Gjest Slettet+432 Skrevet 1. juli 2010 Del Skrevet 1. juli 2010 Ja, dei er menneskje alle saman, men det krevs spesielt mykje av dei som skal håndheva lova. Dei må kunne halde den sjølv også. 20 km/t over fartsgrensa er faktisk mykje, og hadde ført til at førarkortet hadde roke i mange situasjonar. Så det er inga unnskuldning. Har du forutsetninger for å vite hva slags oppdrag politiet var ute på? For alt du vet kunne føreren av tjenestebilen følge en bil han ikke ville miste av syne osv. Man trenger ikke kjøre utrykning med blålys og sirene for å avvike trafikkreglene, det er tilstrekkelig at det er til vesentlig lette i tjenesten. For øvrig må politiet bruke blålys/sirene når det kjøres på rødt, men kan godt slå av dette umiddelbart etterpå. Man har ikke alltid behov for å annonsere at man kommer. Det er alltid en fordel å utvise en viss grad av ydmykhet når man ikke vet mere enn det dere åpenbart gjør om politiyrket. Sett dere bedre inn i temaet før dere kommer med uttalelser av denne art, det er absolutt en fordel for dere. Det er då vel strengt tatt kun eg som har hatt "uttalelsar av denne art", blir urettferdig å trekka Balto inn i det. Du har eit poeng, absolutt, men det vil eg ikkje sei gjeld når det ikkje er nokon bilar framfor? Ja, dei kan ha hatt ein annan grunn, eg berre seier det slik som allmenta oppfattar det. Eg vil påstå at eg veit ein del om politiyrket. Sjølvsagt veit eg langt ifrå alt, men det blir feil av deg å påstå at eg veit lite om det. Det er alltid ein fordel å ikkje svara så aggressivt kvar gong det er noko som plager ein med andre sine uttalelsar. Det kveler ein sunn debatt. For å snu det litt på hovudet, kva slags forutsetningar har DU for å vita kva slags oppdrag politiet var ute på? Balto: Ja, du har rett i det du seier om førarkortbeslag. My bad. Men det er jammen ikkje mykje om og gjere. Litt å tenka på. Lenke til kommentar
krikkert Skrevet 1. juli 2010 Del Skrevet 1. juli 2010 Merk at "vesentlig lette i tjenesten" er et ganske strengt vilkår. Lenke til kommentar
OscarMike1 Skrevet 3. juli 2010 Del Skrevet 3. juli 2010 Skal heller ikke legge skjul på utallige ganger jeg har sett politi som misbruker blålys ved rødt lys, i kø osv. osv. blinker litt og skrur lyset av igjen og kjører der igjen pent og rolig. Så for øvrig også blålys for parkering utenfor en kebabbutikk hvor plassen holdt på å bli tatt. Bilen viket og politibilen rygget inn. Her må du tenke litt polititaktisk før du uttaler deg om misbruk av blålys. Blålys synes veldig godt, og er like (om ikke mer) synlig for gjerningspersoner og andre. Det er ikke uvanlig å kjøre uten blålys mot stedet og heller bruke lysene om det er mye kø eller rødt lys. Utrykningskjøring krever ikke bruk av blinkende blått lys til enhver tid. Heller ikke uvanlig at man får et oppdrag, skur på det blå for så få en kontra over samband og ikke skal til stedet allikevel. Men jeg skjønner at det er lett å misforstå for de som ikke tenker polititaktisk. Angående kebaben velger jeg å tro at patruljen var der pga andre ting enn mat. Forøvrig er det ikke uvanlig å kalle opp operasjonssentralen dersom man går i boksen. Om det er et krav varierer vel fra distrikt til distrikt. Lenke til kommentar
Trollfjes Skrevet 4. juli 2010 Del Skrevet 4. juli 2010 Men jeg skjønner at det er lett å misforstå for de som ikke tenker polititaktisk. Angående kebaben velger jeg å tro at patruljen var der pga andre ting enn mat. Vi spiste på samme sted som de, fikk kebaben litt etter de, satte oss ute og de satt i bilen og spiste. Da parkert midt i en gågate (ganske bred, så ikke noe problem. Godt å ha de synlig.) Lenke til kommentar
OscarMike1 Skrevet 4. juli 2010 Del Skrevet 4. juli 2010 (endret) Men om plassen holdt på å bli tatt og det var en gågate er vel den biten klar? Men det ser selvfølgelig uheldig ut. Du vil ikke kommentere resten av innlegget mitt? Endret 4. juli 2010 av Eircag Lenke til kommentar
Trollfjes Skrevet 4. juli 2010 Del Skrevet 4. juli 2010 Her må du tenke litt polititaktisk før du uttaler deg om misbruk av blålys. Blålys synes veldig godt, og er like (om ikke mer) synlig for gjerningspersoner og andre. Det er ikke uvanlig å kjøre uten blålys mot stedet og heller bruke lysene om det er mye kø eller rødt lys. Utrykningskjøring krever ikke bruk av blinkende blått lys til enhver tid. Heller ikke uvanlig at man får et oppdrag, skur på det blå for så få en kontra over samband og ikke skal til stedet allikevel. Men jeg skjønner at det er lett å misforstå for de som ikke tenker polititaktisk. Angående kebaben velger jeg å tro at patruljen var der pga andre ting enn mat. Forøvrig er det ikke uvanlig å kalle opp operasjonssentralen dersom man går i boksen. Om det er et krav varierer vel fra distrikt til distrikt. Polititaktisk eller ei, så er det publikum som ser dette, men så får det være. Lenke til kommentar
Ol'H Skrevet 4. juli 2010 Del Skrevet 4. juli 2010 La meg bare påpeke at jeg aldri har lest et innlegg eller om en sak der politiet har misbrukt blålys på denne måten. Dette sier meg at det ikke kan være et stort problem. Sånn til sist er det noen som historier man hører her inne som holder vann som en tesil. 1 Lenke til kommentar
OscarMike1 Skrevet 4. juli 2010 Del Skrevet 4. juli 2010 Polititaktisk eller ei, så er det publikum som ser dette, men så får det være. Jeg kan besvare det på følgende måte; når man er på vei til et oppdrag tenker man ikke på hva sjåførene i kjøretøyene bak tenker. Man tenker oppdrag og sikkerhet, ikke hva de som står bak på det røde lyset eventuelt senere skriver i nettforum. Tenker man sånn hele tiden får man aldri løst oppdraget. men så får det være. Helt riktig. La meg bare påpeke at jeg aldri har lest et innlegg eller om en sak der politiet har misbrukt blålys på denne måten. Dette sier meg at det ikke kan være et stort problem. Sånn til sist er det noen som historier man hører her inne som holder vann som en tesil. Second that, 1 Lenke til kommentar
Pjassop Skrevet 5. juli 2010 Del Skrevet 5. juli 2010 Skal det ikke være 11 eller 12 episoder i første sesong av Polisstationen? Det ligger fortsatt bare 8 ute, eller er det bare jeg som ser feil? http://www.tv3play.se/play/230667/ Lenke til kommentar
bennial Skrevet 10. juli 2010 Del Skrevet 10. juli 2010 (endret) Lenge siden jeg har vært her inne nå, så tenkte kanskje det hadde vært greit med litt oppdatering om hvordan det er, og har vært å være ute i etaten! Jeg har nå nylig avsluttet praksisåret, og har sommerjobb ved et lensmannskontor nordpå (endelig litt inntekt igjen, herlig!). Året har gått utrolig fort, og jeg har gjort meg mange erfaringer rikere. Jeg må si at jeg har vært heldig med å ha fått vært med på det meste! En ting jeg merket veldig godt i starten er at du får mye oppmerksomhet som politimann. Noen ganger kan det oppleves som overveldende og slitsomt, men som oftest er det bare hyggelig. Som eksempel kan jeg nevne noe så enkelt som det å gå inn på et utested en lørdagsnatt for forebyggende virksomhet. Du kjenner sommerfugler i magen, og merker at "alle" ser på deg i det du går inn i lokalet. Spesiell følelse, men noe du venner deg til ettersom tiden går. Sånn for å nevne kort litt det jeg har vært med på, så har det vært branner, trafikkulykker, leteaksjoner, psykiatri, husbråk, familievold, knivtrussel og flere andre akutte hendelser. Jeg har også fått tatt mange avhør, og lært mye om etterforskning. Mye av dette er spennende og enkelte oppdrag gir et realt adrenalinrush. F. eks gir utrykningskjøring i rushtrafikken et kjempekick, og kan jeg skrive under på at blodpumpa