Gå til innhold

Politi - for de som vurderer å søke politihøgskolen.

Anbefalte innlegg

5 i totalsum ja. Jeg tror ikke han er menneskelig:-P

Fy i nato. det er jo helt vilt!!!

Hvordan gikk intervjuet forresten? Skal selv på opptak i trondheim neste uke nå. Gleder meg, men er litt nervøs også. Den løpstesten virker hard. Hehe.

For min del tror jeg intervjuet gikk ganske greit. Jeg gjorde det veldig bra der det var spørsmål om meg som person. De spurte også litt om politiets organisasjon, og hvordan den var bygget opp. Da begynte jeg å knote litt, men var ærlig om at jeg ikke konkret kunne legge ut om hvordan dette fungerte. Fant ut at det var ikke noe vits å sitte å ro, og late som jeg visste svarene!

gonjimann: Hvor og når var du på opptak?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvordan gikk intervjuet forresten? Skal selv på opptak i trondheim neste uke nå. Gleder meg, men er litt nervøs også. Den løpstesten virker hard. Hehe.

For min del tror jeg intervjuet gikk ganske greit. Jeg gjorde det veldig bra der det var spørsmål om meg som person. De spurte også litt om politiets organisasjon, og hvordan den var bygget opp. Da begynte jeg å knote litt, men var ærlig om at jeg ikke konkret kunne legge ut om hvordan dette fungerte. Fant ut at det var ikke noe vits å sitte å ro, og late som jeg visste svarene!

Jeg har aldri vært på opptak, jeg bare viste at 5 var minimum poengsum.

Lenke til kommentar

Virker som om vi ble intervjuet av samme person :) Fikk samme spørsmål som deg :p

Lenke til kommentar

Hei!

Jeg har tenkt meg på PHS etter videregående (Noen år etter), nå går jeg i 1. klasse, jeg har da tenkt til å kjøre løpet mitt slik:

Ta rettslære, engelsk matte og friluftsliv de neste to år. Førstegangstjeneste og evt ett år til i forsvaret. Ett år psykologistudie (vil dette hjelpe?) for så å trene ett år og deretter søke meg inn på PHS..

Det jeg lurer på er om noen mener jeg bør legge om løpet mitt?

Er PHS så mentalt utmattende som folk sier?

Det jeg tilslutt vil ende opp som er kriminaletterforsker, kan man gå denne veien eller er det en annen vei som er lurere?

Lenke til kommentar
Hei!

Jeg har tenkt meg på PHS etter videregående (Noen år etter), nå går jeg i 1. klasse, jeg har da tenkt til å kjøre løpet mitt slik:

Ta rettslære, engelsk matte og friluftsliv de neste to år. Førstegangstjeneste og evt ett år til i forsvaret. Ett år psykologistudie (vil dette hjelpe?) for så å trene ett år og deretter søke meg inn på PHS..

Det jeg lurer på er om noen mener jeg bør legge om løpet mitt?

Er PHS så mentalt utmattende som folk sier?

Det jeg tilslutt vil ende opp som er kriminaletterforsker, kan man gå denne veien eller er det en annen vei som er lurere?

Slik du beskriver løpet ditt vil jeg si at det både er klokt og fornuftig. Vil du bli etterforsker må du nok ta veien innom politihøgskolen. Psykologi er lurt, dette faget har vi også på phs.

Jeg hadde nemlig også rettslære, matte og engelsk på videregående. ^^

Samtidig som du trener i ett år før du søker phs er det veldig fint å finne en jobb ved siden av. På den måten får du også arbeidserfaring og attester.

Etter endt politiutdanning kan du søke stilling som etterforsker, og videreutdanne deg der. Etterforskning er innmari spennende.

PHS er nok i likhet med andre høgskole/universitetsstudier temmelig krevende. Man får på politihøgskolen størstedelen av eksamen i tredje klasse, det kan være litt tungt. I tillegg må man jo trene for å bestå fysiske eksamen og.

Det gjelder å ha motivasjon og stå på vilje.

mvh Politistudent

Endret av politistudent
Lenke til kommentar
Så jeg kan ta psykologistudie på PHS? Eller vil det være lurt å Ta ettårig studie før PHS?

Jobber pdd. på McDonalds, vet ikke hvor stort det er på en evt. attest :p

Du kan nok ikke ta noe studie på phs uten å bli tatt opp som student. :p

Du kan ta årsenhet ved universitetet. Vi har også psykologi på fagplanen på phs er det jeg mente.

Spiller ingen rolle hvor du har jobba, så lenge det står i attesten at du er en punktlig,ærlig og hardtarbeidene ung mann.

Er nok det som er viktigere...

Endret av politistudent
Lenke til kommentar
Hei igjen!

Kjenner du til boken Politiliv ?

Litt "kjedeligere" enn politiblikket, men litt mer faktarelatert og mer historie og ikke minst litt bilder (hadde politiblikket hatt det hadde den vært mye bedre)

Nei, den har jeg ikke lest. Hvem har skrevet den boka?

Lenke til kommentar
Hei igjen!

Kjenner du til boken Politiliv ?

Litt "kjedeligere" enn politiblikket, men litt mer faktarelatert og mer historie og ikke minst litt bilder (hadde politiblikket hatt det hadde den vært mye bedre)

Nei, den har jeg ikke lest. Hvem har skrevet den boka?

Skal vi se...

Jørn-Kr Jørgensen.

Rådgiver tilknyttet Oslo politidistrikts informasjonsavdeling. Tidl. journalist. Redaktør av OP-MAGASIN. og bestyrer Politiutstillingen i Oslo.

Er utgitt i 2004

Lenke til kommentar

Jaja, da var dag 1 overstått. Er fornøyd (men litt skuffa også) og det ble intervju i morgen. Er litt overrasket over at alle hater den løpstesten da jeg ikke syns den var så veldig jævlig som alle skal ha det til, men det får bli min sak.

Da er det bare en god del pugging og lesing i kveld, så får vi være nervøse og klar for intervjuet. Hehe. I år er det visst bare 3 personer som sitter der også. Så vi får se...

Lenke til kommentar
Jaja, da var dag 1 overstått. Er fornøyd (men litt skuffa også) og det ble intervju i morgen. Er litt overrasket over at alle hater den løpstesten da jeg ikke syns den var så veldig jævlig som alle skal ha det til, men det får bli min sak.

Da er det bare en god del pugging og lesing i kveld, så får vi være nervøse og klar for intervjuet. Hehe. I år er det visst bare 3 personer som sitter der også. Så vi får se...

Det skal jo være 4, det var det med meg.

Lenke til kommentar

Hei politistundent

Jeg har og store planer om å søke politiskolen og vet at grunnen til at de fleste velger dette yrket ikke er på grunn av lønnen, men yrket i seg selv. Hva er dine tanker rundt den økonomiske biten. De fleste av oss vil jo få familie med tiden og det koster jo en del. Hvordan er tankene dine\deres på dette området? (ikke bare ment for politistudenten men alle andre og.

takk

Lenke til kommentar

Det skal jo være 4, det var det med meg.

Var du på opptak i Trondheim i år? Hun sjefen for opptaket i trheim sa til oss i dag at det var nytt for året at det var 3. Så det er 3 til oss i morgen i alle fall.

Endret av St3fan
Lenke til kommentar
Med mindre du får 1 poeng på løpstesten SKAL den være jævlig.

Så dem som løper og får 1 poeng har det ikke jævlig? :p

Hvis du er i umenneskelig god form, og har stålkontroll på hvor fort du springer og sånn, så går det an å springe på 1 uten å dø av det.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...