Gå til innhold

Politi - for de som vurderer å søke politihøgskolen.


Anbefalte innlegg

Jeg ønsker ikke å rette deg, jeg ga deg et tips som bedre dine norskegenskaper :)

 

Joda, jeg vil gjerne høre fra deg hvor feilene ligger!

Det er vel slik man lærer best vet du;)

 

ja, jeg er phs-student, zero :)

 

ikke la deg fyre opp... er kravene dekka, så er de dekka! Mange på kullet kom inn med minste fysiske margin (20 poeng), og det handler rett og slett om at oppfyller du kravet, så er du innenfor hva de krever. Klart 9 poeng er et pluss i margen, men man har krav på phs en skal oppfylle fysisk før en går ut, og det klarer alle som har kommet inn med 20 poeng også.

 

i forhold til norsken din, vil de neppe bry seg noe særlig om dette ved mindre du utviser dårlig grammatikk på egenerklæringa. Husk, Norsk-karakteren i videregående baseres i stor grad på litteraturhistorie, ny-norsk og typisk dialektplassering etc. Det som er viktig er at du kan formulere deg korrekt i en politirapport. Kødder du til den, så kødder du til hele saken til påtalen, og noen som kanskje burde straffes kan gå fri.

 

Man trenger ikke være noen ordsmed med noe videre rikt vokabular (jeg trodde rapporter var mye mer formelle språkmessig enn jeg har fått se på skolen f.eks). Man må bare kunne formulere seg presist og ikke tvetydig.

 

vet ikke når denne gruppa av visse ble til gruppa hvor en generellt stiller seg kritisk til alle som spør om noe i stedet for å hjelpe frem potensielle kandidater... En skulle også tro at en måtte være et slags übermensch for å komme inn på politi (hvilket ikke stemmer litt en gang).

 

Så bare kjør på du! Inn med deg!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Denne karen er utrolig... Håper det virkelig blir gjort noe med dette når jeg søker i 2012.

 

Justisminister Knut Storberget vil ikke kommentere enkeltsaker, men viser til de svar han i går ga Høyres justispolitiske talsmann André Oktay Dahl på spørsmål om hvor mange studenter som har fått jobb i politiet.

– Av totalt 429 nyutdannede elever, hvorav 101 skal kontinuere i høst, er 262 registrert som lønnsmottagere i politiet pr. 2. september. Av disse er 47 tilsatt uten bestått eksamen, skriver Storberget i følge VG.

Sammenholdt med tallene fra 9. august er det nå 78 flere som er ansatt i stillinger som ikke er sommervikariater. Ifølge rapporter er det nå 179 stillinger som ikke er besatt, men som vil bli utlyst med det første.

Knut Storberget skriver til Dahl at det alltid vil være slik at tilsetting av nyutdannede tar noe tid.

– Jeg forventer imidlertid at langt de fleste av de nyutdannede vil få mulighet for jobb i løpet av høsten. Men da må de være villig til å søke på ledige stillinger i hele landet og dermed påregne å måtte flytte, skriver justisministeren i følge VG.

 

http://www.pf.no/id/18535

Lenke til kommentar

Denne karen er utrolig... Håper det virkelig blir gjort noe med dette når jeg søker i 2012.

 

Justisminister Knut Storberget vil ikke kommentere enkeltsaker, men viser til de svar han i går ga Høyres justispolitiske talsmann André Oktay Dahl på spørsmål om hvor mange studenter som har fått jobb i politiet.

– Av totalt 429 nyutdannede elever, hvorav 101 skal kontinuere i høst, er 262 registrert som lønnsmottagere i politiet pr. 2. september. Av disse er 47 tilsatt uten bestått eksamen, skriver Storberget i følge VG.

Sammenholdt med tallene fra 9. august er det nå 78 flere som er ansatt i stillinger som ikke er sommervikariater. Ifølge rapporter er det nå 179 stillinger som ikke er besatt, men som vil bli utlyst med det første.

Knut Storberget skriver til Dahl at det alltid vil være slik at tilsetting av nyutdannede tar noe tid.

– Jeg forventer imidlertid at langt de fleste av de nyutdannede vil få mulighet for jobb i løpet av høsten. Men da må de være villig til å søke på ledige stillinger i hele landet og dermed påregne å måtte flytte, skriver justisministeren i følge VG.

