Gå til innhold

Politi - for de som vurderer å søke politihøgskolen.


Anbefalte innlegg

Jeg har noen spørsmål angående sommerjobb og bijobb når man går på politihøgskolen.

 

- Får man sommerjobb i politiet som politistudent, og i så fall allerede etter første studieår?

 

- Har man lov til å ta andre jobber mens man går på politihøgskolen? Har lest at det er restriksjoner på dette i praksisåret, men det er vel ikke restriksjoner i de to andre årene?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg har noen spørsmål angående sommerjobb og bijobb når man går på politihøgskolen.

 

- Får man sommerjobb i politiet som politistudent, og i så fall allerede etter første studieår?

 

- Har man lov til å ta andre jobber mens man går på politihøgskolen? Har lest at det er restriksjoner på dette i praksisåret, men det er vel ikke restriksjoner i de to andre årene?

 

 

1. Ja, man kan ta sommerjobb i politiet som politistudent, også etter første studieår.

2. En kan ta andre jobber, det er ikke restriksjoner i 1 og 3 klasse. I 2 er det vanskeligere da politimester må godkjenne biervervet. Kan da være problematisk å få jobb som vekter, psykiatri, fengselsbetjent o.l.

Lenke til kommentar

Med tanke på sommerjobb i politiet, så er det ikke alle som er så heldig at de får jobb på stedet de har tjenestegjort i praksisåret. En del tar seg sommerjobb utenfor etaten.

 

Når det gjelder bierverv, må man være obs på at det har vært en del varierende praksis på hva som har blitt godkjent. Det er en del hensyn som naturlig nok må tas, biervervet må bl.a. ikke svekke evnen til å gjøre forsvarlig tjeneste, eller komme i konflikt med den rollen du har som (kommende) politimann.

Lenke til kommentar

Har fått noen informasjonsskriv fra phs i det siste. Det står bl.a. at studentene skal vaksineres mot hepatitt A og B. Da jeg forstår risikoen for disse sykdommene, har jeg forståelse av at PHS ønsker å immunisere sine studenter. Men etter hvert som jeg har blitt mer "belest" angående vaksiner har jeg etter hvert utviklet en sterk skepsis til vaksinering. Både til vaksiners innhold og deres effektivitet. Hepatitt B-vaksinen består av genetisk modifisert materiale, (her kalt rekombinant DNA-teknikk). Norge har en restriktiv politikk på GMO-mat, og da bør det være en selvfølge at man skal være restriktive ovenfor å sprøyte sånt direkte inn i kroppen også. Jeg håper denne vaksinasjonen er frivillig i alle former, og ikke noe "krav" for at utdanningen skal være bestått.

Lenke til kommentar

Vel, all vaksinasjon består av et skadet/dødt virus sammen med antistoffer. Ser ikke grunnen til å være skeptisk til vaksinasjonen da denne gjør deg immun mot sykdommene (til viss grad selvfølgelig og i sjeldne tilfeller ikke i det hele tatt), men om PHS setter opp vaksinasjon så er det vel en grunn til det.

Lenke til kommentar

Vel, all vaksinasjon består av et skadet/dødt virus sammen med antistoffer. Ser ikke grunnen til å være skeptisk til vaksinasjonen da denne gjør deg immun mot sykdommene (til viss grad selvfølgelig og i sjeldne tilfeller ikke i det hele tatt), men om PHS setter opp vaksinasjon så er det vel en grunn til det.

 

 

Ingen grunn til skepsis? Klart vaksiner ikke er så svart/hvitt som det. Vaksiner blir testet på et så bredt grunnlag som myndighetene krever for å kunne godkjenne de, men en kan aldri vite sikkert effekten det vil ha på en befolkning sett under ett. Det er jo hverken mulig å forlange, og en vil aldri kunne stille et krav som gjør vaksiner 100% sikkert.

 

Når vaksinen så settes til verks, så har en opplevd både milde og ubetydelige reaksjoner, samt alvorlige komplikasjoner. Spesielt flere barnevaksiner har fått mye pepper for dette (meslingvaksinen f.eks). Selv svineinfluensa-vaksinen, den siste "store" på stammen, fikk mye omtale for sine bivirkninger, og flere ble mer syke av vaksinen enn selve influensaen. Masse info om dette på nettet, også fra leger som stiller mange viktige spørsmål.

 

Så vaksiner er et tveegga sverd, helt klart. Jeg tror likevel vaksinene gjør mer godt enn ondt, og i dette tilfelle, så tror jeg det er lurt å la seg vaksinere. Jeg ønsker i hvert fall ikke å ha hepatitt i bakhode når jeg ransaker en narkoman og må stikke hendene i lommene til han/henne... Et stikk fra en brukt nål kan være nok, og hepatitt er jo ikke på listen over ting man tar med glede....

 

Men jeg tviler på de kommer til å tvinge noen, men de kommer nok til å være meget klare på hva de mener en skal gjøre :)

Lenke til kommentar

Sendte en mail til phs og spurte om det var frivillig. Fikk følgende noe kryptiske svar:

 

"Hei,

 

Det er en frivillig vaksinering, men vi vil gjerne ha det skriftlig om du velger å ikke benytte deg tilbudet. Det har med senere yrkesliv i politiet å gjøre"

 

Hva mener de med det?

Lenke til kommentar

Hei. Lurte på om hvis man er født med klumpfot om det har noe å si for opptaket. har aldri hatt noen problemer med det, og har vært aktiv hele livet med fotball. Har også gjennomført førstegangstjeneste. så er ikke noe jeg merker i det hele tatt..

 

takk for svar.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+432

Jeg vet ikke hva klumpfot er, men siden det tydeligvis ikke kommer til å hindre deg i tjenesten, så tipper jeg at det ikke er noe problem. Jeg vi likevel anbefale at du ringer inn til PHS og spør om dette :)

 

Wow.. Det gikk nettopp opp for meg at i mars kan jeg søke! Noen andre her som kan søke for første gang til neste opptak? :)

Lenke til kommentar

Hei. Til høsten begynner jeg på VG2 Bilskade&Lakk. Har alltid ønsket å bli politibetjent, men tanken på å måtte søke Almennfag fikk det til å gå kaldt nedover ryggen på meg. Så jeg lurer på om man må ha gjennomført 2 år på skole for å kunne søke PHS.

 

Og et spm til. Jeg har hørt at man ikke kommer inn på PHS dersom man har synlige tattoveringer. Stemmer dette?

 

På forhånd, takk!

Lenke til kommentar

Sendte en mail til phs og spurte om det var frivillig. Fikk følgende noe kryptiske svar:

 

"Hei,

 

Det er en frivillig vaksinering, men vi vil gjerne ha det skriftlig om du velger å ikke benytte deg tilbudet. Det har med senere yrkesliv i politiet å gjøre"

 

Hva mener de med det?

 

Hvis du tenker deg om: Hvor mange kolleger tror du er interessert i å jobbe sammen med deg dersom du har hepatitt B?

 

Politiyrket er et yrke som innebærer risiko. Det er uforutsigbart, du vet aldri hva som venter når du går på vakt, og i løpet av årene vil du bli utsatt for mange situasjoner der du er i livsfare. Et tilsynelatende bagatellmessig oppdrag kan i løpet av sekunder utvikle seg til en farlig situasjon. Vaksiner er ikke store bekymringen i forhold.

 

Vaksinene som tas er ikke bare for egen sikkerhet, de tas også fordi vi skal kunne være på post for å trygge andres sikkerhet ved krisesituasjoner.

Lenke til kommentar

 

 

Hvis du tenker deg om: Hvor mange kolleger tror du er interessert i å jobbe sammen med deg dersom du har hepatitt B?

 

Politiyrket er et yrke som innebærer risiko. Det er uforutsigbart, du vet aldri hva som venter når du går på vakt, og i løpet av årene vil du bli utsatt for mange situasjoner der du er i livsfare. Et tilsynelatende bagatellmessig oppdrag kan i løpet av sekunder utvikle seg til en farlig situasjon. Vaksiner er ikke store bekymringen i forhold.

 

Vaksinene som tas er ikke bare for egen sikkerhet, de tas også fordi vi skal kunne være på post for å trygge andres sikkerhet ved krisesituasjoner.

 

 

Nå skal ikke jeg være bastant angående vaksiner og om hvorvidt de virker eller ikke. Jeg har min personlige mening, og mener alle vaksiner bør i prinsippet være valgfrie. Angående hepatitt A og B så har jeg fått forståelsen av at sykdommene fortoner seg som milde for de aller fleste. Hepatitt A går som regel over etter noen uker, men hvis man skulle være så uheldig å stryke med pg.a. sjeldne komplikasjoner, snakker vi gjerne om folk over 50 år. De fleste i Norge som smittes av hepatitt A får dette utenlands. En effektiv beskyttelse mot hepatitt A er god hygiene og håndvask. Les mer

 

Hepatitt B smittes helst gjennom sprøytemisbruk og seksuell omgang. Det er en leversykdom. De fleste har få symptomer og de aller fleste blir friske innen 4 måneder. Les mer

 

Det nevnes risiko for å stikke seg for sprøyter og blodeksponering. Ifølge Folkehelseinstituttets statistikk var det i 2009 ingen - null - som ble smittet av hepatitt B på denne måten. De mest vanlige smittemåtene er gjennom sprøytemisbruk og seksuell omgang.

 

Sjansen for å få hepatitt er liten, og hvis man får det, er sjansen for komplikasjoner liten. Altså er ikke dette noe å gå og være redd for. Når vaksinen i tillegg inneholder genetisk modifisert materiale + konserveringsmidler osv.(*Edit: For å være nøyaktig: hydrert aluminiumhydroksid, aluminiumfosfat, natriumklorid, vann til injeksjonsvæsker, gjærprotein av GMO-bakergjær, polysorbat 20, aminosyrer, sporstoffer og rester.) tar jeg heller mine sjanser med hepatittene. Å være politi innebærer at man utsetter seg for risiko. Jeg kan bli bitt, skutt, påkjørt, få psykiske belastninger osv. Dette har jeg akseptert som en del av yrket.

 

At andre politifolk skulle være redde for å jobbe med meg fordi jeg ikke er vaksinert, anser jeg nærmest som hysteri, særlig når vi vet hvordan hepatitt smitter.

Endret av Tormund
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...