Gå til innhold

Politi - for de som vurderer å søke politihøgskolen.

Anbefalte innlegg

Er ikke politibiler konstruert/bygd på en annen måte nettopp med tanke på slike situasjoner?

Får vell kjøpe meg en benk da. Noen som noen ideer? Har tittet litt på denne:Benk, xxl.no

Politibiler er ikke akkurat pansra :p

Svenskene har spesialbygde Volvoer som de lager til politiet. Her i Norge valgte de VW Passat i stedet... *sukk*

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Hmm, syns tydelig at jeg har lest at både styring, understell, demping osv er forskjellig fra politibil vs. vanlig bil. Er vell ikke vanlige Passater de kjører rundt i? Passat er jo knallgode biler da :thumbup:

Ja, men de er ikke spesialbygd som politibiler, i motsetningen til Volvoene...

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+432
Hvordan fungerer denne stangen?

Festes i døråpningen. Tåler en maksvekt på ca 125 kg.

Skulle hatt meg en sånn, altså. Slippe å gå på treningsstudio hver gang jeg får lyst til å ta noen chins. Jeg skjønte dog ikke hvordan denne festes i døråpningen?

Lenke til kommentar
Hvordan fungerer denne stangen?

Festes i døråpningen. Tåler en maksvekt på ca 125 kg.

Skulle hatt meg en sånn, altså. Slippe å gå på treningsstudio hver gang jeg får lyst til å ta noen chins. Jeg skjønte dog ikke hvordan denne festes i døråpningen?

Tror man skrur den utover i døra. Så man setter den i midten av døråpningen også vrir på den sånn at den ekspanderer som en teleskop batong bortsett fra med noen lås saker.

Men vil den ikke være ekstremt lav i forhold til høyde?

Bøye knærne gutta... la det være nok rom til at du får huet/haka over.

Lenke til kommentar

Hei!

Jeg er 19 år, blir 20 før nyttår, og har søkt på phs. Men med tanke på at jeg er såpass ung, så er det liten sjanse for at jeg kommer inn nå. Så det jeg lurte på er hva som er smart å gjøre i mellomtiden. Militæret er utelukket grunnet en tidligere hjertefeil, noe som jeg opererte vekk for lenge siden, og som ikke har noen ting å si for meg i dag. Men grunnet regler i militæret ang. forsikring osv (tipper jeg), kom jeg ikke inn grunnet prinsipp. Hvordan er det forresten med tidligere hjertefeil på phs? Har det noe å si der? Som sagt er jeg helt frisk i dag. Så det jeg lurte på var om det var noen vits å ta grunnfag i f.eks. psykologi, sosiologi eller kriminologi. Får jeg ekstra poeng hvis jeg tar det før phs, eller er det ingen vits siden jeg uansett kommer til å få fagene i phs? Jeg lurte også på å gå NIH i mellomtiden, har det noe for seg, eller er det kun bortkastet arbeid hvis målet er politihøgskolen? Noen andre forslag til hva som er smart å gjøre i mellomtiden, til jeg kommer inn i phs?

Lenke til kommentar
Hei!

Jeg er 19 år, blir 20 før nyttår, og har søkt på phs. Men med tanke på at jeg er såpass ung, så er det liten sjanse for at jeg kommer inn nå. Så det jeg lurte på er hva som er smart å gjøre i mellomtiden. Militæret er utelukket grunnet en tidligere hjertefeil, noe som jeg opererte vekk for lenge siden, og som ikke har noen ting å si for meg i dag. Men grunnet regler i militæret ang. forsikring osv (tipper jeg), kom jeg ikke inn grunnet prinsipp. Hvordan er det forresten med tidligere hjertefeil på phs? Har det noe å si der? Som sagt er jeg helt frisk i dag. Så det jeg lurte på var om det var noen vits å ta grunnfag i f.eks. psykologi, sosiologi eller kriminologi. Får jeg ekstra poeng hvis jeg tar det før phs, eller er det ingen vits siden jeg uansett kommer til å få fagene i phs? Jeg lurte også på å gå NIH i mellomtiden, har det noe for seg, eller er det kun bortkastet arbeid hvis målet er politihøgskolen? Noen andre forslag til hva som er smart å gjøre i mellomtiden, til jeg kommer inn i phs?

Hei til deg! Først av alt: Jeg vet ingenting, men mener noe om alt :)

Jeg anbefaler deg å ta kontakt med phs-legen og spør han ut. Da får du et 100% sikkert svar.

Det står også litt i medisinske krav på www.phs.no Har du tatt en liten tittelutt der?

Lenke til kommentar

Sosiologi (herunder avviksosiologi) er utrolig interessant. Kriminologi og.

Du får ingen ekstra poeng foruten konkurransepoeng for oppnådde studiepoeng (Sjekk samordna opptak, men mener at 30 SP gir 1,5 konkurransepoeng. 60 gir 3 poeng). Har du nok ballast fra tidligere studier, kan man få fritak for et fag eller to på PHS, men ikke regn med det.

Om du er interessert er ingenting bortkastet. Husk det. Som fremtidig polititjenestemann/kvinne er det en fordel med så bred og variert bakgrunn som mulig.

Se på Rune29 for eksempel. Jobbet i mange år med noe som ikke er direkte politirelevant, men tenk den kompetansen han har på sitt felt.

Søk og studer det du føler er interessant. Da kommer de gode karakterene, og ventetiden før du kan søke blir kortere. Kanskje du ender opp med å ha en fin studietid og? :)

Endret av Eircag
Lenke til kommentar
Hei!

Jøss, mange spørsmål på en gang. Skal se om jeg klarer å svare på det da.

Medisinske spørsmål må jeg be deg om å henvende deg til skolen, [email protected].

Får du ikke muligheten til ett år i militæret vil jeg anbefale enten jobb eller studier, eller rett og slett en kombinasjon av begge deler. Fremdeles vil jeg (sterkt) anbefale at dersom du ikke kommer inn, at du søker grunnfagsstudier i f.eks psykologi eller kriminologi. Disse to fagene har vi i tredjeklasse, og du kommer til å stille sterkt i fagene om du har dette fra før av. Sosiologi har vi i første.

Det er ikke et krav, og du må ikke søke fagene om du ikke synes de er spennende. Men med eksamen i disse fagene stiller du sterkt, og det kan hende du får innvilget fritak i fagene på phs (mtp at du har grunnfag eller høyere i det spesielle faget).

Jeg vet ikke hva NIH tilbyr. Jeg vet heller ikke om du har lagt andre planer enn kun phs, eller om du kun vil satse på å bli politi. Dersom du er fast bestemt på å bli politi, så anbefaler jeg grunnfag i kriminologi, psykologi eller sosiologi som noe du kan studere mens/før du søker phs.

Skaff deg en deltids/fulltidsjobb også, skaff deg gode attester og vis at du er rett mann til rett yrke. Hva andre arbeidsgivere har å si om deg er også gull verdt. Jeg jobbet rett etter videregående og studerte ingen av disse fagene.

Det jeg sier her er råd og anbefalinger til deg som ikke vet hva du skal gjøre i den tiden før du søker. De rådene jeg gir er ikke en "mal" for å komme inn på phs, men de er relevante.

Edit: Noen i klassen min har gjennomført grunnfag (og høyere) i kriminologi. Disse har fått innvilget fritak fra eksamen i faget, mens jeg sitter og "koser" med 3 pensumhefter i kriminalkunnskap i påskeferien. >.<

Endret av politistudent
Lenke til kommentar
Se på Rune29 for eksempel. Jobbet i mange år med noe som ikke er direkte politirelevant, men tenk den kompetansen han har på sitt felt.

Hmm... mener da at to bingokvelder pr uke er rimelig relevant :grumpy:

Edit:

Oioioi! På samordnaopptak står det nå en ny dato i status, nemlig dagen i dag .. uten noen nyheter :ohmy: Hater endringer uten at jeg får det med meg :p

Edit igjen:

Æsh ... uinteressant lesing :) tok det like godt vekk

HAHAHA => Se her da!

