mezzanine Skrevet 13. juli 2010 Del Skrevet 13. juli 2010 Jeg er uenig mezzanine, selv om man har en bachelor i "politifag" så bør man være varsom med å kalle seg politimann. Man kan si at man er utdannet politi, men man er ikke polititjenestemann og derfor ville ikke jeg kalt meg politi eller politimann. Det man gjør som politi/politimann forbindes med politietaten og sees på som noe som er gjort av staten, når man ikke er ansatt som politi bør man derfor ikke kalle seg politi, all den tid man rett og slett ikke er det. Reflekterte ikke så voldsomt over det, mest fordi jeg som sagt ikke helt så frykten for at folk skulle "smøre" så voldsomt på med hvordan de titulerer seg. Er man under utdanning, vil 99/100 si de er politistudent, er du utdannet men jobber som vaktmester, så tror jeg like mange hadde sagt "jeg er utdannet politi, men jobber som vaktmester". Å da skulle bevisst gi inntrykk av å være politi når en jobber med noe annet, kan jo ikke være det vi diskuterer? Og fortjent eller ikke, sier man at en politi i tjeneste ikke kan si at han/henne er politi, så kan vel ikke pensjonerte heller det om en skal følge det prinsippet? Nei, da blir det som du Balto sier, "pensjonert politimann". Da er en jo på akkurat samme sted som politistudent som jobber, er ferdig utdannet uten jobb osv.... Men legger automatisk til en "hale" til "politi", slik at man gir et korrekt bilde. Men det er det jeg mener er en selvfølge? Jeg ser bare ikke helt den med å være så "varsom"... Er det at man skal lyve på seg å være i tjeneste? Lenke til kommentar
Herr Brun Skrevet 13. juli 2010 Del Skrevet 13. juli 2010 Ja, folk kan misforstå. Folk får andre forventninger til deg når de sier du er politi. Lenke til kommentar
Trollfjes Skrevet 13. juli 2010 Del Skrevet 13. juli 2010 Nei, da blir det som du Balto sier, "pensjonert politimann". Hvor har jeg sagt dette? For øvrig er det sånn at om du sier at "jeg er politimann" så har du makt, noe du ikke har når du sier at du er pilot. Selvfølgelig har du ikke makt i det daglige uten å legitimere deg, men uansett så sier du noe som folk flest tolker som; "Han/hun er politi." og det er nettopp det jeg skal frem til. Lenke til kommentar
krikkert Skrevet 13. juli 2010 Del Skrevet 13. juli 2010 Juridisk sett er politi (person) den som har politimyndighet etter politiloven § 20. Man får ikke "tittelen" politi-x av å bestå grunnutdanningen ved PHS. Politi er likevel ikke noen beskyttet tittel (men man skal være utrolig forsiktig med å kalle seg det allikevel, da det er å trå grensa til en straffbar handling - nemlig forsøk på offentlig myndighetsutøvelse). Politiet er videre inndelt i stillinger og grader (politibetjent, politiinspektør, etc). Hva du kan kalle deg der avhenger av hvilken stilling du er tilsatt i. En politistudent kan dermed være politi i ovennevnte forstand, men vil være politistudent med mindre han er tilsatt i stilling tillagt annen (høyere) grad. "Politimann" ser jeg her på som synonym for "politi". Så en politistudent som jobber i stilling tillagt politimyndiget vil juridisk sett kunne kalle seg politi, politimann, eller politistudent. En person med politiutdannelse men som jobber, si, i et privat vaktselskap, bør ikke kalle seg noen av delene. Lenke til kommentar
mezzanine Skrevet 13. juli 2010 Del Skrevet 13. juli 2010 sorry, balto... var kanskje herr brun? Jeg gadd ikke sjekke, da det ikke var viktig for poenget Dessuten, folk misforstår ikke dette ved mindre du bevisst vil de skal... Og da legger en altså til grunn at folk skal lyve på seg noe de ikke er?? Altså bevisst gi inntrykk av å jobbe som politi når en jobber med noe helt annet for å oppnå makt eller utnytte forventninger? Da snakker man jo om å bevisst gi seg ut for noe en ikke er.. Lyve om du vil (eller bare være sykt kreativ med hva en "unnlater" å fortelle). Dette kan jo umulig være et stort problem.... Hvilken makt skal det være man oppnår? En "wow"? Så saken må i så fall være om en skal være varsom for at folk kan lyve om at de jobber som politi eller ikke? Lenke til kommentar
nikkan Skrevet 14. juli 2010 Del Skrevet 14. juli 2010 Noen her inne som har søkt politihøgskolen i år?(det er det helt sikkert, men spør uansett) Nå er det ikke lenge til svarene kommer! Lenke til kommentar
Pjassop Skrevet 14. juli 2010 Del Skrevet 14. juli 2010 Vil tippe han er ansatt som politibetjent med tillatelse fra politimesteren, så han har vel i bunn og grunn sommerjobb som politimann, som alle andre politifolk. Men vil ogås tippe at han er sammen med noen som er bred erfaring, ikke en til student. Men i bunn og grunn har han to år på skolebenken hvor ett av dem var i operativ tjeneste, så ser ikke problemet med å la han være med noen erfarne på et lensmannskontor når han har vært med noen erfarne i ett år via praksisåret? Det er 20 politibetjenter i Norge som ikke har vært innom politihøgskolen og det er vel heller de man skal spørre ut. Liker ikke det faktum når vi har så mange politistudenter som er ferdig utdannet og ikke får seg jobb. Men hvordan er det når man er student, ferdig utdannet og man står uten jobb? Har man lov til å kalle seg politimann? Det er en problemstilling jeg ofte har lurt på. Eller når man er student i praksisåret, har man lov til å tittulere seg som politimann? Eller politistudent? Man kan selvsagt bare kalle seg politi hvis man har stilling som det. Folk som f.eks. tar PHS for så å gå over i forsvaret (som visstnok er en god del) er ikke politi. Lenke til kommentar
Trollfjes Skrevet 14. juli 2010 Del Skrevet 14. juli 2010 Nei, tenkte mer på som politistudent i praksisåret osv., litt dypere enn det du henviser til over her. Jeg er ingen idiot overnevnte. Lenke til kommentar
mezzanine Skrevet 14. juli 2010 Del Skrevet 14. juli 2010 (endret) Balto: "Men hvordan er det når man er student, ferdig utdannet og man står uten jobb? Har man lov til å kalle seg politimann? Det er en problemstilling jeg ofte har lurt på." Var vel dette Pjassop svarte på, uten at han kalte deg idiot av den grunn. Endret 17. juli 2010 av mezzanine Lenke til kommentar
mezzanine Skrevet 16. juli 2010 Del Skrevet 16. juli 2010 Men NÅ er svarene ENDELIG kommet!!! Studiestart Oslo 16 august Lenke til kommentar
Jusst Skrevet 16. juli 2010 Del Skrevet 16. juli 2010 Hei! Har dere kommet inn? Svaret er kommet på samordna opptak, og jeg kom inn på rettsvitenskap i Tromsø Hva er poenggrensen der DU søkte? Satser på PHS til neste år! Tips til året før PHS? Trenger gode tips å ta med meg videre. Lenke til kommentar
Glava Skrevet 16. juli 2010 Del Skrevet 16. juli 2010 (endret) X Endret 5. oktober 2010 av Glava Lenke til kommentar
namhp Skrevet 16. juli 2010 Del Skrevet 16. juli 2010 Jadda! Kom også inn! Gleder meg til å møte dere som skal starte i Oslo! Lenke til kommentar
Luck Skrevet 16. juli 2010 Del Skrevet 16. juli 2010 JEG KOM INN!!!! HERREGUD!! skriker gledestårer og hikster! :D BODØ HERE I COME! Lenke til kommentar
aafk Skrevet 16. juli 2010 Del Skrevet 16. juli 2010 Supert å høre Hva hadde folk i snitt der de søkte? Lenke til kommentar
i93 Skrevet 16. juli 2010 Del Skrevet 16. juli 2010 Sikkert blitt spurt om før i tråden, men hvordan er mulighetene for jobb rett etter utdanning? Risikerer man å havne i kassa på Rema? Lenke til kommentar
Herr Brun Skrevet 16. juli 2010 Del Skrevet 16. juli 2010 Hvis du er villig til å flytte på deg, så får du deg jobb. Om du MÅ ha jobb i Oslo-gryta er det mulig du kommer til å slite. Lenke til kommentar
i93 Skrevet 16. juli 2010 Del Skrevet 16. juli 2010 (endret) Hvis jeg bestemmer meg for å bli politi så kunne jeg faktisk heller tenke meg å jobbe litt ute i distriket. Er oppvokst på landet, og liker helst ikke tanken på å bosette meg i en storby. Så hvis det er lettere å få seg jobb i mindre tettbygde strøk så er det nok bare et pluss for min del. Endret 16. juli 2010 av Møkbook Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå