Gå til innhold

Politi - for de som vurderer å søke politihøgskolen.


Anbefalte innlegg

Tja, politiet tjener jo dårlig i utgangspunktet, så da er det jo greit om de får rabatt? Tror ikke det er mye penger man må bruke på billigere mat for politiet, så dette kan jo butikkene se på som en investering. Det koster mye mer å bli ranet. Så hvis butikken sier "jeg har ikke råd", så sier de egentlig "jeg taper heller enda mer penger når jeg blir ranet".

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

skjonner godt at det er en naturlig reaksjon fra mennesker i bransjer der man kjenner en ekstra trygghet ved aa ha politi naert.

 

Men selv om jeg skjonner at ogsaa politifolk foler det er nyanser av det aa (av mangel paa bedre ord) "la seg kjope" tjenestemessig, men problemet er jo aapenbart om dette er "greit"... for det forste inviterer en til en slags anbudsrunde hvor den som tar best vare paa lokale tjenstemenn, faar ekstra beskyttelse i form av tilstedevaerlse. Viktig aa huske at dette er ikke som ei polsebu som gir rabatt til alle drosjesjaaforere, og at en derfor vet en alltid faar drosje der... dette er jo til syvende sist snakk mennesker som er der fornaa beskytte alle, ikke de det er mest behagelig aa beskytte?

 

for ikke aa snakke om omdomme politiet hadde faatt om de var kjent for aa alltid staa paa en polsebu og gnage polser i arbeidstida, da kan en bare tenke paa doughnut-ryktet i USA.... :)

 

du var sikkert ikke serios pjassop, for en million eller 100k i lonn har jo ingenting aa si her... man kan ikke forsvare korrupsjon ved aa si at en "fortjener" det pga daarlig lonn?

 

og daarlig lonn...vet ikke, jeg.... alle vil sikkert tjene mer, men i forhold til utdanning og andre vilkaar (pensjonsavtalen f.eks), har ikke politiet saerlig daarlig lonn lenger syntes jeg. Folk tror dessuten at forskjellen mellom en lonn paa 350 pg 450k er vesentlig storre i praksis enn det det er

Lenke til kommentar

@ Ericag Hvis du ser at du får avslag, proteserer du da?

 

Min kompis fra UP sier at hele stasjonen i denne byen har fast avtale med en bensinstasjon om drivstoff og vask. Er usikker på mat.

Om dette er basert på anbud eller fordi den ligger nærmest, vet jeg ikke.

 

Tanker Ericag?

 

 

@Mezzi Tør jeg spørre hvor gammel du er? Du virker som den mest reflekterte personen her inne siden trådstarteren! 8)

Lenke til kommentar

Nå er det ikke til å legge skjul på at det finnes mye forskjellig korrupsjon i Norge, dog ikke den formen som vi ser på som korrupsjon, men det er utrolig hva man kan slippe unna i Norge ved å bruke kloke ord, hvite løgner og å rette slett ljuge. Hadde en videre seriøs samtale med en taxisjåfør en gang og han sa; "Politiet tar kanskje ikke i mot penger, men det er utrolig hva man kan få til bare ved å spille dum og uskyldig eller å vise sterk anger." - Dette kom fra en som snakket om hans periode i B-gjengen i sin tidligere alder, så han har vel vært med på mye ugang.

 

Hvorfor det blir som korrupsjon; Alle blir ikke behandlet likt.

 

Dog jeg har kjennskap til et et politibegrep; Konduite. Ligger vel mye i det begrepet rundt hvem som får smekk på pungen og ikke.

Lenke til kommentar

Emnene "politipølse" og "rabattdress" er dekket og diskutert i boka "Politiblikket", om noen vil lese en inngående drøfting av disse.

Personlig er jeg litt todelt; politiet har en tidvis krevende jobb, og det føles nok kanskje ålreit å få en pølse på halv pris som takk for den jobben man gjør.

Det som derimot er dumt er hvis politiet skal kunne "kjøpes", og motta tilbud på forskjellige varer og tjenester "bare" fordi de er politi. Dette blir urettferdig og feil, syns jeg. Selv om den individuelle politibetjent ikke blir korrupt av å få billige pølser og kaffe på sin lokale bensinstasjon, så ser det ikke bra ut fra publikums standpunkt.

I slike tilfeller er det da bedre at politiet får lik behandling som alle andre. :)

Lenke til kommentar

At enkelte grupper får rabatter på forskjellige menyer osv. skjønner jeg jo - sånn er det jo på tollpost på furuset også, de får 5 kr pølsene på Ikea til 2,5 kr osv. mot at de hjelper til litt i blant på lagrene uten å ta betaling. Men at en yrkesgruppe velger å gi rabatter GRATIS til en annen er vel ikke noe galt? Et sted skal man da spise. Om politiet skal legge en "matrute" er jeg på dette som snoding; "Nei, i dag så kan vi ikke spise der, nå må vi ta en handletur på varmdisken på Ica i stedet for på Mega hvor vi var i går." - Jeg tror heller det er tilfeldig; Bensinsstasjoner er overalt, ofte besøkt av tjenestemenn når de skal fylle bensin eller ha seg en matbit og de velger å gi de rabatter.

 

Politiet i Norge er ingen mafia så "beskyttelse" til enkelte steder pga. rabatter tror jeg neppe på, men at de besøker stedene oftere pga. billigere mat sier vel seg selv?

 

Om jeg hadde valget mellom en rull med norsk snus til 720 kr og en svensk rull til 342 kr hadde jeg gått for den svenske - man sparer jo penger. Så man kan vel legge det ansvaret på bensinstasjonene og ikke politiet, for man kommer ikke lenger ved å ikke kjøpe mat der man får rabatter, da dekker man jo ikke det stedet med enkelte på forumets tankegang som betyr å dekke alle steder.

Lenke til kommentar

Det går ikke på hvor de får rabatt og ikke, jeg syns ikke det er riktig at politiet skal la seg forskjellsbehandle fordi de er politi. Stort sett er politifolk vanlige folk, så hvorfor de skal få rabatt ingen andre får er jo litt rart... Da syns jeg den enkelte politimann burde si fra seg den rabatten. Som Eircag nevnte, å sitte igjen med følelsen av å skylde noe er heller ikke noe særlig.

 

Men jaja. Hver sin smak, og hver mann for sin pølse! Heh...

Lenke til kommentar

@kaktuz: hehe, vet naa ikke det :) fyller 27 ca samme dag som skolestarten vaar i oslol

 

 

her brukes mye eksempler fra andre yrkesgrupper som ikke lar seg sammenligne med hverandre... at firma i privat sektor gjoer seg opp avtaler om rabatter er jo ikke saa lyssky akkurat (som taxinaeringen osv). Om tollpost har en slags barteravtale om aa yte en ekstratjeneste i ny og ne mot aa spare hele 2,50 pr polse, saa er det en avtale som neppe gaar utover mange andre.... i saa fall mest seg selv og sin arbeidsgiver, right? Men hvem er arbeidsgiveren til politiet? hvem gaar det utover nar politiet velger noen fremfor andre?

 

og det er noe blaaoyd aa hevde at (om jeg forstod det riktig) at det ikke er politiets "problem" om de faar betale mindre et sted, men bensinstasjoneieren.. det er jo akkurat det det ! stasjonseieren staar fritt til aa gi rabatt til hvem han vil, og saafremt han ikke krever noe tilbake for det, er det hverken korrupsjon fra hans side, eller ulovlig generellt. Politimannen derimot som velger aa ta seg i bruk av en avtale som gagner han privatokonomisk, men som i jobbsammenheng sette han i en uheldig situasjon.

 

Jeg mener overhode ikke at man skal lage noen form for matrute. Spis der det er naermest, passer best, eller rett og slett de du syntes har den beste polsa i byen! men en maa da kunne betale det samme som om du var en hvem som helst, og ikke gi bort en bit av integriteten din for en polse?

 

snussammenligningen faller ogsaa paa sin egen urimelighet.. det er en sammenligning om hva en gjor som privatperson, og prisene er det frie markedskrefter som staar bak, priser som er tilgjengelig for alle. Faar du billig polse i tjeneste, basert paa uniformen, saa betyr det at du ved hjelp av uniformen skaffer deg fordeler. Er ikke alle enige i at det er galt? og om saa, da spiller det vel mindre rolle om hvilken grad en snakker?

Lenke til kommentar

Nei, det er i bunn og grunn ikke uniformen som gir deg billigere pølse; Her er hovedpoenget at stasjonseieren er den som bestemmer prisen og gir rabatter til de i uniform - ikke noe DU i uniformen har gjort. Har selv gått på shell sammen med tre andre i politiuniform (med tillatelse av plankontoret så klart - jobber med et rollespill for borgerlige konfirmanter) og kjøpte diesel til en bil som hadde stoppet et stykke unna (for å komme oss tilbake), da var det noe a la 15 kr for en pølse og 25 kr for slike store toastbrød med ost og skinke, valgte selvfølgelig å ikke ta i bruk verken rabatter på diesel eller mat. Vi var i utgangspunktet livredde når vi var der inne for at vi skulle møte på tjenestemenn (tillatelsen var i bil 2 som hadde fortsatt å kjøre).

 

Men når det kommer til bensinordninger på bensinstasjoner så er dette en avtale med politiet, ikke en uniformssak - politiets regning, ikke tjenestemann.

Endret av Balto
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+432

Min kompis fra UP sier at hele stasjonen i denne byen har fast avtale med en bensinstasjon om drivstoff og vask. Er usikker på mat.

Om dette er basert på anbud eller fordi den ligger nærmest, vet jeg ikke.

Vet denne var til noen andre, men jeg kan ikke dy meg. Det er jo helt normalt at en storforbruker av drivstoff (og vask) har rabattavtale hos bensinstasjonen. Slike ting skal vel legges ut på anbud, spesielt når det gjelder det offentlige, ja.. Men ellers er det helt legitimt. Når det gjelder mat derimot så syns jeg det blir feil. I utgangspunktet skal jo tjenestemennene selv sørge for maten, noe som betyr at det ikke kan inngås noen formell rabattavtale på mat, mellom politiet og bensinstasjonen (måtte i så fall vært mellom PF og bensinstasjonen). Maten er heller ikke noe tjenestemennene direkte trenger i jobben. Eventuelle rabatter på mat gis derfor til tjenestemenn personlig, ikke til politietaten, noe som kan ligne på forsøk på å "kjøpe" seg ekstra beskyttelse. Hvorvidt dette er effektivt, har jeg ingen grunnlag for å mene noe om.

 

Litt trøtt i hodet disse nattetider, men håper jeg fikk klart fram hva jeg tenker om saken.

Lenke til kommentar

Nei, det er i bunn og grunn ikke uniformen som gir deg billigere pølse; Her er hovedpoenget at stasjonseieren er den som bestemmer prisen og gir rabatter til de i uniform - ikke noe DU i uniformen har gjort. Har selv gått på shell sammen med tre andre i politiuniform (med tillatelse av plankontoret så klart - jobber med et rollespill for borgerlige konfirmanter) og kjøpte diesel til en bil som hadde stoppet et stykke unna (for å komme oss tilbake), da var det noe a la 15 kr for en pølse og 25 kr for slike store toastbrød med ost og skinke, valgte selvfølgelig å ikke ta i bruk verken rabatter på diesel eller mat. Vi var i utgangspunktet livredde når vi var der inne for at vi skulle møte på tjenestemenn (tillatelsen var i bil 2 som hadde fortsatt å kjøre).

 

Men når det kommer til bensinordninger på bensinstasjoner så er dette en avtale med politiet, ikke en uniformssak - politiets regning, ikke tjenestemann.

 

 

skjonner ikke helt dette at du tar opp drivstoff til tjenestebiler? Dette er det jo selvsagt driftsordninger paa, f.eks at alle bilene er utstyrt med kort til shell-stasjoner i norge. Dette skal paa lik linje med alt annet i det offentlige, skje paa anbud (akkurat som de legger uniformer ut paa anbud, og gar for den beste prisen totalt sett). En tjenestemann bryr seg vel katta om det er 11 eller 9 kr literen, det er jo andre som har bestemt hvor og hva du skal fylle, og det er ikke dine penger.

 

Det som diskuteres er jo "politi-polsa", som er et privat anliggende (nistemat). Skal man da la uniformen gjore jobben slik at du faar spart en tier eller to i lommeboka di? Som sagt, stasjonseieren gjor ikke noe ulovlig ved aa ville gi rabatt. Men bare fordi tilbudet er der, betyr det ikke at det er greit aa ta det i mot, gjor det vel? Og dersom ideen til stasjonseieren er aa tiltrekke seg politi for aa minske sjansen for f.eks ran ("Doughnut-trikset") er det jo bare vits om de kommer i uniform? Selvsagt er det uniformen som gir rabatten.... ikke ditt vinnende vesen :)

Lenke til kommentar

Får ikke drosjesjåfører rabatt på bensinstasjoner i Norge?

Det får de ofte. Det samme får masse andre bedriftskunder. Og dette er helt okei, for de er ikke statens maktapparat. Det er ikke korrupsjon, men lovlig og etisk uproblematisk konkurranse. Som politi representerer man derimot noe "større enn en selv", og alt av frynsegoder tilbudt av private til politiet er i mine øyne korrupsjon.

Lenke til kommentar

skjonner godt at det er en naturlig reaksjon fra mennesker i bransjer der man kjenner en ekstra trygghet ved aa ha politi naert.

 

Men selv om jeg skjonner at ogsaa politifolk foler det er nyanser av det aa (av mangel paa bedre ord) "la seg kjope" tjenestemessig, men problemet er jo aapenbart om dette er "greit"... for det forste inviterer en til en slags anbudsrunde hvor den som tar best vare paa lokale tjenstemenn, faar ekstra beskyttelse i form av tilstedevaerlse. Viktig aa huske at dette er ikke som ei polsebu som gir rabatt til alle drosjesjaaforere, og at en derfor vet en alltid faar drosje der... dette er jo til syvende sist snakk mennesker som er der fornaa beskytte alle, ikke de det er mest behagelig aa beskytte?

 

for ikke aa snakke om omdomme politiet hadde faatt om de var kjent for aa alltid staa paa en polsebu og gnage polser i arbeidstida, da kan en bare tenke paa doughnut-ryktet i USA.... :)

 

du var sikkert ikke serios pjassop, for en million eller 100k i lonn har jo ingenting aa si her... man kan ikke forsvare korrupsjon ved aa si at en "fortjener" det pga daarlig lonn?

 

og daarlig lonn...vet ikke, jeg.... alle vil sikkert tjene mer, men i forhold til utdanning og andre vilkaar (pensjonsavtalen f.eks), har ikke politiet saerlig daarlig lonn lenger syntes jeg. Folk tror dessuten at forskjellen mellom en lonn paa 350 pg 450k er vesentlig storre i praksis enn det det er

Politiet har dårlig lønn, også i forhold til utdannelse. Poenget er at når man har dårlig lønn, tenker man økonomi. Da kjøper man der det er billig.

 

Jeg ser faktisk ikke noe problem ved at bedrifter gir spesialtilbudene de selv ønsker å gi. Hvis de ønsker å investere i spesialtilbud til politiet i håp om at politiet kommer dit oftere, så må de gjerne gjøre det.

 

Og jeg skjønner ikke hvorfor politiet skulle bli stående utenfor en pølsebu.

Endret av Pjassop
Lenke til kommentar
Nå er det ikke til å legge skjul på at det finnes mye forskjellig korrupsjon i Norge, dog ikke den formen som vi ser på som korrupsjon, men det er utrolig hva man kan slippe unna i Norge ved å bruke kloke ord, hvite løgner og å rette slett ljuge. Hadde en videre seriøs samtale med en taxisjåfør en gang og han sa; "Politiet tar kanskje ikke i mot penger, men det er utrolig hva man kan få til bare ved å spille dum og uskyldig eller å vise sterk anger." - Dette kom fra en som snakket om hans periode i B-gjengen i sin tidligere alder, så han har vel vært med på mye ugang.

 

Hvorfor det blir som korrupsjon; Alle blir ikke behandlet likt.

 

Dog jeg har kjennskap til et et politibegrep; Konduite. Ligger vel mye i det begrepet rundt hvem som får smekk på pungen og ikke.

Det du beskriver her er ikke i nærheten av korrupsjon.

 

"Korrupsjon skjer når en person i en betrodd stilling eller verv, privat eller offentlig, setter ansvaret og forpliktelsene som er knyttet til stillingen eller vervet til side og misbruker makten som ligger i stillingen eller vervet, og ved dette oppnår enten en privat fordel eller belønning, eller urettmessig tilstreber en fordel til egen organisasjon eller firma." (Wikipedia)

Endret av Pjassop
Lenke til kommentar
Men selv om jeg skjonner at ogsaa politifolk foler det er nyanser av det aa (av mangel paa bedre ord) "la seg kjope" tjenestemessig, men problemet er jo aapenbart om dette er "greit"... for det forste inviterer en til en slags anbudsrunde hvor den som tar best vare paa lokale tjenstemenn, faar ekstra beskyttelse i form av tilstedevaerlse. Viktig aa huske at dette er ikke som ei polsebu som gir rabatt til alle drosjesjaaforere, og at en derfor vet en alltid faar drosje der... dette er jo til syvende sist snakk mennesker som er der fornaa beskytte alle, ikke de det er mest behagelig aa beskytte?

Dette glemte jeg å kommentere. Du skriver at politiet skal beskytte alle, og ikke bare de det er mest behagelig å beskytte, men denne kommentaren bommer jo stort. At politiet f.eks. har et stamsted når de har spisepause betyr ikke at de slutter å gjøre jobben sin når de faktisk er på jobb.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...