Endret av Rune29(+1)
Lenke til kommentar

Edit:

Oioioi! På samordnaopptak står det nå en ny dato i status, nemlig dagen i dag .. uten noen nyheter :ohmy: Hater endringer uten at jeg får det med meg :p

Edit igjen:

HAHAHA => Se her da!

Hahahah, pattesalve - for tørre jur! Dagens latter!

Edit:

Høyst off- topic. Men det tillater vi i dag. :p

Endret av politistudent
Lenke til kommentar

Edit:

Edit igjen:

HAHAHA => Se her da!

Hahahah, pattesalve - for tørre jur! Dagens latter!

Edit:

Høyst off- topic. Men det tillater vi i dag. :p

Høhø. Kom tilfeldigvis over denne :p Original i hvertfall

Lenke til kommentar

Forresten Rune,

din kompetanse er høyst relevant i politiyrket. Nemlig UP! Du har nok mer peiling på hva du skal se etter når det er trafikkontroll og vi skal sjekke lastebilsjåfører.

Jeg husker jeg datt litt ut da det var sjekk av hviletid og lignende. Mye komplisert i det feltet.

Når det gjelder bingokveldene kan jeg vel ikke si det samme... :p

Lenke til kommentar

Jo, takk for det :)

Helt innerst i meg har jeg en drøm om en gang i fremtiden (hører englekoret nå) å jobbe med ungdom og ungdomskriminalitet faktisk!

Forøvrig er det med kjøre og hviletidene utrolig enkelt. Jeg underviser i det også jeg, i tillegg til motivasjonskurset mitt :) Og jeg kødder ikke. Holder de to kurstypene, men begrenser seg litt når man har full jobb ved siden av.

Høhø. Lærte en politimann kjøre -og hviletidsreglene en gang han stod og kjedet seg på Haslestad i Arendal :) Han satte veldig pris på det tror jeg, for vi prater stadig :DEDIT nr uendelig: Forøvrig kjenner jeg til absolutt alle metoder og muligheter til å jukse med den gamle skiveskriveren og også den digitale skriveren på, og VET at jeg kunne avslørt mye der. Hadde dere bare visst!

Edit: Du er forøvrig invitert på en bingokveld når jeg kommer inn :p hihi

Neida. Hater bingo. Gamle damer med blått hår som sitter og stirrer deg i senk hvis du har tatt lykkebordet. :p

Edit nr.??

Forøvrig er jeg en av få som kan hele regelverket slik det faktisk er for noe så simpelt som personbil med henger, førerkort, vognkort og den suppa der som det ganske åpenbart er mange formeninger og lite kunnskap om :) Ikke spør meg hvorfor. Har bare litt for lett å lære nye ting som andre egentlig både driter i og sovner av :p

Endret av Rune29(+1)
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+432

Hei der kjære politiaspiranter og brukere av privdat (hva er privdat? Forklarer senere i innlegget.)

Vi har noen navneforslag til den nye siden som kommer opp, men disse er av varierende kvalitet. Vi ønsker derfor innslag fra dere som brukere! Klikk på linken under for å se våre forslag, og send inn deres på PM til meg, eller på [email protected] :)

http://www.privdat.alekstef.com/info%20fra...avneforslag.txt

"Privdat"

Privdata er en tjeneste hvor man kan finne nyttige linker og informasjon om politiyrket, politihøgskolen og politi generelt! Vårt mål er å kunne gi deg informasjonen du trenger for å lære litt om politiyrket, om hvordan opptaket på Politihøgskolen (PHS) foregår, og hva som skal til for å bli politi.

Vi vil ta for oss noen av politiets oppgaver slik at du skal få vite hva som er av muligheter innenfor politiyrket, slik at du får vite hva du kan hjelpe til med i samfunnet.

Ellers, med respekt for tråden og politistudent, så ber vi om at dette IKKE diskuteres i denne tråden. De som ikke har tilgang til privdat og ønsker dette, kan sende meg en PM med ønsket brukernavn og passord.

Endret av Slettet+432
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...