Gå til innhold

Politi - for de som vurderer å søke politihøgskolen.


Anbefalte innlegg

Jeg ønsker ikke å begi meg inn på en medisinsk diskusjon, det overlater jeg til fagpersoner.

 

Men akkurat som jeg forventer at det skal lyttes til politiet i politifaglige spørsmål, velger jeg å forholde meg til medisinsk ekspertise i medisinske spørsmål.

 

Det er faktisk ganske oppsiktsvekkende at en person som ikke en gang har påbegynt sitt første år ved PHS mener å inneha større viten i et slikt spørsmål enn leger/helsemyndighetene. Det er ikke uten grunn at nødetater er høyt prioritert i forhold til vaksinering.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Og et spm til. Jeg har hørt at man ikke kommer inn på PHS dersom man har synlige tattoveringer. Stemmer dette?

 

Dette er ikke tilfelle (lengre?). Med mindre du har hakekors i panna eller noe lignende.

 

Dette har jeg fra en venninde som går phs nå, hun sier at det er flere i hennes kull som har mye synlige tatoveringer. Politiet skal jo gjenspeile befolkningen :p

 

 

Edit: Likevel er jeg skeptisk til å ta tatovering på hals/nakke, selv om jeg kunne tenkt meg det.

Endret av Kaktuz
Lenke til kommentar

Sendte en mail til phs og spurte om det var frivillig. Fikk følgende noe kryptiske svar:

 

"Hei,

 

Det er en frivillig vaksinering, men vi vil gjerne ha det skriftlig om du velger å ikke benytte deg tilbudet. Det har med senere yrkesliv i politiet å gjøre"

 

Hva mener de med det?

 

Jf. kryptisk vaksine svar:

 

Dette har nok i stor grad med yrkesskadeorsikringen å gjøre. som ansatt i politiet omfattes du av (blant annet) en forsikring mtp. yrkesskader/uførhet osv. Altså hvis du blir skadet i tjeneste så vil politiet til en viss grad hjelpe deg økonomisk mtp. behandling, restituering +++. Hvis du skulle være så uheldig å pådra deg Hep A/B i tjenesten, og frivillig har sagt fra deg en vaksine som PHS tilbr gratis, som beskytter deg mot nettopp dette, står nok saken din noe svakere mtp. økonomisk støtte. Det er ikke noe særlig.

 

Vaksinen som her er snakk om har vært i bruk over lengre tid. Flere tusen ansatte i politi, forsvar, fengsel ++ går rundt med denne i kroppen uten at det tilsynelatende er noe problematikk rundt dette. Vil derfor anbefale deg å ta en råsjans på at dette går greitt slik at du står bedre rustet mot en relativt sannsynlig risiko i jobben. :)

Lenke til kommentar

Om politietaten velger å vaksinere politiet sitt på frivillig basis for både ykresskadeforsikring og slippe at "alle politibetjenter" som får disse sykdommene er borte i flere uker. Jeg synes det er forsvarlig å ha denne vaksinen som et tilbud, om det ikke hadde vært der ville jeg vel reagert.

 

Det at du kan bli bitt, skutt, slikket på og påkjørt osv. er jo risikoer selvfølgelig, men betyr det at du ha enda en i lista? Det høres jo ut som at du vil ha vaksinen ut av politietaten siden du ikke skal ta den selv.

Endret av Balto
Lenke til kommentar

Hei! Er ny her!

 

Kan starte med å gratulere alle som er kommet inn i år;) Og til de andre, ikke gi opp!;)

 

Litt om meg:

 

Jeg blir 26 i år, har fransk som morsmål, holder på med en bachelor i kjemi-bioteknologi som jeg kommer til å bli ferdig våren 2012.

Jeg har tenkt å søke på phs våren 2012.

 

Jeg har regnet ut hvor mye jeg har i snitt fra vgs, og har inkludert alt av tilleggspoeng.. og det blir ca 49.40.

 

Har jeg sjans da å komme inn, hvis poengkravene holder seg stabilt fremover?!

 

Planen min er egentlig å jobbe innenfor etterforskning hos Kripos for eksempel.. Da er min bachelor i kjemi er stor fordel regner jeg med, samt at jeg er vel en " etnisk minoritetsbakgrunn" søkere.

