Gå til innhold

Politi - for de som vurderer å søke politihøgskolen.


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Hva er det de egentlig sjekker når man søker seg inn på Politihøgskolen?. Er det vandel og tidligere bragder?. Eller går dem igjennom lege journaler osv. i tillegg?.

 

 

Vandel er en naturlig ting å tenke på når man søker politihøgskolen. Man ønsker nok ikke tidligere kriminelle i uniformen. Denne vil bli sjekket grundig.

 

Ellers har du en legeerklæring som fylles ut av legen før du søker.

Kommer du på opptak og består fysisk del blir det en ny runde med nemndas lege, hvor ytterligere sjekk vil bli foretatt.

 

Du må selv oppgi i søknaden dine gamle skader som kan være til hinder for yrket, og hvorfor du f.eks har blitt innlagt på sykehus tidligere. Om de går gjennom dine legejournaler vet jeg ikke.

 

Tidligere arbeidserfaring og gode attester teller også, samt et brukbart karaktersnitt.

Endret av politistudent
Lenke til kommentar
Snipp

 

 

Hvordan er det med Politiet og fordøyelsessykdommer som ikke hemmer deg i noen særlig grad mtp på yrket? Gjelder samme regel her som i militæret; det som ikke er et problem for deg, er sjelden et problem for oss ?

Endret av Jon4s
Lenke til kommentar
Hey igjen.

 

Lurer litt på om det er en spesiell type kampsport det er lagt vekt på under politiopplæringen, eller er det bare helt basic "selvforsvar" som man lærer en smule av i førstegangstjenesten?

 

ODGRD

 

 

Aikido skal visst være meget relevant med tanke på arrestasjonsteknikk. Men det er ikke akkurat kampsport vi trener.

Basic selvforsvar med slag og spark har vi, men mest arrestasjonsteknikk.

Lenke til kommentar

Hvorfor har ikke norsk politi våpen som en del av uniformen?

Har du noen gang sett en film hvor en politibetjent går inn i et hus uten pistol? Det er jo et maktsymbol, man løper ikke pga man ikke kan.

Og det er selforsvar.

 

Hva gjør norsk politi om ploitimesteren ikke gir ordre?

Spankulerer inn og blir banket opp? Og når de stikker av roper man stopp i lovens navn?

 

Utsatte sak mot gjengmedlemmer

Skal ha slått til politibetjent på Furuset

 

Hadde han/hun blitt slått om politiet hadde våpen?

 

Lovene er også på jordet, i nokassaken ble politiet skutt på med AG3

Og da de besvarte med sin lille revolver og traff raneren i benet så saksøkte raneren politiet :- S

Lenke til kommentar

Dette spørsmålet går nok litt utenfor mitt "fagfelt", da det ikke har noe med politihøgskolen å gjøre.

 

Men jeg kan gi deg et personlig svar. For min del er jeg glad for at politiet ikke bærer våpen synlig.

Har politiet våpen, blir vi også møtt med våpen. Det sier selv at situasjonen blir annerledes. Det er kanskje en klisjé, men det viktigste våpnet man har er munnen.

 

Dersom det er en med våpen rykker selvfølgelig politiet ut med våpen. Men det er ikke slik du ser i filmene at det plaffes løs til "bad guy'en" er død. Å skyte noen er ikke løsningen på et problem.

Blir politiet beskutt svarer politiet tilbake. Dersom man må skyte noen, for å redde en annen person eller sitt eget liv, så gjør politiet det.

 

Film er film, virkeligheten er en annen ting. Maktsymbolet ligger ikke i våpnet, men i uniformen og i din oppførsel som tjenestemann. Jeg har rykket ut med tjenestemenn flere ganger på slike oppdrag. Det er mye som løses ved prat. Et våpen løser ikke alt.

 

Politiet rykker ikke inn i ett hus ubevæpnet når gjerningsmannen er bevæpnet. Det er derfor man har Utrykningsenheten (UEH) og Beredskapstroppen (Delta).

I væpnede oppdrag får man alltid ordre om å bevæpne seg med pistol/ revolver og/eller mp5.

 

Å bære våpen skremmer ikke folk, og gjør deg ikke "udødelig" som politimann. Det beskytter deg ikke mer enn å ikke bære våpen. Har man våpen blir man møtt med våpen. Hva er vitsen med å skyte ubevæpnet politi?

 

Lovene er bygd opp slik som de er, og jeg er nok enig med deg i det punktet at det kunne vært strengere lover.

 

Du referer mye til " i filmer..." da vil jeg bare repetere at film er og blir film. Virkeligheten er noe annet. Ikke ville vesten. Jeg trodde politiyrket var en del slossing, håndjern og arrestasjoner. Men det skjer veldig sjeldent. Selv om man har inntrykket at i Oslo skjer dette hele tiden.

 

Jeg har nå vært i praksistjeneste i ett år, sjeldent har jeg måttet bruke håndjern, trekke batong eller sloss.

Jeg har trukket batong i en situasjon, men slapp heldigvis å bruke den.

 

Edit: Skuddvekslinger har skjedd. Men det er i ekstremt sjeldne tilfeller.

Endret av politistudent
Lenke til kommentar

Er det så mye mer kriminalitet i sverige?

Politiet bærer der. Jeg vet det er annerledes på film, de fleste sett har politi med seg så det er en viss virkelighet.

Trur egentlig ikke kriminelle hadde skaffet seg mer våpen om politiet hadde det. Som du sier så kommer beredskapstroppen der det trengs og da blir jo kriminelle "møtt med våpen"

Trurde kriminelle har våpen for å beskytte seg mot hverandre og ikke politiet.

Man leser jo nesten ukentlig om politifolk som blir slått ned osv,

ville tro et våpen ville "stoppet" dem - jeg trur politibetjenten som ble slått ned ropte ikke slå eller stopp.

 

Jeg er selv pistolskytter og har stor respekt for våpen og er enig i at det skal brukes minst mulig og om mulig ikke være dødlige skudd osv .Politiet har i alle fall fallt til fornuft nå og byttet ut alle revolvere med pistoler osv.

 

Siden jeg ikke kan klare dykkingen pga en skade i nesa så leter jeg etter politiskoler i utlandet som ikke har det kravet.

 

Her er en fra adressa i natt

Politiet måtte trekke seg tilbake da det brøt ut bråk i Rissa sentrum natt til søndag.
Endret av War
Lenke til kommentar
Politiet måtte trekke seg tilbake da det brøt ut bråk i Rissa sentrum natt til søndag.

 

Tror du derimot at en situasjon ville løst seg hvis politiet pekte med våpen?

 

Politiet må trekke seg ut av situasjoner pga underbemanning, vi er altfor få i tjeneste. I distriktet er vi 1-2 patruljer som dekker store områder.

 

Å bære våpen løser ikke alt.

 

Edit: Jeg leste i en artikkel at det er flere politidrap i Sverige.

Endret av politistudent
Lenke til kommentar

 

 

Fint at noen har tid til å svare på spørsmål:)

 

Jeg må si jeg er enig med politistudenten angående våpen!

 

Jeg har et spørsmål angående karakterer og konkurransepoeng. Jeg har ikke 4 i snitt, fra vidregående, men ikke langt unna, men med konkurransepoengene har jeg 5,1 poeng. Det jeg lurer på er: Må jeg ha over 4 isnitt fra videregående for å komme inn, eller er det bra nok sånn som det er nå?

Lenke til kommentar

Som jeg skrev tidligere, så blir karakterkravet utformet etter hvordan søkernes karakterer er. Flere søkere med generelt høyt snitt vil føre til at man trenger mer konkurransepoeng for å komme på opptak eller bli tatt opp, og motsatt med lavere snitt blant søkerne.

 

Jeg skrev også at det er å anbefale å ikke ha lavere enn 4 i snitt. Med full pott i alderspoeng og militærpoeng har du da 51 poeng. Fordypningspoeng får du i tillegg som kan gi enda flere konkurransepoeng.

 

Lavt snitt øker sjansen for at man han havner på venteliste, eller i verste fall ikke blir innkalt til opptak.

 

Rådet til unge søkere er å gjøre det bra på vgs, ikke bare pga søknad til politihøgskolen, men at gode karakterer åpner for andre relevante studier.

 

Da jeg ble tatt opp som student i 2006 trengte man 48 poeng for å komme på opptak, og ca 50 for å bli tatt opp.

Lenke til kommentar

Hei! Takk for så mange bra svar politistudent!

 

Lurer på om dere har pliktår etter endt utdannelse eller er det fritt frem for å søke der man selv måtte ønske?

 

2. skoleår vet jeg at det er et praksisår. Er det slik at man kan påvirke selv hvor man havner dette praksisåret eller har du lite å si selv?

 

Et annet spørsmål, dersom man er utdannet politi og ansatt i politietaten, må man da gripe inn for å forhindre lovbrudd når man ikke er på jobb? Leste en sak i avisen hvor en politikvinne som var ute å handlet løp etter en butikktyv, som da truet henne med en jernstang så hun måtte trekke seg tilbake.

Endret av tommber
Lenke til kommentar
Som jeg skrev tidligere, så blir karakterkravet utformet etter hvordan søkernes karakterer er. Flere søkere med generelt høyt snitt vil føre til at man trenger mer konkurransepoeng for å komme på opptak eller bli tatt opp, og motsatt med lavere snitt blant søkerne.

 

Jeg skrev også at det er å anbefale å ikke ha lavere enn 4 i snitt. Med full pott i alderspoeng og militærpoeng har du da 51 poeng. Fordypningspoeng får du i tillegg som kan gi enda flere konkurransepoeng.

 

Lavt snitt øker sjansen for at man han havner på venteliste, eller i verste fall ikke blir innkalt til opptak.

 

Rådet til unge søkere er å gjøre det bra på vgs, ikke bare pga søknad til politihøgskolen, men at gode karakterer åpner for andre relevante studier.

 

Da jeg ble tatt opp som student i 2006 trengte man 48 poeng for å komme på opptak, og ca 50 for å bli tatt opp.

 

_

Endret av MIRU
Lenke til kommentar
Får man spørsmål om hvordan politiet er bygd opp osv, eller får man bare personlige spørsmål når man er på intervju?

 

 

Spørsmålene varierer veldig mye. Men du får spørsmål utifra egenerklæringen du har skrevet når du leverer søknaden for første gang.

 

Det skader ikke å lese aviser og vite hvem som er justisministeren. :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...