politistudent Skrevet 6. april 2009 Forfatter Del Skrevet 6. april 2009 Slipper man å ha skjorte på seg, eller bare glemte du å nevne det? Ser for meg at det er denne som er verst å ta av seg. Har aldri hatt en av de feltjakkene på meg da, men de ser nokså romslige ut, så det burde vel ikke være så grådig vanskelig. Er det noe krav om at man må holde seg over vann hele tiden når man tar av klærne? Det er jo nesten umulig, ville vært mye lettere å kunne synke litt ned, spesielt mens man tar av seg buksen. Tror forresten jeg må slutte å henge så mye i denne tråden. Drømte at jeg var på opptaksprøve, og så hadde de en helt idiotisk test der man måtte klatre helt i toppen av et grantre uten greiner Klarte det ikke, så var litt pissed off da jeg våknet :!: Hahah, artig drøm. Jo, nå skal du høre. Du har på deg badebukse, feltbukse med belte og en feltjakke. Ingen t-skjorter. Ingen krav om at hodet må hele tiden være over vann, men det er jo veldig greit å kunne trekke pusten. For rett etter at du har kledd av deg skal du 4 meter ned og hente dukka. Og før det har du jo svømt 4 lengder og tatt av deg klærne. Mildt sagt kan du være litt andpusten ved det punktet allerede. Man prøver å holde hodet over vann for å puste, når fillene er tatt av tar man et par dype drag før man går ned og henter dukken. Lenke til kommentar
Ferendaz Skrevet 6. april 2009 Del Skrevet 6. april 2009 Var nok ute i distriktet jeg. ^^ I storbyen hadde jeg verken fått sommerjobb, eller jobb i helgene i tredje klasse. Bemanningen er litt annerledes ute i "provinsen". Fordeler ulemper ved å ta Gu2 i distriktet kontra større by? Jeg ser for meg at det mye mer å erfare å se i feks Oslo enn i Lom feks Lenke til kommentar
Bilbergeren Skrevet 6. april 2009 Del Skrevet 6. april 2009 Kanskje et lignende spm herfra også. Er det enklere å komme seg ut på "bøgda" i GU2 enn i en storby? Vil tro det er veldig mange som vil prøve seg i storbyene? Lenke til kommentar
HVS122 Skrevet 6. april 2009 Del Skrevet 6. april 2009 Eit anna spørsmål, er det lettere å få jobb der man har hatt praksis år? Visst eg har praksis året mitt oppe i nord, kan eg bli lagt "nederst i bunken" når det gjelder ansettelse ved oslo? Lenke til kommentar
politistudent Skrevet 6. april 2009 Forfatter Del Skrevet 6. april 2009 Eit anna spørsmål, er det lettere å få jobb der man har hatt praksis år? Visst eg har praksis året mitt oppe i nord, kan eg bli lagt "nederst i bunken" når det gjelder ansettelse ved oslo? Spiller ingen rolle hvor du har vært på praksis. Du blir ikke dårligere bare fordi du har vært i nord. HVIS du har vært et sted på praksis og gjort det bra, så er det jo større sjanser for å få jobb der, fordi de har kjent deg i ett år og vet hvordan du jobber og hvordan du er. Lenke til kommentar
politistudent Skrevet 6. april 2009 Forfatter Del Skrevet 6. april 2009 Var nok ute i distriktet jeg. ^^ I storbyen hadde jeg verken fått sommerjobb, eller jobb i helgene i tredje klasse. Bemanningen er litt annerledes ute i "provinsen". Fordeler ulemper ved å ta Gu2 i distriktet kontra større by? Jeg ser for meg at det mye mer å erfare å se i feks Oslo enn i Lom feks Du blir brukt som en ressurs i distriktet. Du får fulgt en sak selv fra A til Å, du får være med på flere oppdrag enn i byen, og du blir selvstendig fordi du må gjøre en del ting selv. I byen opplever du garantert mer, for der skjer det mer enn i bygda. Men du er som regel tredje, fjerde mann i bilen. Farlige oppdrag får ikke studentene vært med på, fordi det er ikke akkurat få politifolk i storbyene. I distriktet er det selvsagt annerledes. Her er vi som til tider andremann i bilen, og er med når det koker. Men praksis i Oslo er ikke noe dårligere for det. Flesteparten søker praksis i Oslo fordi det er spennende i en storby der det skjer veldig mye. Er du på Lom f.eks så er du førstemann ut på åstedet, sikrer åstedet, foretar krim.teknisk undersøkelse, foretar rundspørringer og finner vitner og mistenkte. Finner du mistenkte blir de innkalt til avhør også videre... I Oslo kommer du fram til et åsted, sperrer av åstedet og står vakt der til kriminalteknikere komme. Selvsagt er det mer å se og erfare i Oslo, men på Lom vil du nok bli meget selvstendig og dyktig. Lenke til kommentar
OscarMike1 Skrevet 6. april 2009 Del Skrevet 6. april 2009 (endret) Jeg kan jo bistå studenten med noen svar, ettersom vi går på samme skole. Fordeler ulemper ved å ta Gu2 i distriktet kontra større by?Jeg ser for meg at det mye mer å erfare å se i feks Oslo enn i Lom feks Først; det er flere spennende oppdrag og hendelser i større byer. Men det er også flere patruljer på vakt. Med andre ord; når operasjonssentralen spør etter ledig bil til et spennende oppdrag er det førstemann til mølla. I distriktet er det muligens mindre å gjøre (misforstå meg rett, dagene er fulle), men som student blir du brukt mer som en ressurs enn en som "bare er med". Mer selvstendig jobbing og mer varierte oppdrag. Mitt praksissted (mellomstor by) har vane på veileder + student i bil. Enten så kjører man, eller så betjener man samband. I de største byene kan man ofte bli henvist til baksetet. Hvor vil du helst sitte? I distriktene - hvor det som oftest ikke er egne etterforskningsseksjoner- kan man også følge en sak fra A til Å. I for eksempel Oslo vil saken bli sendt videre og man vil ikke se noe mer til den før den muligens havner i tingretten. Men uansett hvor man havner vil man være happy fra dag 1. Jeg har ikke hørt om en som har vært misfornøyd med praksissted, uansett hvor grisgrendt det har vært. Er det enklere å komme seg ut på "bøgda" i GU2 enn i en storby? Vil tro det er veldig mange som vil prøve seg i storbyene? Ja og nei. Plassene i og i nærheten av storbyer er ofte veldig ettertraktede, men det er også flere plasser. På småstedene er det mindre pågang, men færre søkere. Hvor hovedtyngden søker varierer fra år til år. Personlig søkte jeg på mellomstor by. Eit anna spørsmål, er det lettere å få jobb der man har hatt praksis år? Visst eg har praksis året mitt oppe i nord, kan eg bli lagt "nederst i bunken" når det gjelder ansettelse ved oslo? 1. Ja. Har du gjort en god jobb som student, er det lettere å få sommerjobb / helgejobb der. Du er et kjent ansikt og man "vet hva man får". Dog er det ikke alle steder som ansetter noen uten fullført PHS. 2. Nei. Man har samme utdannelse som en som hadde praksis i Oslo og vurderes på lik linje. Det gikk litt fort i svingene her, men håper jeg fikk svart skikkelig. Edit: Hehe - du trengte tydeligvis ingen bistand Endret 6. april 2009 av Eircag Lenke til kommentar
politistudent Skrevet 6. april 2009 Forfatter Del Skrevet 6. april 2009 Jo visst er det godt med makkere som bistår en. Du uttrykte det nok mye bedre enn meg. Lenke til kommentar
Bilbergeren Skrevet 6. april 2009 Del Skrevet 6. april 2009 Hmm... takk for svarene begge to. Jeg har nemlig et ønske om å ha både praksis og forhåpentligvis jobb litt utenfor storbyene. For mitt vedkommende virker det mer spennende å kunne følge noe fra a-å i stedet for a-b, for å si det sånn. MEN det gjenstår å komme inn da Lenke til kommentar
akle Skrevet 6. april 2009 Del Skrevet 6. april 2009 Jeg ser for med at praksis på en liten plass er likså bra/kanskje bedre en på en stor plass. Ser for meg at hver enkelt person kanskje blir litt glemt på en stor plass, da det sikkert er flere som er der i praksis. Dette er bare en tanke jeg har da, har opplevd det litt slik i skole systemet. Lenke til kommentar
Bilbergeren Skrevet 6. april 2009 Del Skrevet 6. april 2009 (endret) Enten så kjører man, eller så betjener man samband. I de største byene kan man ofte bli henvist til baksetet. Hvor vil du helst sitte? Hmm... tror vel det er andre ting jeg heller vil gjøre i baksetet *måttebaresidet* Endret 6. april 2009 av Rune29 Lenke til kommentar
politistudent Skrevet 6. april 2009 Forfatter Del Skrevet 6. april 2009 Jeg ser for med at praksis på en liten plass er likså bra/kanskje bedre en på en stor plass. Ser for meg at hver enkelt person kanskje blir litt glemt på en stor plass, da det sikkert er flere som er der i praksis. Dette er bare en tanke jeg har da, har opplevd det litt slik i skole systemet. Ingen fare for det, du har din egen personlige veileder som følger opp deg. På stasjonen jeg var på praksis ble jeg kjent med alle, og det var løs og ledig tone med alle fra vaktlaget til stasjonssjefen og juristene. Det var nært samarbeid med alle, ordensseksjonen, etterforskning og utlendingsavdelingen. Alle visste hvem de andre var. Jeg pleide titt og ofte å stikke innom kontoret til juristene for å slå av en prat, dørene deres sto alltid åpne. Jeg vet ikke om jeg kan si det er det samme ved f.eks Sentrum politistasjon i Oslo eller Grønland, der det er utrolig mange ansatte og man kommer nok ikke like tett innpå hverandre. Lenke til kommentar
Graff Skrevet 6. april 2009 Del Skrevet 6. april 2009 Trente du på treningsstudio, eller en alternativ plass, Politistudent? Selv er jeg litt lite keen på studio, det som er her jeg bor er forholdsvis lite og innehar et dårlig utvalg..pluss at det er litt kjipt å stå i kø ved apparatene. Fleste av øvelsene kan jo også trenes på hjemme, unntatt benkpress. Må jeg evt. kjøpe meg en benk da? Lenke til kommentar
politistudent Skrevet 7. april 2009 Forfatter Del Skrevet 7. april 2009 Trente du på treningsstudio, eller en alternativ plass, Politistudent? Selv er jeg litt lite keen på studio, det som er her jeg bor er forholdsvis lite og innehar et dårlig utvalg..pluss at det er litt kjipt å stå i kø ved apparatene. Fleste av øvelsene kan jo også trenes på hjemme, unntatt benkpress. Må jeg evt. kjøpe meg en benk da? Jeg var på treningsstudio jeg, det var der jeg kunne finne det jeg trengte. Men jeg kjøpte jo en stang til hang ups som jeg monterte ved soveromsdøra. Den hjalp utrolig mye. Kostet meg ca 150 kr på Mobech i Oslo. Lenke til kommentar
Chaalex Skrevet 7. april 2009 Del Skrevet 7. april 2009 Trente du på treningsstudio, eller en alternativ plass, Politistudent? Selv er jeg litt lite keen på studio, det som er her jeg bor er forholdsvis lite og innehar et dårlig utvalg..pluss at det er litt kjipt å stå i kø ved apparatene. Fleste av øvelsene kan jo også trenes på hjemme, unntatt benkpress. Må jeg evt. kjøpe meg en benk da? Jeg var på treningsstudio jeg, det var der jeg kunne finne det jeg trengte. Men jeg kjøpte jo en stang til hang ups som jeg monterte ved soveromsdøra. Den hjalp utrolig mye. Kostet meg ca 150 kr på Mobech i Oslo. Den her?: http://www.mobech.no/Hjemmetrening/Styrkea...%20M/GUMMI/1098 Faktisk sett etter noe sånt, men fikk intrykk av at det var umulig å finne noe til en ok pris Lenke til kommentar
vingebil Skrevet 7. april 2009 Del Skrevet 7. april 2009 Litt OT: http://www.vg.no/nyheter/innenriks/artikkel.php?artid=541344 Gjekk heldigvis bra med politi folkene Lenke til kommentar
politistudent Skrevet 7. april 2009 Forfatter Del Skrevet 7. april 2009 Skumle saker, bra at det gikk bra der ja. Angåene chinning stanga så ser jeg at den har økt med en hundrelapp i pris. Jeg vil anbefale å kjøpe den. Da jeg kjøpte den klarte jeg såvidt en, men med tanke på at den hang i døra så kunne jeg ikke sluntre unna med å trene hang ups. Lenke til kommentar
Trollfjes Skrevet 7. april 2009 Del Skrevet 7. april 2009 (endret) ... Endret 24. juli 2009 av Teh WolF Lenke til kommentar
politistudent Skrevet 7. april 2009 Forfatter Del Skrevet 7. april 2009 Hvordan fungerer denne stangen? Festes i døråpningen. Tåler en maksvekt på ca 125 kg. Lenke til kommentar
Graff Skrevet 7. april 2009 Del Skrevet 7. april 2009 (endret) Er ikke politibiler konstruert/bygd på en annen måte nettopp med tanke på slike situasjoner? Får vell kjøpe meg en benk da. Noen som noen ideer? Har tittet litt på denne:Benk, xxl.no Endret 7. april 2009 av Graff Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå