Gå til innhold

Politi - for de som vurderer å søke politihøgskolen.

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Tidkrevende for hvem? PHS eller de som skal til opptak?

Man kan jo gjøre opptaksdagen mindre krevende ved å hente inn færre til opptak, f.eks. ved å se på konkurransepoeng før fysiske tester. Det er antakelig en god del med altfor få konkurransepoeng som likevel blir innkalt.

Endret av Pjassop
Lenke til kommentar

Det har vært snakk om å gjøre opptaket mindre tidskrevende, men fortsatt holde det like fysisk krevende.

Så det blir altså ikke noe endringer for å komme inn?

Altså at for eks. norsk karakteren settes opp, eller det medisinske kravet skjerpes på noe måte?

Jeg tror ikke det blir noen store endringer til opptaket i 2011. Mulig at spensthopp i den fysiske delen blir tatt bort, uten at jeg skal si noe sikkert.

Dersom det er noe dere lurer på mtp. på utdanningen, må dere bare spørre. Jeg skal svare så godt jeg kan.

Mvh.

Politistudent, Bodø

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+432

Øhm... Joda, jeg vet sånn ca forholdene. Men skjønner ikke hvorfor du mener at kravene skal senkes? Er formålet å oppnå enda flere søkere på de få studieplassene som er?

Lenke til kommentar

Vi i første klasse har fått beskjed om at stille lengde vil forsvinne fra vår eksamen, og at årets avgangskull er de siste som har dette på eksamen. Måten eksamen foregår på nå, da de nå f.eks løper 3000m både høst og vår og tar den beste tida, vil også endres. Etter årets avgangskull vil alt (løp, pull-ups og benk) gå på en dag utpå vårparten avgangsåret (men da altså uten stille lengde).

Er en del små-endringer generelt på mye rart, da årets avgangskull er siste kull som ikke er en del av det nye bachelor-programmet.

En kan sikkert finne fordeler og ulemper med med å ta bort stille lengde (og om det gjør det vanskeligere/lettere), men jeg mener det bør ha ganske lite å si totalt sett... Var ikke der de aller fleste "gjorde" opptaket. De som hoppet langt på mitt opptak, hadde kontroll på resten også. De som ikke hoppet langt, var ikke ikke så lett på tå i resten heller. Om de kutter ned til 4 øvelser og makspoeng ned til 16, vil jeg heller si det blir lettere å komme seg igjennom mtp at det er en mindre øvelse å trene på. Mange sliter med å øve inn en god hoppeteknikk på egen hånd, og det er ikke noe det er en voldsom kultur for å trene på rundt forbi fra før av.

Det var også en øvelse som var ekstremt forskjellig utført rundt i landet. Der jeg tok testen, stod vi på en trampett med fjæring og hoppet. Andre steder stod de på en cm forhøyet plattform. Mange hoppet en hel karakter over det de trodde de skulle på trampett.

Personlig er jeg av den oppfatningen at dersom det er større søkermasse en ønsker, er det markedsføring som gjelder... Og bare det.

Man endrer på selve opptaksvilkårene etter hva man mener er hensiktsmessig, men det er gode nok antall søkere som oppfyller kravene som tross alt er gitte parametere, og jeg deler ikke den meningen at det å bli politi skal være "vanskeligst mulig".

Endret av mezzanine
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+432

Enda flere søkere = mer å velge i. I Sverige er det 7000 søkere på 200 plasser. De 1600 beste blir kalt inn og 200 av de får gå polishögskolan.

Det er jo mye slækkere opptakskrav endog der borte, men de har mer å velge i som sagt.

Ja, man får flere å velge mellom, selvsagt, men på et generelt lavere nivå (rent fysisk). Jeg tror at krav som burde lempes på for å få flere søkere, er synskravet (folk må få lov til å bruke linser i tjeneste) og muligens lengdehopp. Da vil jeg tro man får inn en del. For de som er nærsynt eller langsynt, så er det en dyr affære å ta laserkorreksjon. Jeg forstår jo til dels problematikken med å bruke briller på gaten, men politiet i mange land gjør det, så hvorfor ikke.

Lenke til kommentar

Froskegruppene i brannvesenet har linsekrav, men politiet skal ha perfekt syn siden linser og briller sklir av når de må ned i vann?

Linser detter ikke så lett ut om man er i et basketak. Briller må man jo regne med om man ikke har de som går rundt hodet i sånn.. strikk sak.

Lenke til kommentar

man lar vel ikke være å søke på grunn av lengdehoppet? Og har ikke hørt om noen selv som ikke kom videre fordi de typisk dro sekser på stille lengde.

Synsdebatten er mer interessant. Det er jo også noe med HVOR dårlig man ser uten disse linsene i et basketak. Famler en med hendene sier det seg selv at det er trøblete, men dersom en klarer uten problemer å orientere seg i situasjonen er det jo sånn sett ikke lesesynet ditt som skal redde skinnet ditt. Så om en kunne lempet noe på synskravet er jo interessant tema, men jeg har ingen forutsetninger for å mener hverken det ene eller det andre.

Linser eller ikke.... under vann ser du i hvert fall ikke særlig skarpt uansett!

Men hvor mange flere totalt som ville søkt er jo usikkert... 50? 75? 100? Da tar jeg for gitt at en ikke flytter parameterne for godkjent syn FOR mye akkurat.

Hvis det du sier at 7000 søker i sverige, og 1600 blir innkalt til opptak på 200 plasser, så er jo det noen ganske ekstreme forhold kontra det vi er vant med. Har du kilde? Kunne vært interessant å lese litt om. Men jeg tror du mister mye god politi på veien om det omtrent virker "umulig" å bli politi om du ikke er en slags antatt creme de la creme av unge svensker. Kullet skal gjenspeile samfunnet osv....

Lenke til kommentar

Står på forsida av VG idag at Cathrine Askim (puppe-glamour modell/sykepleier) ikke kom videre på politihøyskolen selv om hun hadde klart alle testene inkl. den psykologiske delen. De syns hun hadde for mange halvnakne bilder, og viste henne bilder på intervjuet av seg selv fra Vi Menn osv..det høres jo veldig rart ut.

Så pass på hva dere har på Facebook :p

Endret av Bytex
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+432

Jeg bruker linser selv, har-2,25 og −2,5 på henholdsvis venstre og høyre øye. Det blir utvilsomt problematisk hvis jeg skal lese på litt avstand uten linser, men det hadde ikke vært noe problem for meg å skille personer i et basketak. Da skal man ha rimelig dårlig syn. Det er jo sant at linsene kan falle ut hvis man holder øynene åpne under vann, så det er jo en ulempe der da. Men spørsmålet er hvor aktuelt det i det hele tatt er at man skal hoppe så mye i vannet, da. Og om det hadde skjedd, så er det ikke krise, så lenge man klarer å se nogenlunde bra. I et basketak er briller en større ulempe. Men så må man strengt tatt ikke bruke briller, de aller fleste har mulighet til å bruke linser.

Endret av Slettet+432
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...