Gå til innhold

Politi - for de som vurderer å søke politihøgskolen.


Anbefalte innlegg

I min verden så er det å være autoritær et positivt ladet ord :)

Vel, da har du hatt en dårlig norsklærer

Jeezez, hvis du kun er ute etter å være ekkel, så forlat tråden. Jeg har heller aldri sett på autoritær som "maktsjuk". Legg kabal eller noe hvis du ikke greier å diskutere sakling.

 

Fantastisk tråd da. :) Veldig interessant og informerende.

 

 

Jo takk, vi fortsetter å holde tråden interessant og informativ for alle de interesserte der ute. Evt. diskusjoner tror jeg de fleste lesere er lei av. Vi fortsetter tradisjonen med phs spørsmål. :D

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Hei!

 

Jeg er nå snart ferdig med 3.klasse på VGS før jeg skal i militæret i oktober. Bare lurte på om du hadde none tips til hva jeg burde gjøre før jeg eventuelt søker på PHS. Du skriver jo at det er veldig sjeldent at 20-åringer kommer inn. Burde jeg jobbe ett år, skole etc?

 

Takk for gode svar!

 

Hei, vet at du skriver til politistudent, men tenkte jeg kunne sitere meg selv her fordi dette er det mest stilte spm på tråden

 

Det er så mange her som spør om sin bakrunn er bra.

 

Stort sett all erfaring er positivt. De tar inn gutter som har jobbet i barnehage til fallskjermjegere i HJK.

 

Det viktigste er jo å "selge" seg selv, og kunne begrunne godt hvorfor akkurat DU skal bli politi.

 

Det som er viktig er å ha gode karakterer, for har du ikke det kommer du nok ikke inn uansett hvor fornuftig eller fysisk sterk du er.

 

Består du det fysiske skal du inn på et intervju med politinemda.

 

Her skal du "bestå" følgende punkter

 

Muntlig og skriftlig framstillingsevne

Trygghet i intervjusituasjonen

Motivert og reflektert i forhold til politirollen

Modenhet, herunder empati og vurderingsevne

Naturlig myndighet og naturlig autoritet

Målbevisst og initiativrik

Vurderingsevne

Bevissthet om egne positive og negative sider

 

Disse kan du bestå uansett HVA du har gjort!

 

 

 

Det du evt. kan formulere spøsmålet ditt til er hva du evt. kan gjøre som du får brukt for under utdanningen din på PHS eller forenkler hverdagen din.

 

Her er jo bl.a. nevt

Jus, Kriminologi og psykologi

 

Ønsker deg lykke til uansett hva du velger! (Og håper det ikke gjorde noe at jeg også svarte på spm ditt)

 

Takk for kjempebra svar!! Du vet ikke foresten hva snittet pleier å ligge på?

 

Mener da karaktersnitt;)

Lenke til kommentar
Takk for kjempebra svar!! Du vet ikke foresten hva snittet pleier å ligge på?

 

Mener da karaktersnitt;)

 

 

Som skrevet tidligere så blir karakterkravet regnet ut fra de antall søkere og deres karakterer.

Mange søkere med generelt lavt snitt vil føre til at poengkravet blir senket litt, og motsatt.

 

Jeg vil anbefale deg å ikke få dårligere enn 4 i snitt uten tilleggspoeng på vitnemålet.

Hvis du skal søke som 20 åring gjelder det å ha et litt høyt snitt for å ha en sjanse.

 

Er du eldre enn 23 og har gjennomført førstegangstjeneste vil ca 4 i snitt være ideelt, med tanke på alderspoeng og poeng for fullført førstegangstjeneste/ ett års studium. Da har du så å si "full pott".

Tilleggspoeng for fordypningsfag fra vgs teller også med.

 

Søker du som 20 åring og har 4 snitt vil poengsummen din kun ligge på 42. (4x10 pluss 2 poeng for alder = 42).

Da jeg søkte var det 48 poeng for å komme på opptak, og rundt 50 poeng for å bli tatt inn som student.

Da skjønner du sikkert tegningen.

 

Ellers vil jeg jo anbefale "nye" lesere på tråden å bla litt tilbake og se om det er noen spørsmål dere lurer på som er blitt stilt tidligere.

Men selvfølgelig tar jeg tid til å svare når dere også har tatt dere tid til å spørre. :D

 

mvh Politistudent

Lenke til kommentar
hvor mange alderspoeng har man når man har søkt opptak i år (altså 4.12.07), og er født i des. 86?

 

Du får 2 poeng for hvert år etter fylte 20.

Er du 20 år får du 2 poeng

21 år - 4 poeng

22 år - 6 poeng

23 år - 8 poeng

 

8 poeng er den maksimale alderspoengen man får. Du får f.eks. ikke 10 poeng når du er 24 i opptaksåret.

Det var i hvertfall slikt da jeg søkte, regner med at det ikke er noen forandringer der.

 

Hvis du er 22 år gammel i år får du 6 poeng. :D

 

Edit: Hvis du ikke fyller 22 før i desember kan det hende at du bare får 4 poeng. Litt usikker der, en kjapp mail til [email protected] vil nok gi deg et mer nøyaktig svar.

 

Dobbel edit: (hehe)

Jeg fylte 23 i juni da jeg søkte opptak og kom inn i 2006. Jeg fikk da 8 poeng. Så da får du nok dine 6 alderspoeng så lenge du fyller 22 i opptaksåret.

Endret av politistudent
Lenke til kommentar

Jeg følte at jeg gjorde mitt beste på intervjuet, stressa litt med spørsmålene om politiorganisasjonens oppbygging osv, men jeg tror de skjønte at jeg var nervøs. Spørsmålene som handlet om meg gjorde jeg så bra jeg kunne, tror ikke jeg kunne svart noe annerledes. Var ikke det bra nok, så har jeg nok en del modning igjen:-P

 

 

Hva er det med intervjuet ditt du følte gikk galt?

Lenke til kommentar

Fotografering av politiet i arbeid.

Det ble tidligere spurt om det å ta bilder av tjenestemenn under tjeneste, og tjenestemenn som krevde bilder slettet.

Jeg hadde lovet å komme med svar, her kommer den.

 

Dette er en artikkel fra politiforum.

God lesning!

 

http://www.politiforum.no/id/2303

 

Ellers anbefaler jeg www.politiforum.no til alle interesserte der ute. Mye nyttig informasjon man får med seg der.

 

mvh Politistudent

Lenke til kommentar

Hei! Jeg har lenge tenkt på å bli politi. Jeg ser på dette som en "backup-plan" siden jeg først vil gi alt for å bli pilot.

 

Kjæresten til tanta mi er politimann. Høyt ranket er han vel og, vil jeg tro, siden jeg såg han ett par ganger på tv i sammenheng med nokas-saken (;P) Han er vel rundt 50.

 

Uansett, det jeg ville si er fra en dag da jeg ble sittende å snakke med ham.

Først nevnte han at politiyrket har den fordel at ingen dag er lik o.l .. Men så kom det negative;

Han sa noe slikt: "For å være ærlig, så er ikke dette yrket noe jeg vil anbefale til noen. Det å måtte kappe ned 16 åringer som har hengt seg, bære en hardt skadet, gravid jente, som er blitt stukket flere ganger i ryggen. - Det gjør noe med deg som menneske. Så det politiet gjør, er egentlig møkkajobben i samfunnet. - vi ordner opp."

Han sa naturligvis mye mer, men som jeg ikke kommer på nå i farta.. Hovedpoenget var i alle fall det ovenfor.

Jeg ble ærligtalt litt skremt. :(

Endret av Jonatan777
Lenke til kommentar

Det er nok mye dritt vi må gå gjennom, men noen må jo gjøre den jobben.

Jeg prøver å se den lyse siden i det vi gjør. Jeg tror nok flesteparten av befolkningen er glad for at vi har det politiet som vi har i dag.

Jeg fikk selv høre en del historier før jeg kom inn på politihøgskolen, men slike ting er ikke noe som skjer hver eneste dag.

 

Dette er ting jeg selvsagt har reflektert over, og ikke minst akseptert da jeg takket ja til tilbudet om studieplass ved politihøgskolen. De fleste må nok bare grave dypt inn i seg selv og tenke om to ganger.

Er dette noe jeg vil oppleve? Klarer jeg å takle vanskelige situasjoner? Om du svarer nei på disse er kanskje politiyrket ikke riktig for deg.

 

Jeg er selv ennå en ung mann som ikke er ferdig utdannet. Men jeg har opplevd tragiske dødsfall allerede under praksis. Kanskje jeg ikke har nok grunnlag til å ennå anbefale noen noe om politiyrket. Men det er også hyggelige øyeblikk, der politiet gjør noe som i våre øyne regnes som en bagatell, men som er livsviktig for andre.

 

Om politiet ikke er tilstede for å rydde opp, hvem skal gjøre det da?!

Lenke til kommentar
Om politiet ikke er tilstede for å rydde opp, hvem skal gjøre det da?!

 

Helt enig med det sier her. Er veldig glad for at vi har et velfungerende politi i Norge!

 

Men, da lurer jeg på en ting; hvordan vet man egentlig at man er klar for slike situasjoner?

Jeg tror at jeg er det, men det er jo umulig å si. Jeg har også tro på at slike situasjoner også er noe som man som politi anser som en del av jobben. Eller tar jeg feil nå? I "Politiblikket" av Liv Finnstad står det litt om at politifolk har forskjellige teknikker for å distansere seg fra det faktum at det faktisk er ekte mennesker de møter i jobben, på godt og særlig vondt.

Lenke til kommentar

Faren min har vært politi i over 30 år snart, og som pappa har han vel kanskje gitt uttrykk for at det kan være et tøft yrke å oppfordre minstejenta til å gi seg ut i, men uansett har han støttet meg gjennom hele prosessen jeg måtte gjennom i vinter. Og jeg tror han er litt stolt.

 

Men på intervjuet så spurte de meg faktisk, hvorfor jeg ville bli politi når jeg hadde opplevd at faren min har hatt det tøft bare pga av jobben sin, og hvor mye det yrke kan påvirke familien. Jeg vet han har sett og opplevd mye jeg ikke en gang kan forestille meg, men han jobber jo som politimann ennå. Noe med yrket må jo gjøre det verdt det. Man vet aldri om man er forberedt på grusomme hendelser man kan komme over, kanskje klarer jeg ikke et år i yrke, kanskje ikke en gang et år i studie, men jeg vet at jeg skal i hvert fall gi alt for å prøve.

Lenke til kommentar

Vanskelig å si hvor forberedt man kan være når man opplever tragedier. For vår del har vi en verstefallsteori, forvent alltid det verste. Men tross alt er vi også mennesker, og det er helt normalt å felle en tåre når man ser grusomme ting.

 

Politiet har i likhet med andre redningsetater en "debrief", her snakker vi ut om det vi har opplevd og kan bearbeide følelsene våres. Det er viktig å få det ut, spesielt blant kolleger.

 

Jeg har hatt et oppdrag hvor vi har hentet ut en død mann, som har tatt livet sitt pga sorg over å ha mistet ektefellen en stund tilbake. Dette høres kanskje helt grusomt ut, men jeg forholdt meg til situasjonen som et vanlig oppdrag hvor politiet er tilkalt for å "ordne/ rydde opp" i. Ved å ikke tenke så mye på at dette faktisk er en person som har levd et vanlig liv som alle andre, har faktisk hjulpet meg videre. Heldigvis slapp jeg å bringe dødsbudskapet overfor familiemedlemmene.

 

Uansett, det gjør noe med en etter å ha sett dette. Men hvis en skal ta alt "personlig" og dvele mye over slike situasjoner, da sliter man i yrket. Men den dagen man ikke reagerer på at det er dødt menneske man har med å gjøre og ikke klarer å vise følelser, da har man virkelig et problem.

Lenke til kommentar
Minst karakteren 3 i gjennomsnitt for norsk hovedmål skriftlig eller tilsvarende nivå i annet karaktersystem. Dette står som et av kravene på PHS sine sider. Mulig jeg er veldig dum, men hva legger de i dette?

 

 

At din norskkarakter ikke skal være lavere enn 3 i snitt.

Med andre ord, selv om du har 5'ere i andre fag og en 2'er i norsk så er det ikke godt nok.

 

Politijobben består av en goood del skriving. Det vil virke meget uprofesjonelt dersom man en dag møter opp i retten med ett avhør/rapport som er dårlig skrevet med masse grammatikkfeil.

Lenke til kommentar
Som for eksempel at man bruker ord i feil sammenhenger, som autoritær i stedet for autoritativ...

 

 

Hahaha, du gir deg visst ikke du. Men det er i hvertfall hyggelig at du jevnlig kikker på tråden da.

 

Tror de fleste lesere også er lei diskusjonen din når du faktisk ikke ser sammenhengen av ordbruken. Det er helt tydelig at du ikke skjønner hva det å "være autoritær" er.

Endret av politistudent
Lenke til kommentar

Det var selvfølgelig ment som en spøk. Håper du ikke bærer nag ;) Jeg klikker jevnlig på tråden ja, så fort det kommer nye innlegg :) Veldig mye god informasjon som jeg kan videreformidle til kompiser som måtte være interesserte (selv er jeg mer akademisk anlagt), og som ikke bruker forumet.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...