Gå til innhold

Aceton til rengjøring

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

For de som virkelig vil gjøre skikkelig rent anbefaller jeg BLÅ ISOPROPANOL. Dette er den samme type middel som brukes i spyleveske på biler. Forskjellen er et Denne flaska som su får kjøpt på Steder som jernia osv. Er i 50% mer konsentrert form. Den er hundre prosent ren og inneholder bare ren isopropanol.

PS. Den har 18 årsgrense, men bare si hva du skal bruke den til så har alderen lite og si. Det gjorde jeg. Lol

BobboZ

Lenke til kommentar

Hmm, hjembrent. Har ikke så veldig stor peil på hva det etterlater, etter min erfaring etterlater det ikke noe som jeg husker, men som andre tendenserer til å minne meg på.

Men, hjembrent som er da ren sprit burde jo funke det, så vidt jeg vet, men skal ikke si det 100%. (Ikke noen ekspert på det der ass).

Lenke til kommentar

I praksis så etterlater Hilda Bertsen masse dritt, faktisk en slags olje. Det er forresten den oljen som gjør du kan få vont i hodet ved invortes bruk.

Helt ren sprit skal du i teorien ikke bli dårlig av! Så lenge du klarer og opprettholde veskebalansen i kroppen.

Vanlig sprit du kjøper på polet eller andre plasser er ikke 100% ren!

Forresten den blå "rene" isopropanolen du får på blant annet jernia...vel, prøv og gjett hvor blåfargen kommer fra?

Destileringen? LOL

Hvis du går på apoteket, så for du noe som heter Hexan, det er så rent som du kan få et løsemiddel til og bli tror jeg!

Aceton er forresten også utmerket -og enkelt å få tak i :smile:

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Skulle rense den nye CPU`en og ribba mi idag og hadde hørt at isopropanol var kurrant, så ned på Essoen eg for. Det nermaste fyren kom, var Kondensfjerner, den inneholdt noe som heitte 2-propanol. Går det ann å bruke denne? En gang for alle: etterlater Aceton rester eller ikkje?

Lenke til kommentar

Dersom blå isopropanol er et godt egnet middel, må rødsprit også være et godt egnet middel. Det kan som kjent fjerne ikke herdet lakk, og myke opp mange typer lakk selv om de er herdet.

Det jeg har vært skeptisk til er fargen og brekningsmiddelet den inneholder, men funker blå isopropanol fungerer rød sprit også (det virker i hvertfall logisk at det skal gjøre det).

Er det virkelig ikke flere som har prøvd rødsprit?

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...