestasjonsteknikken å sikre en arrestant. For all del kan gutten ha vært oppe i en situasjon tidligere og vært truende som tjenestemennene har i bakhodet. Man vet aldri.

 

Når du har vært oppe i mange tilfeller vet du aldri hvordan visse mennesker reagerer.

Jeg vil nok anbefale deg senere å ikke blande inn i politiets arbeide, selv om det i dine øyne kan virke brutalt. Det fremmer ikke saken noe mer enn at en 3 person kommer inn i bildet og forstyrrer politiet i en tjenestehandling. Man kan faktisk bli anmeldt for det. Jeg har vært vitne til folk som blander seg opp i det politiet gjør, nekter å etterkomme pålegget om å fjerne seg og ender opp med å bli innbrakt for dette og anmeldt. En saftig bot kommer i tillegg også.

 

Men jeg forstår godt at du reagerer. Men jeg kan ikke si å ha opplevd eller sett tjenestemenn som er "brutale".

Endret av politistudent
Lenke til kommentar
Politistudent?

 

Du kan ikke finne ut om studenter på politihøgskolen slipper repetisjonsøvelser med heimevernet? Stod i brevet jeg fikk at bl.a. politi som regel slapp dette viss man søkte om det. Det å være student er jo selvfølgelig noe annet, men mtp. 2. året bør det da være mulig å slippe unna :blush: .

 

OEDE

 

Alle som tjenestegjør i politietaten, inkludert politihøgskolen er fritatt fra rep. tjeneste.

Dette ble bekreftet av veiledern min.

 

Herlig.

Lenke til kommentar

Jeg ser den. Og vet at man ikke skal blande seg inn, derfor jeg heller ikke gjorde det. Men det jeg mente, var at hvis jeg var en del av det, ville jeg kanskje gitt det en kommentar eller stilt spørsmål ved det. Jeg forstår politiet har sine teknikker, men å se redsel i øynene på en 18 åring er ikke behagelig, er min mening tatt i betraktning. Tror ikke tjenestemennene ville være hardhendte med vilje akkurat, men tjenestemenn kan også overvudere en situasjon. Men slike situasjoner kan som alle andre oppstå.

Lenke til kommentar
Jeg ser den. Og vet at man ikke skal blande seg inn, derfor jeg heller ikke gjorde det. Men det jeg mente, var at hvis jeg var en del av det, ville jeg kanskje gitt det en kommentar eller stilt spørsmål ved det. Jeg forstår politiet har sine teknikker, men å se redsel i øynene på en 18 åring er ikke behagelig, er min mening tatt i betraktning. Tror ikke tjenestemennene ville være hardhendte med vilje akkurat, men tjenestemenn kan også overvudere en situasjon. Men slike situasjoner kan som alle andre oppstå.

 

 

Absolutt, det er viktig å si fra til egne kolleger når de gjør noe som åpenbart er galt eller noe som gjør at du reagerer.

Lenke til kommentar

Politihøgskolens rekrutteringsvideo!!!

 

 

Her om dagen ryddet jeg litt i skuffen hjemme og fant noen gamle phs brosjyrer samt en video som fulgte med disse brosjyrene.

 

For et par år tilbake fikk man en phs brosjyre og en cd med en video om politihøgskolen.

Den forteller litt om studiehverdagen på politihøgskolen, og hva som kreves for å bli politi.

 

Håper dere som er interesserte i Politihøgskolen setter like mye pris på den som jeg gjorde i mine "yngre" dager.

 

Igjen bemerker jeg at jeg ikke er en offisiell talsperson fra politihøgskolen, og jeg jobber heller ikke med rekruttering.

Men jeg anbefaler alle som vil søke politihøgskolen eller vurderer det, om å se på video'n. Det kan kanskje svare en del spørsmål dere sitter med.

 

Filmsnutten er lagt ut på youtube, og vil ligge der en stund før jeg fjerner den.

Den er en 5 minutters lang video og linken er følgende:

 

 

Kommentarer til video'n kan postes her, da jeg har deaktivert muligheter for å kommentere på youtube.

 

Kos dere så mye med video'n!

Enjoy

 

Mvh Politistudent

Endret av politistudent
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...