Gå til innhold

Svartedøden - vinkle mot norsk særemne


Solefald

Anbefalte innlegg

Skal ha om Svartedauden som særemne (almenn påbygg).

Men trenger litt hjelp med tanke på vinklinga.

 

skal ha muntleg framføring

 

første tanke:

 

Fortelle kort og presist kva Svartedauden var, teorien om korleis den kom hit.

 

Så fortelle om kva som skjedde, kor mange som døde etc.

Mange prester, leger, personer som kunne skrive døde jo dei aller fleste.

Norge var jo i dvale etter svartedauden, og endte opp i en Union.

 

Så tanken min var det at pga svartedauden, så er bla det norske skrift språket som det er i dag. Unionen med danmark påvirka både språk og utalelse. Kan vel sei at Bokmål er resultatet av Unionen, dvs svartedauden.

 

Noken som har noken ekstra tips og forslag?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Vet ikke om det er den samme boken som boblikof prater om, da den er utgitt etter at jeg leste boka med samme navn av en eller annen norsk forfatter. Jeg leser lite bøker, men en jul for mange år siden da jeg var bortreist kom jeg hvertfall over dette funnet av en bok i en gammel bokhylle.

 

Her beskrives hele reisen fra asia, til det endte opp en plass i sibir. Hvordan pesten kan sies å være det første biologiske krigføringsmiddelet som er brukt. I tillegg får du høre eksempler på hvordan den slaktet dalene våre for folk. Hvordan den spredte seg (ikke si rotter, for det er delvis feil ;) ). Lignende sykdommer vi har per i dag osv.

At svartedauen er resultatet av unionen er vel kanskje litt sterkt å påstå. Ville heller sagt at det resulterte i flere danske prester som forandret vårt skriftspråk, og at norrønt nærmest ble utryddet som skriftspråk.

Endret av LOOM
Lenke til kommentar

Offisielt kom svartedauen hit i 1349 med et skip fra england. Mange mener også at pesten kom også i 1348 til Oslo, men at denne døde ut.

 

Grunnene til at pesten kunne spre seg på denne måten var mange. Det var sjelden man badet, og sjelden man skiftet klær. De hygeniske forholdene avr heller ikke til å skryte av, og dessuten var man ikke kjent med hvordan smitte spredde seg.

 

Dessuten er det mange som mener at en viktig årsak var at kirken drepte mange katter siden katter var djevelens dyr.

 

I 1665 så var det også et pest utbrudd i England. Fra 1710- 1713 kom også denne smitten igjen til norden, men denne gangen ble ikke Norge rammet. Siden fredrik brukte militærmakt til å sette København og Helsingør i karantene så ble ikke Danmark en av de som ble hardest rammet. Det ble derimot Sverige.

 

Fremdeles i dag så finnes det rester av pesten i blant annet Kina og Sør- Russland for å nevne noe.

 

Dette ga deg forhåpentligvis noen ideer.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...