Gå til innhold

Politi - for de som vurderer å søke politihøgskolen.

Anbefalte innlegg

Det er jo mye som viser at politidamer klarer å roe ned kokte mannfolk på byen mye bedre enn mannfolk med baritonstemmer.

Men ja, kroppsspråk har mye å si, men likeså har språket ditt å gjøre òg. Greit nok om du er stor og tøff, mørk stemme og snus i kjeften, men det betyr ikke at du ikke får deg en blåveis mindre i en vanskelig situasjon.

Endret av Balto
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du kan få mye bråk også, jeg ser selv ut som en okse og jeg har opplevd at folk ønsker bråk med okser mer enn noen andre, spesielt på byen.

Kan noen av politistudentene ved andreåret (og opp) bekrefte at det er mye kommunikasjonslære på PHS? Regner vel med at man lærer det meste i praksisåret.

Endret av Balto
Lenke til kommentar

Heisann!

Jeg er nå blitt 26 år, og har enda ikke klart å gi slipp på politidrømmen min. Har et år igjen av master nå, og jeg har ikke klart å legge fra meg tanken på å søke PHS neste år. Det høres kanskje tullete ut, men man skal da gjøre det man synes er artig her i livet? :) Uansett så kan man vel nesten anta at man ikke kommer inn på 1. forsøk, så får man heller nesten satse på det, så man får tjent litt penger først.

Mitt største problem tror jeg kanskje vil være å vise personlig autoritet. Jeg har en tendens til å snakke fort og lavt, og sliter litt med å roe ned tempoet(noen som vet om god profesjonell hjelp mot dette spesifikke problemet forresten?). Må nesten få kontroll på stemmen før jeg kan få kontroll på kriminelle tenker jeg :) Noen som har noen tips adg. dette? Hjemmesider, teknikker, kurs?

På det fysiske burde jeg greie meg fint, og jeg er nå ganske moden, oppegående, og helt sinnsykt motivert:)

Jeg vet at folk flest må søke et par ganger eller mer, og det er jeg forberedt på, men er det noen som rett og slett ikke ER skikket til å bli politi, med tanke på mangel på personlig autoritet? Kan dette trenes opp? Jeg har jo selvtillit til en viss grad, og er høy og i god form.

Hva legger de i "naturlig autoritet" egentlig?

For eksempel vil jo ikke en spebygd kvinne (eller mann for den saks skyld) nødvendigvis ha "naturlig autoritet" overfor en stor, kraftig bamse av en kar.

Jeg har også kommet over flere politifolk jeg ikke akkurat ville si har "naturlig autoritet". Uniformen i seg selv gir likevel autoritet, for de som har respekt for politiet. Det er det ikke alle som har.

Så igjen, hva er denne mytiske "naturlige autoritet"?

Takk for flotte svar! :) Jeg er normalt litt beskjeden av meg(i visse sammenhenger), og i eksempelvis militæret fremstod jeg ikke som noe spesielt autoritær eller noe. Men du mener ikke logoped er et bedre alternativ enn psykolog?

Du skal ikke fremstå som autoritær (eneveldig), men med "naturlig autoritet", hva nå det måtte bety.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+432

Det blir ren gjetning, men min tolkning av "naturlig autoritet" er:

- Selvsikkert kroppsspråk

- Normalt nivå på stemmen

- Generell selvsikkerhet i ulike situasjoner (normal interaksjon selv i situasjoner du egentlig føler deg usikker).

Kan sikkert finne flere ting å sette under her, men det var det jeg kom på i farten.

Lenke til kommentar

Google, caplex og oppslagsbøker er vel en god kilde for slike spørsmål Pjassop, diskusjonen rundt denne definisjonen som PHS har lagt ut selv ligger på de første ti sidene i denne tråden.

Det er forskjell på dette med naturlig autoritet og det å ha autoritet. At folk ser på deg som en leder og en politimann, fremfor bare en politimann osv.

Så er det et ord som ofte blir brukt rundt mennesker uten makt som prøver å oppnå makt og det er å være autoritær. Det var der hele diskusjonen startet.

Men naturlig autoritet regnes som at folk respekterer deg, uten at du nødig har makt eller trenger å uttøve makt. Enkelte personer har denne respekten, andre ikke. Det handler ikke om å ha en sjefete stemme eller benke 180 kg på en god dag, det handler nettopp om hvordan du fremstår, er som person og hvordan andre mennesker tolker deg.

Vil ikke si at du har naturlig autoritet og du er barsk, freser og skal roe ned noen som er mindre enn deg, da er de redde deg, ikke nødig at de respekterer deg.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+432

Men naturlig autoritet regnes som at folk respekterer deg, uten at du nødig har makt eller trenger å uttøve makt. Enkelte personer har denne respekten, andre ikke. Det handler ikke om å ha en sjefete stemme eller benke 180 kg på en god dag, det handler nettopp om hvordan du fremstår, er som person og hvordan andre mennesker tolker deg.

Ja, helt enig.

Lenke til kommentar

Jeg tenkte det måtte være noe spesielt med "naturlig autoritet" siden det ble uthevet, men er det bare slik at man rett og slett må være noenlunde normal, og ikke en sosialfobisk nerd som stirrer i bakken og ikke tør å svare med annet enn halve setninger?

Lenke til kommentar

Jeg mener naturlig autoritet når jeg sier autoritær, som gjerne er et ord jeg forbinder med mindre positive historiske skikkelser.

Det handler helt sikkert mye om å lære seg kroppsspråk, stemmebeherskelse og det å være kontrollert og rolig, og det er jo slikt som man sikkert lærer en del av på PHS. Men samtidig så er det jo slik at enkelte personer har naturlig autoritet, andre ikke, enkelte personer er naturlige ledere, andre ikke, det går på personligheten.

Så spm. mitt er jo om jeg som egentlig ikke er noen ledertype, uten at jeg er noen sosial enstøing eller noe(blir betraktet som en utadvendt type), egentlig har en fremtid innenfor politiyrket. Føler jeg har fått mange gode svar fra dere, og kommer til å jobbe med meg selv fremover, og ser frem til det!

Lenke til kommentar

"autoritær (av lat.), som utøver makt, suverent og uten å rådføre seg med andre el. ta hensyn til deres meninger, og som forlanger å bli adlydt uten innvendinger." - http://www.caplex.no/Web/ArticleView.aspx?id=9300903

Hva du forbinder med ordet har ingen betydning her, hvordan ordet er definert er hva som betyr noe.

Alle har sine positive og sine negative sider, det gjelder å vise dine positive på opptaket til PHS, men også å nevne dine negative sider, noe som igjen viser at du er en reflektert ung mann som PHS ser på som skikket.

Men du må jo selvfølgelig ha mer enn bare det å være reflektert for å bli tolket som en av de skikkede. Du får ta tak i det du ser på som problemer og prøve å løse disse på en best mulig måte. Enten du gjør det i gjennom psykolog, logoped eller i speilet.

Lenke til kommentar

Nettopp, men det er mange som misforstår dette ordet, så du er ikke den eneste. Jeg har sikkert misforstått ordet selv tidligere i tråden, i hvert fall etter det jeg mener å huske. :whistle:

Redigering:

Det å være autoritativ vil si å være en med autoritet? Ikke nødig en med naturlig autoritet.

"autoritativ -t

1 som har autoritet; vederheftig; bestemmende: opplysninger fra autoritativt hold

2 som skriver seg fra en autoritet 2: en autoritativ uttalelse" - Kilde

"Autoritativ betyr myndig, den som bestemmer på vegne av myndighetene. Personen er utstyrt med makt, pålitelighet og troverdighet." - Kilde

- Beklager Kaktuz, tok meg ikke nok tid til å finne ordet du nevnte tidligere. ;)

Endret av Balto
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+432

"autoritær (av lat.), som utøver makt, suverent og uten å rådføre seg med andre el. ta hensyn til deres meninger, og som forlanger å bli adlydt uten innvendinger." - http://www.caplex.no/Web/ArticleView.aspx?id=9300903

Hva du forbinder med ordet har ingen betydning her, hvordan ordet er definert er hva som betyr noe.

Og dette høres ikke ut som diverse diktatorer rundt omkring?

Hva mener du? Balto har jo prøvd å få deg til å forstå at autoritativ er det riktige ordet.. Men gidde å dra opp den diskusjonen igjen, det finnes sikkert flere sider om det lengre bak i tråden. Det korrekte ordet er autoritativ, og ikke autoritær.

Lenke til kommentar

Nettopp, men det er mange som misforstår dette ordet, så du er ikke den eneste. Jeg har sikkert misforstått ordet selv tidligere i tråden, i hvert fall etter det jeg mener å huske. :whistle:

Trodde du mente min henvisning til tidligere diktatorer var feil :)

korrekte ordet er autoritativ, og ikke autoritær.

Vet det

Lenke til kommentar

Jeg hadde en samtale med en kollega av meg som er pensjonert politimann, med 40 år i jobben. Han mente på at det med å være det som her blir omtalt som autoritær ikke er noe man skal tenke så mye på. Politiet består av så enormt mye mer enn de jobbene ute på gata der man krangler med fulle folk osv. Skal man feks drive forebyggende arbeid rettet mot U18, trenger man heller forståelse og innflytelse enn å se ut som rambo. Skal man etterforske brannruiner er det også helt andre ting enn autoritet som trengs.

Man finner ut hva innen for politiet man selv passer til, og jobber med det.

Politiet blir litt som førstegangstjenesten, det finnes enormt mange flere jobber enn de typiske som alle vet om. Noe for de fleste mao!

Lenke til kommentar

For all del, men nå ser vi på fokus til opptak, der det står til at det legges vekt på naturlig autoritet.

Jeg kjenner to som ble tatt opp i fjor, ingen av de utstråler noe som kan kalles autoritet, ikke klarte de alle de fysiske testene heller. Lukter kvinnekvote.

Det går også en skrekkhistorie fra opptaket i Tromsø i fjor, hvor 2-3 ikke etnisk norske møtte opp i badebukse, men som ikke kunne svømme. Etter de andre hadde svømt ble de sendt videre mens instruktøren skulle ta de som ikke var svømmedyktige separat. De fikk alle godkjent svømminga.

Likestilling mao.

Lenke til kommentar

For all del, men nå ser vi på fokus til opptak, der det står til at det legges vekt på naturlig autoritet.

Jeg kjenner to som ble tatt opp i fjor, ingen av de utstråler noe som kan kalles autoritet, ikke klarte de alle de fysiske testene heller. Lukter kvinnekvote.

Det går også en skrekkhistorie fra opptaket i Tromsø i fjor, hvor 2-3 ikke etnisk norske møtte opp i badebukse, men som ikke kunne svømme. Etter de andre hadde svømt ble de sendt videre mens instruktøren skulle ta de som ikke var svømmedyktige separat. De fikk alle godkjent svømminga.

Likestilling mao.

Jeg er dessverre hverken kvinne eller minoritet :(

Lenke til kommentar

Når det kommer til kvotering av innvandrere og for å få PHS opp i rampelyset er én ting. Hvorvidt disse består praksisåret med en politimann som må jobbe overtid med rapporter hele tiden er en annen ting. Det lønner seg å være smart i lengden.

Det er et pluss at du har naturlig autoritet, ikke et krav, det kan ha vært mange andre ting som trakk disse opp til å bli skikket. Hvor mye kreves egentlig for å bli tolket som skikket?

Men skal sant sies at PHS kvoterer inn ikke etnisk norske, fo' shizzle.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...