 

Thanks!

Lenke til kommentar
Har fått noen informasjonsskriv fra phs i det siste. Det står bl.a. at studentene skal vaksineres mot hepatitt A og B. Da jeg forstår risikoen for disse sykdommene, har jeg forståelse av at PHS ønsker å immunisere sine studenter. Men etter hvert som jeg har blitt mer "belest" angående vaksiner har jeg etter hvert utviklet en sterk skepsis til vaksinering. Både til vaksiners innhold og deres effektivitet. Hepatitt B-vaksinen består av genetisk modifisert materiale, (her kalt rekombinant DNA-teknikk). Norge har en restriktiv politikk på GMO-mat, og da bør det være en selvfølge at man skal være restriktive ovenfor å sprøyte sånt direkte inn i kroppen også. Jeg håper denne vaksinasjonen er frivillig i alle former, og ikke noe "krav" for at utdanningen skal være bestått.

Du må utvise et minimum av kildekritikk når du leser om ting. En sterk skepsis mot vaksinering kommer vanligvis at man har lest for mange konspirasjonsteorier. Du har f.eks. en hel bevegelse i Hollywood som fortsatt gjentar løgnen om at vaksinering fører til autisme, selv om dette er tilbakevist for lenge siden.

 

Du bør lese deg opp på reelle fakta rundt vaksinering og genmodifisering, da du ser ut til å være offer for feilinformasjon og skremselspropaganda.

Lenke til kommentar

 

 

Hvis du tenker deg om: Hvor mange kolleger tror du er interessert i å jobbe sammen med deg dersom du har hepatitt B?

 

Politiyrket er et yrke som innebærer risiko. Det er uforutsigbart, du vet aldri hva som venter når du går på vakt, og i løpet av årene vil du bli utsatt for mange situasjoner der du er i livsfare. Et tilsynelatende bagatellmessig oppdrag kan i løpet av sekunder utvikle seg til en farlig situasjon. Vaksiner er ikke store bekymringen i forhold.

 

Vaksinene som tas er ikke bare for egen sikkerhet, de tas også fordi vi skal kunne være på post for å trygge andres sikkerhet ved krisesituasjoner.

 

 

Nå skal ikke jeg være bastant angående vaksiner og om hvorvidt de virker eller ikke. Jeg har min personlige mening, og mener alle vaksiner bør i prinsippet være valgfrie. Angående hepatitt A og B så har jeg fått forståelsen av at sykdommene fortoner seg som milde for de aller fleste. Hepatitt A går som regel over etter noen uker, men hvis man skulle være så uheldig å stryke med pg.a. sjeldne komplikasjoner, snakker vi gjerne om folk over 50 år. De fleste i Norge som smittes av hepatitt A får dette utenlands. En effektiv beskyttelse mot hepatitt A er god hygiene og håndvask. Les mer

 

Hepatitt B smittes helst gjennom sprøytemisbruk og seksuell omgang. Det er en leversykdom. De fleste har få symptomer og de aller fleste blir friske innen 4 måneder. Les mer

 

Det nevnes risiko for å stikke seg for sprøyter og blodeksponering. Ifølge Folkehelseinstituttets statistikk var det i 2009 ingen - null - som ble smittet av hepatitt B på denne måten. De mest vanlige smittemåtene er gjennom sprøytemisbruk og seksuell omgang.

 

Sjansen for å få hepatitt er liten, og hvis man får det, er sjansen for komplikasjoner liten. Altså er ikke dette noe å gå og være redd for. Når vaksinen i tillegg inneholder genetisk modifisert materiale + konserveringsmidler osv.(*Edit: For å være nøyaktig: hydrert aluminiumhydroksid, aluminiumfosfat, natriumklorid, vann til injeksjonsvæsker, gjærprotein av GMO-bakergjær, polysorbat 20, aminosyrer, sporstoffer og rester.) tar jeg heller mine sjanser med hepatittene. Å være politi innebærer at man utsetter seg for risiko. Jeg kan bli bitt, skutt, påkjørt, få psykiske belastninger osv. Dette har jeg akseptert som en del av yrket.

 

At andre politifolk skulle være redde for å jobbe med meg fordi jeg ikke er vaksinert, anser jeg nærmest som hysteri, særlig når vi vet hvordan hepatitt smitter.

"Genetisk modifisert materiale" er et såpass vidt begrep at det blir meningsløst å klage over vaksiner som har det.

Lenke til kommentar

Hei! Er ny her!

 

Kan starte med å gratulere alle som er kommet inn i år;) Og til de andre, ikke gi opp!;)

 

Litt om meg:

 

Jeg blir 26 i år, har fransk som morsmål, holder på med en bachelor i kjemi-bioteknologi som jeg kommer til å bli ferdig våren 2012.

Jeg har tenkt å søke på phs våren 2012.

 

Jeg har regnet ut hvor mye jeg har i snitt fra vgs, og har inkludert alt av tilleggspoeng.. og det blir ca 49.40.

 

Har jeg sjans da å komme inn, hvis poengkravene holder seg stabilt fremover?!

 

Planen min er egentlig å jobbe innenfor etterforskning hos Kripos for eksempel.. Da er min bachelor i kjemi er stor fordel regner jeg med, samt at jeg er vel en " etnisk minoritetsbakgrunn" søkere.

 

Thanks!

Hvis du har nok konkurransepoeng til å komme inn, vil du komme inn så lenge du klarer deg gjennom fysiske tester og intervju. Hva det nødvendige antall poeng blir i fremtiden er umulig å si noe om, men det ligger gjerne nær opptil 50 i Oslo.

 

Du vil nok ikke regnes som "etnisk minoritet", men kanskje de har et skrikende behov for politifolk som snakker flytende fransk...

Lenke til kommentar

Pjassop: De har fransk som morsmål store deler av Afrika og deler av Sør-Amerika, Yamazero kan godt være derifra og dermed være etnisk minoritet. Men om han er "europeisk franskmann" vil han nok ikke være det.

 

Stemmer det du sier Herr Brun.

 

Jeg er nok opprinnelig fra Algerie ( nord-afrika), og ikke "europeisk franskmann".

 

Også en ting til.

 

Jeg fant ut at jeg hadde 2 i norsk som andre språk for språklige minoriteter, skriftlig. Så jeg spurte opptakskontoret om jeg burde tatt norsken på nytt, og jeg fikk følgende svar:

 

"Søkere som kan dokumentere mer enn 60 studiepoeng fra høyere utdanning, blir regnet som kvalifisert i forhold til norskkravet uavhengig av karakterer fra videregående skole."

 

Siden jeg holder på med en bachelor i kjemi så går det fint... Men er dette noe dere har hørt før?

 

Grunnen til at jeg fikk 2 i norsk på vgs er ikke fordi jeg er dårlig til å skrive norsk, er bare at jeg fokuserte heller på realfag emner på det tidspunktet..

Lenke til kommentar

Etniske minoriteter har så godt som frikort inn på phs så lenge vandelen er i orden. Du trenger verken adekvat vitnemål eller fysikk.

 

Syns det blir for enkelt å si at jeg har frikort inn på phs!

 

Jeg har gode karakter fra før, og har tenkt å trene i løpet av de 2 neste år for å få bedre kondis, og klare de fysiske kravene. Har gått i svømmingklubb før også, så svømme-delen klare jeg lett.

 

Jeg tar ikke ting for gitt, og skal jobbe hardt for å komme inn!;D

Lenke til kommentar

Stå på folkens. Norge trenger mer dyktig politi.

 

Jeg har noen spørsmål rundt emnet:

 

1. I år var det vel ca 130 av 430 studenter som fikk jobb etter fullført PHS. (Arrester meg gjerne på tallene, men de er vel nærliggende nok). Hvorfor er det slik?

 

2. Når da regjeringen åpner for flere stillinger så er de fleste administrative. Si at antallet politifolk øker, men færre jobber i felten? Stemmer dette?

 

3. Jeg leste Politi og Røver - den om Johnny Brennas liv og leven i politiet. Er det virkelig slik at flere og flere politifolk er akademiske fremfor praktiske/streetwise? Ikke misforstå meg - vi trenger folk med utdannelse i kjemi, psykologi eller lignende i politiet, men vi trenger jammen meg noen skikkelige "soldater" også. Hva er tankene deres rundt dette?

 

Spent på svar.

Lenke til kommentar

Angående hvor mange som får jobb så er det ikke slik at alle som pensjonerer seg i etaten gjør dette 01. september slik at alle nye kommer i jobb da. Det går alltid noen måneder før størsteparten av et kull er i jobb, uavhengig av utdanning. PHS er ikke en etatsutdannelse, men en bachelorgrad. Se på hvor mange som har jobb etter 6, 9 og 12 måneder, og sammenlign med andre bachelorgrader. Svært, svært få utdanninger kan måle seg med politihøgskolen hva gjelder jobbsikkerhet.

 

Problemet er at nesten alle som uteksamineres vil jobbe i Oslo, Bergen eller til nøds Trondheim. Hvis du drar litt ut i distriktet står det masse ledige stillinger, men ingen nyutdannede søker på disse.

 

Det er ikke meningen at alle skal få jobb den dagen de står med vitnemålet i hånda. Arbeidsmarkedet fungerer ikke slik. Sammenlignet med andre, tilsvarende utdanninger er det ekstremt mange med phs som får seg relevant jobb x måneder etter endt utdanning.

 

2 og 3 har jeg ingen formening om.

Lenke til kommentar

Pjassop: De har fransk som morsmål store deler av Afrika og deler av Sør-Amerika, Yamazero kan godt være derifra og dermed være etnisk minoritet. Men om han er "europeisk franskmann" vil han nok ikke være det.

 

Stemmer det du sier Herr Brun.

 

Jeg er nok opprinnelig fra Algerie ( nord-afrika), og ikke "europeisk franskmann".

 

Også en ting til.

 

Jeg fant ut at jeg hadde 2 i norsk som andre språk for språklige minoriteter, skriftlig. Så jeg spurte opptakskontoret om jeg burde tatt norsken på nytt, og jeg fikk følgende svar:

 

"Søkere som kan dokumentere mer enn 60 studiepoeng fra høyere utdanning, blir regnet som kvalifisert i forhold til norskkravet uavhengig av karakterer fra videregående skole."

 

Siden jeg holder på med en bachelor i kjemi så går det fint... Men er dette noe dere har hørt før?

 

Grunnen til at jeg fikk 2 i norsk på vgs er ikke fordi jeg er dårlig til å skrive norsk, er bare at jeg fokuserte heller på realfag emner på det tidspunktet..

Jeg synes det blir feil å vike fra kravene for minoriteter, men i akkurat ditt tilfelle virker norsken til å være tilnærmet perfekt. Synd du ikke har papirene til å vise det. Kanskje du burde vurdere å gå opp til eksamen i norsk på nytt? Det burde være en smal sak hvis man ser på det du skriver her.

Lenke til kommentar

Stå på folkens. Norge trenger mer dyktig politi.

 

Jeg har noen spørsmål rundt emnet:

 

1. I år var det vel ca 130 av 430 studenter som fikk jobb etter fullført PHS. (Arrester meg gjerne på tallene, men de er vel nærliggende nok). Hvorfor er det slik?

 

2. Når da regjeringen åpner for flere stillinger så er de fleste administrative. Si at antallet politifolk øker, men færre jobber i felten? Stemmer dette?

 

3. Jeg leste Politi og Røver - den om Johnny Brennas liv og leven i politiet. Er det virkelig slik at flere og flere politifolk er akademiske fremfor praktiske/streetwise? Ikke misforstå meg - vi trenger folk med utdannelse i kjemi, psykologi eller lignende i politiet, men vi trenger jammen meg noen skikkelige "soldater" også. Hva er tankene deres rundt dette?

 

Spent på svar.

1. De fleste har vel fått jobb nå, og tallene du viser er sannsynligvis noen måneder gamle. Flere får jo jobb etter hvert som sommeren nærmer seg og passerer. Når det er sagt er det selvsagt hodeløst hvis politikerne påstår at de satser på politiet, og øker antallet utdannede politifolk uten at det er jobb til dem.

 

2. Sivile i politiet regnes vel ikke som politi. Men hvis en politibetjent gjør administrative oppgaver er han fortsatt politi. Målet har vel vært å sette bort ting som ikke krever politiutdannelse til sivile i størst mulig grad?

 

3. Jeg skjønner ikke problemstillingen. Hva mener du med "akademiske" og "praktiske"? Mener du at vi trenger flere med mye muskler og lite i hodet?

Lenke til kommentar

Pjassop: De har fransk som morsmål store deler av Afrika og deler av Sør-Amerika, Yamazero kan godt være derifra og dermed være etnisk minoritet. Men om han er "europeisk franskmann" vil han nok ikke være det.

 

Stemmer det du sier Herr Brun.

 

Jeg er nok opprinnelig fra Algerie ( nord-afrika), og ikke "europeisk franskmann".

 

Også en ting til.

 

Jeg fant ut at jeg hadde 2 i norsk som andre språk for språklige minoriteter, skriftlig. Så jeg spurte opptakskontoret om jeg burde tatt norsken på nytt, og jeg fikk følgende svar:

 

"Søkere som kan dokumentere mer enn 60 studiepoeng fra høyere utdanning, blir regnet som kvalifisert i forhold til norskkravet uavhengig av karakterer fra videregående skole."

 

Siden jeg holder på med en bachelor i kjemi så går det fint... Men er dette noe dere har hørt før?

 

Grunnen til at jeg fikk 2 i norsk på vgs er ikke fordi jeg er dårlig til å skrive norsk, er bare at jeg fokuserte heller på realfag emner på det tidspunktet..

Jeg synes det blir feil å vike fra kravene for minoriteter, men i akkurat ditt tilfelle virker norsken til å være tilnærmet perfekt. Synd du ikke har papirene til å vise det. Kanskje du burde vurdere å gå opp til eksamen i norsk på nytt? Det burde være en smal sak hvis man ser på det du skriver her.

 

Ja, har vurdert å ta opp norsken på nytt... men det spørs om jeg har tid til dette, da bachelor i kjemi krever mye tid. Men uansett hva som skjer, så har jeg jo fått bekrefte fra opptakskontoret at jeg kan bare dokumentere at jeg har mer enn 60 studiepoeng fra høyere utdanning, så skal det gå i boks!

 

Eneste som stopper meg nå, er litt nedsatt hørsel på venstre øret. Må til fastlegen min å ta en hørseltest.. blir spennende å se hva blir resultatene!.. Blir veldig synd om jeg ikke kan bli politi pga hørsel;/ Tiden vil vise..;)

Lenke til kommentar

Du må utvise et minimum av kildekritikk når du leser om ting. En sterk skepsis mot vaksinering kommer vanligvis at man har lest for mange konspirasjonsteorier. Du har f.eks. en hel bevegelse i Hollywood som fortsatt gjentar løgnen om at vaksinering fører til autisme, selv om dette er tilbakevist for lenge siden.

 

Du bør lese deg opp på reelle fakta rundt vaksinering og genmodifisering, da du ser ut til å være offer for feilinformasjon og skremselspropaganda.

Jeg leser mye forskjellig jeg, og du vet ikke hva jeg har lest og ikke, annet enn hva jeg allerede har linket til som var nettdoktor.no. Jeg har heller ikke nevnt et ord om autisme. Lista over bivirkninger for vaksinen (som du finner i Felleskatalogen.no) er mye lengre enn lista over symptomer for hepatitt a og b til sammen. Dessuten er det hepatitt c som er mest utbredt, og den blir vi ikke vaksinert for. Så en person har lov til å være skeptisk. Jeg kunne ha sagt mye om temaet, men dette er ikke stedet for en sånn debatt. Du får ta det på PM hvis du vil.

 

Nå er det skolestart PHS - ingen som har noen rapporter fra første dag?:)

Lenke til kommentar

Vedr pkt 3:

Jeg følte da jeg leste boka at det begynte å bli færre og færre som spilte samme spillet tilbake med de kriminelle. Alt skal liksom følge boka.......

Av og til tenker jeg også at de kriminelle har det for godt i landet her og burde blitt tatt med bak låven og fått en real omgang. Ungdommer er jo bedre bevæpnet enn politiet i noen tilfeller, og andre ganger er man allerede utspilt fordi de kriminelle har rettigheter selv om saken er åpenlys. Litt syting her, men desto bedre grunn til å beundre politiet og jobben de gjør.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...