går når du står klar til å gå inn i et hus med skjold og batong, for første gang! Samtidig har jeg fått erfart og sett at politiyrket også har en mørk side med tragedier, sorg og fortvilelse. Det er ikke alt som like morro å være med på, men det føles meningsfylt å være en del av apparatet som gjør alt det de kan for mennesker som har det tøft (sammen med de andre nødetatene o.l.). Jeg prøver ikke å legge en demper på motivasjonen deres, men det er viktig å tenke over denne siden av yrket og, om man vurderer å satse på et yrkesliv i politiet. Blir vemodig å bytte sommerjobben med 3. året på skolebenken, men jeg er virkelig ikke i tvil om at jeg har valgt rett veg å gå! Så får satse på at sisteåret går fort unna, slik at jeg får kommet meg tilbake ut i gata! God sommer og lykke til med svarene fra phs til dere som venter i spenning! Endret 10. juli 2010 av bennial 3 Lenke til kommentar
AlphaSix4 Skrevet 10. juli 2010 Del Skrevet 10. juli 2010 Høres utrolig spennede ut! Lenke til kommentar
Pjassop Skrevet 13. juli 2010 Del Skrevet 13. juli 2010 Synes det var et inspirerende innlegg fra bennial. Men hvordan fungerer dette med sommerjobb? Kan man jobbe som "fullverdig" politi selv om man ikke er ferdig utdannet? Lenke til kommentar
Trollfjes Skrevet 13. juli 2010 Del Skrevet 13. juli 2010 (endret) Vil tippe han er ansatt som politibetjent med tillatelse fra politimesteren, så han har vel i bunn og grunn sommerjobb som politimann, som alle andre politifolk. Men vil ogås tippe at han er sammen med noen som er bred erfaring, ikke en til student. Men i bunn og grunn har han to år på skolebenken hvor ett av dem var i operativ tjeneste, så ser ikke problemet med å la han være med noen erfarne på et lensmannskontor når han har vært med noen erfarne i ett år via praksisåret? Det er 20 politibetjenter i Norge som ikke har vært innom politihøgskolen og det er vel heller de man skal spørre ut. Liker ikke det faktum når vi har så mange politistudenter som er ferdig utdannet og ikke får seg jobb. Men hvordan er det når man er student i praksisåret, har man lov til å tittulere seg som politimann? Eller politistudent? Endret 14. juli 2010 av Balto Lenke til kommentar
mezzanine Skrevet 13. juli 2010 Del Skrevet 13. juli 2010 Vil tippe han er ansatt som politibetjent med tillatelse fra politimesteren, så han har vel i bunn og grunn sommerjobb som politimann, som alle andre politifolk. Men vil ogås tippe at han er sammen med noen som er bred erfaring, ikke en til student. Men i bunn og grunn har han to år på skolebenken hvor ett av dem var i operativ tjeneste, så ser ikke problemet med å la han være med noen erfarne på et lensmannskontor når han har vært med noen erfarne i ett år via praksisåret? Det er 20 politibetjenter i Norge som ikke har vært innom politihøgskolen og det er vel heller de man skal spørre ut. Liker ikke det faktum når vi har så mange politistudenter som er ferdig utdannet og ikke får seg jobb. Men hvordan er det når man er student, ferdig utdannet og man står uten jobb? Har man lov til å kalle seg politimann? Det er en problemstilling jeg ofte har lurt på. Eller når man er student i praksisåret, har man lov til å tittulere seg som politimann? Eller politistudent? Ser ikke helt problemet... Disse 20 betjente du refererer til, fikk neppe jobbene på bekostning av utdannede politibetjenter, tvert i mot antagelig pga mangel på de der og da. At en da ikke skal bare kunne sparke de når en plutselig står med et overskudd av politi sier jo seg selv. Jeg vet heller ikke hvilken posisjon de har i etaten, men kan ikke skjønne de har jobbene om de underpresterer noe voldsomt. Det andre spørsmålet ditt er jo et godt spørsmål...men jeg kan ikke skjønne annet enn at du er utdannet politibetjent, og derfor "er" det. Om man er utdannet pilot, men jobber som gartner, er man jo fremdeles pilot. Politiutdanningen gir deg jo en konkret bachelor, så da må man vel kunne kalle seg politibetjent. Når du er student er du vel student, men du jobber som politi... har sikkert en eller annen egen tittel, men er vel få som bryr seg. Vil man på død og liv fleske til når en skal titulere seg, så får det bli deres problem. Kan ikke skjønne at det ikke skal holde å si at en er politistudent (med sommerjobb, eller i praksis osv). Lenke til kommentar
Herr Brun Skrevet 13. juli 2010 Del Skrevet 13. juli 2010 (endret) Jeg er uenig mezzanine, selv om man har en bachelor i "politifag" så bør man være varsom med å kalle seg politimann. Man kan si at man er utdannet politi, men man er ikke polititjenestemann og derfor ville ikke jeg kalt meg politi eller politimann. Det man gjør som politi/politimann forbindes med politietaten og sees på som noe som er gjort av staten, når man ikke er ansatt som politi bør man derfor ikke kalle seg politi, all den tid man rett og slett ikke er det. Endret 13. juli 2010 av Herr Brun Lenke til kommentar
Trollfjes Skrevet 13. juli 2010 Del Skrevet 13. juli 2010 (endret) Jeg vil si det er på samme måte for de som har gått av med pensjon; Er du politimann eller har vært politimann? Hører mange eldre politimenn som sier at de har vært politi og jeg hører de som er politimenn. En tur for mye på gamlehjemmet til min avdøde oldefar.. @Mezz Jeg vil ikke tro at det er det samme, selv om du har et poeng. Det blir litt som å si at man er soldat når man er ferdig med militæret - uti det sivile. Endret 13. juli 2010 av Balto Lenke til kommentar
Herr Brun Skrevet 13. juli 2010 Del Skrevet 13. juli 2010 Man har også betraktelig mer belegg for å kalle seg politimann om man er pensjonert enn om man bare har utdannelsen. Jeg ville nok kalt meg "pensjonert politimann" om det var det jeg var. Lenke til kommentar
Trollfjes Skrevet 13. juli 2010 Del Skrevet 13. juli 2010 Jeg synes det er status. Velfortjent etter et helt liv i fronten. Før var det mer belegg for å være i ordenstjenesten hele livet sitt enn det er i dag. Nå er det mer vanlig å være rundt om i etaten ettersom man blir eldre, dog det er en del som fortsatt er i ordenstjenesten hele livet. Jeg mener disse menneskene har mer en retten til å kalle seg politimenn, selv etter pensjonsalder. Ligger jo mer enn bare det du gjør på jobb i det å være en politimann. Lenke til kommentar
bennial Skrevet 13. juli 2010 Del Skrevet 13. juli 2010 Synes det var et inspirerende innlegg fra bennial. Men hvordan fungerer dette med sommerjobb? Kan man jobbe som "fullverdig" politi selv om man ikke er ferdig utdannet? Nå skal ikke jeg svare for hele politinorge, for det varierer nok noe, men der jeg er nå (stort lensmannskontor) så jobber jeg tilnærmet som fullverdig politimann. Dvs. at jeg etterforsker, tar avhør, jobber kvelds-/nattevakter med en makker osv. I utgangspunktet drar jeg ut på oppdrag, og jobber sammen med betjenter som har vært en stund i etaten, men det hender også at jeg jobber sammen med andre studenter eller ferskt utdannede politimenn. Kommer litt an på oppdraget. Den kanskje største forskjellen på sommerjobb som student og jobb som ferdigutdannet, er at jeg ikke får bli med på væpnede aksjoner. Jeg tjener også en god del mindre enn de ferdigutdannede gjør, men det er ganske så logisk. Når det gjelder tittelen så har jeg sommerjobb som politibetjent, men det står fortsatt politistudent på alle dokumentene jeg produserer. Så jeg er nok strengt tatt politistudent enda en stund! Lenke til kommentar
Herr Brun Skrevet 13. juli 2010 Del Skrevet 13. juli 2010 Ja, selvfølgelig. Men jeg ser fortsatt ikke problemet med å kalle seg "pensjonert politimann". Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå