Gå til innhold

Politi - for de som vurderer å søke politihøgskolen.

Anbefalte innlegg

Poeng har tydeligvis ikke alt å si,jeg fikk beskjed i dag om at en studieplass i Oslo var sikret for meg ennå jeg kun har 41 poeng,kanskje de så andre kvaliteter i meg:p

Fikk du beskjed om hvorfor? Du måjo nesten ha gått under den kvoten på 20 % som skal brukes til å nå målsetningen "å ha et politi som gjenspeiler befolkningen"?

Det stemmer nok det. I tillegg til at tom_bjk har noe som nemnda mener er bra i tillegg.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

De sa jo under intervjuet at jeg var godt kvalifisert og motivert. Og jeg har jo jobbet lenge i akuttpsykiatri som de mente var en god ballast. Men på en annen side så tok de opp at jeg lå litt langt nede med tanke på poeng.

De har vel funnet ut at jeg kan faktisk gjøre meg som politi tross i dårlige resultater fra videregående..:p. Jeg er overlykkelig uansett,hadde forespeilet meg en helt annen skole enn PHS.

Ps: Fikk ingen begrunnelse på om jeg kom inn under særskilt grunnlag,men går litt ut i fra det.

Endret av tom_bjk
Lenke til kommentar
De sa jo under intervjuet at jeg var godt kvalifisert og motivert. Og jeg har jo jobbet lenge i akuttpsykiatri som de mente var en god ballast. Men på en annen side så tok de opp at jeg lå litt langt nede med tanke på poeng.

De har vel funnet ut at jeg kan faktisk gjøre meg som politi tross i dårlige resultater fra videregående..:p. Jeg er overlykkelig uansett,hadde forespeilet meg en helt annen skole enn PHS.

Ps: Fikk ingen begrunnelse på om jeg kom inn under særskilt grunnlag,men går litt ut i fra det.

Det særskilte grunnlaget er at de har tatt deg inn til tross for poengene. Det viser at du sitter på viktige kunnskap og erfaringer som gjør det veldig dumt å ikke ta inn deg. :D

Uansett! Gratulerer så mye!!!

Lenke til kommentar

Hei, gratulerer til alle som kom inn og takk for et fint forum,

jeg selv tror jeg er akkurat kommet inn er på 13 plass på venteliste.

det jeg lurer på er hvordan hverdagen er på phs ( trening, lesing ol.)

er det stort sett egentrening etter skolen det går i, eller er det organisert i gymtimer liksom?

og er det klassetimer slik som på vgs? hvor lang er dagene på skolen? hvis du har tid kan du jo kanskje beskrive en typisk dag i førsteklasse?

tusen takk for svar:)

Endret av Torer45
Lenke til kommentar

Heisann,

hverdagene varierer. Da jeg fikk timeplanen i første klasse var det forskjellig fra uke til uke. Vi fikk ukesplaner for et semester. Noen dager er det kl 08 til 16. Andre dager mye kortere med bare en eller to forelesninger.

Vi har alt fra klasseundervisning (a la videregående) til undervisning i auditoriet.

Trening og lesing må du selv stå for etter skoletid. Vi har ikke "gym". Vi har det som kalles grunntrening en gang i blant, men som sagt. Du står for treninga selv.

Dagene er vel slik at det blir forelesninger og atter forelesninger. Vi har også en del praktiske fag hvor vi er med og gjør ting selv, i stedet for å sitte og følge med. Dagene varierer. Ved temadager som jeg nevnte tidligere, (orden,nark, rus, trafikk, vold) bruker vi hele dagen på dette. Veldig artig og spennende.

Når forelesningene er over pleier noen å gå rett over til biblioteket for å lese, eller stikke innom treningsrommet. Eller kanskje begge deler. Noen vil nok føle at det blir litt tungt å måtte lese og trene hver dag. Men det er overkommelig, og du blir vant til det.

Batonggodkjenningen kommer rett etter juleferien. I januar ved oppstart til andre semester får man en voldssak man må skrive. Det er et spennende tema og gir studenten bedre innsikt i datasystemet vårt som vi skriver alle anmeldelser, rapporter og mer på. Det lærer deg også å være nøye og grundig i arbeidet, hva som skal med i rapporten som er avgjørende for saksgangen.

Det er mye spennende og mye å lære. Når du først kommer deg til praksisåret vil du få bruk for det du har lært i førsteklasse. Samtidig lærer du mer og får en bredere forståelse for politirollen.

Så til oppsummering, alt fra forelesninger, oppgaver til praktiske fag har vi på skolen. Det blir et spennende år for dere førsteklassinger til høsten!

Lykke til.

Lenke til kommentar

Er det noe problem med mennesker med astma og pollenallergi å komme inn på PHS? Er selv både allergisk og litt astmatisk og har en drøm om å komme inn på PHS. Ganske kjedelig å spolere den drømmen fordi jeg har allergi og astma. Har jo medisiner som gjør at jeg ikke er særlig hemmet!

Takk for at du tar deg tid til å svare Politistudent!:D

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+142
Er det noe problem med mennesker med astma og pollenallergi å komme inn på PHS? Er selv både allergisk og litt astmatisk og har en drøm om å komme inn på PHS. Ganske kjedelig å spolere den drømmen fordi jeg har allergi og astma. Har jo medisiner som gjør at jeg ikke er særlig hemmet!

Lurer på dette selv, jeg også. Eneste som er vel at man kan bli litt trøtt av allergipillene (Zyrtec), ellers får jeg røde øyne (kan løses med øyendråper) og tett nese, som er ganske irriterende..

Edit: Og ja, forresten, enormt bra at du tar deg til å svare på alles spørsmål her. Tusen takk for det! Har lest alle sidene tror jeg, siden denne tråden var på side 15, og blir ikke lenge til Politiblikket bestilles :)

Endret av Slettet+142
Lenke til kommentar

Hyggelig å høre godord fra dere. Det setter jeg stor pris på.

Jeg må ærlig innrømme at astma er noe jeg er usikker på. Men det avhenger også av hvor stor grad du er plaget med det tror jeg. Som vanlig referer jeg til [email protected] på spørsmål jeg ikke kan svare på.

Men når det gjelder allergi derimot... :p

Jeg sliter med det sjøl, mest mot bjørk og gress. Men en sprøyte i stumpen og knasking av piller (Cetirizin) holder jeg det i sjakk. Selv om jeg kan snufse litt i ny og ne. :p

Allergi mot hunder derimot vil være problematisk og mulig diskvalifiserende.

Lenke til kommentar

Hyggelig å høre godord fra dere. Det setter jeg stor pris på.

Jeg må ærlig innrømme at astma er noe jeg er usikker på. Men det avhenger også av hvor stor grad du er plaget med det tror jeg. Som vanlig referer jeg til [email protected] på spørsmål jeg ikke kan svare på.

Men når det gjelder allergi derimot... :p

Jeg sliter med det sjøl, mest mot bjørk og gress. Men en sprøyte i stumpen og knasking av piller (Cetirizin) holder jeg det i sjakk. Selv om jeg kan snufse litt i ny og ne. :p

Allergi mot hunder derimot vil være problematisk og mulig diskvalifiserende.

Også dette med hundeallergi må vel være avhengig av graden? Det hender jeg begynner å svi litt i øynene, men vil ikke si at dette er særlig hemmende. Mulig det er vanskelig for deg å svare på disse spørsmålene men.

Jeg har uansett et håp om og en dag komme inn på Politihøgskolen!

Lenke til kommentar
tusen takk for et godt svar:)

så det er altså veldig lite organisert fysisk aktivitet, tenker då på arrestasjonsteknikk, selvforsvar og lignende?

Vi har 2 timer arrestasjonsteknikk i uka om jeg husker riktig. Der er det mye artig, men også slik at man må trene på egenhånd etter skoletid om man ønsker det.

Du får en del innføring i fysisk aktivitet i begynnelsen, før du må ta steget ut og gjøre det selv.

Lenke til kommentar
Også dette med hundeallergi må vel være avhengig av graden? Det hender jeg begynner å svi litt i øynene, men vil ikke si at dette er særlig hemmende. Mulig det er vanskelig for deg å svare på disse spørsmålene men.

Jeg har uansett et håp om og en dag komme inn på Politihøgskolen!

Hvis det hemmer deg sterkt nok til at du ikke kan forsvarlig utføre en tjenestehandling vil det nok være diskvalifiserende.

Husker jeg snakket med en toller som ikke kom inn på politihøgskolen fordi han var allergisk mot hunder.

Anbefaler at du tar en prat med legen din for å sjekke alvorlighetsgraden.

Lenke til kommentar
Heh!

Så spent på om jeg kommer inn med allergien min når jeg søker ;S. Har jo ganske høyt utslag på støvallergi, men den allergimedisinen som du bruker politistudenten, er den på resept?

Den jeg bruker heter Cetirizin, og jeg fikk den på resept ja.

Lenke til kommentar

AHHHHHHH!! Det er IKKE gøy å måtte vente til des. for å søke.. Alt som blir fortalt av undervisning på skolen og lignende høres bare utrolig interessant ut! Jeg får vel lese litt selvstendig på egenhånd til min tid er inne jeg da :nei:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...