Fisk1 Skrevet 25. juli 2010 Del Skrevet 25. juli 2010 Fyllekjøring er vel uansett terminologi diskvalifiserende i PHS-øyemed. Lenke til kommentar
mezzanine Skrevet 25. juli 2010 Del Skrevet 25. juli 2010 Beklager min misforståelse av begrepene. Da har jeg lært noe nytt. Men uansett så mener jeg det er riktig med den tankegangen jeg hadde, for fengselsdommer og forelegg av dom i tingretten osv. diskvalifiserer, men forenklede forelegg diskvalifiserer ikke. Det var jo en her, som har vært aktiv i denne tråden som hadde et forelegg på rullebladet sitt, han kom ikke inn siden han ble dømt for denne saken. Er det gjort en sak ut av det, tror jeg alvorvlighetsgraden stiger. Eller om du har blitt politianmeldt. Nope. Igjen, jeg fikk forelegg, ikke forenklet, men en anmeldelse, og jeg godtok riktignok forelegget, slik at jeg aldri måtte møte i noen rett eller lignende. Men saken ble anmeldt og lagt på pulten til en politijurist, som la ned en påstand, som jeg igjen godtok. Dette kom på uttømmende politiattest som igjen lå og koste seg på pulten til intervjuerne når jeg kom på intervju Nå blir det kanskje litt pirk (og jeg er jo heller ingen ekspert på feltet), og jeg forstår jo tross alt hva du mener Men siden det er så mange som vurderer å søke som tross alt er her inne, er det sikkert lurt! Lenke til kommentar
Trollfjes Skrevet 25. juli 2010 Del Skrevet 25. juli 2010 (endret) Merkelig, godt at du kom inn da Er selv blitt anmeldt for grov mobbing, men de droppet nå anmeldelsen så TROR jeg ikke har noe å engste meg over, hadde tross alt ikke gjort noe. Endret 25. juli 2010 av Balto Lenke til kommentar
mezzanine Skrevet 25. juli 2010 Del Skrevet 25. juli 2010 (endret) Merkelig, godt at du kom inn da Er selv blitt anmeldt for grov mobbing, men de droppet nå anmeldelsen så TROR jeg ikke har noe å engste meg over, hadde tross alt ikke gjort noe. Ja, hehe Det var meget godt! Jeg lå i tåke for nærme en bil foran meg, hvor lysene ikke fungerte. Jeg ble litt stresset av det, og var litt for ivrig etter å komme forbi, og lå derfor underkant av et sekund bak bilen i det jeg skulle kjøre forbi. Ble stoppet av sivil for for høy fart i krabbefeltet, samt å ha ligget for nærme (kunne mistet lappen med et halvt sekund mindre!). Sistnevnte overtredelse medfører anmeldelse, og selv om en tenker litt på det hele som en bot på lik linje med fart (ble tross alt "bare" 4900 kr totalt for begge to). Jeg ble selvsagt spurt om episoden på intervjuet, men hadde forberedt meg godt, og fortalte det bare slik jeg opplevde det. Det gikk helt fint, og de hang seg ikke mer oppi det. Hvis du ikke har gjort noe, så er vel kanskje selve anmeldelsen ikke noe problem for deg? Men de har faktisk kontroll på det også... Ei venninne av meg fikk spørsmål om en litt ekkel sak hun hadde blitt listet som vitne i, så de kan visst finne på å snakke om litt av hvert! Men blir jo litt usaklig dersom anmeldelsen ble droppet? Var det alvorlig? Om det er lov å spørre? Endret 25. juli 2010 av mezzanine Lenke til kommentar
Trollfjes Skrevet 25. juli 2010 Del Skrevet 25. juli 2010 Den var såpass alvorlig at det ble til en politianmeldelse, lange timer på telefonen med en svært så hyggelig politimann og de fant ut at moren hadde overreagert på noe jeg i utgangspunktet hadde gjort, men ikke av vond vilje. Var dum, småforelsket i denne jenta og hadde to venner som sa at hun likte å bli kalt noe som var litt på kanten, men som viste deg å være noe hun hadde blitt kalt i gjennom 5-6 år på barneskolen. Endte opp med at de trakk anmeldelsen også hørte jeg ikke noe særlig mer om saken. Pågangen ble så stor på MIN side at jenta sluttet på skolen jeg gikk på og begynte på en annen en. Lenke til kommentar
Trollfjes Skrevet 27. juli 2010 Del Skrevet 27. juli 2010 (endret) Fikk nettopp vite at de tallene til synskravet på PHS; 5/10, 6/12, 0,5 De betyr at du skal på seks meters avstand fra plangsjen som legen bruker, kunne lese halvparten av linjene som står der - dvs. tre linjer siden det er seks linjer totalt på plangsjen. Det var det optikeren min sa. Jeg kunne lese fem av seks fra seks meters avstand og har -0,75 på begge øyne. Håper det var til hjelp for de som ikke forstod disse tallene. Tallene i seg selv sier bare; Halvparten på seks meters avstand, dvs. 0,5 = 6/12 og 5/10 Innlegg nr. 2000 Endret 27. juli 2010 av Balto Lenke til kommentar
AlphaSix4 Skrevet 28. juli 2010 Del Skrevet 28. juli 2010 Ahhhh, DET er det disse tallene betydde. Trodde man skulle ha (+) 0,5 i styrke ble litt engstelig og trodde jeg måtte ta Laser... Men så lenge du klarer å lese halvparten av linjene så er det ok? Damn, gode nyheter. :-) Lenke til kommentar
Pjassop Skrevet 28. juli 2010 Del Skrevet 28. juli 2010 Fikk nettopp vite at de tallene til synskravet på PHS; 5/10, 6/12, 0,5 De betyr at du skal på seks meters avstand fra plangsjen som legen bruker, kunne lese halvparten av linjene som står der - dvs. tre linjer siden det er seks linjer totalt på plangsjen. Det var det optikeren min sa. Jeg kunne lese fem av seks fra seks meters avstand og har -0,75 på begge øyne. Håper det var til hjelp for de som ikke forstod disse tallene. Tallene i seg selv sier bare; Halvparten på seks meters avstand, dvs. 0,5 = 6/12 og 5/10 Innlegg nr. 2000 Er det ikke en plansje som dette? http://en.wikipedia.org/wiki/Snellen_chart Den har da flere linjer. Hva er synskravet til førerkort? Må du bruke briller eller linser når du kjører? Lenke til kommentar
AlphaSix4 Skrevet 28. juli 2010 Del Skrevet 28. juli 2010 Hva er synskravet til førerkort? Må du bruke briller eller linser når du kjører? Helsekravene til førere fremgår av førerkortforskriften. For førerkort i klassene A, B, BE og T gjelder følgende krav til helse og førlighet ved søknad om førerkort første gang: - Synsstyrken må være minst 6/12 når begge øyne undersøkes samtidig, event uelt ved at føreren bruker briller eller kontaktlinser. Synsfeltet må være normalt på minst ett øye. - Epileptiske anfall eller andre typer anfall med kramper eller bevissthets forstyrrelser må ikke ha forekommet i løpet av de siste to år. - Førligheten må være tilstrekkelig for sikker og betryggende manøvrering av vognen. - Ved andre sykdomstilstander som kan gjøre fører uskikket til å føre motorvogn, avgjør Statens vegvesen på grunnlag av innhentede opplysninger fra lege om førerkort kan utstedes. For førerkort klasse C, CE, D, DE, D2 eller D2E er kravene de samme bortsett fra på følgende punkter: - Synsstyrken må være 6/12 for hvert øye undersøkt for seg, eller minst 6/6 for det ene og minst 6/18 for det andre øyet. Korrigerende glass tillates bare inntil 6 dioptrier. Synsfeltet må være normalt på begge øyne. Kilde: http://tsh.toi.no/index.html?22754 Lenke til kommentar
Trollfjes Skrevet 28. juli 2010 Del Skrevet 28. juli 2010 (endret) Fikk nettopp vite at de tallene til synskravet på PHS; 5/10, 6/12, 0,5 De betyr at du skal på seks meters avstand fra plangsjen som legen bruker, kunne lese halvparten av linjene som står der - dvs. tre linjer siden det er seks linjer totalt på plangsjen. Det var det optikeren min sa. Jeg kunne lese fem av seks fra seks meters avstand og har -0,75 på begge øyne. Håper det var til hjelp for de som ikke forstod disse tallene. Tallene i seg selv sier bare; Halvparten på seks meters avstand, dvs. 0,5 = 6/12 og 5/10 Innlegg nr. 2000 Er det ikke en plansje som dette? http://en.wikipedia.org/wiki/Snellen_chart Den har da flere linjer. Hva er synskravet til førerkort? Må du bruke briller eller linser når du kjører? Var noe lignende jeg tok testen på, men det var bare 6 linjer der. Han sa også at det kan være ni linjer eller tolv linjer, men pointet er det samme, bare med mellomlinjer som er litt mindre og litt større enn de to andre linjene de står i mellom. Alt i alt er synstesten lik overalt. Dvs. at man skal se halvparten. Det er slettes ingen vanskelig test om man har aller værst syn. Endret 28. juli 2010 av Balto Lenke til kommentar
Gannicus66 Skrevet 29. juli 2010 Del Skrevet 29. juli 2010 jeg skal studere markedsføring i år, målet er å skaffe bachelor i det, det er 3 år . etter dette vurderer jeg å søke politihøyskolen, siden det er veldig sjeldent de tar inn yngre folk. er 21 åår. og etter endt studie er jeg 24 , og dermed fått 8 alderspoeng + 2 poeng fra militæret Da havner jeg på 40poeng! har jeg sjans? og lurte på om man fikk poeng for å ha bachelor? Håper på svar Takk på forhånd! Lenke til kommentar
Pjassop Skrevet 29. juli 2010 Del Skrevet 29. juli 2010 Hvis du med karakterpoeng, alderspoeng og ekstrapoeng for militæret bare har 40 konkurransepoeng vil du nok slite litt med å komme inn. I Oslo måtte man ha rundt 50 konkurransepoeng for å komme inn. Litt lavere andre steder, men fortsatt ikke helt nede på 40. Lenke til kommentar
Trollfjes Skrevet 29. juli 2010 Del Skrevet 29. juli 2010 Vel, du har så og si like stor sjangs for å bli skikket når du er ung likeså gammel, men desto større sjangse for at du er reflektert, bredere erfaring osv. osv. når du er gammel, dvs. at du må være temmelig moden som 20-åring for å være skikket. Jeg tviler på at de fleste 20-åringer ikke blir tatt inn på grunnlag av skikkethet, men på grunnlag av karakterer. Lenke til kommentar
Ferendaz Skrevet 29. juli 2010 Del Skrevet 29. juli 2010 etter dette vurderer jeg å søke politihøyskolen, siden det er veldig sjeldent de tar inn yngre folk. Jeg kjenner ei som ble tatt opp ifjord, hun var født i 89. Jeg kjenner to som kom inn i år, begge født i 87. Så det er håp for deg også! Lenke til kommentar
nikkan Skrevet 29. juli 2010 Del Skrevet 29. juli 2010 etter dette vurderer jeg å søke politihøyskolen, siden det er veldig sjeldent de tar inn yngre folk. Jeg kjenner ei som ble tatt opp ifjord, hun var født i 89. Jeg kjenner to som kom inn i år, begge født i 87. Så det er håp for deg også! Typen min er født i 89 og kom inn i år, så det er håp ja Lenke til kommentar
Trollfjes Skrevet 30. juli 2010 Del Skrevet 30. juli 2010 (endret) ... Endret 26. januar 2011 av Aviaton Lenke til kommentar
makila Skrevet 30. juli 2010 Del Skrevet 30. juli 2010 Planen min er å trene og holde meg i generelt god form, før jeg etterhvert kommer til å trene spesielt mot opptaksprøvene. Har planer om å søke meg inn som marinejeger eller fallskjermjeger til neste år, så skal i hvert fall ta treningen seriøst. Har for tiden 2 deltidsjobber, prøver å spare opp litt penger til studietiden. Det hjelper nok mye på å være fornuftig, ikke havne i så mye bråk. (F.eks å havne i skikkelig bråk på byen er vel ikke akkurat positivt). Lenke til kommentar
mezzanine Skrevet 1. august 2010 Del Skrevet 1. august 2010 Bare så folk som er innom her uten å ha hatt en "plan" i årevis ikke blir skremt: Det er også mulig å komme inn på PHS uten ha jobbet noe særlig langsiktig over tid Det som nevnes her kan tolkes positivt på intervju, men er flere som finner ut at de vil forsøke seg på phs høste / nyåret før opptak, og det er overhodet ikke for sent på noen måte! Tren deg opp, og er du av typen de mener kan bli en god politi, så går dette helt fint uten både militær og kriminologi Misforstå meg rett; all relevant erfaring kan telle positivt! Men ikke la det hindre deg i å søke bare fordi du ikke har jobbet konkret mot nettopp denne utdannelsen! Lenke til kommentar
pepperkaken Skrevet 1. august 2010 Del Skrevet 1. august 2010 Jeg er en gutt på 20 år som kom inn på årets opptak til PHS. Så dersom noen lurer på noe er det bare å spørre Lenke til kommentar
Bytex Skrevet 1. august 2010 Del Skrevet 1. august 2010 (endret) Når man ser episoder av Cops fra USA, er det ikke akkurat topptrente karer som kjører rundt i patruljebilene bestandig, da..mere røslige, trivelige karer med skikkelig pondus og crewcut som er veldig flinke å prate og unngå vold. Men det er vel mulig at disse var topptrente når de joinet politiet for 20 år siden og har trent seg ned over årene med donut-spising og sitting i politibilen/kontoret. Man får jo ikke sparken for å legge på seg. Endret 1. august 2010 av Bytex Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå