Gå til innhold

Politi - for de som vurderer å søke politihøgskolen.

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Jeg baserer det jeg skriver på erfaring fra mange års tjeneste som politimann, ikke på bakgrunn av Hollywood-filmer eller noe PR-behov på vegne av politiet.

Mange politifolk har interesse av å følge litt med i det som blir sagt på nett, og når dere skriver i tråder som dette, er det vel ingen nyhet at det ikke bare er søkere til PHS som er innom og leser.

Jeg er sikker på at det ikke bare er meg som har reagert på enkelte uttalelser i denne tråden, og jeg tror også en del seriøse søkere unnlater å delta her på grunn av den til dels negative tonen som etter hvert har oppstått. Det er synsing og spekulasjoner på ganske høyt nivå, og det kan virke som om noen tror de vet det meste som er å vite. Selvsagt uten en dag i tjeneste.

Vet dere hva jeg gjorde da jeg begynte i politiet? Jeg tok til meg kunnskap fra de som hadde erfaring. Var det noe jeg ikke hadde peiling på så spurte jeg, og inntil jeg visste, så holdt jeg kjeft.

Nå var det ikke vi som trakk frem hvordan politiet "trenger soldater". Og for å komme inn på PHS må man være i god form og ganske sterk i forhold til folk flest. Det er ikke veldig vanskelig å klare styrkekravene, men det krever at man er i form. Og det er vel også dette som er poenget med de fysiske testene: At man er i god form, ikke nødvendigvis styrke i seg selv. Derfor har kvinner lavere fyiske krav. Det er ikke det at de fysiske kravene er absolutt nødvendige, men man har disse for å sørge for at man får folk i normalt god form.

Men når man først har krav til fysikk eller språk er det klart man må håndheve dette, og ikke begynne å slippe inn folk som ikke møter dem.

Politiet skal være fysisk og psykisk "sterke". Hvis man består kravene, er man nettopp det. Kvinner er ikke like fysisk sterke som menn, men de har gjerne bedre psyke.

Synes forøvrig du har en litt macho innstilling. Er du representativ for politifolk generelt? Det har jo vært skriverier i media om at politiet kan være i overkant "Rambo".

Lenke til kommentar

Om jeg er representativ for politifolk generelt? Jeg er ikke noen offisiell talsmann, i likhet med deg hevder jeg mitt syn. Forskjellen på oss, er at jeg kan gjøre det ut fra praktisk erfaring gjennom flere år. Holdningene mine deles av mange politifolk, noen er sikkert uenige. Det er først nå vi for alvor begynner å erfare konsekvensene av politiske beslutninger om å ta inn store antall kvinner. Jeg vil anta det ikke er lenge før man merker konsekvenser av politikken som føres med tanke på minoritetsgrupper.

Jeg kunne aldri tenke meg et politi uten kvinner. Etter min mening er de generelt samvittighetsfulle, de møter publikum på en mer avvæpnende måte enn menn, de myker opp et maskulint miljø, og de står selvsagt ikke tilbake med henblikk på intelligens. Mange av dem er svært dyktige i jobben. Det du skriver om sterkere psyke skulle jeg imidlertid gjerne visst hvor du hadde fra. En sterk psyke er nødvendig, men du må også kunne yte adekvat fysisk. Ofte henger disse to begrepene sammen, det at du vet du kan "sette makt bak kravet" gjør deg sterkere psykisk.

Problemene oppstår nettopp fordi kvinnene har en helt annen fysikk og størrelse enn oss. Når så antallet kvinner stadig øker, blir vi som følge av dette stadig dårligere rustet til å møte utfordringene vi står overfor. Grunnen til at vi må ha sterkt fokus på fysiske krav, er at en stor del av politiets arbeide består av ordenstjeneste. De som jobber i avdelinger som er preget av mere "skrivebordstjeneste" må også ut for å pågripe kriminelle osv. Til nå har det vært ganske vanlig å fordele kvinnene litt (når det har vært mulig) slik at de har hatt mannlige makkere. Nå får man etter hvert et så stort antall kvinner, at de må klare seg uten menns ryggdekning. Dette vil ikke bare gå ut over kollegers sikkerhet, men også den tryggheten vi er satt til å gi befolkningen. Den som ikke forstår at dette blir et problem, må være usedvanlig teoretisk anlagt.

• Liker 2
Lenke til kommentar

Dette høres ut som nedlatende holdninger som ikke hører hjemme i statents voldsapparat. Jeg kan skjønne at tradisjonelt "macho" politifolk ikke liker nye tider, men det er jo et problem hvis man ikke har respekt for kollegene sine og tror de gjør en dårligere jobb ("trygghet og sikkerhet står på spill") bare på grunn av kjønnet.

Jeg aner også et lite snev av "du er ny, så hold kjeft", som om nye og ferske øyne på noe ikke har verdi. Når noen er nye, så har de ikke de samme "inngrodde holdningene" som folk som har vært der lenge. Dette kan gjøre at de har nye og potensielt gode tanker som man absolutt bør gi en sjanse og vurdere. Hvis det er meningen at nyutdannede politifolk skal holde kjeft og oppføre seg som papegøyer som bare gjør som de blir fortalt, så gjør man noe feil. Man må først og fremst bruke hjernen, og man bør ikke være redd for å være kritisk og stille spørsmål selv om veletablerte tradisjoner.

For å styre diskusjonen litt mer inn mot PHS, mener du de fysiske opptakskravene for menn bør bli strengere, og at kvinner bør måtte bestå samme krav som menn?

Endret av Pjassop
Lenke til kommentar

Dette høres ut som nedlatende holdninger som ikke hører hjemme i statents voldsapparat. Jeg kan skjønne at tradisjonelt "macho" politifolk ikke liker nye tider, men det er jo et problem hvis man ikke har respekt for kollegene sine og tror de gjør en dårligere jobb ("trygghet og sikkerhet står på spill") bare på grunn av kjønnet.

Jeg aner også et lite snev av "du er ny, så hold kjeft", som om nye og ferske øyne på noe ikke har verdi. Når noen er nye, så har de ikke de samme "inngrodde holdningene" som folk som har vært der lenge. Dette kan gjøre at de har nye og potensielt gode tanker som man absolutt bør gi en sjanse og vurdere. Hvis det er meningen at nyutdannede politifolk skal holde kjeft og oppføre seg som papegøyer som bare gjør som de blir fortalt, så gjør man noe feil. Man må først og fremst bruke hjernen, og man bør ikke være redd for å være kritisk og stille spørsmål selv om veletablerte tradisjoner.

For å styre diskusjonen litt mer inn mot PHS, mener du de fysiske opptakskravene for menn bør bli strengere, og at kvinner bør måtte bestå samme krav som menn?

Hvorfor er jeg nedlatende? Fordi jeg påpeker realiteter? Forandrer kvinners fysikk seg fordi man ser på det med "nye øyne"?

Du kan jo velge å stikke hodet i sanden, og late som om ting ikke er som de er, men jeg velger heller å forholde meg til virkeligheten.

Hvor er du i systemet? Hva slags erfaring har du?

Jeg mener absolutt ikke folk skal være papegøyer, som du sier. Men det er alltid fornuftig å ikke være "verdensmester" på noe en ikke har det minste erfaring med.

Jeg har dårlig tid, så jeg kommenterer bare det siste spørsmålet ditt til slutt. Dersom kvinner skulle hatt samme opptakskrav som menn, ville det knapt vært jenter i politiet. Det ønsker ikke jeg. Min mening er at det må settes en kalkulert begrensing på hvor mange som tas inn.

• Liker 2
Lenke til kommentar

Hvorfor vil ikke Politiet ha rambotyper?

Trenger man ikke folk som tar kriminalitet "personlig"?

Det er vel det man trenger minst. Altså personer i politiet som tar ting personlig. Ser ingen frisk tankegang i det du sier. Man skal handle på vegne av loven så langt det tillater, helst alt etter boka - ikke etter personlig mening.

--

Så vidt jeg ser i Sverige er det et MYE mer utrustet politi med mye hardere pistoltrening osv, men mindre opptakskrav og samme for kvinner likeså menn. Der kvoteres det også 50/50 mellom kvinner og menn, dog 70% av søkerne er menn, og igjen så kvoterer de inn innvandrere over søta bror, så det er riktigt vanskelig å si at; Rambotyper regjerer. Over der er politiet svært rutinerte - dog ikke den samme standarden som Norge har når det kommer til å løse saker på stedet, men de slår oss i ALLE vanlige rutiner som uniformsreglemang, etterforskning, ressurser osv. osv. - samtidig har de også mer vold innen etaten, både blant kvinner og menn og det ser ut til å være rundt 50/50 det også (men det kom fra en svensk kollega). Bare for å vise til at du ikke trenger å være en mann for å skade et annet menneske som jeg ser du sikter til over her, eller, i hvert fall det jeg tolker ut i fra setningen din som lyder; "sette makt bak kravet" - for jeg forestiller meg ikke at dette betyr at du vil gi noen rosiner for å smøre nistepakka di :)

Endret av Aviaton
Lenke til kommentar

Det er vel det man trenger minst. Altså personer i politiet som tar ting personlig. Ser ingen frisk tankegang i det du sier. Man skal handle på vegne av loven så langt det tillater, helst alt etter boka - ikke etter personlig mening.

--

Så vidt jeg ser i Sverige er det et MYE mer utrustet politi med mye hardere pistoltrening osv, men mindre opptakskrav og samme for kvinner likeså menn. Der kvoteres det også 50/50 mellom kvinner og menn, dog 70% av søkerne er menn, og igjen så kvoterer de inn innvandrere over søta bror, så det er riktigt vanskelig å si at; Rambotyper regjerer. Over der er politiet svært rutinerte - dog ikke den samme standarden som Norge har når det kommer til å løse saker på stedet, men de slår oss i ALLE vanlige rutiner som uniformsreglemang, etterforskning, ressurser osv. osv. - samtidig har de også mer vold innen etaten, både blant kvinner og menn og det ser ut til å være rundt 50/50 det også (men det kom fra en svensk kollega). Bare for å vise til at du ikke trenger å være en mann for å skade et annet menneske som jeg ser du sikter til over her, eller, i hvert fall det jeg tolker ut i fra setningen din som lyder; "sette makt bak kravet" - for jeg forestiller meg ikke at dette betyr at du vil gi noen rosiner for å smøre nistepakka di :)

jesus tits, balto (eller aviaton).... Kilder!?

Mer rutinerte? Hva legger du i det? Og at de slår norge på "alle" vanlige rutiner? (uniformsreglement!?!?). Mer vold innad i etaten... nei her var det mye jeg ikke kan fatte hvordan du i så fall har funnet deg såpass "gode" inngående kilder i det svenske politiet... Her blir det vel "en svenske jeg snakket med...."

Å si at en skal kunne sette makt bak kravet, betyr ikke nødvendigvis å true med vold eller andre rambotakter. Det kan rett og slett bety at du kommer med en oppfordring om at f.eks en person skal fjerne seg fra en annen person. Så sier en det igjen. Og igjen. Og igjen. Når da denne personen ikke vil etterfølge kravet stilt fra politibetjenten, så vil jeg si at det å sette makt bak kravet er å følge det ut ved å gå fysisk til verks. Så vidt jeg forstod Kamot ligger problemet han beskriver i at det blir flere damer, ergo vanskeligere å pare opp med menn, hvilket igjen betyr at de står mer på egenhånd i fysiske situasjoner. Så i en situasjon som jeg nettopp beskrev, kan f.eks to jenter (har ikke noe å si hvor mye de trener om mannen er svær) da blir stående og gi et utall instrukser om å flytte på seg... og nekter han? Ja så står de der.

Jeg sier ikke noe fra eller til om mer/færre kvinner, bare at om en ser LITT mer nyansert på det Kamot sier enn noen her utviser, så er det høyst reell problematikk.

Eneste grunnen jeg kan forstå til at dere skriver som dere gjør til Kamot er at dere ikke tror han er politi. Fair enough, vi er på et forum hvor alle kan si de er alt. For hadde dere trodd han var politi, så kan jeg ikke fatte at dere uten et fnugg av erfaring i etaten ønsker å fortelle han hvordan det er?

• Liker 2
Lenke til kommentar

For all del, men hvorvidt det jeg sier på nettet er slik jeg er IRL er vel to forskjellige saker. Om jeg mener at vi trenger både kvinner og menn i politiet og synes det er en fin rekruttering på begge fronter per i dag og at vi ikke må kvotere inn voldelige mennesker/rambotyper til politiet, men joda, jeg snakker vel mye piss og ikke et snev av intelligens.

Endret av Aviaton
Lenke til kommentar

For all del, men hvorvidt det jeg sier på nettet er slik jeg er IRL er vel to forskjellige saker. Om jeg mener at vi trenger både kvinner og menn i politiet og synes det er en fin rekruttering på begge fronter per i dag og at vi ikke må kvotere inn voldelige mennesker/rambotyper til politiet, men joda, jeg snakker vel mye piss og ikke et snev av intelligens.

For å snakke i klartekst, så er du den som i hovedsak ødelegger denne tråden. Fra å kunne være en seriøs tråd, der folk støtter hverandre og diskuterer på en saklig måte, så roter du til alt med uttallige innlegg som bare består av tullprat. Det er nok bare å lese de siste innleggene dine.

Du tillegger andre, deriblant meg, meninger vi overhodet ikke har, antagelig fordi du ikke skjønner en brøkdel av hva vi snakker om.

Jeg har ikke så stor tro på at du er helt forskjellig irl, og fortsetter du å ture frem som du gjør, tror jeg antagelsen til geoeri over her kommer til å gå i oppfyllelse.

• Liker 2
Lenke til kommentar

Hepp!

Da setter vi en stopper for mer eller mindre private samtaler i denne tråden.

Samtlige poster med personrelatere diskusjoner slettes/redigeres av admin/moderator.

Jeg personlig har hatt stor glede til å lese posting i denne tråden, her har vi folk som vårt samfunn har behov for. So, be friends and let it be that way. :)

Politi - for de som vurderer å søke politihøgskolen.

Her er topicen, vennligst forhold dere til denne. Jeg er også sikker på at TS vil sette pris på saklige diskusjoner som er relatert til emnet. Hvis vedkommende leser denne posten så savner vi deg.. :)

Mvh

Jarmo

Lenke til kommentar

Siden jeg er en lat en jævel, lurer jeg på om noen kan komme medstatistikken på antall søkere og antall kvinner/menn/minoriteter etc som ble tilbudt skoleplass i år.

Da skal jeg hjelpe din late sjel og endelig bidra med noe fornuftig i denne tråden:) ;

http://phs.no/no/Om-PHS/Nyheter-og-media/Pressemeldinger/Rekordopptak-ved-Politihogskolen/

"Kvinneandelen i årets opptak er 35 prosent. 22 studenter med minoritetsbakgrunn fylte i år alle opptakskrav og ble tatt opp. - Vi skulle gjerne ha sett at antall studenter med minoritetsbakgrunn var høyere, sier Sjøvold. Han ønsker seg flere studenter med minoritetsbakgrunn. – Politihøgskolen vil fortsette arbeidet for å øke denne andelen."

Lenke til kommentar

Hvorfor er jeg nedlatende? Fordi jeg påpeker realiteter? Forandrer kvinners fysikk seg fordi man ser på det med "nye øyne"?

Du kan jo velge å stikke hodet i sanden, og late som om ting ikke er som de er, men jeg velger heller å forholde meg til virkeligheten.

Hvor er du i systemet? Hva slags erfaring har du?

Jeg mener absolutt ikke folk skal være papegøyer, som du sier. Men det er alltid fornuftig å ikke være "verdensmester" på noe en ikke har det minste erfaring med.

Jeg har dårlig tid, så jeg kommenterer bare det siste spørsmålet ditt til slutt. Dersom kvinner skulle hatt samme opptakskrav som menn, ville det knapt vært jenter i politiet. Det ønsker ikke jeg. Min mening er at det må settes en kalkulert begrensing på hvor mange som tas inn.

Du virker nedlatende i måten du omtaler andre på. Jeg forklarte hvordan i innlegget mitt, så jeg skjønner ikke hvorfor du spør.

Hvilke ting er det jeg later som ikke er der?

Ingen har sagt at noen skal være verdensmester. Derimot var det du som sa man skulle holde kjeft og følge strømmen. Du gir altså uttrykk for at å tenke selv og tenke kritisk er negativt. Dette er ganske ironisk, i og med at du åpenbart mener du vet bedre enn politiledelsen hvordan politiet skal organiseres og hva slags personell de ønsker.

Og siden denne tråden altså handler om PHS, så diskuterer vi hva slags personell som skal utdannes, og hvilke opptakskrav det er snakk om. Dette for å gjøre det tydelig for moderator og andre hva konteksten er.

Det har ingen hensikt for meg å snakke om hvem jeg er. Hvem som helst kan påstå de er hva som helst på nettet.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...