Pjassop Skrevet 30. august 2010 Del Skrevet 30. august 2010 Norge har vel et lavt antall politifolk per innbygger i forhold til andre land? Hvis det stemmer, har vi ekstremt lite politi. Det er også store ressursproblemer ute i distriktene, og enkelte steder kan politiet ha en responstid på mange timer, eller de kommer kun hvis det står om liv og helse. Mye administrasjon og saksbehandling som ikke krever politimyndighet er vel overført til sivile? Lenke til kommentar
Trollfjes Skrevet 30. august 2010 Del Skrevet 30. august 2010 Vi har som mål å få en fordeling på én per fem hundre innbyggere - http://www.ba.no/nyheter/article4676410.ece ; Landsdekkende skal det blir 1 årsverk per 500 innbygger, det går dog på distrikter, ikke spesifikt hele landet som en enhet. Lenke til kommentar
Zerocool1984 Skrevet 5. september 2010 Del Skrevet 5. september 2010 Er det noen som vet om det er mulig å reservere studieplass? Vurdere å søke neste år, og hvis jeg får plass, så ønsker jeg å reservere plass sånn at jeg komme inn året etter dvs 2012.. Da er jeg ferdig med bachelor i kjemi.. Lenke til kommentar
mezzanine Skrevet 6. september 2010 Del Skrevet 6. september 2010 Er det noen som vet om det er mulig å reservere studieplass? Vurdere å søke neste år, og hvis jeg får plass, så ønsker jeg å reservere plass sånn at jeg komme inn året etter dvs 2012.. Da er jeg ferdig med bachelor i kjemi.. nope! må man inn i militær/sivilarbeid, så kan en. Lenke til kommentar
Zerocool1984 Skrevet 6. september 2010 Del Skrevet 6. september 2010 Kjipt;( Skulle gjerne ønske å prøvd meg neste år slik at hvis jeg ikke kommer inn, så vet jeg hva jeg skal fokusere på året etter... Kommer jeg derimot inn, så blir det bare dumt om jeg skal si nei t plassen.. Lenke til kommentar
Ferendaz Skrevet 6. september 2010 Del Skrevet 6. september 2010 Hva med å trene i 1,5 år og være klar til opptak når du er ferdig med kjemien? Lenke til kommentar
Zerocool1984 Skrevet 6. september 2010 Del Skrevet 6. september 2010 haha;) er jo det som e planen da;) Er bare at jeg vet ikke helt om jeg gidder å søke på nytt i 2013 igjen da... Lenke til kommentar
mezzanine Skrevet 8. september 2010 Del Skrevet 8. september 2010 (endret) men bare som en oppmuntring... både det å i det hele tatt ha en bachelor, og spesielt i litt annerledes ting som kjemi, er noe de vil se med svært positive øyne på (nå tenker jeg helt generelt uten å tenke på deg som person). Alderen din er flott, og med kompetansen din vil de nok også fort håpe at du fatter inteesse for noen av fagområdene hvor kjemi kan være nyttig. Vi har allerede hatt mye krimtek hvor læreren nok hadde nikket annerkjennende til en kjemiker så tren, studer, og kom deg inn! Endret 8. september 2010 av mezzanine Lenke til kommentar
Zerocool1984 Skrevet 8. september 2010 Del Skrevet 8. september 2010 men bare som en oppmuntring... både det å i det hele tatt ha en bachelor, og spesielt i litt annerledes ting som kjemi, er noe de vil se med svært positive øyne på (nå tenker jeg helt generelt uten å tenke på deg som person). Alderen din er flott, og med kompetansen din vil de nok også fort håpe at du fatter inteesse for noen av fagområdene hvor kjemi kan være nyttig. Vi har allerede hatt mye krimtek hvor læreren nok hadde nikket annerkjennende til en kjemiker så tren, studer, og kom deg inn! Er 26 år nå, blir 28 år det året jeg søker politihøgskolen da. Har jo lyst å jobbe innenfor kriminalteknikk, på kripos for eks! I tilegg har jeg fransk som morsmål, er etnisk minoritet... Så sånn sett så bør det gå greit, men man vet aldri hehe;) Skal selvfølgelig gjør alt for å komme inn på første forsøk.. men hadde vært greit å bare vært gjennom opptaket 1 gang før for å oppleve litt kossen det det;) Lenke til kommentar
mezzanine Skrevet 8. september 2010 Del Skrevet 8. september 2010 du har masse plusser i margen skjønner godt du tenker alderr for din egen del selvsagt - at man kanskje ønsker "å komme i gang" før en blir en viss alder! men phs-messig er du attraktiv som bare det. "Ryktet" om at så utrolig mange må søke flere ganger for å komme inn, er ikke verre enn at utrolig mange er vekdig unge når de søkerr, og blir ofte vurdert til å "trenge" et år eller flere for å bli litt mer moden. Snittalderen er kanskje like over 23, men 1/4 av klassen vår er over 27 (eldste er 33 år) hvordan er norsk-karakteren din? Med fransk som morsmål var kanskje norsk ikke ditt sterkeste fag?? Har du ikke tre her, bør du fikse det. Det står nemlig spesielt nevnt i årets tall at alle som kom inn oppfyllte alle opptakskrav (altså ingen "firing" på kravene i år) Lenke til kommentar
Zerocool1984 Skrevet 8. september 2010 Del Skrevet 8. september 2010 (endret) du har masse plusser i margen skjønner godt du tenker alderr for din egen del selvsagt - at man kanskje ønsker "å komme i gang" før en blir en viss alder! men phs-messig er du attraktiv som bare det. "Ryktet" om at så utrolig mange må søke flere ganger for å komme inn, er ikke verre enn at utrolig mange er vekdig unge når de søkerr, og blir ofte vurdert til å "trenge" et år eller flere for å bli litt mer moden. Snittalderen er kanskje like over 23, men 1/4 av klassen vår er over 27 (eldste er 33 år) hvordan er norsk-karakteren din? Med fransk som morsmål var kanskje norsk ikke ditt sterkeste fag?? Har du ikke tre her, bør du fikse det. Det står nemlig spesielt nevnt i årets tall at alle som kom inn oppfyllte alle opptakskrav (altså ingen "firing" på kravene i år) Hehe;) Hadde norsk som andrespråk for språklige minoriteter, fikk 2 i skriftlig og 3 i muntlig...;/ MEN jeg har fått bekreftelse både fra phs og samordnaopptak at hvis man kan bekrefte høyere utdanning i Norge av minst ett års varighet (årsstudium, 60 studiepoeng) så vil dette dekke norsk-kravet. Og innen 2012 så har jeg jo 3år-bachelor, så dette bør gå i boks hvis ikke de endre på det, da blir jeg nødt å ta norsk på nytt.. Er du politistudent eller?;D Endret 8. september 2010 av Zerocool1984 Lenke til kommentar
Trollfjes Skrevet 8. september 2010 Del Skrevet 8. september 2010 Jeg ville dog i ditt tilfelle tatt meg en titt i en og annen norskbok bare for å få et bedre språk å vise frem på egenerklæringen og skolen om du kommer inn. Lenke til kommentar
Gjest Slettet+432 Skrevet 9. september 2010 Del Skrevet 9. september 2010 (endret) Jeg syns han skriver ganske bra jeg, i forhold til å ha fått 2 og 3... Jeg mistenker sterkt at dette går mer på de typiske norskfaglige greiene. Dersom man ikke får noen gode idéer til tekst på eksamen, ja, da sliter man. En kan skrive som en 6'er-student (rent grammatisk), men få 2'er fordi man ikke er en skribent, slik som norskfaget tydeligvis er ment å utdanne en til. Han klarer da i hvert fall å gjøre seg meget godt forstått, så jeg ser ikke på det som noen minus. Har jo ikke hørt muntlig, men siden han skriver så godt, så klarer han seg nok der også Endret 9. september 2010 av Slettet+432 Lenke til kommentar
Trollfjes Skrevet 9. september 2010 Del Skrevet 9. september 2010 (endret) Slik jeg ser det er det slik at innholdet er godt, men språket er dårlig (grammatikk og ordforråd) - om du vil ha min fulle forklaring i det jeg skrev. Edit; Ser at jeg kan ha blitt misforstått, var snakk om norske bøker, ikke norskbøker (skulle skrevet en og annen norsk bok) - dette fordi man får et bedre språk av å lese. Endret 9. september 2010 av Aviaton Lenke til kommentar
ilpostino Skrevet 9. september 2010 Del Skrevet 9. september 2010 jeg har fjernet noen poster fra tråden som ikek hører hjemme i den. reaksjone rpå dette tas som vanlig på PM og ikke i tråden. Lenke til kommentar
Gjest Slettet+432 Skrevet 9. september 2010 Del Skrevet 9. september 2010 Etter hva jeg har lest av han her i tråden, ser jeg ikke at han har noe dårligere ordforråd enn en gjennomsnittlig nordmann. Grammatikken er vanskelig å si noe på, fordi han skriver en del på dialekt. Lenke til kommentar
Pjassop Skrevet 9. september 2010 Del Skrevet 9. september 2010 Er det noen som vet hva som må til for å komme inn på realkompetanse? Jeg har en kamerat som strøk i fysikk, og dermed ikke fikk vitnemål. Han har ikke noen høyere utdannelse, men han har jobbet innenfor IT i sikkert 6-7 år nå. På samme arbeidsplass til og med. Han er nå i slutten av 20-årene, og en moden og stødig type. Er det spesielle krav til hvilke yrker man har for å komme inn på realkompetanse, eller kan all arbeidserfaring mellom 5-10 år holde? Lenke til kommentar
Zerocool1984 Skrevet 9. september 2010 Del Skrevet 9. september 2010 Slik jeg ser det er det slik at innholdet er godt, men språket er dårlig (grammatikk og ordforråd) - om du vil ha min fulle forklaring i det jeg skrev. Edit; Ser at jeg kan ha blitt misforstått, var snakk om norske bøker, ikke norskbøker (skulle skrevet en og annen norsk bok) - dette fordi man får et bedre språk av å lese. haha, må bare le litt;) Du skal få lov å rette meg hvis du ønsker det! Lenke til kommentar
Trollfjes Skrevet 9. september 2010 Del Skrevet 9. september 2010 Jeg ønsker ikke å rette deg, jeg ga deg et tips som bedre dine norskegenskaper Lenke til kommentar
Zerocool1984 Skrevet 9. september 2010 Del Skrevet 9. september 2010 Jeg ønsker ikke å rette deg, jeg ga deg et tips som bedre dine norskegenskaper Joda, jeg vil gjerne høre fra deg hvor feilene ligger! Det er vel slik man lærer best vet du;) Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå