Gå til innhold

Politi - for de som vurderer å søke politihøgskolen.

Anbefalte innlegg

Hyggelig at du ser på tråden som en informasjonskilde, noe det er for alle de som er interessert i å bli politi.

Tror nok de fleste setter pris på tråden ut ifra tilbakemeldingene.

Jeg hadde nok opprettet en annen tråd for å diskutere evt "krangle", men det er ikke motivet. :)

"stridsøksen" er nok begravd fra min side for lenge siden.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei

Jeg har et spørsmål angående fravær fra vgs. Jeg går på en internat skole og må derfor ta rund 14 timer buss for å komme dit. Dette gjør at jeg får litt fravær. Jeg var også litt sjuk og sliten pga mye nytt og at jeg måtte være sammen med folk 24-7 slet litt på formen. Det går bedre nå ettersom jeg har begynt å få rutine på ting. Jeg fikk ca 9 dager fravær 1 termin (fra august til januar). Er dette avskrekkende mye og spiller det mye rolleunder intervjuet til phs. av dette var kanskje 5 dager pga sjukdom og 4 dager pga reise.

Lenke til kommentar

Dersom du en dag stiller opp på intervju og får spørsmål om dette, så er det bare å fortelle nemnda hvorfor det var slik.

Kan du dokumentere fraværet så skal det jo ikke være noe problem.

Ellers vil jeg si at i likhet med andre arbeidsgivere så er fraværet et viktig moment. Ingen ønsker en ansatt med vanvittig mye fravær.

For meg er det vanskelig å si hva nemnda vil synes om dette. Personlig synes jeg at du ikke skal dra på deg mere fravær. Jeg skjønner godt at man kan slite litt og ikke føle motivasjon for det man gjør nå. Men tenk gjerne konsekvenser. Ha det i bakhodet at det du gjør nå kan påvirke din framtid.

Jo mindre fravær, jo bedre.

Lenke til kommentar
Hei, jeg går 1klasse vgs-almen.. Og jeg lurer på hvem fag er det lurt å velge andreåret hvis man skal bli politi?

Tenker at fag som Rettslære er veldig aktuellt:) håper på svar

Hvilket fag som er "lurt" å velge på videregående kan jo diskuteres. Så lenge du går ut av vgs med vitnemål spiller det ingen rolle om du har studert fysikk og kjemi i stedet for engelsk og rettslære.

Men rettslære er jo aktuelt, da får du litt kunnskaper om diverse lover og regler.

Selv valgte jeg rettslære, engelsk og matte da jeg gikk på vgs.

Lenke til kommentar

Takk for at du setter pris på tråden.

Dersom du tenker på noe phs- relaterte bøker, så er "Politiblikket" av Liv Finstad en veldig fin bok å lese.

Selv leste jeg den 2 ganger. :p

Boka gir et lite innblikk i politihverdagen.

Ellers vet jeg ikke om det er å anbefale noen andre bøker. For min del var "Politiblikket" den eneste boka jeg leste før opptak.

Men nettsider som www.politiforum.no er noe jeg vil anbefale alle interesserte til å kikke på.

Lenke til kommentar
Minst karakteren 3 i gjennomsnitt for norsk hovedmål skriftlig eller tilsvarende nivå i annet karaktersystem. Dette står som et av kravene på PHS sine sider. Mulig jeg er veldig dum, men hva legger de i dette?

At din norskkarakter ikke skal være lavere enn 3 i snitt.

Med andre ord, selv om du har 5'ere i andre fag og en 2'er i norsk så er det ikke godt nok.

Politijobben består av en goood del skriving. Det vil virke meget uprofesjonelt dersom man en dag møter opp i retten med ett avhør/rapport som er dårlig skrevet med masse grammatikkfeil.

Vil det da si snittet mellom nynorsk, norsk muntlig og norsk skriftlig.. Synes det kravet er meget rart ettersom vi stort sett lærer om realismen, naturalismen osv. som ikke har noen sammenheng med politijobben. Men slik er det jo bare..

Lenke til kommentar
Vil det da si snittet mellom nynorsk, norsk muntlig og norsk skriftlig.. Synes det kravet er meget rart ettersom vi stort sett lærer om realismen, naturalismen osv. som ikke har noen sammenheng med politijobben. Men slik er det jo bare..

Beklager at jeg ikke presiserte. Snittet av norsk karakterene dine ja. :)

Lenke til kommentar

La merke til noe flott i den yrkesboka man får utdelt på skolen:

"Man må ha minimum kar. 3 i norsk hovedmål skriflig(!)"

Litt moro akkurat det :p

Er det mye stress dersom man ikke er den beste i svømming ?

Er ikke akkurat den beste til å svømme ...

Lenke til kommentar
La merke til noe flott i den yrkesboka man får utdelt på skolen:

"Man må ha minimum kar. 3 i norsk hovedmål skriflig(!)"

Litt moro akkurat det :p

Er det mye stress dersom man ikke er den beste i svømming ?

Er ikke akkurat den beste til å svømme ...

Ikke noe stress om du er en dyktig svømmer eller ikke, så lenge du består kravet er det godt nok.

Lenke til kommentar

Da var opptaket unnagjort,greide det fysiske med god margin selv om løpetesten var helvette på jord. Intervjuet gikk også bra og de presiserte at jeg var godt skikket og godkjent for politihøgskolen,men at hvis det var noe som kunne stoppe meg så var det konkurransepoengene. Hadde bare 41 poeng. Havner vel på venteliste i år også,men kan i beste fall håpe jeg kommer langt opp.

Noen andre erfaringer fra opptaket her?

Lenke til kommentar
Da var opptaket unnagjort,greide det fysiske med god margin selv om løpetesten var helvette på jord. Intervjuet gikk også bra og de presiserte at jeg var godt skikket og godkjent for politihøgskolen,men at hvis det var noe som kunne stoppe meg så var det konkurransepoengene. Hadde bare 41 poeng. Havner vel på venteliste i år også,men kan i beste fall håpe jeg kommer langt opp.

Noen andre erfaringer fra opptaket her?

Synes det høres merkelig ut at du fikk svar allerede på intervjuet, ikke hørt om noen som har fått dette før, hverken positivt eller negtivt. MEN, bra jobba allikevel, og grattis :)

Lenke til kommentar
Synes det høres merkelig ut at du fikk svar allerede på intervjuet, ikke hørt om noen som har fått dette før, hverken positivt eller negtivt. MEN, bra jobba allikevel, og grattis :)

Har selv aldri hørt om at noen har fått høre dette under intervju. Men det tyder jo bare på at du har gitt et ordentlig bra inntrykk. :D Håper dette går bra for din del.

Som jeg har presisert til de yngre leserne av tråden. Få gode karakterer nå mens dere er på videregående.

Et høyt snitt vil spare dere for veldig mange bekymringer senere når dere søker politihøgskolen.

Det er aldri noe gøy å havne på venteliste. Grip sjansen nå til å gjøre dere så godt forberedt som mulig til den dagen dere leverer inn søknaden. Selv om det blir slitsomt nå er det gull verdt senere.

Lenke til kommentar
Heisann, jeg dumpet borti flere forskjellige tråder fra unge håpefulle ungdommer som vil søke politihøgskolen (phs).

Jeg er for tiden 2. års student ved politihøgskole og er ute på praksistjeneste.

Dersom det er noen som vil vite mer om politihøgskolen, hvilket krav som kreves og hva man bør gjøre i de årene man har før man søker ( gjennomsnittlig alder på phs - 24 år)er det bare å spørre meg.

JEg skal etter beste evne svare på alle spørsmål.

mvh Politistudenten

Da har jeg et pent, lite spørsmål igjen, politistudent :thumbup:

Når man kommer inn på PHS, vil man da få skolebøker av PHS? Bruker dere helt vanlige bøker som man får kjøpt i bokhandelen, eller er det litt forskjellig?

Juni nærmer seg, du vet ikke om svaret bruker å komme tidlig eller sent? SPENNENDE! :ph34r:

Lenke til kommentar

Brevet kommer vel ved slutten av mai/ begynnelsen av juni.

Jeg fikk svar den 14 juni 2006, selv om brevet var datert 7 juni 2006. :p

Når du endelig har kommet inn på skolen får du en pensumliste over hvilke bøker du får kjøpt.

Noen bøker får du kjøpt på skolen, andre på bokhandelen.

Endel bøker er unntatt offentlig salg, og vil kun selges til de som kan fremvise politi/ politihøgskolebevis.

Dette får du ved forespørsel og fremvisning av legitimasjon. Bokhandelen på Majorstuen får en liste over GU1 studenter, i tilfelle du ikke ennå har fått skolebeviset.

Bøkene som er unntatt offentlig salg er politirelaterte fagbøker.

Jussbøkene som vi bruker ligger åpent på hyllene.

Du må regne med å kjøpe skolebøkene selv.

Håper dette var utfyllende. :D

Lenke til kommentar
Brevet kommer vel ved slutten av mai/ begynnelsen av juni.

Jeg fikk svar den 14 juni 2006, selv om brevet var datert 7 juni 2006. :p

Når du endelig har kommet inn på skolen får du en pensumliste over hvilke bøker du får kjøpt.

Noen bøker får du kjøpt på skolen, andre på bokhandelen.

Endel bøker er unntatt offentlig salg, og vil kun selges til de som kan fremvise politi/ politihøgskolebevis.

Dette får du ved forespørsel og fremvisning av legitimasjon. Bokhandelen på Majorstuen får en liste over GU1 studenter, i tilfelle du ikke ennå har fått skolebeviset.

Bøkene som er unntatt offentlig salg er politirelaterte fagbøker.

Jussbøkene som vi bruker ligger åpent på hyllene.

Du må regne med å kjøpe skolebøkene selv.

Håper dette var utfyllende. :D

Okey. Det var utfyllende nok, ja :) Tusen takk for at du setter av tid til oss som lurer på ting.

Som politistudent har nevnt tidligere i tråden, så kan boka "Politiblikket" av Liv Finstad anbefales! :)

Har lest mesteparten av den boka, og det er veldig mye interessant i den.

Jepp, har lest mye god omtale av den her, så skal nok kjøpe den ved neste lønning ;) Pri nr 1!

Lenke til kommentar

Kan gå inn i rekken av de som anbefaler boken Politiblikket. Har akkurat lest den, og jeg må si at den er utrolig interessant.

Må også si at det var deler av boken jeg bladde over siden jeg ikke kunne brydd meg mindre om temaet som ble beskrevet, men alt i alt er det en kjempebra bok som bare styrket min overbevisning om at politiyrket er det rette for meg.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...