Gå til innhold

Skal jeg kjøpe 800 MHz eller 667 MHz?

konduktans

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Dette er systemet mitt som jeg skal bestille fra en nettbutikk i dag:

-Core 2 Duo E6850

-2x 8800 GT 512

-680i hovedkort

-vista home premium engelsk

-4 GB RAM(667 eller 800 MHz?)

-320 GB 7200 RPM HDD med RAID0

Jeg har ikke planer om å overklokke

I følge salgspersonalet er det 1200 kroner forskjell på 800 og 667 RAM. Er det verd det? Jeg får personalpris så får det 20-70% billigere(varierer på komponent)

... og så; the million dollar question. Merker jeg forskjell på 667 og 800?

Lenke til kommentar

ja det tror jeg du vil kunne gjøre, det er DEFINITIVT ikke 1200 kroner i forskjell, som sagt får du et veldig allright 4 gig 800mhz sett for 850 kroner

når det gjelder oppsettet ditt støtter det ikke de kommende 45nm prosessorene, men det trenger jo ikke bety noe, hva gjelder prosessoren er det mer kraft i en Q6600, så sant applikasjonene støtter 4 kjerner, noe fler og fler spill gjør

Endret av SirAmp
Lenke til kommentar
ja det tror jeg du vil kunne gjøre, det er DEFINITIVT ikke 1200 kroner i forskjell, som sagt får du et veldig allright 4 gig 800mhz sett for 850 kroner

når det gjelder oppsettet ditt støtter det ikke de kommende 45nm prosessorene, men det trenger jo ikke bety noe, hva gjelder prosessoren er det mer kraft i en Q6600, så sant applikasjonene støtter 4 kjerner, noe fler og fler spill gjør

Det koster definitivt det jo!=) Snakka nettopp med salgsavdelinga. Det er sinnsykt overprisa, men garantien gjør at det er verdt det.(Dell er styggdyrt!) Dessuten ryker garantien min når jeg oppgraderer PC-en, så da gjør det jo ikke noe at den ikke støtter det!=)

-Emil

Endret av conflict
Lenke til kommentar

Hehe;) Jeg ville kjøpt 800 MHz hvis jeg bygde selv og da=D Men siden Dell er så vrange, blir det nok 667. Men skal sjekke om jeg får pris på 800 MHz etter personal rabatten, og kanskje det blir bra nok pris! Hvor mye burde jeg gi ekstra for å få 800 da? ikke over 500 kroner?

Lenke til kommentar

Det koster definitivt det jo!=) Snakka nettopp med salgsavdelinga. Det er sinnsykt overprisa, men garantien gjør at det er verdt det.(Dell er styggdyrt!) Dessuten ryker garantien min når jeg oppgraderer PC-en, så da gjør det jo ikke noe at den ikke støtter det!=)

-Emil

For det første: Dersom Dell nekter deg garanti for å bytte standardkomponenter så er dette nytt. Har hatt de på bedrifts-besøk og byttet defekte deler uten spørsmål selv om både ram og antall disker var utvidet. Dersom dette likevel skulle skaffe bryderi har du fortsatt 5 års klagerett iht norsk lov. Garanti kan bare utvide rettighetene du alt har iht til norsk lov, ikke innskrenke dem. Og sist men ikke minst, det er rettskraftige dommer på at klageretten ikke innskrenkes med mindre leverandør kan påvise at feilene er relatert til modifikasjonene du selv har utført. Derimot elsker IT avdelinger o.l. å slenge ut slike påstander fordi deres "erfaring" er at alle "bytter ut sikringer med spiker".

Dell har notorisk dyre deler på alt utover de skrapede basismodellene. Ganske iriterende faktisk.

Lenke til kommentar

-Emil

For det første: Dersom Dell nekter deg garanti for å bytte standardkomponenter så er dette nytt. Har hatt de på bedrifts-besøk og byttet defekte deler uten spørsmål selv om både ram og antall disker var utvidet. Dersom dette likevel skulle skaffe bryderi har du fortsatt 5 års klagerett iht norsk lov. Garanti kan bare utvide rettighetene du alt har iht til norsk lov, ikke innskrenke dem. Og sist men ikke minst, det er rettskraftige dommer på at klageretten ikke innskrenkes med mindre leverandør kan påvise at feilene er relatert til modifikasjonene du selv har utført. Derimot elsker IT avdelinger o.l. å slenge ut slike påstander fordi deres "erfaring" er at alle "bytter ut sikringer med spiker".

Dell har notorisk dyre deler på alt utover de skrapede basismodellene. Ganske iriterende faktisk.

Derfor det er fint å ha kontakter på innsiden så man får innkjøpspris=)

Lenke til kommentar
800 Mhz er nok best, du merker ikke mye opp til 1066. Det vil imidlertid bli merkbart når man går over på 1600 MHz.

hm, hvorfor er det best? :/ vil 2x2gb fungere mye bedre enn 4x1?

1x4GB er så bortkastet som det kan bli. De er dyre å lage, har som regel lavere responstider, og minnebåndbredden vil halveres om man bruker 1 eller tre minnebrikker.

Med andre ord langt dårlgiere ytelse til en som regel langt høyere pris.

Vanligvis så har 4x1GB vært det beste, men nå kommer også 2x2GB i mer prisvennlige utgaver.

Hvorfor du absolutt skal ha en 4x1GB kan jeg ikke helt se vel og merke. Mulighet for 16GB er det nok få hovedkort som har, og ser ikke hensikten heller. :p

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...