Gå til innhold

Politi - for de som vurderer å søke politihøgskolen.


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Hei!

 

Første gang jeg poster her i denne tråden men er aktiv på kvinneguiden forumet sin tråd.

 

Kom selv på venteliste, nr 31. Lurer på om det er i det lengste laget bak, men vet du noe om hvor mange som ca. pleier å komme inn fra ventelisten?

Endret av msorli
Lenke til kommentar

Jeg har dessverre ikke stor greie på akkurat det med ventelisten.

Men jeg svarte en annen leser i en privat beskjed at man aldri vet. Det er mange som har søkt politihøgskolen som et alternativ studie, og hvert år er det alltid noen som takker nei grunnet opptak til andre studier som ligger høyere i prioriteringslisten.

 

Fristen for å ta imot studieplassen er 4 juli. De som ikke tar imot, eller glemmer å sende svarbrevet mister plassen sin til de på ventelista. Plass nr. 31 er faktisk ikke så ille, men som sagt, du vet aldri. Men jeg ville ikke hatt så høye forhåpninger. Det er satt av plass til 60 personer på ventelista i år.

 

En venn av meg satt på venteliste i fjor og rykket opp en 10-12 plasser tror jeg, kanskje mer. Men han lå altfor langt bak i lista likevel og kom ikke inn.

 

Lykke til så mye.

 

Som jeg sa til de som har fått avslag, det er slett ikke uvanlig at man må søke flere ganger. Mist ikke motet.

Lenke til kommentar
Hei og hopp politistudenten!

 

Hvordan var boken "politiblikket"? Venter den i posten de nærmeste dagene.

 

Er det noen som vet hvor jeg kan få tak i serien "politiet" som gikk på TVNorge? Helst uten nedlastning :)

 

 

Politiblikket er en spennende bok, selv om det er noen kapitler man kan hoppe over. Men det skader ikke å pløye hele boka. hehhe :p

 

Angående serien "Politiet" vet jeg ikke om det finnes på dvd, siste utvei må nok være å laste det ned.

Lenke til kommentar
Huff, det er selvfølgelig veldig skuffende å få avslag. Men mist ikke motet dere søkere som ennå er unge, forsøk igjen neste år. Det er ikke uvanlig å måtte søke flere ganger.

Hei igjen.

 

Jeg lurer på en ting angående poengberegning.

 

Er det slik at 6 mnd førstegangstjeneste gir 1.5 eller 3 poeng? Får man noe i det hele tatt for 6 mnd førstegangstjeneste?

 

OEDE

Endret av oedegaard
Lenke til kommentar
Huff, det er selvfølgelig veldig skuffende å få avslag. Men mist ikke motet dere søkere som ennå er unge, forsøk igjen neste år. Det er ikke uvanlig å måtte søke flere ganger.

Hei igjen.

 

Jeg lurer på en ting angående poengberegning.

 

Er det slik at 6 mnd førstegangstjeneste gir 1.5 eller 3 poeng? Får man noe i det hele tatt for 6 mnd førstegangstjeneste?

 

OEDE

 

"Har du derimot gjennomført militær førstegangstjeneste/siviltjeneste i minimum 6 mnd vil dette gi deg 3 poeng ved poengberegning." Sitat fra PHS sin spørsmål og svar side =)

Lenke til kommentar
Huff, det er selvfølgelig veldig skuffende å få avslag. Men mist ikke motet dere søkere som ennå er unge, forsøk igjen neste år. Det er ikke uvanlig å måtte søke flere ganger.

Hei igjen.

 

Jeg lurer på en ting angående poengberegning.

 

Er det slik at 6 mnd førstegangstjeneste gir 1.5 eller 3 poeng? Får man noe i det hele tatt for 6 mnd førstegangstjeneste?

 

OEDE

 

"Har du derimot gjennomført militær førstegangstjeneste/siviltjeneste i minimum 6 mnd vil dette gi deg 3 poeng ved poengberegning." Sitat fra PHS sin spørsmål og svar side =)

Okey, takk for svar.

 

OEDE

Lenke til kommentar

Hei.

 

Dette var en spennende side. Har lest mange av innleggene her. Moro å se det er flere som vil studere på politihøyskolen. Og at en som allerede går der svarer på spørsmålene til oss som vil søke.

Merker magen min vrir seg litt av sjalusi når jeg leser om de som går og venter på svar dette året. Selv skal jeg søke det første søket mitt nå til vinteren. Det føles så lenge til, men ikke like lenge som det føles føre jeg faktisk vil komme inn på skolen. Som kan være et par tre søk fra da av.

 

Men siden politistudentet tar seg tid til å svare på spørsmål her, kanskje jeg skal benytte meg av muligheten. Har jo lest mange av rådene du har gitt de andre her, men jeg lurer litt på en nærmere forklaring på noen av disse fysiske testene. F.eks. dykkingen. Hva går den hovedsakelig ut på? Hvor dypt er det? Hva skal vi hente, hvor mange osv osv.? Har akkurat vært gjennom en laseroperasjon (som var.. litt ubehagelig.. opplevelse), for å få godkjent syn. En milepæle er nede, men drøssevis igjen føler jeg. Det er en lang vei jeg forbereder meg på, og i mellomtiden bruker jeg egentlig tiden helt annerledes enn mange andre her føler jeg (bortsett fra trening).. hmm.. Jeg prøver å kurere fobiene mine, f.eks. høydeskrekken min, for det føler jeg er noe jeg ikke vil stå fast i ved en tjeneste jeg er i, enten mens jeg studerer eller senere i jobbsammenheng. Men samtidig blir jeg nok aldri kvitt dem, men kan kanskje lære å takle det bedre.

 

Så følger jeg også rådet til faren min som er politi, og sender meg selv inn i militæret. Og håper jeg kommer inn i MP. Har lært og skjønt at skal du bli politi, så må du virkelig ville det. Dårlig lønn eller ikke, kunne ikke drømme om å velge et annet yrke enn innenfor polititjenesten. Hadde det ikke vært for at det koster å leve, hadde jeg jobba gratis.

Men hadde vært fint og kunne prata med en politikvinne-/mann i tjeneste for å vite mer om det å bestå kravene de har på den fysiske testen og litt for å ha bredere forståelse for jobben dems. Jeg får aldri hørt nok! Eller være med å observere en dag som politi.

 

Så politistudent, hva er viktig å kunne/vite, trene, gjøre (utenom å skaffe seg erfaring gjennom jobb/studier/tjenester) før man søker på skolen?

 

Mvh. Kaja :thumbup:

Lenke til kommentar

Jeg vil først benytte mulighetene til å takke for at mange setter pris på tråden og alle de gode tilbakemeldingene jeg har fått. Jeg hadde ikke visst at det ville bli en så stor interesse for tråden og politiyrket.

 

Det kan føles for dere fremtidige søkere at veien til politihøgskolen ligger langt der framme, men som et gammelt ordtak fra Østen sier: Selv en reise på ett tusen mil, startes med ett enkelt skritt.

Gå alle skrittene, og du vil før eller senere komme til målet ditt.

 

Jeg skrev at militærtjeneste ikke lengre er ett krav, men vil absolutt anbefale det til alle som er motiverte og som selv tror de kan gjennomføre militærtjenesten. Det er viktig også å gjøre noe du trives med fram til du leverer søknaden. Å bruke ett år av sitt liv på å gjøre noe som ser pent ut på søknaden, men som du ikke trives med vil jeg ikke anbefale.

 

Når det gjelder dykkingen på opptaket så er det ikke noe dypt dykking. Du står på ca 1,5 meters dyp og skal dykke ned for å hente to ringer. Du får to forsøk på å hente opp ringene uten å komme opp til overflaten. Ringene kan ligge et par meter fra hverandre. Jeg vil ikke si at dette er det vanskeligste kravet på opptaket.

 

Det er jo positivt at du gjør en del ting for å kurere fobiene dine. Selv har jeg også høydeskrekk.

Men det pussige er at når du tar på deg uniformen din, så forventer også alle andre at politiet kan utføre de oppgavene som den vanlige mannen selv ikke tør eller klarer. Folk forventer at politiet skal kunne det meste, og gjøre det meste uten å nøle. Diverse fobier som jeg hadde forsvant når uniformen trekkes på, jeg gjør ting som er en del av politiets oppgaver som jeg sikkert ikke ville turt dersom jeg var en privatperson.

 

Men slanger er jeg ganske skeptisk til og holder meg langt unna, har støtt på et par sånne tilfeller i løpet av praksisåret. Vi var på en nark- aksjon, og han ene kjenningen vi besøkte hadde en ganske feit slange som ålte seg omkring på gulvet. *frysninger* :p

 

Jeg kan fortelle også at jeg alltid har hatt et anstrengt forhold til døde mennesker, og det er noe med det som gjør at jeg føler et sterkt ubehag, spesielt lik som har ligget lenge. Nesten en fobi mot døde personer. Men jeg har akseptert at dødsfall er noe som er veldig vanlig for politiet å håndtere eller støte på. Og fobiene "forsvant" da vi i løpet av et vaktsett måtte hente ut en mann i skogen som hadde skutt seg selv i hodet. Det var sent på høsten, mørkt, kaldt og regn. Men jeg måtte gjøre det som forventes av en politimann. Men det er ingen skam å si fra, "dette blir for sterkt for meg". Du er ingen dårligere politimann for det. Men det er utrolig hva du klarer å gjøre når dette blir forventet av deg.

 

Utenom det å jobbe/ studere/ tilegne arbeidserfaring synes jeg det er greit for de interesserte å sette seg ned litt og finne ut hva politiet er, hva gjør politiet? Hva slags særorganer (UP, Økokrim, Kripos osv) har politiet? Hva gjør de ulike tjenestemennene på disse ulike stedene. Dette kommer til nytte under intervjuet og. Hvor stor interesse viser du for politiyrket når du ikke vet hvem som gjør hva og lignende?! Ha det i bakhodet alle dere som skal søke senere.

 

Du har en stor ressursperson hjemme som er din far. Han vet nok ganske godt hva politiet gjør og de ulike arbeidsoppgavene vi kan ha.

 

mvh Politistudent

Lenke til kommentar

Hei,

Takk for godt svar.

Mange kloke visdomsord:)

Jeg er i hvertfall 99,9% sikker på å gå for å bli politi.

Jeg føler allerede at jeg kan mye om politi-yrke, og utdanningen.

Det var en litt morsom situasjon hvor jeg skulle snakke med rådgiver, og han var mektig imponert over alt jeg kunne. Han kunne jo bare en liten brøkdel av hva det handler om:)

Jeg nevnte jo penger i mitt forrige innlegg; det er jo nesten umulig å ikke tenke på det når du er ungdom.

Når jeg kommer inn i politiet en gang, så skal jeg jo ta det rolig de første årene. Men jeg har snakket med en kamerat av meg, han sier at de store pengende ligger i overtidsbetalingen (ikke overaskende:o)

Men alt fra fartskontroll sent på natt, kjøre følgebil for transport o.l. Det må gi ekstra cash?

For tross alt: Politiet jobber ikke ræva av seg? (Har ikke de 32,5 t uke eller 35t)

Så har jeg også forhørt meg at å være livvakt er det mye penger å hente inn(utlandet altså). Og ikke minst delta, får ikke de inn en årlig bonus på ca +/- 100.000 kr?

 

 

Jaja, nå summerer jeg bare opp ting her; Men mye av det er vel riktig eller?

 

Jeg har også hørt at folk som har fått erfaring i politiet ofte slutter i politiet, og begynner å jobbe for forsikringsselskaper o.l, har du hørt/vet noe om det? For det er vel ikke så høy aldersnivå som jobber i politiet?

 

 

 

 

 

 

 

Litt off-topic, men er det noen fine/søte damer på politihøgskolen eller?

Eller er det kun "gutte-jenter" med mye muskler?

Lenke til kommentar
Litt off-topic, men er det noen fine/søte damer på politihøgskolen eller?

Eller er det kun "gutte-jenter" med mye muskler?

 

Artig spørsmål. hehehe, måtte smile litt her. Det er mange søte jenter på politihøgskolen ja, ikke bare røffe og muskuløse men vanlige feminine jenter. :p

 

Det er riktig at det er store muligheter for å dra inn ekstra kroner på overtidsarbeid . Litt usikker på hvor mange timer vi har i uka, har ikke telt etter. Men vi jobber skift, så fra uke til uke varierer det litt.

Ved sjukdom, arrangementer og store begivenheter hvor det kreves ekstra bemanning og beredskap får man overtidsarbeid.

Også ved fangetransporter og lignende, der man ikke kan bruke den eneste operative patruljen.

Det har seg slik at i små distrikter er det veldig få patruljer som dekker store områder. Da bruker vi å ringe tjenestemenn som har fri og spør om de kan jobbe overtid, ved å f.eks kjøre en fangetransport slik at vi kan bli igjen og holde beredskapen i byen. Det er i hvert slik det er i distriktet jeg jobber i.

 

Kongelige livvakter tjener masse, men de er på jobb konstant og reiser mye. Det er klart en belastende jobb for de med familie, da jobben kreves at de er mye borte fram hjemmet.

Beredskapstroppen (Delta) tjener også mye bedre enn den vanlige politibetjenten du ser på gata. Nå har jeg ingen tall på hvor mye disse gutta tjener, men har hørt at det skal være en ganske betydelig sum. Det var vel en liten artikkel i dagbladet eller vg om akkurat hvor mye gutta i Livvakttjenesten kunne tjene.

 

Pensjonsaldern for de i politiet er 57 (60 år for de i lensmannsetaten). Forsikringsselskaper ser etter utredere med etterforskningsbakgrunn, det er der politifolk er ettertraktet i det sivile. Derfor er det ikke uvanlig at mange slutter i politiet tidlig i karrieren eller at de som pensjoneres går rett over til privat næringsliv.

 

Selvsagt må man tenke litt på kronene, selv om det ikke er intensjonen til de fleste når de søker seg til politiyrket.

Men det er helt tydelig at vi er lønnstaperne. Med den lønna nyutdannede politibetjenter får, klarer vi ikke å etablere oss i storbyer som Oslo. Helt klart fortjener vi å tjene mer enn det vi gjør. Men lønnsdiskusjonen tar vi en annen gang. ;)

 

mvh Politistudent

Lenke til kommentar

Hehe.. søte jenter i politiet faktisk :!: Jeg tror det siste jeg ville tenkt på når jeg gikk på politihøyskolen var å se på guttene (eller jentene hvis jeg var gutt).. hehe..

 

Ja, jeg jobber vel egentlig kun med fobien min for høyde. Som du sier, har jeg også vanskelig for å takle slanger eller døde mennesker. Jeg har vært borti begge deler en gang, og syns faktisk at slangen var det værste, for den LEVDE, hvis du skjønner. Jeg føler jeg mister kontroll over hvor den er eller hva den kan gjøre. Så jeg er redd jeg kan få panikk om jeg hadde blitt overrasket av en feit slange slik du gjorde. Og som du sier, folk har forventninger til deg når uniformen er på. Man skal nesten være følelsesløs. Men det er jeg sterkt i mot, og mener man skal kunne vise reaksjoner uansett, men måten man takler dem på er viktig. Eller som faren min sier "Om jeg hadde på meg uniform på vei opp til toppen av eiffeltårnet, hadde jeg ikke klamra meg noe mindre til veggen!"

Jeg har kanskje en fordel med en far som er politi, men han har virkelig ikke peiling på dagens opptak. Han blei jo tatt opp i gamle dager, da kravene var litt annerledes kan man si. Men når det gjelder erfaring får jeg høre en del nå, som jeg aldri har visst eller sett for meg han jobbe med tidligere. Men den største fordelen jeg har med å ha en pappa som er politi, er den oppdragelsen jeg har fått gjennom de holdninger og synspunkter han har i livet gjennom jobben sin. MEN politi eller ikke, så ville jeg vel fått den oppdragelsen uansett, for det er slik han er som person.

 

Er helt enig med deg i det du sier om å kunne mye om de forskjellige jobbmulighetene man har innenfor politiet. Jeg tar ett skritt av gangen og er takknemlig for alle rådene jeg får. Det er noe nytt og nødvendig hver gang, og allerede da føler jeg meg nærmere målet. Jeg skal nå inn på sesjon i løpet av juni, så regner med jeg ikke blir innkalt før i jan 09. Men jeg regner jo enda mindre med at jeg ikke kommer inn på mitt første søk. Men det har jeg ikke noe problem med. Har jo hele livet foran meg, og lærer jo ikke mindre av at tiden går.

 

Liker å høre om erfaringene du har opplevd i praksisen din politistudent, for det blir noe annet å høre fra en som går der nå, og om spesifikke hendelser, enn å lese om hva man generelt jobber med på hjemmesiden til politihøyskolen. pappa har jo også noen historier, men det er noen år siden. Så fortsett å fortell til krampa tar deg :roll:

Lenke til kommentar
Poeng har tydeligvis ikke alt å si,jeg fikk beskjed i dag om at en studieplass i Oslo var sikret for meg ennå jeg kun har 41 poeng,kanskje de så andre kvaliteter i meg:p

 

Fikk du beskjed om hvorfor? Du måjo nesten ha gått under den kvoten på 20 % som skal brukes til å nå målsetningen "å ha et politi som gjenspeiler befolkningen"?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...