Gå til innhold

Politi - for de som vurderer å søke politihøgskolen.


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Det kan jo ikke stemme at alle som er skikket får tilbud om studieplass Politistudent. La oss nå si at 800 blir skikket, men phs tar jo opp 552..da kan ikke alle 800 få tilbudet :p

 

Ps: Er ikke ute etter å kvervulere.

 

 

Nei, kanskje jeg bare har formulert meg helt feil.

 

La oss f.eks ta kullet mitt på 360. Det er 250 plasser i Oslo, 110 i Bodø. 260 har søkt Oslo som førstepri, og 100 har Bodø som første pri. For å fordele det riktig vil noen av de som søkte Oslo få tilbud om Bodø i stedet. F.eks de som har lavest konkurransepoeng blant de som ble tatt opp.

 

Det kan også være personer som først havnet på venteliste, som også hadde Oslo som førstepri. Når noen takker nei vil de på ventelista få tilbud og, f.eks "du søkte Oslo, men du får Bodø. Take it or leave it".

 

Oppfatter deg ikke som kverulant, er nok bare jeg som er på jordet.

 

Edit: Da mener jeg altså de 360 som blir tatt opp. Resten er jo på ventelista. :)

Det er vel samme grunn til at nemnda spurte meg:"Hva om vi tilbyr deg plass i Bodø i stedet?" Dersom det ble overflod av fremtidige studenter i Oslo må noen fordeles til Bodø.

Endret av politistudent
Lenke til kommentar

Absolutt. Hadde også vært litt artig å få vite eksakt hvor mange som har blitt kalt inn i år, og gjerne hvor mange som ikke møter til prøvene etc, etc.

 

Noe av det kommer sikkert etter hvert, og tror kanskje mange flere blir optimister da :)

Endret av Rune29(+1)
Lenke til kommentar
Ble ufattelig motivert av bare å ha kommet på opptak. Heldig vis er ikke turen til treningssenteret lang!

 

Hehe. Samme her egentlig :) Men er over en time å kjøre til treningssenteret for min del :( Men det ser jeg ikke som noe hinder lenger. Finnes det diesel på jorda, vel, da blir treningsstudioet og svømmehallen mitt neste hjem de nærmeste ukene :)

Lenke til kommentar

Jeg blir noe så sinnsykt provosert når jeg leser saker som denne.

Politiuniformen skal være lik for alle, ikke variere som utkledningsutstyret til en gjeng klovner på et sirkus! Vil han bære den hatten (eller hva det skal ligne), så får han bli politi i Midtøsten i stede.

Denne saken, og hijab-tullet også, er jeg så sterkt imot at jeg vil vurdere min egen fremtid i politiet hvist dette blir vedtatt. Jeg vil tøye dette så langt at jeg vil si at jeg aldri kommer til å patruljere gatelangs med en uniform som ikke er lik min egen!

At fyren samtidig har begynt treningen 3 år før han i det hele tatt burde begynne å tenke på den, vitner bare om nok et overivrig fyr som ser ting i et litt for stort perspektiv.

 

Ahh, godt å få ut dette! :) Er en rolig og sindig kar, men slike saker takler jeg ikke.

Endret av Graff
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+432
Jeg blir noe så sinnsykt provosert når jeg leser saker som denne.

Politiuniformen skal være lik for alle, ikke variere som utkledningsutstyret til en gjeng klovner på et sirkus! Vil han bære den hatten (eller hva det skal ligne), så får han bli politi i Midtøsten i stede.

Denne saken, og hijab-tullet også, er jeg så sterkt imot at jeg vil vurdere min egen fremtid i politiet hvist dette blir vedtatt. Jeg vil tøye dette så langt at jeg vil si at jeg aldri kommer til å patruljere gatelangs med en uniform som ikke er lik min egen!

At fyren samtidig har begynt treningen 3 år før han i det hele tatt burde begynne å tenke på den, vitner bare om nok et overivrig fyr som ser ting i et litt for stort perspektiv.

 

Ahh, godt å få dette! :) Er en rolig og sindig kar, men slike saker takler jeg ikke.

Problemet med sånne personer er mangel på perspektiv og modenhet. De forstår ikke politiets funksjon i samfunnet.

 

Det er mange som trener fem dager i uken, og som har to kilometer til treningssenteret. Selv sykler jeg for det meste bort til treningssenteret, skal ikke si sikkert hvor langt det er, men regner med to-tre kilometer. Aftenposten fremstiller det som at han jobber grusomt hardt for å nå målet sitt, og at det er synd på han for alt han må gjennom for å bli politi. Vi har alle offer vi må gjøre for å bli politi, noen har flere enn andre. Spørsmålet er, kan vi velge riktig? For det er enten eller. Morsomt at de har skrevet at han har "satset alt på å bli politi"... Hvor mye satser man når man er 17? Han kan lett ombestemme seg, uten problemer. Det er ingen menneskerett å bli politi, som Arne Johannessen så fint sa det.

 

Er uenig med at han er overivrig fordi om han har begynt å trene; selv er jeg straks 18, og jeg trener også til PHS, selv om det hovedsaklig er med den begrunnelsen at jeg vil være i form. Det er ingenting galt i å starte tidlig med treningen.

Lenke til kommentar
Jeg har respekt for at det er forskjellige kulturer og religioner i Norge. Vi er et multikulturelt og moderne samfunn, men det er jo ingen menneskerett å bli politi.

 

Det vil føre til en enorm provokasjon i samfunnet hvis disse hodeplaggene blir lovlig å bruke i tjenesten. Og ikke minst en fare for kollegaene. Det er folk der ute som er så imot dette at hvis de blir forsøkt lagt i jern av ei politikvinne med hijab, eller en mann med religiøst hodeplagg, så vil de tenne på alle plugger. En ikke helt heldig situasjon vil jeg påstå!

Blir hijab eller noe annet religiøst hodeplagg tillatt, så kommer alle andre etter. Og vips så har det norske politikorpset blitt sirkus Merano'2.

 

Nå blir dette off-topic i forhold til hva Politistudent har sagt tråden skal brukes til, noe jeg da beklager.

Lenke til kommentar
Enig i det.

 

Ellers håper jeg noen her kan komme med et råd. Er det dumt å kjøre svømming samme dagen som ei god løperunde?

 

Noen som vet sånn ca hvilken hastighet men minst bør holde på opptaket? Tenker på kondistesten?

 

 

Prøv å ta en liten løperunde før du f.eks går i bassenget, eller en svømmeøkt før du løper. Så får du litt "feeling" på hvordan det er på opptaket.

 

Nevnte jeg at da jeg var på opptak så avsluttet jeg med løping, og så svømming? Jeg hadde bare 10 minutter fra jeg løp ferdig til jeg sto ved bassengkanten. Slitsomme greier det der altså...

 

Hvis du klarer å holde 3 runder i minuttet havner du vel midt på treet på kondis testen.

44 meter per runde.

 

Nå blir dette off-topic i forhold til hva Politistudent har sagt tråden skal brukes til, noe jeg da beklager.

 

 

Men det var nok godt å få luftet tankene/ følelsene tenker jeg. ^^

Lenke til kommentar
Prøv å ta en liten løperunde før du f.eks går i bassenget, eller en svømmeøkt før du løper. Så får du litt "feeling" på hvordan det er på opptaket.

 

Nevnte jeg at da jeg var på opptak så avsluttet jeg med løping, og så svømming? Jeg hadde bare 10 minutter fra jeg løp ferdig til jeg sto ved bassengkanten. Slitsomme greier det der altså...

 

Hvis du klarer å holde 3 runder i minuttet havner du vel midt på treet på kondis testen.

44 meter per runde.

 

Joda. Hørte du sa det der, og med akkurat de ordene friskt i minne, er det noe a la det jeg kommer til å basere meg på. Har kommet godt i gang med kondistreningen og resten av treningen, så da er det bare å få slutt-teken på svømmingen igjen, og regner med at det skal gå bra.

 

Takk for tipset

 

Ahh, godt å få ut dette! :) Er en rolig og sindig kar, men slike saker takler jeg ikke.

 

Hehe. Jeg har funnet ut at jeg lar lokket ligge pent på plass :p

Jeg har vel egne meninger om temaet selv, men tror det er enklest å holde kjeft inntil videre :)

 

Edit:

Har vært litt aktiv i andre fora, og gitt svar på et spørsmål om trafikksikkerhet :p Hvis noen har lyst til å lese det, bare gå hit

 

Hehe. Tror nok jeg kan irriterer på meg en stein :p

Endret av Rune29(+1)
Lenke til kommentar

Har hoppet 2.40-50 tror jeg, men hoppa enda lenger når jeg gikk på vgs. Tror den lille opphøyningen man har på opptaket ha mye å si. Å stå på flat mark er ikke det samme vil jeg tro. Noe meninger om dette?

Har forøvrig fått en vridning i korsryggen, så er treningsinvalid inntil videre :(

 

Hehe ja, er godt å få luftet meningene sine. Er ekstra stimulerende når folk kommer med kommentarer til dem også:)

Man bør jo lufte tankene engang i blant Rune, hvorfor ikke i grunnen?

Endret av Graff
Lenke til kommentar
Har hoppet 2.40-50 tror jeg, men hoppa enda lenger når jeg gikk på vgs. Tror den lille opphøyningen man har på opptaket ha mye å si. Å stå på flat mark er ikke det samme vil jeg tro. Noe meninger om dette?

 

Hehe ja, er godt å få luftet meningene sine. Er ekstra stimulerende når folk kommer med kommentarer til dem også:)

Man bør jo lufte tankene engang i blant Rune, hvorfor ikke i grunnen?

 

Vel. I min ungdom satt jeg skolerekord på 60 meter'n gitt. Og hoppet den gangen ca 2.60. Nå ligger vi vel ganske likt tenker jeg :)

 

Meninger? Vel. Bruker den tiden jeg ikke trener, på å ytre meninger :p

 

Edit:

Forøvrig virker jeg som et masete kvinnfolk (ja tenk!) når jeg først setter i gang :p

Endret av Rune29(+1)
Lenke til kommentar

Noen her som ikke ble innkalt til opptak?

syns det var rart at jeg ble kalt inn når legeerklæringen min ikke oppfylte de medisinske kravene. så ryker nok ut på legesjekken på opptaksdagen jeg da.. går ut ifra at den er først alle steder.

Lenke til kommentar
Noen her som ikke ble innkalt til opptak?

syns det var rart at jeg ble kalt inn når legeerklæringen min ikke oppfylte de medisinske kravene. så ryker nok ut på legesjekken på opptaksdagen jeg da.. går ut ifra at den er først alle steder.

 

 

Du skal inn til sjekk hos nemndas lege først etter å ha bestått fysiske tester.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...