politistudent Skrevet 8. april 2008 Forfatter Del Skrevet 8. april 2008 Heisann Vil bare skyte inn her at det er sagt fra PHS at alle studenter nå får pepperspraykurs. De som går i GU3 klasse får det før sommeren, mens de som går i GU1 får det i leir før praksisåret. Kurset er noe vi alle har gjennomgått. Men det er eksponeringen det er prat om. I leir hadde jeg den teoretiske delen, men eksponeringen fikk vi ikke. Selv hørte jeg med noen gu3 at det ryktes om at de skulle få eksponeringen. Men det er ikke offisielt ennå. Vi studenter i GU2 har heller ikke fått informasjon om at eksponeringen kan gjennomføres. Lenke til kommentar
smelx Skrevet 8. april 2008 Del Skrevet 8. april 2008 (endret) La meg da uttrykke meg litt klarere De som går i GU3 klasse får eksponering før sommeren, mens de som går i GU1 får det i leir før praksisåret. Edit: Det er ihvertfall GU1 informert om, av studieleder for GU2. Endret 8. april 2008 av smelx Lenke til kommentar
politistudent Skrevet 8. april 2008 Forfatter Del Skrevet 8. april 2008 (endret) La meg da uttrykke meg litt klarere De som går i GU3 klasse får eksponering før sommeren, mens de som går i GU1 får det i leir før praksisåret. Edit: Det er ihvertfall GU1 informert om, av studieleder for GU2. Da kan det nok hende at det stemmer. Men det er veldig rart da at GU2 ikke har blitt informert om dette. Ellers takk for nyttig info. Jeg skal sende en melding og høre med hovedveilederen i mitt distrikt og høre om han har noe mer info om dette. Endret 8. april 2008 av politistudent Lenke til kommentar
politistudent Skrevet 9. april 2008 Forfatter Del Skrevet 9. april 2008 Smelx, går du i GU1? Har hørt med en kompis i GU3, og han sier ingen info er gitt om at eksponeringen kan gjennomføres ennå. Vi har heller ikke hørt noe fra våre studieveiledere. Hvor har du fått høre dette? Lenke til kommentar
smelx Skrevet 10. april 2008 Del Skrevet 10. april 2008 (endret) Feilpost Endret 10. april 2008 av smelx Lenke til kommentar
Even18 Skrevet 12. april 2008 Del Skrevet 12. april 2008 hei politistudent Jeg har planer om å søke meg inn på ntnu på en linje som heter åpne emnestudier samfunnsvitenskapelige fag hvor jeg kan velge forskjellige emner og de tilsvarer da et årsstudium. Jeg kan velge mellom: Samfunnskunnskap, Sosialantropologi, Sosiologi, Statsvitenskap, Pedagogikk og geografi. så det jeg lurte på var om hvilke fag du ville anbefalt meg å ta om jeg ønsker å få en best mulig innføring i noen av emnene politihøgskolen legger opp. under har jeg lagt Innholdet i utdanningen ved politihøgskolen. Politifag (45 studiepoeng) • politilære og yrkesetikk • forebyggende polititjeneste • operativ polititjeneste (herunder utrykningskjøring og våpentjeneste) • idrett (herunder arrestasjonsteknikk og livreddende førstehjelp) • rapport- og etterforskningslære • kriminalteknikk Juridiske fag (30 studiepoeng) • strafferett og spesiallover • straffeprosess • vegtrafikkrett • forvaltningsrett • spesielle juridiske emner Samfunnsvitenskapelige fag og språk (30 studiepoeng) • psykologi • kriminalkunnskap • sosiologi • stats- og kommunalkunnskap • engelsk politifagene er det vanskelig å ta for seg ved ntnu men de samfunnsvitenskapelige fagene er det vel en sjanse for å få en introduskjon i. kunne du ha laget et forslag til hvilka fag jeg kunne valgt. håper på svar ;-) Even Haganes Lenke til kommentar
politistudent Skrevet 13. april 2008 Forfatter Del Skrevet 13. april 2008 Syns det er veldig lurt av deg å velge samfunnsvitenskapelige fag dersom du venter på å bli gammel nok til å søke phs. Sosiologi og Stats- og kommunalkunskap (SKK) har vi i første klasse. Det nærmeste du kommer phs fag er sosiologi og statsvitenskap. Du burde velge sosiologi synes jeg. Merk at dette er MIN mening. Selv om stats- og kommunalkunnskap er et fag vi har på skolen, så tror ikke jeg vi har noe særlig bruk for det etter endt utdanning. Sosiologi vil være et greit valg. Men husk å holde motivasjonen oppe, og velg det du selv synes er spennende. Ellers pleier jeg alltid å si at gode attester fra arbeidslivet også er en kjempestor pluss. Men at du allerede har en innføring i disse fagene, vil gjøre det lettere for deg å lese/ forstå sosiologi og SKK når du en dag kommer inn på politihøgskolen. Det er jo også en stor fordel. mvh Politistudent. Lenke til kommentar
espinos Skrevet 13. april 2008 Del Skrevet 13. april 2008 Hei Politistudent. Bra tiltak om å lage en slik tråd her på forumet. Sikkert mange som tar nytte i det. Jeg har flere i familien som er politi, mine foreldre, onkler, kusine og fetter samt min storesøster går første året på phs. Så det faller ikke som en bombe at jeg også snart skal kjøre volvo med blålys, men først en karriere i Forsvaret. Mvh Espen Lenke til kommentar
politistudent Skrevet 13. april 2008 Forfatter Del Skrevet 13. april 2008 Hei Politistudent.Bra tiltak om å lage en slik tråd her på forumet. Sikkert mange som tar nytte i det. Jeg har flere i familien som er politi, mine foreldre, onkler, kusine og fetter samt min storesøster går første året på phs. Så det faller ikke som en bombe at jeg også snart skal kjøre volvo med blålys, men først en karriere i Forsvaret. Mvh Espen Hahaha, ser ut som du er dømt til et liv i blåskjorte og ja! Lenke til kommentar
espinos Skrevet 14. april 2008 Del Skrevet 14. april 2008 Jepp, kan ikke skuffe hele familien lissom Lenke til kommentar
Lightie Skrevet 15. april 2008 Del Skrevet 15. april 2008 Hei Politistudenten! Dette høres kanskje litt rart ut, men du har reddet meg. Takket være deg har jeg igjen fått tilbake gløden for politi yrket! Da jeg gikk ut fra u-skolen var mitt mål PHS uten tvil. Så valgte allmenn. Men i 2. året skjedde det mange tragedier(venn døde, heftig foreldre krangel, søsken som var "ute av kontroll"). Da gikk skolearbeidet bare nedover. Og sluttet etter noen måneder ut i 3. året, på grunn lag av psykolog og rådgiver besluttning. Er nå 20år og skal ta siste året ferdig. Og muligens ett ekstra år etter det for å forbedre svake fag. Om de skulle spørre om hvorfor jeg ikke har førstegangstjenesten og jeg forteller saken som det er. Vil de skjønne saken eller kan dette tas som veldig negativt? Med tanke på sammen brudd og manglene førstegangstjeneste. Jeg er god til å kommunisere og lytte til andre mennesker. Elsker tanken på å ha en jobb som jeg kan føle meg stolt av og ha muligheten til å hjelpe personer og samfunnet! Har også startet å trene for fullt nå! Så trur min svakhet blir muligens karakterer. Men kan ett brennende ønske og god fysisk test, gi meg muligheten til å få vist mitt verd? Håper jeg ikke bare lager "enda en post" om det samme! Om så trenger du ikke svare TAKK for at du gjør dette! Lenke til kommentar
bortevekk Skrevet 15. april 2008 Del Skrevet 15. april 2008 Tror ikke det er negativt at du har fått en liten smakebit på at verden kan være urettferdig, så lenge du har fått det bearbeidet godt nok! Lykke til:-) Lenke til kommentar
politistudent Skrevet 15. april 2008 Forfatter Del Skrevet 15. april 2008 Først og fremst synes jeg det er utrolig hyggelig å kunne være til hjelp for alle politi- interesserte her på forumet, og jeg setter stor pris på tilbakemeldingene. At du har fått tilbake gløden og interessen for politiyrket pga denne tråden gjør meg også veldig glad. Det at du gjennom livet har møtt motgang, tror jeg vil gjøre deg sterkere og bedre rustet videre i livet. Alle oss har nok hatt en periode i livet hvor ingenting har gått vår vei, og alt går i oppoverbakke. Jeg kan ikke på noen måte se at din fritak fra førstegangstjenesten, som er pga livssituasjonen din, vil på noen måte være negativt overfor nemnda. Det synes jeg ikke skal være din største bekymring. Forbedre karakterene, og send inn en søknad når alt dette er klart, så ser du hvordan det går. Kommer du ikke inn på første forsøk er det greit å ha en back- up plan og noe fornuftig å gjøre i påvente av neste opptak. Hvis du en dag får sjansen og sitter foran nemnda, skader det ikke å være dønn ærlig og fortelle dem tingene slik som det var dersom de spør deg om det. Din sjanse kommer, og du vil få vist nemnda hva du er verdt! Ta med deg dine holdninger og erfaringer som du har tilegnet deg gjennom motgangen, så vil dette gå din vei. mvh Politistudent Lenke til kommentar
Johansen18 Skrevet 15. april 2008 Del Skrevet 15. april 2008 Hei! Jeg er nå snart ferdig med 3.klasse på VGS før jeg skal i militæret i oktober. Bare lurte på om du hadde none tips til hva jeg burde gjøre før jeg eventuelt søker på PHS. Du skriver jo at det er veldig sjeldent at 20-åringer kommer inn. Burde jeg jobbe ett år, skole etc? Takk for gode svar! Lenke til kommentar
kptpower Skrevet 15. april 2008 Del Skrevet 15. april 2008 Hei! Jeg er nå snart ferdig med 3.klasse på VGS før jeg skal i militæret i oktober. Bare lurte på om du hadde none tips til hva jeg burde gjøre før jeg eventuelt søker på PHS. Du skriver jo at det er veldig sjeldent at 20-åringer kommer inn. Burde jeg jobbe ett år, skole etc? Takk for gode svar! Hei, vet at du skriver til politistudent, men tenkte jeg kunne sitere meg selv her fordi dette er det mest stilte spm på tråden Det er så mange her som spør om sin bakrunn er bra. Stort sett all erfaring er positivt. De tar inn gutter som har jobbet i barnehage til fallskjermjegere i HJK. Det viktigste er jo å "selge" seg selv, og kunne begrunne godt hvorfor akkurat DU skal bli politi. Det som er viktig er å ha gode karakterer, for har du ikke det kommer du nok ikke inn uansett hvor fornuftig eller fysisk sterk du er. Består du det fysiske skal du inn på et intervju med politinemda. Her skal du "bestå" følgende punkter Muntlig og skriftlig framstillingsevne Trygghet i intervjusituasjonen Motivert og reflektert i forhold til politirollen Modenhet, herunder empati og vurderingsevne Naturlig myndighet og naturlig autoritet Målbevisst og initiativrik Vurderingsevne Bevissthet om egne positive og negative sider Disse kan du bestå uansett HVA du har gjort! Det du evt. kan formulere spøsmålet ditt til er hva du evt. kan gjøre som du får brukt for under utdanningen din på PHS eller forenkler hverdagen din. Her er jo bl.a. nevt Jus, Kriminologi og psykologi Ønsker deg lykke til uansett hva du velger! (Og håper det ikke gjorde noe at jeg også svarte på spm ditt) Lenke til kommentar
Lightie Skrevet 16. april 2008 Del Skrevet 16. april 2008 (endret) takk for svaret Hanne og politistudenten Ja har fått en smakebit på livets bittre sider! Men føler jeg har vokst enormt av det, har vært så langt nede at jeg vet når jeg burde snakke med lege og kanskje sykemelde meg. Har også lært meg å klare holde hode kaldt, tenke positivte og konstruktive tanker når ting er som mørkest. Har lakt meg en liten slag plan for PHS høres den fornuftig ut? -gå ferdig allmenn -gå ett år til for å heve snittet mitt, helst til 4.5 eller mer -søke PHS om jeg ikke kommer inn drar jeg i førstegangstjenesten(tar vekter kurs der) -samme, kommer jeg ikke inn jobbe som vekter ett år osv Har startet på trenings plan, så holder meg bare på top når jeg kommer dit:) Bruker luftforsvarets befalskole's trenings plan. Også ett siste spørsmål;) åssen er miljøet på skolen? er det en sånn "alle mann for seg selv" stemmning? eller er det ganskje godt kameraderi? selvfølgelig ikke samme folk som går der når jeg skal dit, men skoler har som regel en bestemt atmosvære hehe EDIT: En liten ting jeg kom på nå. Hørt så mye rart. Men snitt karakteren i norsk som må være over 3. Er den regnet ut fra alle terminene + eksamen eller bare siste året + eksamen? Endret 16. april 2008 av Lightie Lenke til kommentar
bortevekk Skrevet 16. april 2008 Del Skrevet 16. april 2008 Det er nok den karakteren du går ut med 3året + en evt eksamen. ^^ Du kan jo velge å forbedre karakteren viss du skal gå et år om igjen! Lenke til kommentar
theoriginalAidskake Skrevet 16. april 2008 Del Skrevet 16. april 2008 (endret) I min verden så er det å være autoritær et positivt ladet ord Vel, da har du hatt en dårlig norsklærer Jeezez, hvis du kun er ute etter å være ekkel, så forlat tråden. Jeg har heller aldri sett på autoritær som "maktsjuk". Legg kabal eller noe hvis du ikke greier å diskutere sakling. Fantastisk tråd da. Veldig interessant og informerende. Endret 16. april 2008 av Penis Trygve Lenke til kommentar
politistudent Skrevet 16. april 2008 Forfatter Del Skrevet 16. april 2008 (endret) Hei! Jeg er nå snart ferdig med 3.klasse på VGS før jeg skal i militæret i oktober. Bare lurte på om du hadde none tips til hva jeg burde gjøre før jeg eventuelt søker på PHS. Du skriver jo at det er veldig sjeldent at 20-åringer kommer inn. Burde jeg jobbe ett år, skole etc? Takk for gode svar! Jeg vil anbefale deg å prøve å søke phs nå til jul mens du er i militæret. Prøv og se hvordan det går. Samtidig søker du på noe studie eller jobb til våren 2009. Dersom du ikke kom videre fra opptaket kan du falle deg tilbake på et evt. studie eller jobb. Istedet for å sløve ett år er det greit å gjøre dette dersom du ikke kommer inn. Men husk! Det er ikke umulig å komme inn som 20 åring. Endret 16. april 2008 av politistudent Lenke til kommentar
politistudent Skrevet 16. april 2008 Forfatter Del Skrevet 16. april 2008 Planen din hørtes kjempebra ut! Har du 4,5 i snitt uten tilleggspoeng når du søker har du ingenting å bekymre deg for når det gjelder den formelle delen. Ellers anbefaler jeg deg også marinejegerens treningsplan. Det har tidligere blitt stilt spørsmål om miljøet på skolen, og jeg har ingenting i mot av å svare en gang til. Men du må gjerne bla tilbake i tråden og se om det er noe annet der du lurer på. Miljøet på skolen er knallbra! Vi er meget sosiale vesener, og det er jo en del fester i ny og ne. Her er det ikke "alle for seg selv", her hjelper man og støtter hverandre. Slik skal det også være når man går ut i tjeneste senere i livet. Når man først er inne oppdager man at politifolk tar vare på hverandre. Utrolig fint miljø! Der er det ingenting å utsette. mvh Politistudent Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå