Gå til innhold

Politi - for de som vurderer å søke politihøgskolen.

Anbefalte innlegg

Hei! Takk for så mange bra svar politistudent!

Lurer på om dere har pliktår etter endt utdannelse eller er det fritt frem for å søke der man selv måtte ønske?

2. skoleår vet jeg at det er et praksisår. Er det slik at man kan påvirke selv hvor man havner dette praksisåret eller har du lite å si selv?

Et annet spørsmål, dersom man er utdannet politi og ansatt i politietaten, må man da gripe inn for å forhindre lovbrudd når man ikke er på jobb? Leste en sak i avisen hvor en politikvinne som var ute å handlet løp etter en butikktyv, som da truet henne med en jernstang så hun måtte trekke seg tilbake.

Kjempehyggelig at du setter pris på tråden.

Etter at det ble omgjort fra politiskole til politihøgskole har man ikke pliktår etter endt utdanning, og står fritt til å søke jobb hvor man selv vil.

I slutten av høstsemestret i GU1 (første klasse) kan man søke de praksisstedene man ønsker seg til.

Første runde går til de med sosiale grunnlag, f.eks kone og barn, at man må ta vare på syke foreldre m.m

Disse får første pri til å velge praksissted.

I andre runde kan man søke resterende plasser på lik linje med alle andre. Det blir loddtrekning dersom f.eks 10 stk søker på et praksissted som kun har plass til 5 studenter.

Havner du i tredje runde betyr det at du ikke har fått ønsket plass da du søkte ved andre runden. Det blir da loddtrekning på de plassene som er igjen.

Man er polititjenestemann/kvinne 24 timer i døgnet, 365 dager i året. Som tjenestemann er man pliktig til å forhindre lovbrudd selv om man er i fritid. Ellers blir det klassifisert som tjenesteforsømmelse.

Man ser an situasjonen selvfølgelig og griper inn der man kan forhindre lovbrudd.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Veit du om dersom man har prøvd hasj i ungdomstida (ikke blitt tatt), er diskvalifisert for phs?

PHS krever plettfritt rulleblad.

Har du plettfri vandel har du muligheten til å søke phs på lik linje med alle andre. Direkte diskvalifiserende er det ikke, spørs hvor lenge siden dette var og om du fortsatt holder på med det.

Veldig mange spør om hva man skal gjøre for å være best mulig forberedt til intervju hos nemnda, som vanlig sier jeg at det er viktig at man er ærlig. Dersom du ønsker å søke phs har du muligheter til det, bare vær ærlig med deg selv og vær ærlig mot nemnda.

Lenke til kommentar

Hei Politistudent!

Først og fremst må jeg bare si hvor spennende og god denne tråden er, tusen takk!

Jeg har et litt merkelig spørsmål, men hadde satt pris på om du kunne prøve å svare etter beste evne =)

Jeg begynner siste året på videregående nå etter sommeren og har naturlig nok begynt å tenke på hva jeg skal velge etterpå. Jeg vet at jeg vil bli politi, men det er jo da veien dit som er mer uklar. Jeg vet selvfølgelig at jeg må jobbe for et høyest mulig gjennomsnitt ut av videregående, men hvis jeg skal tippe regner jeg med å ende opp med et gjennomsnitt på 4,5. Så langt har jeg ingen arbeidserfaring. Spørsmålet blir da hva som blir smartest å gjøre i det ene året før jeg kan søke på PHS.

Alternativene er jo Verneplikt (hvis jeg blir kalt inn), begynne på et studie (som jeg kan fortsette på til jeg kommer inn på PHS, skaffe seg relevant arbeidserfaring.

I utgangspunktet satser jeg på å ikke bli kalt inn i militæret og blir jeg det tror jeg at jeg skal prøve å få siviltjeneste. Da får jeg tileggspoeng for siviltjeneste og jeg får vist at jeg er en omsorgsfull person ved å kunne vise til å ha jobbet i barnehage eller eldre omsorgen (under siviltjenesten).

Men hvis jeg ikke blir kalt inn ønsker jeg jo å velge det som gjør at jeg får størst sjanse til å komme inn på phs. Spørsmålet jeg da stiller meg selv blir om det rett og slett blir litt for dumt å velge å begynne på et studie kun for at det skal se bra ut på søkerpapiret til phs hvis det uansett er like bra med relevant arbeidserfaring. Feks: En kombinasjon av et omsorgsrelatert yrke og en vekter stilling...

Dette ble mye surr, men du skjønner forhåpentligvis dilemmaet :p

Jeg er i allefal motivert og har allerede begynt å trene i tillegg til å ta førerkortet, kun på grunn av at dette er et krav. =)

Jo og en liten ting til: Jeg har dysleksi, vet du om dette er et problem i forhold til søkerprosessen? Som du ser har jeg svært lite problemer med å skrive så lenge jeg har en pc og lesingen min er like god som alle andres =)

Lenke til kommentar

Nå er boken politiblikket og Politiet-serien som gikk på TV-norge i hus :)

Når jeg skal teste kondisjonen min blir dette vanskelig uten gymsal hvor jeg kan teste å legge meg ned hele tiden. Hvordan kan jeg best mulig teste kondisen for å så sammenligne det med hva som kreves av phs-løpstesten?

Lenke til kommentar
Hvordan er turnusen organisert? Har man 1 uke natt følgt av 1 uke fri? Noe ala vekterbransjen eller er det 1 uke natt, påfølgende uke kveld, deretter dag og 4 uke fri?

TUrnusen varierer fra distrikt til distrikt, men vi har ikke 1 uke på en uke av turnus. Turnusen der jeg jobber kan ha både dag, kveld og nattevakter i løpet av 10 sammenhengende dager.

Lenke til kommentar
Hei Politistudent!

Først og fremst må jeg bare si hvor spennende og god denne tråden er, tusen takk!

Jeg har et litt merkelig spørsmål, men hadde satt pris på om du kunne prøve å svare etter beste evne =)

Jeg begynner siste året på videregående nå etter sommeren og har naturlig nok begynt å tenke på hva jeg skal velge etterpå. Jeg vet at jeg vil bli politi, men det er jo da veien dit som er mer uklar. Jeg vet selvfølgelig at jeg må jobbe for et høyest mulig gjennomsnitt ut av videregående, men hvis jeg skal tippe regner jeg med å ende opp med et gjennomsnitt på 4,5. Så langt har jeg ingen arbeidserfaring. Spørsmålet blir da hva som blir smartest å gjøre i det ene året før jeg kan søke på PHS.

Alternativene er jo Verneplikt (hvis jeg blir kalt inn), begynne på et studie (som jeg kan fortsette på til jeg kommer inn på PHS, skaffe seg relevant arbeidserfaring.

I utgangspunktet satser jeg på å ikke bli kalt inn i militæret og blir jeg det tror jeg at jeg skal prøve å få siviltjeneste. Da får jeg tileggspoeng for siviltjeneste og jeg får vist at jeg er en omsorgsfull person ved å kunne vise til å ha jobbet i barnehage eller eldre omsorgen (under siviltjenesten).

Men hvis jeg ikke blir kalt inn ønsker jeg jo å velge det som gjør at jeg får størst sjanse til å komme inn på phs. Spørsmålet jeg da stiller meg selv blir om det rett og slett blir litt for dumt å velge å begynne på et studie kun for at det skal se bra ut på søkerpapiret til phs hvis det uansett er like bra med relevant arbeidserfaring. Feks: En kombinasjon av et omsorgsrelatert yrke og en vekter stilling...

Jeg er i allefal motivert og har allerede begynt å trene i tillegg til å ta førerkortet, kun på grunn av at dette er et krav. =)

Jo og en liten ting til: Jeg har dysleksi, vet du om dette er et problem i forhold til søkerprosessen? Som du ser har jeg svært lite problemer med å skrive så lenge jeg har en pc og lesingen min er like god som alle andres =)

Hei, jeg har litt hastverk så jeg må gjøre dette kort. Dine spørsmål er tatt opp tidligere, jeg anbefaler deg å gå litt tilbake i tråden og lese. Sparer meg for litt skriving. :p

Men jeg lover at jeg skal skrive tilbake et svar som dekker alle dine spørsmål her senere. Men som sagt, spørsmålene du stiller er blitt tatt opp tidligere, kikk lengre tilbake i tråden.

Når det gjelder dysleksi kan det det bli litt tricky, selv om vi bruker vi mye data i tjenesten så vil jeg helst råde deg til å sende mail til [email protected] for å få et fullstendig svar.

Veldig godt å høre at du er motivert! Kjempebra! Husk at vi trenger flere dyktige politifolk i fremtiden. :D

Lenke til kommentar
Nå er boken politiblikket og Politiet-serien som gikk på TV-norge i hus :)

Når jeg skal teste kondisjonen min blir dette vanskelig uten gymsal hvor jeg kan teste å legge meg ned hele tiden. Hvordan kan jeg best mulig teste kondisen for å så sammenligne det med hva som kreves av phs-løpstesten?

Aller helst vil jeg anbefale deg å gjøre det i en gymsal med matter og kjegler. Det gjør det mye lettere.

Det jeg gjorde 6 uker før opptaket var at jeg løp testen på en gymsal sammen en daværende politistudent (kompis) hver fredag fram til opptaket. I tillegg kjørte jeg langkjøring og løp ute 2 dager i uken i tillegg, ca 60- 75 min per langkjøring.

Som sagt tidligere, mange ryker på løpstesten. Du må ha prøvd det ut før du møter opp på opptaket, det anbefaler jeg virkelig.

Lenke til kommentar
Takk for fantastisk info:D

Lurte på hvordan det er med tatoveringer i politiet? Er det lov?

Er flere i kullet mitt som har tatoveringer. Det kommer an på hva slags tatoveringer det er, om det er ting som kan være støtende. Personlig synes jeg det ikke er noe særlig pent med fargerike tatoveringer som er synlig i politiuniform.

Du må nok regne med å få spørsmål om dine tatoveringer på intervju dersom de er av en viss karakter.

Endret av politistudent
Lenke til kommentar

Hurra, politistudenter får pepperspray.

Da er tvisten endelig over, slik at GU3 i år vil få eksponeringen for å bære pepperspray.

En god nyhet for oss alle.

Deltakelsen er frivillig, men kun de som deltar og blir eksponert vil få lov til å bære pepper.

Da satser jeg på at alle leserne har fått en avklaring på dette. Fremtidige tjenestefolk kan nå få muligheten til å bære pepper mot å la seg bli eksponert.

Lenke til kommentar
Hei Politistudent!

Men hvis jeg ikke blir kalt inn ønsker jeg jo å velge det som gjør at jeg får størst sjanse til å komme inn

på phs. Spørsmålet jeg da stiller meg selv blir om det rett og slett blir litt for dumt å velge å begynne på et studie kun for at det skal se bra ut på søkerpapiret til phs hvis det uansett er like bra med relevant arbeidserfaring. Feks: En kombinasjon av et omsorgsrelatert yrke og en vekter stilling...

Hei, jeg har litt hastverk så jeg må gjøre dette kort. Dine spørsmål er tatt opp tidligere, jeg anbefaler deg å gå litt tilbake i tråden og lese. Sparer meg for litt skriving. :p

Men jeg lover at jeg skal skrive tilbake et svar som dekker alle dine spørsmål her senere. Men som sagt, spørsmålene du stiller er blitt tatt opp tidligere, kikk lengre tilbake i tråden.

Når det gjelder dysleksi kan det det bli litt tricky, selv om vi bruker vi mye data i tjenesten så vil jeg helst råde deg til å sende mail til [email protected] for å få et fullstendig svar.

Veldig godt å høre at du er motivert! Kjempebra! Husk at vi trenger flere dyktige politifolk i fremtiden. :D

Tusen takk for svar. Jeg fant ikke noe svar på akkurat den problemstillingen i tråden, men mulig jeg bare er dårlig til å finne fram. Ja får vel ta å sende inn spørsmål om det, men det står jo i allefal ikke noe om at det skal være et hinder på grunnlaget for opptak da, så det er jo bra. Ser frem til å lese fulstendig svar =)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...