Trollfjes Skrevet 1. august 2010 Del Skrevet 1. august 2010 (endret) Det der var vel ikke et seriøst innlegg over her? Det tar tre mnd med "Police Academy" for å bli politi på de fleste steder i USA, motfor et helhetlig politi i Norge med 3 års bachelorutdanning. I USA så er det også sånn at politiet er veldig militært og en skole som jobber i mot deg, ikke for deg osv. osv. Wikipedia har mye god informasjon om skolene som de fleste har lagt ut selv, ellers kan du søke. Opptakskravene på de fleste skolene er.. å klare skolen. De skolene som har opptakskrav har opptakskrav en gjennomsnitts mann i USA hadde klart. Det er mest for å se om du faktisk klarer å bevege deg. Endret 1. august 2010 av Balto Lenke til kommentar
Bytex Skrevet 1. august 2010 Del Skrevet 1. august 2010 Nei jeg bare observerer, det er alt. Er vel ikke bare topptrente karer i politiet i Norge heller? Lenke til kommentar
mezzanine Skrevet 1. august 2010 Del Skrevet 1. august 2010 Nei jeg bare observerer, det er alt. Er vel ikke bare topptrente karer i politiet i Norge heller? Overhode ikke Dog nok bedre enn den gjennomsnittlige yankee´en! Lenke til kommentar
Trollfjes Skrevet 1. august 2010 Del Skrevet 1. august 2010 Nei jeg bare observerer, det er alt. Er vel ikke bare topptrente karer i politiet i Norge heller? Vel, de fleste er vanlige folk som trener atpåtil, men det er vel en del tjenestemenn som ikke har trent på en stund og, pointet i Norge er at nesten alle har gått i gjennom samme opptakskrav så de har vel vært greit trente tidligere. Det er jo ikke allverdens opptakskrav på PHS. Lenke til kommentar
makila Skrevet 1. august 2010 Del Skrevet 1. august 2010 (endret) Det er sikkert stor forskjell på de forskjellige statene. Enkelte steder er det nok ganske slapt, men opptakene er nok ofte hardere enn mannen i gata ville ha klart. Bør i hvertfall ha brukbar kondis. Nå har jeg kun vært borti CHP (California Highway Patrol) og et par andre politidistrikt rundt om i California, og felles for dem alle var at hele opplegget ligner militæret. De har også en veldig streng bakgrundssjekk som må gjennomføres før man blir tatt opp. Men det er langt fra alle som oppretholder formen... Vi ble stoppet av CHP på vei til San Francisco. Politimannen som stoppet oss var en typisk halvfeit amerikaner som sikkert spiser en god del donuts om dagen. Endret 1. august 2010 av Mariuslk Lenke til kommentar
Trollfjes Skrevet 1. august 2010 Del Skrevet 1. august 2010 Hva er det med disse fordommene? Mulig du bor i USA w/e, men det bør desto mer avkrefte fordommene. Jeg tror ikke det er en donutbølge i USA, hvert fall ikke etter all denne.. filmmobbingen. Lenke til kommentar
makila Skrevet 1. august 2010 Del Skrevet 1. august 2010 Jøss, det var da veldig til et humør på deg i dag da. Jeg har da ingen fordommer... Tvert imot, jeg synes amerikanere flest er veldig hyggelige. Det jeg skrev om halvfeite amerikanere og donuten var ment som en liten spøk. Skulle kanskje lagt til en smiley. Lenke til kommentar
Trollfjes Skrevet 1. august 2010 Del Skrevet 1. august 2010 Tenkte mest på at du kom inn på tråden for søkere til politihøgskolen og begynte å diskutere donutinntaket til US politifolk og tar utgangspunkt i serien "COPS". Er i fint humør jeg! Lenke til kommentar
makila Skrevet 2. august 2010 Del Skrevet 2. august 2010 Les posten min en gang til du Balto. Jeg begynte da ikke å diskutere donutinntaket til politifolk i USA. Jeg skrev blandt annet litt om mine opplevelser med opptakene til skolene. Som sagt, det var en spøk. Jeg har ikke vært en veldig aktiv poster i denne tråden og er kanskje ikke i følge deg "verdig" til å komme med mine tanker, men jeg har sittet på gjerdet og observert. Enkelte ganger tror jeg det kan være lurt for deg å la være å poste, i stedet for å kverulere til du blir blå i ansiktet... For du gir deg jammen ikke lett har jeg sett. Ønsker ikke å starte en diskusjon her nå, men jeg begynner å bli veldig lei av at det skal kveruleres så mye over ting som ikke en gang hører til under off-topic forumet. Håper ikke det bare er jeg som synes det. Lenke til kommentar
Trollfjes Skrevet 2. august 2010 Del Skrevet 2. august 2010 Tar det på PM - tar ikke initiativ til å starte diskusjon på PM dog. Lenke til kommentar
mezzanine Skrevet 2. august 2010 Del Skrevet 2. august 2010 Nå var det vel Bytek og ikke Marius som tok opp Cops og doughnuts... Han prøvde vel bare (ettersom han bor/har bodd i usa) å si noe om hans erfaringer? Jeg bodde selv andre klasse på videregående i usa, og jeg må bare "beklage" til deg, men akkurat samme inntrykk sitter igjen hos meg i forhold til politiet der. Doughnuts er jo bare et symbol på usunn mat, selvsagt stapper de ikke fjeset med bare dette... Men svært mange amerikanere har generelt en elsk for brus og søtsaker, politiet intet unntak, gjerne fordi de har mye dødtid. USA består av svært mer enn de store byene, ja kanskje aller helst tusenvis av små-byer (slik jeg bodde). Der var det slettes ingen behov for å være noe videre "fit" om du var politi, da det stort sett gikk i radarkontroller, husbesøk, en etterforskning i ny og ne (jazztobakk i skapene på skolen f.eks). En må også huske at disse gutta har pistol og en relativt godt innprenta "freeze!!" å lene seg på... Er nok flest på tv som fremdeles løper da! Men men..nok usa Lenke til kommentar
Pjassop Skrevet 2. august 2010 Del Skrevet 2. august 2010 Jeg er en gutt på 20 år som kom inn på årets opptak til PHS. Så dersom noen lurer på noe er det bare å spørre Det er alltid morsomt å høre om folks foreberedelser til opptak, og hvordan de opplevde selve opptaket. Hva la du merke til på den dagen, er det noen morsomme/interessante historier, og hvordan gikk det for seg for deg personlig? Lenke til kommentar
OscarMike1 Skrevet 3. august 2010 Del Skrevet 3. august 2010 Det er alltid morsomt å stoppe på en bensinstasjon og kjøpe noe kjapp mat og få kommentaren "jeg trodde dere kun spiste doughnuts?" Tror jeg har fått den kommentaren et titalls ganger det siste året. Lenke til kommentar
Pjassop Skrevet 3. august 2010 Del Skrevet 3. august 2010 Ja, hvordan er det det foregår med måltider egentlig? Hva gjør man når man er på patrulje midt på natta og magen begynner å rumle? God, gammeldags svett matpakke? Lenke til kommentar
Bytex Skrevet 3. august 2010 Del Skrevet 3. august 2010 De rutinerte har vel med seg matpakke som de spiser i bilen. Kan ikke leve på feite ostepølsemenyer i dagesvis uten å bli smellfeit over tid. Lenke til kommentar
OscarMike1 Skrevet 3. august 2010 Del Skrevet 3. august 2010 På nattsett pleier jeg å ha med mat. Middagsrester eller noe som tar kort tid å gjøre klart. På kveld- og dagsett kjører vi ofte innom butikker og kjøper noe i varmdisker eller lignende.. men det blir fort veldig dyrt, så går ofte i matpakker her og. Lenke til kommentar
Bytex Skrevet 3. august 2010 Del Skrevet 3. august 2010 (endret) Hvor kommer egentlig den doughnut-klisjeen fra? Husker en episode av Pimp my Ride, der de bygde om en gammel sykebil til politi-bil som ble donert til den lokale politistasjonen. De hadde bygget inn en egen doughnut-fabrikk i bakrommet. Men politifolkene sa at det var bare tull at alle politifolk spiser det hele tiden, og en filmklisje som ikke stemmer. Jeg husker helt tilbake til C64-spillet Neuromancer fra 1988, der alle politifolkene hadde hangout i "Pete's Doughnut Heaven". Gjør det ikke det? Endret 3. august 2010 av Bytex Lenke til kommentar
Ferendaz Skrevet 3. august 2010 Del Skrevet 3. august 2010 Det er sikkert en klisje som har rot i virkeligheten. En sånn filmklisje kommer ikke av seg selv. Når det kommer til donuts i usa, er det noe det går mye av. I den tiden jeg bodde der hadde vi donuts til frokost hver helg, enten lør eller søn. Videre så var mange av de andre frokostene muffins ol, som kan regnes i samme kategori. Lenke til kommentar
mezzanine Skrevet 4. august 2010 Del Skrevet 4. august 2010 klisjeen om politi+doughnuts startet fordi doughnut-sjappene begynte aa gi politifolk gratis doughnuts. Logikken var enkel; man raner ikke en sjappe hvor politibiler svinger innom gjennom hele dagen! og det maa jo sies aa ha funket... det anses som kronidioti aa rane en doughnut-sjappe den dag i dag ellers saa er det vaert aa nevne at amerikanere, spesielt i mindre byer, har mye mer patruljerende politi enn her til lands. hadde et greit inntrykk av at de hadde en del dod-tid paa disse vaktene, derav mye kaffe og snacks mens de satt i bilen og venta (alle bensinstasjonene i byen jeg bodde i, hadde en egen kaffekanne til lokalpolitiet som alltid stod klar...igjen, billig beskyttelse!) Eircag: hehe den med doughnuts-kommentarer ser jeg livlig for meg Og vi nordmenn som spiser SAA store mengder doughnuts i aaret.... Lenke til kommentar
OscarMike1 Skrevet 4. august 2010 Del Skrevet 4. august 2010 ellers saa er det vaert aa nevne at amerikanere, spesielt i mindre byer, har mye mer patruljerende politi enn her til lands. hadde et greit inntrykk av at de hadde en del dod-tid paa disse vaktene, derav mye kaffe og snacks mens de satt i bilen og venta (alle bensinstasjonene i byen jeg bodde i, hadde en egen kaffekanne til lokalpolitiet som alltid stod klar...igjen, billig beskyttelse!) Akkurat det er et emne innen etikken man er borti på PHS. Den såkalte "politi-pølsa" som gjør at bensinstasjoner som tjener godt nok til å gi rabatt på pølsene til politiet, ofte får besøk. Det blir jo selvfølgelig feil for den lokale bensinstasjonen som ikke har råd til rabatten og derfor får dårligere politidekning. Før var politi-pølsa ganske vanlig, men den er godt på vei ut. Har selv kjøpt mat og ikke registrert at jeg har betalt halv pris. Sitter senere igjen med en magefølelse av "å skylde noe", som ikke er bra. Noen tanker om dette? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå