Gå til innhold

Politi - for de som vurderer å søke politihøgskolen.

Anbefalte innlegg

Jeg er nå etnisk norsk jeg? Født og oppvokst på Hamar.

Noen ganger gjør man ofringer for å se bra ut. Det er bra på kortet at 10% av elevene ved PHS er utenlandske.

Nok om det, melder meg ut av diskusjonen.

--

Ser du har et argument her; Mange har hatt et anstrengt forhold til politiet i opprinnelseslandet.

Så skal de komme hit og møte sitt eget folk i norsk uniform og det skal gjøre saken mye bedre om det er en som klarte kravene ved PHS? Krav er til for å opprettholdes. Skulle man lempe på krav her og der så ville ikke politiet vært det det er i dag.

Når du sier det du sier i andre avsnitt her, finner jeg det rart at du sier det du sier i første.

Hvordan tror du opptakskravene ville sett ut dersom PHS hadde 10.000 søkere på 720 plasser?

Man lager krav etter søkermassen er har, og hva en kan håpe på å få. At det er lettere for Ola og Kari Nordmann å få tre i norsk, enn noen som kanskje aldri har snakket et kløyva norsk ord hjemme, er et også tilfelle. Det betyr ikke at det ikke er like viktig at de begge har tre i norsk, men det betyr kanskje at færre av innvandrerne har det. Færre å plukke av, gir færre valgmuligheter. Men jeg savner fremdeles argumentasjon på hva som gjør de til elendige politimenn/kvinner etter tre år, annet enn dårlige rapporter (som jeg selv nevnte kan være et problem).

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg er nå etnisk norsk jeg? Født og oppvokst på Hamar.

Noen ganger gjør man ofringer for å se bra ut. Det er bra på kortet at 10% av elevene ved PHS er utenlandske.

Nok om det, melder meg ut av diskusjonen.

--

Ser du har et argument her; Mange har hatt et anstrengt forhold til politiet i opprinnelseslandet.

Så skal de komme hit og møte sitt eget folk i norsk uniform og det skal gjøre saken mye bedre om det er en som klarte kravene ved PHS? Krav er til for å opprettholdes. Skulle man lempe på krav her og der så ville ikke politiet vært det det er i dag.

Når du sier det du sier i andre avsnitt her, finner jeg det rart at du sier det du sier i første.

Hvordan tror du opptakskravene ville sett ut dersom PHS hadde 10.000 søkere på 720 plasser?

Man lager krav etter søkermassen er har, og hva en kan håpe på å få. At det er lettere for Ola og Kari Nordmann å få tre i norsk, enn noen som kanskje aldri har snakket et kløyva norsk ord hjemme, er et også tilfelle. Det betyr ikke at det ikke er like viktig at de begge har tre i norsk, men det betyr kanskje at færre av innvandrerne har det. Færre å plukke av, gir færre valgmuligheter. Men jeg savner fremdeles argumentasjon på hva som gjør de til elendige politimenn/kvinner etter tre år, annet enn dårlige rapporter (som jeg selv nevnte kan være et problem).

Man regner jo med at minstekravene er der for en grunn. Dersom de ikke oppfyller minstekravene, har de da ingenting å gjøre der. Men dersom minstekravene er for høye i forhold til det man trenger å yte for å bli politi, så bør minstekravene senkes.

Lenke til kommentar

En annen ting å tenke på er jo svømme og styrketestene som kommer når du går på PHS, de er mye tøffere enn opptakskravene selv. Hva skal man da? Søke om grunnlag til å slippe vurdering i de øvelsene siden man er "utenlandsk og kan ikke svømme"?

Eller for så vidt politiets viktigste våpen; Kommunikasjon. Hvordan går det seg til når du ikke har et godt språk? Et godt språk vil si å beherske det på både muntlig og skriftlig.

Lenke til kommentar

pjassop : man får tildelt noen ark hvor egenerklæringa skal skrives. Her stod det følgende : skriv om deg selv ( oppvekst,familieforhold,jobberfaring,fritidsaktiviteter ),rett og slett om nettopp DEG SELV. Videre så skulle man skrive en personkarakteristikk av seg selv. Og så var det spm om hva man visste om jobben til politiet og hvilken del av den man synes er viktigst. Ingen fasitsvar her :) Og så var det spm om hvordan du tror folk flest ser på politiet.

Råder deg til å være ÆRLIG. Ikke prøv deg på noe lureri som du tror opptaksnemda vil lese,de gjennomskuer deg på intervjuet. På intervjuet fikk jeg først og fremst spm basert på egenerklæringa. Det var helt greie spm om meg selv og mine meninger og tanker,de prøvde ikke å sette meg fast på noen som helst måte. Rett og slett en trivelig gjeng som sendte ut gode vibber.

Anbefaler deg å lese litt på politiets oppbygging og ansvarsoppgaver,så slipper du evt. "grilling" om dette på intervjuet. Kjedelig og ikke kunne svare for seg på det spm. Jeg skrev såpass bra om dette,så fikk ikke noe spm om det

Som tilleggsinfo kan jeg ta med noen spm jeg fikk på intervjuet (ønsker å hjelpe dere andre til å forberede dere. Vet selv hvor nervøs jeg var:).

Hvorfor vil du bli politi?

Hvilke egenskaper synes du en politi skal ha?

Har du disse egenskapene?

Hvor ser du deg selv i framtida?

Hva skal du gjøre om du ikke kommer inn i år?

Hva synes du om at det blir flere minoriteter i politiet?

Kan du fortelle om en situasjon hvor du måtte ta ledelsen?

Håper det hjalp litt :)

Lenke til kommentar

Vel, jeg mener det er åpenbart at de kvoterer inn folks om egentlig ikke har noe på PHS å gjøre (fordi de ikke oppfyller kravene). Derfor er det merkelig at de påstår at de ikke kvoterer.

Når det gjelder autoritet, så gir jo uniformen dette, som jeg allerede har nevnt. Spørsmålet var om en slik jente har naturlig autoritet. Jeg vil påstå at hun ikke har det. Likevel finnes disse i politiet.

By all means, en kan ha egne meninger om alt. Men syntes kanskje en ikke skal være så sinnssykt bastant med å sitte her inne og snakke om hvem som har/ikke har noe å gjøre i politiet... Vi snakker om folk som kan ha 30+ år i etaten, og som nok kan bedømme ganske greit om en person kan bli en god tjenestemann ETTER tre år på skolebenken (du skal ikke oppfylle kravene til å VÆRE politi på opptaket). Kanskje i motsetning til en del inne på forumet her :)

Minoritetsdebatten og kvoteringen går sin naturlige gang, og det er en viktig debatt. Det er klart jeg personlig syntes det er ille at søkere med 2´ere i skriftlig norsk kommer inn (hvor en da kan skrive dårlige rapporter som ikke holder i rettsystemet osv), men jeg syntes det er mindre vesentlig at noen kommer inn på grunnlag av at de er elendig svømmere. Dette kan en både lære på i løpet av tre år, samt at det nok er et fåtall polititjenestemenn som faktisk er i vannet totalt sett iløpet av tida si (det bare gjetter jeg, ikke noe bevis). Det er en grunn til at man i lys av flere drukningsulykker blant innvandrere i senere tid, en nå jobber med konkrete tiltak for å lære minoritetsbarn å svømme. Foreldrene kan det ofte ikke heller, og de har derfor aldri "tatt" i et basseng. Ja, man kan lære å svømme før opptak, men dette er jo ikke den tyngste vekta på skåla i forhold til det store bildet her?

En må ikke stirre seg grønn på at noen kommer inn på bekostning av andre som har oppfylt alle preliminære krav, det er en grunn til at vi må få økt antall minoritetsgrupper i politiet. Selv om det er møkk surt for de som føler seg forbigått, så må jo folk skjønne at det er en hensikt her?? 552.000 personer i norge har enten innvandret til landet, eller er barn av innvandrere. Det vil si over 11% av hele befolkningen. At en nå litt for sent har skjønt at politiet (som til enhver tid skal gjenspeile samfunnet) har altfor få med minoritets bakgrunn, fører til triste hastetiltak som å fire ned på skriveferdigheter..... MEN at en tar drastiske grep for å få de INN i politiet raskt, det mener jeg er viktigere enn at noen stryker på ting andre fikk gå videre på. Husk at skjebnen er i stor grad i dine egne hender uansett hva andre gjør på opptak!

GODT skrevet!

Jeg tror ikke dere skal henge der sånn opp i ordet autoritet. Jeg er ikke en veldig autoritær person, men jeg var meg selv på intervjuet og svarte så godt jeg kunne på de spørsmålene som ble stilt. Var ikke verre..:)

Tips til neste år:(erfaringer fra opptaket)

Nemda ser VELDIG mye på den egenerklæringen dere skriver og spør neste utelukket ut ifra den så bruk god tid på den, svar godt. Ellers, vær dere selv og vis at dere er nogenlund oppdatert på det som skjer i norge/verden (Ikke bare politi stuff). Så går det som oftest veldig bra. Husk, de aller fleste som kommer til intervju blir funnet skikket. Det er somregel karakterer eller ikke bestått fysisk som stopper de fleste som møter til opptak......

Jeg skjønner fortsatt ikke dette med egenerklæring. Er det bare en helt åpen "oppgave" hvor man skriver hva man vil? Får man ingen føringer for hva de ønsker å høre om? Kan man ikke da utelate viktige ting?

Og når de stiller spørsmål, er det slik at de prøver å vinkle ting du har skrevet på en måte som kanskje gjør det vanskelig/ubehagelig å svare? Prøver de å sette deg litt fast for å vri ut sannheten om ting de kanskje har merket seg? F.eks. at hvis du skriver at du var en av de "kule gutta" på skolen, så spør de om du mobbet andre eller om du ble opplevd som et problem av lærerne?

Har du noen eksempler på ting de spurte om fra din egenerklæring (uten at du utleverer for mange personlige detaljer selvsagt)

I egenerklæringen skal du; Beskrive din oppvekst, beskrive deg selv som person, gjør kort rede for politiets oppgaver og velge ut noen av de oppgaven DU synes er spesielt viktige, skrive om hvordan befolkningens syn på politiet er....Det tror jeg er det.

Jeg opplevde ikke at nemda var ute etter å "ta" deg i en løgn eller å få deg til å motsi deg selv. Det virket mer som om de var ut etter å bli kjent med deg og å spørre om ting fra egenerklæringen som de vil du skal utdype.

På mitt intervju var de veldig mye fokus på min utdannelse som barneverspedagog og de erfaringene jeg hadde fra det yrket. Hvordan kunne jeg bruke det i politiet osv.De lurte også på hvorfor jeg ville bli politi, når jeg allerede hadde en 3årig høgskoleutdannelse. Så det beste tipset jeg har er å bare være deg selv, bruk GOD tid på erklæringen og sist, men ikke minst; Vis at du er trygg i intervju-situasjonen (Få øyenkontakt med de i nemda og snakk med en rolig og tydelig stemme osv.)

Hvis det er noe mere du lurer på så bare spør..:)

Lenke til kommentar

Hei alle sammen :) Jeg kom inn på phs Oslo nå til høsten. Med det har jeg opprettet en blogg der jeg kommer til å skrive rundt det å være student på phs.

Planen med bloggen er at folk som ønsker å søke phs kan få et innblikk i hvordan hverdagen som student er. Jeg savnet hvertfall opplysninger om dette før jeg søkte, så jeg håper noen finner den nyttig:)

www.politistudenten.net

Bra tiltak! (Hadde faktisk lurt på å gjøre det samme, men har ikke bestemt meg.)

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+432

Hei alle sammen :) Jeg kom inn på phs Oslo nå til høsten. Med det har jeg opprettet en blogg der jeg kommer til å skrive rundt det å være student på phs.

Planen med bloggen er at folk som ønsker å søke phs kan få et innblikk i hvordan hverdagen som student er. Jeg savnet hvertfall opplysninger om dette før jeg søkte, så jeg håper noen finner den nyttig:)

www.politistudenten.net

Kjempeflott! Veldig bra :) Jeg har lagt inn lenke til bloggen din på Politiportalen.no :)

Lenke til kommentar

Takk til både Luck og permj for utfyllende svar. Jeg hadde inntrykket av at det ikke ble lagt noen føringer for egenerklæringen, men hvis den forteller hva man skal legge vekt på (altså hvilke områder i livet som er viktige å få me), er det jo mer forståelig.

www.politistudenten.net

Supert tiltak, og det blir interessant å lese. Hva med et par innlegg om veien til PHS, altså hvordan du fant ut at du ville bli politi, hvordan du forberedte deg, og hvordan det gikk på opptaksprøvene?

Husker jeg så en blogg fra en som skulle ta opptaksprøver. Han startet bloggen allerede under forberedelsene. Da han ikke kom inn, døde bloggen, og nå er den borte.

Lenke til kommentar

Hei igjen folkens! Godt å høre at det er interesse for en sånn blogg:) God ide for øvrig om å skrive om veien til PHS, det skal jeg gjøre!

Kom gjerne med flere forslag så bloggen blir best mulig, spesielt med tanke på de som vil søke PHS en eller annen gang.

Uansett takk for tilbakemeldinger, så sees noen av oss kanskje til høsten?

www.politistudenten.net

Endret av jonpeder
Lenke til kommentar

Hei igjen folkens! Godt å høre at det er interesse for en sånn blogg:) God ide for øvrig om å skrive om veien til PHS, det skal jeg gjøre!

Kom gjerne med flere forslag så bloggen blir best mulig, spesielt med tanke på de som vil søke PHS en eller annen gang.

Uansett takk for tilbakemeldinger, så sees noen av oss kanskje til høsten?

www.politistudenten.net

Dette ser bra ut! :)

Takk for at du gidder, blir spennende å holde øye med en blogg for en gangs skyld. Hehe...

Lykke til på PHS!

Lenke til kommentar

Noen som har fått velkomstbrevet fra PHS??

INGEN anelse!! Er på ferie i Tokyo, men hadde vært konge om noen sa i fra når det kom og om det står noe vesentlig der kontra brevet vi fikk via samordna opptak elektronisk! Vi har jo oppmøtetid/dato osv, men en vet jo aldri om de kommer på noe annet lurt!

Lenke til kommentar

Alle dommer diskvalifiserer, forelegg diskvalifiserer ikke.

Dvs. ikke plettfri vandel.

Med mindre du har noen form for magisk ny innsikt i norsk lov som ingen andre har hatt før deg lurer jeg på kilden din for å skille mellom forelegg og dom. 

Lenke til kommentar

Forskjellen mellom en dom og et forelegg er jo at det er to forskjellige typer sanksjoner. Forenklede forelegg diskvalifiserer ikke, mens forelegg fra dommer og fengselsdommer diskvalifiserer.

Det er det jeg mener å ha lest på PHS sin facebookvegg - men ikke ta det for gylne ord.

Lenke til kommentar

Forelegg er i det vesentlige å anse som dom (se bl.a. straffeprosessloven § 258). Det er to forskjellige typer sanksjoner, ja - men et forelegg er juridisk sett å anse som en prosessmessig billig tilståelsesdom som avgjøres med bot.

Å skille mellom forelegg og dom i så henseende ville medføre at man effektivt sett straffet mennesker som ikke godtok politiets forslag til straff. Det er, for obvious reasons, et svært uheldig resultat.

Forenklet forelegg bør man for ordens skyld holde helt utenfor diskusjonen forelegg/dom, i og med at det er en undergruppe forelegg som svært mange sauser helt til.

Resultatet ditt er vel for så vidt riktig, fyllekjøring vil antageligvis diskvalifisere. Men det har ingenting med forskjellen forelegg/dom å gjøre.

Lenke til kommentar

Beklager min misforståelse av begrepene. Da har jeg lært noe nytt. Men uansett så mener jeg det er riktig med den tankegangen jeg hadde, for fengselsdommer og forelegg av dom i tingretten osv. diskvalifiserer, men forenklede forelegg diskvalifiserer ikke.

Det var jo en her, som har vært aktiv i denne tråden som hadde et forelegg på rullebladet sitt, han kom ikke inn siden han ble dømt for denne saken. Er det gjort en sak ut av det, tror jeg alvorvlighetsgraden stiger. Eller om du har blitt politianmeldt.

Endret av Balto
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...