Gå til innhold

Politi - for de som vurderer å søke politihøgskolen.

Anbefalte innlegg

Pinglete blir du nok ikke sett på :)

Det er faktisk så ekstremt mange med bakgrunn fra militæret (veldig mange tidligere befal, folk somk har vært på utenlandsoppdrag osv...), at jeg nesten tror de ser på det som vel så greit med folk som har tatt en annen vei.

Selv ble jeg faktisk stemplet som udyktig til militæret, og det fordi jeg stod på en venteliste for en utredning for mulig hjertefeil (!!). Jeg tok derfor folkehøgskole (idrett, dro til afrika og opplevde shitloads), et helt avsindig fantastisk år du både vokser og har det veldig ålreit på. Jeg fryktet derfor mye spørsmål rundt dette udyktig-stempelet/det å ikke ha vært i militæret (som du sikkert vet var dette et krav for ikke veldig mange år siden!). Det viste seg å være helt unødig frykt, og jeg ble aldri engang spurt om det på intervjuet. Så hva du velger, det finner du fint ut av på egen hånd! Men ikke velg det du tror "høres" best ut, velg det du tror funker best for deg! Det er jo ikke slik at en akkurat "stikker" seg ut uansett fordi en har førstegangstjeneste...

Fagbrev tar de gjerne med i en totalvurdering av deg som person, men noen ekstrapoeng gir det dessverre ikke. Men det viser at du har "gjort noe" i tida etter videregående, og det vil aldri være noe minus å ha tilegnet seg yrkeskompetanse slik du har! Jeg går i klasse med alt fra ferdig snekkere til it-folk. Den dagen du har jobbet som elektriker lenge nok til å evt søke på 23/5 regelen, så kan det jo selvsagt "brukes" rent opptaksmessig, men da må du som tidliger nevnt ha jobbet i fem år. Ser jo ut som du har generell studiekompetanse, så er ikke det noe du trenger å tenke på.

Ta et år FHS om du føler for det, men hvis du har lyst å søke allerede til våren, så har du allerede gode nok karakterer til å ha en sjans om årets tall holder seg! Hva med å begynne å trene til opptakene nå, melde deg til privatist i f.eks gym, menneskerettigheter og nord/sør (tre ganske lette to-timers fag), og prøv deg? Så søker du folkehøgskole du takker ja til om du ikke kommer inn, trener et år til/tar noen fag, og prøver igjen i 2012?

Å søke igjen etter avslag, også på karakterer, viser bare vilje og motivasjon (at du ikke sluttet å ønske å bli politi pga et "nei").

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det å ta seg jobb som vekter kan være relevant som veldig mange andre yrker. I vekteryrket yter du mye service, får hilse på forskjellige mennesker og du får en småelig absurd hverdag. Jeg tror dog ikke det er noe som er mer relevant enn mange andre yrker til politiet, tho.

Hvor i landet befinner du deg?

Lenke til kommentar

Takk for svar. Jeg bor i vestfold/Larvik.

Det som er greia er at jeg har to teite prikker på rullebladet som skjedde for 10 år siden. (ikke fartsbøter) ung dum og noe stress hjemmefra. Havna litt på utsiden av den smale sti men kom meg fort på den igjen. Som sagt, jeg har vært på opptak/intervju på PHS ifjor og fikk avslag. Jeg ringte og spurte hvorfor jeg ikke fikk begrunnelse og dem sa at jeg skulle ha fått det men ble kanskje gjort en feil. Uansett så anbefalte de meg til å søke igjen neste gang jeg har GENS. (de mente prikkene var bagateller) Men, det som jeg er litt bekymret over er at hvis jeg heller vil jobbe som vekter noen år istede for å ta GENS og ikke får jobb i securitas pga av dette som skjedde for SÅ mange mange år siden. Det er lissom, jeg kom opp til opptak ifjor på POLITIhøgskolen og ble anbefalt til å søke PHS neste gang jeg hadde GENS.....men jobb i securitas får jeg ikke...... Hvis det blir slik da. Det kan bekymre meg litt.

Endret av MasterHolt
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+432

Det kommer nok ikke til å holde deg tilbake når det gjelder Securitas. De er mye mindre pirkete enn PHS :) (er jo bare å lese om alle de tidligere voldsdømte vekterne... Ikke det at du har noe med det å gjøre :))

Men hvorfor vil du ikke ta GENS? Jeg vil tro du er mer sikret å komme inn med GENS, enn etter 23/5 regelen hvor du har jobbet som vekter i noen år.

Lenke til kommentar

Vel, securitas har ikke så høye standarder, hehe. Det skal ikke være vold, sedelighet, vinning, narkotika og økonomisk kriminialitet - og det er fastsatt av loven.

Har du søkt i securitas og fått avslag på søknader så finnes det andre firmaer, ikke minst avdelinger.

Endret av Aviaton
Lenke til kommentar

en annen ting er at de har begrenset plasser på 23/5 kvoten, ergo du sansynligvis stiller sterkere med generell studiekompetanse.

Dessuten, da slipper du å bruke fem å på å være vekter (høres ikke særlig artig ut),samt at politiet ikke har tradisjon for å gi noen flere plusspoeng til vektere fremfor andre yrkesgrupper. Tvert imot er det flere ting å være obs på når du får en søker som har vært vekter enn med f.eks en snekker (satt på spissen). Hvilke motivasjoner hadde en for å bli vekter osv? Det er en bransje som ikke har vært kjent for den tetteste kvalitetskontrollen av ansatte! Og i vekterbransjen jobber man stort sett for privataktører, som har helt andre interesser enn i det statlige (kjøpesentere som siler ut "visse" grupper mennesker osv). Har disse tingene farget søkeren?

Det er vektere som kommer inn, kjære vene.... Men ikke gjør det kun for plusser i margen og en "lett" vei til å få søkt seg inn.

Ellers er det bare å stå på ;) Ikke gi deg ennå hvis det er dette du er gira på! Da blir ikke noen småfag for å får gens. noe pes :) Husk, når du gikk på videregående sist, så hadde du masse fag på en gang...nå skal du kun fokusere på noen få :) Og går alt galt og du ikke kommer inn, så er det greit å vite at det er en hel drøss av andre ting du også kan studere med gens. i sekken!

Lenke til kommentar

23/5 er ingen kvote. Den som fyller vilkårene for 23/5 har generell studiekompetanse.

i så fall; my bad.

Mulig jeg blander med slik det var da det het realkompetanse. Mente bare å huske å ha hørt fra en politi som sa det var vanskeligere å komme inn med realkompetanse fordi de først og fremst fylte opp med GENS. (men realkompetansen hjalp til å få litt eldre/mer modne søkere).

Men se altså bort fra dette. Thanx, krikkert!

Lenke til kommentar

Hei.

Studentrådet ved PHS i Oslo har valgt å registrere seg her for å kunne svare på noen av de mer tekniske/formelle spørsmålene rundt studier og opptak.

Vi har forøvrig mailadressen [email protected] dersom noen ikke ønsker å legge ut spørsmålene sine her.

Til siste diskusjon

Det kan nevnes at av 720 studenter som ble tatt opp i 2010 var det kun 3 stk som ble tatt opp på særskilt grunnlag. I år ble det ikke tatt opp noen studenter som ikke bestod de fysiske tester eller hadde under karakteren 3 norsk. Dette er en nedgang siden 2009. De 3 som ble tatt opp hadde ikke nok konkurransepoeng, men en kompetanse verdsatt av etaten.

Dette vil si at det skal svært mye til for å bli tatt opp uten å tilfredstille de formelle kravene Politihøgskolen setter. Å spekulere i hva opptaksnemda kan fravike er meget vanskelig, og den eneste sikre oppskriften er å jobbe slik at man når poenggrensen med generell studiekompetanse og består de fysiske testene.

Lenke til kommentar

hvis jeg tar meg jobb som vekter i noen år hvor mange år trengs det til før man kan bli vurdert på relevant realkompetanse? 3år? 5år? Vekter/securitas/vakt service er jo relevant til politiyrket.

Hvis du kommer inn med realkompetanse som vekter skal jeg jogge Trheim - Oslo.

All erfaring er relevant erfaring, men det gir deg ikke billett inn. Sats heller på ting som du vil ha bruk for i jobben som politi.

Sålenge du kvalifiserer er det bare poengene det står på, så erfaring er for din egen del.

Jeg hørte at 70% (usikkert) av oppdragene til politiet gjalt psykiatri. Det er ihvertfall noe jeg beit meg merke i :)

Lenke til kommentar

Realkompetanse handler i mindre grad om skikkethet/relevans for utdannelsen. Hovedtemaet når man skal vurdere realkompetanse er om kompetansen du har tilegnet deg setter deg i stand til å studere (tilegne deg kunnskap, lære) på lik linje med kandidater som tas opp via normale måter (se opptaksforskriften § 3-1 (3)).

Lenke til kommentar

Stemmer med Pjassop der. Politiet skal være nøytralt. Jeg tror det kan være ganske mange som vil reagerere på henne om hun var politikvinne. Jeg vet ikke hvorvidt det skaper dynamisk sikkerhet med samfunnet å ha gigantiske lepper, pupper, samt et godt lag med smør og brunost i ansiktet - bilder av deg selv i nakenhet tilgjengelig for alle.. nei. Håper PHS ikke gjør som de gjorde med de to utenlandske jentene som skulle inn på PHS - dropper de inn for medias skyld. De virket ikke særlige voksne i forhold til alt de skrev i bloggene sine.

Hvilken sak er det du refererer til her?

Ingen sak, bare ren nysgjerrighet på de som blomstret med: "BODØ 2010, YEAH!!" osv.

De to utenlandske jentene?

Tusen takk for meget gode og informative svar! Jeg skal ikke gi opp nei! Jeg har nå nettop tatt fagbrev som elektriker. Får jeg ekstrapoeng for dette? Da mener jeg tillegspoeng for fagrev generelt..

Lurer også på om inntaksnemda foretrekker folk som har vært i militæret? Har selv ikke vært i militæret, men har et avklart forhold til dette. Fikk av en eller annen grunn fritak til tross for at jeg ville inn. Helsen min er god og psyken skal ikke høre til å være helt på jordet :p. Nå vurderer jeg om det er lurt å søke seg inn på nytt med tanke på PHS? Ser at du får 2 ekstrapoeng for det. Det samme får du jo også for å gå folkehyskole, noe som virker mye kjekkere. Tenker på en ekstremsportlinje. Men virker kanskje litt "pinglete" å være gutt å ikke ha vært i militæret?

Om du har vært i militæret eller ikke er vel ganske irrelevant. Det eneste relevante her er nok de to ekstrapoengene.

Lenke til kommentar

23/5 er ingen kvote. Den som fyller vilkårene for 23/5 har generell studiekompetanse.

i så fall; my bad.

Mulig jeg blander med slik det var da det het realkompetanse. Mente bare å huske å ha hørt fra en politi som sa det var vanskeligere å komme inn med realkompetanse fordi de først og fremst fylte opp med GENS. (men realkompetansen hjalp til å få litt eldre/mer modne søkere).

Men se altså bort fra dette. Thanx, krikkert!

23/5 er ikke realkompetanse. 23/5 er helt vanlig generell studiekompetanse. Du stiller på akkurat samme liste som alle andre med generell studiekompetanse. Så lenge du har mange nok poeng, kommer du inn.

Realkompetanse er noe annet igjen. 23/5 har ikke erstattet realkompetanse, og er ikke en ny versjon av det.

Endret av Pjassop
Lenke til kommentar

Et mindre viktig spørsmål, men noe jeg har lurt litt på:

Hvordan er studendentkulturen blandt politistudenter? Hørt om en politistudent som har sluttet å gå på byen fordi han går på PHS. Er det slik med de fleste eller? Er en del ute selv og kjenner mange som jobber i utelivsbransjen, derfor vet jeg hvor utrolig fort gjort det er å havne i en ubehagelig situasjon. Selv om du er en rolig og behersket person, kan det fort komme til et punkt der du er nødt til forsvare deg selv.

Jeg har en venn som fikk ødelagt karrieren sin i militæret fordi han tok igjen på noen "lokale" som hele tiden var ute etter ham bare fordi han var militærgutt. Ser for meg at det samme kunne skjedd om du var helt ny i en by, og feil folk fant ut av at du studerte til å bli politi. Pleier dette være et problem?

Endret av spøkelset
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Vel, så vidt jeg hørte av min tante når hun var i sine beste festdager (for et par år siden) så var hun på fest med 20-30 politistudenter, noen venninner og henne. Jeg har to politifolk som bor i samme oppgang som meg, og for å si det sånn: Jeg har hørt politimannen synge høylytt klokka 00:00 på div. barnesanger, han er etterforsker though, men fortsatt en politimann som har jobbet i tre år, så ganske ung. Liker fotball og han er et menneske som alle andre politimenn.

Det å være politimann betyr vel ikke at man skal legge bort alt privatliv, men at man kan vise litt "bedre sider" av seg selv enn de som drikker seg stup dritings og slåss naken som vi så en episode av i dagbladet, vg og tv2 - han var også politimann på.. 26-28 år.

Lenke til kommentar

To kjappe!

1. Har ikke helt skjønt hvordan inntaket foregår, er det slik at du må bestå fysisk og interjuv(under 20 poeng og skikket) og deretter går det på konkuransepoeng? Eller blir interjuv og fysikk "omregnet" til poeng?

2. Dersom man søker PHS i Bodø og oslo, må fysisk test gjennomføres begge steder?

Lenke til kommentar

To kjappe!

1. Har ikke helt skjønt hvordan inntaket foregår, er det slik at du må bestå fysisk og interjuv(under 20 poeng og skikket) og deretter går det på konkuransepoeng? Eller blir interjuv og fysikk "omregnet" til poeng?

2. Dersom man søker PHS i Bodø og oslo, må fysisk test gjennomføres begge steder?

1. Fysisk test bestått -> godkjent på intervju -> konkuransepoeng

2. Opptaket foregår i de fleste store byer og du tar den der det passer dseg best, uavhengig av hvor du søker.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...