 

http://www.pf.no/id/18535

 

"er 262 registrert som lønnsmottagere i politiet pr. 2. september."

 

For noe piss. Dette tallet er alle som mottar lønn fra politiet i september 2010, man trenger altså ikke være ansatt i politiet pr. 2. september for å være registrert lønnsmottager. De 262 inkluderer altså sommervikarer (meg og) som hadde vikariat frem til midten av august i sommer. Storberget vet dette veldig godt.

 

Så når vikariatene går ut har ikke de nyutdannede jobb lenger, selv om de er registrerte lønnsmottagere.

 

Problemet er også at når disse 179 stillingene blir lyst ut skal forrige kull samt dette kulle søke på de samme stillingene. Altså 433 + ukjent antall.

 

Under utdeling av vitnemål i rådhuset i juni i år, holdt politidirektøren en tale hvor hun nevnte at det var 190 (?) ledige stillinger i politinorge. Alle hun holdt tale for, henne selv, PF- lederen og et ukjent antall journalister visste at av disse 190 stillingene var det kun 40 som nyutdannede politifolk kunne søke på grunnet lite erfaring. Skjønner ikke at hun turte å ta opp dette i talen når hele salen visste hun ikke snakket sant.

 

Angående stillinger i nord er det riktignok færre søkere per stilling, men i snitt er det vel 17 nyutdannede søkere per stilling.

 

Beklager pessimismen, men det må ut av og til.

Lenke til kommentar
Og Storberget bare fornekter... Seriøst, bør han ikke ha mistet all troverdighet nå? Folk er alt for naive.

Det skal være muligheter for en god del ledige stillinger til våren, grunnet pensjonsalder o.l. Sannsynligvis kan ikke de ledige stilingene fylles av nyutdannede, og jeg lurer på om de vil fylle opp eventuelle stillinger from frigis nedover i hierarkiet med nyutdannede når de ikke har midler til det.

 

Vel, alle kan jo ikke forvente å få jobbe i Oslo eller Stavanger, da.

Det er mange som er villige til å flytte på seg, men det er kutt overalt. Det eneste politidistriktet jeg kan huske har en ledig stilling med manglende søkere er Vest-Finnmark. En stilling er ikke nok til over 100 nyutdannede...

Endret av Pjassop
Lenke til kommentar
Og Storberget bare fornekter... Seriøst, bør han ikke ha mistet all troverdighet nå? Folk er alt for naive.

Det skal være muligheter for en god del ledige stillinger til våren, grunnet pensjonsalder o.l. Sannsynligvis kan ikke de ledige stilingene fylles av nyutdannede, og jeg lurer på om de vil fylle opp eventuelle stillinger from frigis nedover i hierarkiet med nyutdannede når de ikke har midler til det.

 

Helt riktig, de har ikke midler til det. Jeg har jobbet i tre ulike distrikt og fellesnevneren har vært at når noen slutter, er det ingen som tar over stillingen hans / hennes fordi det er en utmerket (og av og til den eneste) måten å spare midler på.

Lenke til kommentar

Har noen her erfaring med videregående/teknikk-svømmekurs hos Oslo idrettslag, svømmeavdelingen?

 

Det ryktes iaf at de har trenere med topp faglig bakgrunn!

 

Jeg tror du kan trene på de viktigste momentene med opptakssvømminga selv. Det viktigste er stup (hvis det er lov), vendiger og orientering (dvs at du vet hvor i bassenget du er, slik at du ikke trenger å stoppe for å se hvor langt det er til kanten).

Ellers er det bare mengdetrening som gjelder, det lille man trenger av teknikk i starten har vi alle lært i grunnskolen!

Lenke til kommentar

Mye bra og relevant informasjon her! :)

 

Er det noen som har eller vet om det er mulighet til å komme inn på PHS uten generell studiekompetanse på søkertidspunkt men som f. eks holder på med dette og fullfører dette før opptaktet er klargjort?

Og evt hvor relevant er det med IKT-kunnskap (fagbrev etc) og kjennskap innad Politietaten inkl politiets datasystemer i forhold til opptaket 2011?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...