ictys Skrevet 4. januar 2008 Forfatter Del Skrevet 4. januar 2008 He he, bra noen føler med meg. Niks ikke AF å disse. Jeg solgte hele pakka med tungt hjerte, men følte vel at jeg skulle over i det digitale + at kjøperen var interessert i en "pakke". Han fikk dessuten med en haug filter osv som fulgte med objektivene. Etterpå har jeg spesiet savnet ett nydelig helt spesielt lyseblått filter som gjorde at bilder av sjø i litt ruskevær fikk en helt utrolig fin farge. Ett sånt må jeg få meg igjen. Du trenger ikke slike filtre med digitalt, da du kan legge på blåfargen i ettertid i et dertil egnet program. Dette blir jo en digresjon - men jeg er digresjonens mester - tror nå fortsatt at filter har mye for seg, men er enig i at å "trimme" bildet i ett program i ettertid kan gjøre mye av samme nytten. I samme slengen kan en jo si at en ikke trenger store objektiv - det er bare å blåse opp bildene i programmer etterpå. Det jeg vil frem til er at mye som ikke blir gjort "i felten" det blir ikke gjort. Lenke til kommentar
k-ryeng Skrevet 4. januar 2008 Del Skrevet 4. januar 2008 I samme slengen kan en jo si at en ikke trenger store objektiv - det er bare å blåse opp bildene i programmer etterpå.Nei, å justere farger er en relativt enkel prosess, som knapt forringer resultatet (særlig hvis du har fotografert i RAW). Photoshop o.l. vil dermed kunne erstatte fargefiltre fullstendig, men å blåse opp et bilde i software er ikke mulig. Du kan få større oppløsning, ja, men ikke høyere detaljnivå/mer informasjon. Er dette ønskelig, må du har større brennvidde, software kan aldri erstatte lengre objektiver. Lenke til kommentar
ictys Skrevet 4. januar 2008 Forfatter Del Skrevet 4. januar 2008 I samme slengen kan en jo si at en ikke trenger store objektiv - det er bare å blåse opp bildene i programmer etterpå.Nei, å justere farger er en relativt enkel prosess, som knapt forringer resultatet (særlig hvis du har fotografert i RAW). Photoshop o.l. vil dermed kunne erstatte fargefiltre fullstendig, men å blåse opp et bilde i software er ikke mulig. Du kan få større oppløsning, ja, men ikke høyere detaljnivå/mer informasjon. Er dette ønskelig, må du har større brennvidde, software kan aldri erstatte lengre objektiver. Mja, det er jeg ikke helt enig i, men skjønner hva du mener. Man kan ta ett utsnitt og forstørre uten å ødelegge bildet fullstendig - men jeg skjønner som sagt hva du mener. Du skjønner sikkert at jeg satte det litt på spissen. Lenke til kommentar
erlingba Skrevet 4. januar 2008 Del Skrevet 4. januar 2008 Det er stort sett bare ND- og Polariseringsfilter man ikke kan simulere i bildebehandligsprogrammer. Siden bildekvaliteten blir ørlite granne dårligere med et filter bør man ikke bruke det om man ikke må. Lenke til kommentar
knutinh Skrevet 5. januar 2008 Del Skrevet 5. januar 2008 Mja, det er jeg ikke helt enig i, men skjønner hva du mener. Man kan ta ett utsnitt og forstørre uten å ødelegge bildet fullstendig - men jeg skjønner som sagt hva du mener. Du skjønner sikkert at jeg satte det litt på spissen. Det høres ikke ut som at du satt ting på spissen, men som om du ikke forstod. Så lenge vi snakker om fargefiltere med moderat respons på bølgelengder: Å endre på fargene i et 12-14-bit rgb-bilde kan være så enkelt som å multiplisere pixlene i hver kanal med hvert sitt tall med 16-bit presisjon. I praksis bidrar dette ikke med egen-støy, men dersom du har veldig stor gain (som å "hente opp" rødfargen til klippepunktet i et bilde nesten uten rødfarge) så vil du også forsterke opp støyen som er der fra før. Å interpolere et bilde til høyere oppløsning er å gjette på informasjon som ble borte i optikken og/eller sensoren. Prøv å fjerne annethvert ord i innlegget mitt, og gjett så hva ordene skal være... -k Lenke til kommentar
Gertab Skrevet 5. januar 2008 Del Skrevet 5. januar 2008 (endret) Jeg var faktisk mer fornøyd med 350d enn 400d. Synes 400d hadden en tendens til og undereksponere bildene mye, ikke noe stort problem og kompensere for det men alikevel litt kjedelig. Knappene hadde bedre respons på 350. 400d har bedre skjerm, men da mister du samtidig lcd-displayet til 350 som jeg er veldig glad i. Skulle jeg valgt i dag så hadde det blitt en 350d siden jeg ikke synes det er noe særlige forbedringer som kan forsvare prisen på 400d. Et mye bedre alternativ er jo en brukt 30d som du burde klare og få til rundt 5000kr. Det er et kamera som sitter mye bedre i hånda (for de fleste) og er en forøyelse og bruke i forhold til 350/400d. Mvh Gert A Endret 5. januar 2008 av Gertab Lenke til kommentar
Bilet Skrevet 5. januar 2008 Del Skrevet 5. januar 2008 Da var 400D bestilt fra elprice til den fine og fristende prisen 4995,-. Lenke til kommentar
tomsi42 Skrevet 6. januar 2008 Del Skrevet 6. januar 2008 Da var 400D bestilt fra elprice til den fine og fristende prisen 4995,-. Det er absolutt en grei pris. Gratulerer med nytt kamera. Tom Lenke til kommentar
Bilet Skrevet 6. januar 2008 Del Skrevet 6. januar 2008 At jeg fikk den for 5 lapper var vel egnetlig litt utslagsgivende, men også min tidligere erfaring med Canon gjorde til at jeg gikk for dette kameraet og ikke D40x. Lenke til kommentar
Anew Skrevet 6. januar 2008 Del Skrevet 6. januar 2008 Å interpolere et bilde til høyere oppløsning er å gjette på informasjon som ble borte i optikken og/eller sensoren. Prøv å fjerne annethvert ord i innlegget mitt, og gjett så hva ordene skal være... Jeg tenker dere snakker litt forbi hverandre her. Selvsagt kan man ikke skape informasjon som ikke finnes, og selvsagt kan man printe ganske stort uten at man kan se noe kvalitetstap. Lenke til kommentar
ictys Skrevet 6. januar 2008 Forfatter Del Skrevet 6. januar 2008 Å interpolere et bilde til høyere oppløsning er å gjette på informasjon som ble borte i optikken og/eller sensoren. Prøv å fjerne annethvert ord i innlegget mitt, og gjett så hva ordene skal være... Jeg tenker dere snakker litt forbi hverandre her. Selvsagt kan man ikke skape informasjon som ikke finnes, og selvsagt kan man printe ganske stort uten at man kan se noe kvalitetstap. Trodde det jeg også. Jeg jobber en del med plakater i A3 størrelser. Plakater for konserter og div arr. Printer ut på en grei fotoskriver eller via ett lokalt firma. Blir da helt greit. Men når "profetene" her begynner å riste med knivene da tør man ikke si imot. Lenke til kommentar
knutinh Skrevet 15. januar 2008 Del Skrevet 15. januar 2008 Men når "profetene" her begynner å riste med knivene da tør man ikke si imot. Jeg synes ikke du skal opphøye noen her inne til profet-status eller "profet"-status =) -k Lenke til kommentar
ictys Skrevet 15. januar 2008 Forfatter Del Skrevet 15. januar 2008 mpx selger 350D i pakke med kameraveske og 1gb minnekort til 3999,- Er jo ganske rimelig det da. Veeeeeeeeldig usikker på hva jeg gjør. Uansett er det sikkert lurt å vente på den nye 450D Da vil vel det meste gå ned i pris, Canon selger vel ut 350D da. Mulig å få noen gode tilbud. Lefdal pleier å kjøpe opp sånne partier og dumpe dem i markedet. Lenke til kommentar
Gissan Skrevet 15. januar 2008 Del Skrevet 15. januar 2008 mpx selger 350D i pakke med kameraveske og 1gb minnekort til 3999,- Er jo ganske rimelig det da. Veeeeeeeeldig usikker på hva jeg gjør. Uansett er det sikkert lurt å vente på den nye 450D Da vil vel det meste gå ned i pris, Canon selger vel ut 400D da. Mulig å få noen gode tilbud. Lefdal pleier å kjøpe opp sånne partier og dumpe dem i markedet. Ehmm.. Lenke til kommentar
Beej80 Skrevet 15. januar 2008 Del Skrevet 15. januar 2008 (endret) Nei, Gissan... Tror nok ictys mente akkurat det han skrev med 350. De vil jo bli enda mer 'usalgsbare' enn 400D når 450D kommer. Så det innlegget har en viss logikk, og jeg må si meg enig i tankegangen til en viss grad. Men det er da grenser for hvor billig det kommer til å bli. Det er ikke sikkert det blir så mange kronene. Mvh, Beej80 EDIT: Skrivefeil. BTW: Hvorfor virker ikke "Quick Edit" lenger ? Endret 15. januar 2008 av Beej80 Lenke til kommentar
Gissan Skrevet 15. januar 2008 Del Skrevet 15. januar 2008 Dog er det mange butikker som ikke har 350D tilgjengelig. Enkelte nettbutikker har mange på lager, men i fysiske butikker er det ikke så veldig mange som har 350D igjen. Han snakker også om tilbud på 350D på Lefdal, men sist gang jeg sjekket var ikke 350D til å skaffe. Min teori er at 400D vil falle mer i pris enn 350D, og at det dermed blir enda flere som velger 400D fremfor forgjengeren. Lenke til kommentar
tomsi42 Skrevet 15. januar 2008 Del Skrevet 15. januar 2008 Det som er spørsmålet, er hva Canon gjør etter at de har lansert 450D (eller hva den nå komer til å hete). Når de lanserte 400D, så behold de 350D som sin rimeligste modell. Om den nå lar 400D overta den rollen; eller om både 350D og 400D går ut - det gjenstår å se. De kan jo også overraske oss alle og lansere f.eks en 5000D og en 500D; der førstnevnte er mer eller mindre en ribbet 400D. Det var slik Canon hadde det på 90-tallet; EOS 5000, EOS 500, EOS 50 og EOS 5. Disse ble senere erstattet av lignende serie det 5 ble byttet ut med 3... Tom Lenke til kommentar
ictys Skrevet 15. januar 2008 Forfatter Del Skrevet 15. januar 2008 Det som jeg ikke fatter, både med kamera og mobiltelefoner, er at de ikke kan starte med ett nummer også er liksom det nummeret som kommer over "bedre" eller mer "utviklet". Jeg skal starte eget firma det skal hete "Ictys super kamera" Gjett hvilket kamera som er best: Kamera 1, kamera 2 eller kamera 7. Til sommeren kommer Kamera mx7 som er en videreutvikling av kamera 3 som ble gitt ut i fjor og erstattet av kamera 1. Veldig logisk, til neste år kommer kamera 0,5 Lenke til kommentar
ragamuffin Skrevet 15. januar 2008 Del Skrevet 15. januar 2008 Få høre hvordan du ville navngitt 1DIII, 1DsIII, 40D og 400D (samt et par eksempel på forgjengere og etterkommere) i ditt firma da, ictys. Feks Canon StorRask1, Canon Mellomstor1 osv..? Lenke til kommentar
ictys Skrevet 15. januar 2008 Forfatter Del Skrevet 15. januar 2008 StorRaskIIV hadde jo vært genialt da. Men StorRask og MellomStor sier liksom litt for mye. Kanskje man skulle lært av fluefiskestang produsentene og kalt kamerane Telemark, Hardangervidda osv. Navnet sier ingenting. Hva med LightPhoto da? Eller PhotoKiller. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå