Trollfjes Skrevet 26. juni 2010 Del Skrevet 26. juni 2010 Det som var morsomt med episoden med sykkelen var at han kastet den fra seg da han var tatt bort fra førstegangstjenesten, rett utenfor basen. For å legge til ytterliggere informasjon så hadde han etter en av klaustrofobiøvelsene sagt gjentatte ganger at han fikk seg et langvarig støkk til psykologen, og at han ikke klarte dette mer, men fikk ikke dimme av den grunn. Så spilte han på med denne sykkelen og det tok et par uker, var litt kjapp når jeg skrev tre uker. Usikker på hvor lang tid. Lenke til kommentar
Ol'H Skrevet 26. juni 2010 Del Skrevet 26. juni 2010 Hehe, dette er jo en vandrehistorie. Lenke til kommentar
Pjassop Skrevet 28. juni 2010 Del Skrevet 28. juni 2010 Stor i kjeften og kranglete er to forskjellige ting. Man lærer fort at å være "snill og grei og ydmyk" ikke alltid gir respekt. Strl § 326 er et viktig redskap og skal ikke ligge død fordi "dette burde man tåle". Det er ikke snakk om å være ydmyk, men om å skjønne at man fremstår som litt høy på makt når man skal vise seg så voldsomt. Man blir ikke forulempet av at noen er uenig i det man gjør eller hever stemmen litt. Ser samme politimann er veldig opptatt av å vise "muskler" også her (litt før 14 minutter): http://www.tv3play.se/play/230116/ Lenke til kommentar
Pjassop Skrevet 28. juni 2010 Del Skrevet 28. juni 2010 Er det noen som vet hvordan politiet velger ut hvilke nyutdannede søkere de skal ansette? Ser de på karakterene fra PHS, og de med best karakterer får jobb først? Ifølge denne artikkelen er det over 200 ledige stillinger, men de fleste utenfor Østlandet: http://www.pf.no/id/18110 Så hva skjer når to nyutdannede søker på samme stilling på Østlandet? Hvilke kriterier ser de på når de ansetter? Jeg klarer fortsatt ikke å finne noe om dette på nettet. Ingen som vet? Lenke til kommentar
Trollfjes Skrevet 28. juni 2010 Del Skrevet 28. juni 2010 Er det noen som vet hvordan politiet velger ut hvilke nyutdannede søkere de skal ansette? Ser de på karakterene fra PHS, og de med best karakterer får jobb først? Ifølge denne artikkelen er det over 200 ledige stillinger, men de fleste utenfor Østlandet: http://www.pf.no/id/18110 Så hva skjer når to nyutdannede søker på samme stilling på Østlandet? Hvilke kriterier ser de på når de ansetter? Jeg klarer fortsatt ikke å finne noe om dette på nettet. Ingen som vet? Best skrevet søknad? Karakterer? Tidligere erfaring? Må vel være det samme som når to folk søker stilling på kiwi, ellers blir det nå surr. Lenke til kommentar
Pjassop Skrevet 28. juni 2010 Del Skrevet 28. juni 2010 Hei hei dere, nå kommer dere til å elske meg en tid fremover Her har jeg funnet serien "Polisstationen" som er lik den norske "Politiet". Enjoy! http://www.tv3play.se/play/228932/?autostart=true Denne er allerede inne i sin andre sesong. Kanskje det bør vurderes å skrive til TV3 i Norge og få dem til å sende den også, siden den er sendt på TV3 i Sverige og Danmark allerede, og serien om politiet på TVNorge visstnok hadde gode seertall? Lenke til kommentar
mezzanine Skrevet 28. juni 2010 Del Skrevet 28. juni 2010 Hei hei dere, nå kommer dere til å elske meg en tid fremover Her har jeg funnet serien "Polisstationen" som er lik den norske "Politiet". Enjoy! http://www.tv3play.se/play/228932/?autostart=true Denne er allerede inne i sin andre sesong. Kanskje det bør vurderes å skrive til TV3 i Norge og få dem til å sende den også, siden den er sendt på TV3 i Sverige og Danmark allerede, og serien om politiet på TVNorge visstnok hadde gode seertall? Dukker sikkert opp! De er glade i slike serier fra før på tv3, og de sender ofte utenlandske versjoner av de (de hadde f.eks dansk ambulanseserie alà politiet). Selv om politiet har siste ord og streng regi på seriene, så er det vannvittig interessant og lærerikt å se på! De jeg kjenner som går/gikk på phs mens sesongene gikk, sa også mange nærmest ble "hektet" i perioder under studiene, og slet ut både sesong en og to. Må jo bety at det ikke er helt hull i hue å tenke at en får et bra innblikk i politiets hverdag! Lenke til kommentar
Ferendaz Skrevet 29. juni 2010 Del Skrevet 29. juni 2010 Jeg er enig med Pjassop(?) mtp politimannen (martin?) i serien. Jeg synes han har en unødvendig framtoning. Han kjører over kollegene sine, uten at det ser ut til at han har noe lederposisjon. Lenke til kommentar
Pjassop Skrevet 29. juni 2010 Del Skrevet 29. juni 2010 Hei hei dere, nå kommer dere til å elske meg en tid fremover Her har jeg funnet serien "Polisstationen" som er lik den norske "Politiet". Enjoy! http://www.tv3play.se/play/228932/?autostart=true Denne er allerede inne i sin andre sesong. Kanskje det bør vurderes å skrive til TV3 i Norge og få dem til å sende den også, siden den er sendt på TV3 i Sverige og Danmark allerede, og serien om politiet på TVNorge visstnok hadde gode seertall? Dukker sikkert opp! De er glade i slike serier fra før på tv3, og de sender ofte utenlandske versjoner av de (de hadde f.eks dansk ambulanseserie alà politiet). Selv om politiet har siste ord og streng regi på seriene, så er det vannvittig interessant og lærerikt å se på! De jeg kjenner som går/gikk på phs mens sesongene gikk, sa også mange nærmest ble "hektet" i perioder under studiene, og slet ut både sesong en og to. Må jo bety at det ikke er helt hull i hue å tenke at en får et bra innblikk i politiets hverdag! Hørte nettopp rykter om at TV3 i Norge ikke har noen planer om å sende serien... Synes nesten den danske serien er bedre enn norske "Politiet", jeg. Veldig synd hvis jeg ikke får sett sesong 2 (dvs. hvis den ikke sendes på nett-TV i Sverige da). Lurer på om det går an å bestille den på DVD med norske/svenske undertekster. Lenke til kommentar
Ferendaz Skrevet 29. juni 2010 Del Skrevet 29. juni 2010 Det som gjør at jeg liker den danske bedre enn den norske er at stemmene ikke er vrengt på alt og alle i den danske. Når politiet i den norske versonen snakker med folk, er det umulig for oss seere å avgjøre om personen er rusa, gråter eller snakker vanlig. Lenke til kommentar
Trollfjes Skrevet 29. juni 2010 Del Skrevet 29. juni 2010 (endret) Bla bla bla Politimannen Martin tilsvarer i mine øyne politimannen Roar (selv om han er drastisk snillere i noen situasjoner er han en av de "badass" politifolkene vi har i Norge) fra Politiet sesong 1 sendt på TV Norge. Men det gjør han ikke til en dårligere politimann? Han får nå jobben gjort en del fortere enn mange andre bare ved å være fremtonende, men selvfølgelig, man skal da ha et godt språk, banning viser til ukultur - Det samme gjelder det å være frekk. Endret 29. juni 2010 av Balto Lenke til kommentar
Ferendaz Skrevet 29. juni 2010 Del Skrevet 29. juni 2010 Helt klart at en tøff framtoning har meget god effekt i situasjoner der du må vise hvem som har styring, men likevel bør man ikke overkjøre kolleger slik han gjør. Nå vet selvfølgelig ikke vi stort om situasjonene, det kan være klippet slik at han fremstår tøffere enn han er. Lenke til kommentar
Tormund Skrevet 29. juni 2010 Del Skrevet 29. juni 2010 Må også si jeg holder en knapp på den danske versjonen. Den er velregisert, og du blir mer kjent med politipersonene. Noen artige episoder, som da de kjørte forbi en fotoboks i utrykning. "Smil!" Og så vinket de, ringte til sentralen og ba om å få slippe å få ei regning i posten. Jeg ser også, som i den norske serien, at politiet lar nåde gå for rett noen ganger. De ser situasjonen an og lar være og skrive bøter, selv om de egentlig kunne ha gjort det. Det synes jeg egentlig er litt fint. Man bruker hodet noen ganger og ser stort på visse ting. Ellers er det jo et fantastisk redskap disse hundene er, som kan lukte fram en nøkkel på en svær gressplen. Jeg fikk aldri helt med meg om politiet i Danmark var bevæpnet. Det virket ikke sånn? 1 Lenke til kommentar
Fisk1 Skrevet 29. juni 2010 Del Skrevet 29. juni 2010 (endret) Det virket ikke sånn? Såvidt jeg kan skjønne går dansk politi med våpen på seg i tjeneste. Endret 29. juni 2010 av Fisk1 Lenke til kommentar
Ferendaz Skrevet 29. juni 2010 Del Skrevet 29. juni 2010 Noen artige episoder, som da de kjørte forbi en fotoboks i utrykning. "Smil!" Og så vinket de, ringte til sentralen og ba om å få slippe å få ei regning i posten. Det var også en idiotisk ting. At de skal bruke tid under utrykning på å ringe inn for å dokumentere at de virkelig er på utrykning. I Norge sorterer de bare ut bildene av utrykningskjøretøy uten at det må bevises at de hadde belegg for å kjøre 120 i den 80-sonen. Systemet de har vitner jo om lite tillit til de som faktisk sitter bak rattet i politibilene... Lenke til kommentar
Gjest Slettet+432 Skrevet 29. juni 2010 Del Skrevet 29. juni 2010 (endret) Noen artige episoder, som da de kjørte forbi en fotoboks i utrykning. "Smil!" Og så vinket de, ringte til sentralen og ba om å få slippe å få ei regning i posten. Det var også en idiotisk ting. At de skal bruke tid under utrykning på å ringe inn for å dokumentere at de virkelig er på utrykning. I Norge sorterer de bare ut bildene av utrykningskjøretøy uten at det må bevises at de hadde belegg for å kjøre 120 i den 80-sonen. Systemet de har vitner jo om lite tillit til de som faktisk sitter bak rattet i politibilene... Fleire politibilar eg har køyrd bak som køyrer 10-20 km/t fortare enn fartsgrensa, utan blålys, så eg skjønner godt at dei ikkje har full tillit til dei. Endret 29. juni 2010 av Slettet+432 Lenke til kommentar
Trollfjes Skrevet 29. juni 2010 Del Skrevet 29. juni 2010 Noen artige episoder, som da de kjørte forbi en fotoboks i utrykning. "Smil!" Og så vinket de, ringte til sentralen og ba om å få slippe å få ei regning i posten. Det var også en idiotisk ting. At de skal bruke tid under utrykning på å ringe inn for å dokumentere at de virkelig er på utrykning. I Norge sorterer de bare ut bildene av utrykningskjøretøy uten at det må bevises at de hadde belegg for å kjøre 120 i den 80-sonen. Systemet de har vitner jo om lite tillit til de som faktisk sitter bak rattet i politibilene... Fleire politibilar eg har køyrd bak som køyrer 10-20 km/t fortare enn fartsgrensa, utan blålys, så eg skjønner godt at dei ikkje har full tillit til dei. Det tror jeg de fleste gjør. Politimenn er mennesker som alle oss andre Lenke til kommentar
Gjest Slettet+432 Skrevet 30. juni 2010 Del Skrevet 30. juni 2010 (endret) Ja, dei er menneskje alle saman, men det krevs spesielt mykje av dei som skal håndheva lova. Dei må kunne halde den sjølv også. 20 km/t over fartsgrensa er faktisk mykje, og hadde ført til at førarkortet hadde roke i mange situasjonar. Så det er inga unnskuldning. Endret 30. juni 2010 av Slettet+432 Lenke til kommentar
Trollfjes Skrevet 30. juni 2010 Del Skrevet 30. juni 2010 (endret) Ja, dei er menneskje alle saman, men det krevs spesielt mykje av dei som skal håndheva lova. Dei må kunne halde den sjølv også. 20 km/t over fartsgrensa er faktisk mykje, og hadde ført til at førarkortet hadde roke i mange situasjonar. Så det er inga unnskuldning. Øh.. førerkortet hadde ikke ryki i mange situasjoner hvor folk ligger 20 km/t over fartsgrensen. Det gir deg en bot på 4200 kr opptil 70-sonen og 3600 kr over 70-sonen - Beslag taes ved kjøring 26 km/t over grensen i 30-70-sonen og 36 km/t over 70-sonen. Og dette er i tillegg lagt med GOD margin mtp. målinger. Målingene til norsk politi har jo sikkerhetsmarginer på 4-6 km/t som de trekker fra, avhengig av om det er lasermåling eller en A-B måling (dvs. å kjøre fra et punkt til et annet i samme fart som en bil for å kalkulere gjennomsnittsfarten). Det at det ikke er noen unnskyldning i seg selv er ikke mitt problem, jeg sier bare harde fakta. De fleste folk kjører 10-20 km/t over grensen, politi likeså sivile. Skal heller ikke legge skjul på utallige ganger jeg har sett politi som misbruker blålys ved rødt lys, i kø osv. osv. blinker litt og skrur lyset av igjen og kjører der igjen pent og rolig. Så for øvrig også blålys for parkering utenfor en kebabbutikk hvor plassen holdt på å bli tatt. Bilen viket og politibilen rygget inn. Endret 30. juni 2010 av Balto Lenke til kommentar
Kamot Skrevet 1. juli 2010 Del Skrevet 1. juli 2010 Ja, dei er menneskje alle saman, men det krevs spesielt mykje av dei som skal håndheva lova. Dei må kunne halde den sjølv også. 20 km/t over fartsgrensa er faktisk mykje, og hadde ført til at førarkortet hadde roke i mange situasjonar. Så det er inga unnskuldning. Har du forutsetninger for å vite hva slags oppdrag politiet var ute på? For alt du vet kunne føreren av tjenestebilen følge en bil han ikke ville miste av syne osv. Man trenger ikke kjøre utrykning med blålys og sirene for å avvike trafikkreglene, det er tilstrekkelig at det er til vesentlig lette i tjenesten. For øvrig må politiet bruke blålys/sirene når det kjøres på rødt, men kan godt slå av dette umiddelbart etterpå. Man har ikke alltid behov for å annonsere at man kommer. Det er alltid en fordel å utvise en viss grad av ydmykhet når man ikke vet mere enn det dere åpenbart gjør om politiyrket. Sett dere bedre inn i temaet før dere kommer med uttalelser av denne art, det er absolutt en fordel for dere. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå