Gå til innhold

Forsikring på speilrefleks

Anbefalte innlegg

Vurderer å kjøpe meg ett nytt kamera, men trenger jeg egentlig forsikringen? Det hører vel med til historeien at jeg skal bruke kameraet mye utendørs, så jeg er litt redd det kan bli vått. Hvis jeg har en forsikring så er jeg jo på den sikre siden og tørr ta flere sjangser med kameraet.

Noen tanker om dette? Koster vel ca 1000 kr fro forsikring.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Vurderer å kjøpe meg ett nytt kamera, men trenger jeg egentlig forsikringen? Det hører vel med til historeien at jeg skal bruke kameraet mye utendørs, så jeg er litt redd det kan bli vått. Hvis jeg har en forsikring så er jeg jo på den sikre siden og tørr ta flere sjangser med kameraet.

Dropp supersikring, og ta heller en verdisaksforsikring på kamerautstyret. For meg ville det i hvert fall lønne seg, selv om det er egenandel på forsikringen. Jeg fikk tilbud på utstyr inntil 15000 kr for 300 kr/år, 500 i egenandel (uansett antall gjenstander som ble skadet/stjålet). Skal du ha forsikring på hver enkelt del i samlingen din, kan du like gjerne sette de samme kronene på konto og være selvassurandør - det vil lønne seg i det lange løp. Superikringer dekker heller ikke tyveri, btw.
Lenke til kommentar
  • 5 måneder senere...

Dropp supersikring, og ta heller en verdisaksforsikring på kamerautstyret. For meg ville det i hvert fall lønne seg, selv om det er egenandel på forsikringen. Jeg fikk tilbud på utstyr inntil 15000 kr for 300 kr/år, 500 i egenandel (uansett antall gjenstander som ble skadet/stjålet). Skal du ha forsikring på hver enkelt del i samlingen din, kan du like gjerne sette de samme kronene på konto og være selvassurandør - det vil lønne seg i det lange løp. Superikringer dekker heller ikke tyveri, btw.

Hvor får du slik forsikring så billig? Har et D300 jeg skulle ha forsikret og IF skal ha over 400 kr i mnd for å forsikre det. Det er jo like mye som jeg betaler for bilforsikringen min :ohmy:

Lenke til kommentar
Hvor får du slik forsikring så billig? Har et D300 jeg skulle ha forsikret og IF skal ha over 400 kr i mnd for å forsikre det. Det er jo like mye som jeg betaler for bilforsikringen min :ohmy:

I butikken ;)

Hos JP ihvertfall har de en god "superforsikring" som varer i 4 år og gjelder for alt unntatt tap/tyveri.

Tror elkjøp har noe tilsvarende.

Endret av sn0dig
Lenke til kommentar

Jeg forsikret det gamle D300 mitt hos gjensidige det var kjøpt i singapore, no problem.. Verdiforsikring for utstyr til 25k koster 500kr i året til meg. :)

Må riktignok være totalkunde da, men høres jo virkelig ut som det kan være verdt det......

IF suger jo på det meste uansett....

Lenke til kommentar
IF suger jo på det meste uansett....

Hmm.. Har èn forsikring hos IF og betaler 4900,- i året for carinaen min. Gjensidige skal ha 7500,- for akkurat samme forsikring i følge kalkulatoren deres..

Jaja.. har send inn skjema ang. kameraet så får jeg se hva de skal ha.. :roll:

Lenke til kommentar

Jeg kjøpte Superforsikring hos JP for mitt 40D. Ikke hovedsakelig for forsikringen sin del, men fordi forsikringen også inkluderer gratis sensorrens i 4 år. Sensorrens koster normalt sett rundt 250kr gangen - og siden jeg er relativt mye i sentrum så kan jeg svippe innom JP så ofte som jeg bare vil å levere kameraet til sensorrens. Har benytta meg av dette 1 gang allerede (på 2 måneder) og over helga så skal det inn igjen (et støvkorn som ikke vil borte med giottos rocket blower XL).

I tillegg så kan jeg hive kameraet i bakken innen 4 år og få et nytt uten spørsmål på dagen. Ingen andre forsikringsselskap gir deg slikt på dagen, der må man gjerne vente 2-6 uker minimum, så blir man trekt for verditap, og eventuelt egenandel - så sitter man egentlig ikke igjen med noenting.

Lenke til kommentar
Jeg kjøpte Superforsikring hos JP for mitt 40D. Ikke hovedsakelig for forsikringen sin del, men fordi forsikringen også inkluderer gratis sensorrens i 4 år. Sensorrens koster normalt sett rundt 250kr gangen - og siden jeg er relativt mye i sentrum så kan jeg svippe innom JP så ofte som jeg bare vil å levere kameraet til sensorrens. Har benytta meg av dette 1 gang allerede (på 2 måneder) og over helga så skal det inn igjen (et støvkorn som ikke vil borte med giottos rocket blower XL).

I tillegg så kan jeg hive kameraet i bakken innen 4 år og få et nytt uten spørsmål på dagen. Ingen andre forsikringsselskap gir deg slikt på dagen, der må man gjerne vente 2-6 uker minimum, så blir man trekt for verditap, og eventuelt egenandel - så sitter man egentlig ikke igjen med noenting.

Men da må jeg ha kjøpt kameraet hos JP..?

Lenke til kommentar

Sakset dette ut i fra superforsikringbeskrivelsen til JP.

Hva dekker en Supersikring??

Supersikring dekker stort sett alt som ditt utstyr kan havne ut for:

Skader ved ulykker

Skader pga. yttre årsaker

Skader som du selv eller noen andre forårsaker

Rengjøring

Når feil skyldes dårlig renhold og vedlikehold

Slitasje

Når feil skyldes slitasje og langvarig bruk

Vil si den dekker sensorrens.

Den dekker alt,så lenge du har et kamera du kan ta med deg til butikken uansett stand :)

Edit:litt fjerning av tegn

Endret av Nautica
Lenke til kommentar

Kan gjerne ha det litt i bakhodet at på de fleste superforsikringer såom det står: vi dekker "ALT" du kunne tenke deg kan komme til å skje med ditt kamera, vær oppmerksom på at i den samme forsikringen står det også en post som "motdekker" de fantastiske lovnadene...

Tro det eller ei, men forsikrings selskapene har ikke blitt rike på luftslott og gratisgull...! :)

Reiseforsikring med dedikerte objekter er veien å gå mener jeg hvertfall.... :)

Lenke til kommentar
Men da må jeg ha kjøpt kameraet hos JP..?

Ja.

Det med sensorrens står ikke på lista til JP her men..?

Jo det gjør det

# Rengjøring

* Når feil skyldes dårlig renhold og vedlikehold

Sensorrens er inkludert. Dette var grunnen til at jeg kjøpte forsikringen iallefall, så slipper jeg å styre med swabs og risikere å ødelegge sensoren min på egen hånd :)

800kr for gratis sensorrens i 4 år er alene verdt det, synes nå jeg, så slipper jeg noensinne å bekymre meg for møkk på sensoren også - i og med at jeg skifter objektiv flere ganger daglig, ute som inne...

Endret av bidz
Lenke til kommentar
Den dekker alt,så lenge du har et kamera du kan ta med deg til butikken uansett stand :)

Du trenger ikke å ta med deg hele kameraet engang, det holder fint med en plastikkbit som beviser at den faktisk tilhører kameraet, om en skulle være så uheldig og få knust hele greia. Når jeg var hos JP hadde det vært en innom som hadde rygga over SLR'et sitt og som hadde samla sammen alle bitene i en eske og fikk nytt kamera på stedet uten spørsmål - forutom at han fikk vite at han ikke hadde trengt å hatt med alle delene av kameraet :)

Lenke til kommentar

Du trenger ikke å ta med deg hele kameraet engang, det holder fint med en plastikkbit som beviser at den faktisk tilhører kameraet, om en skulle være så uheldig og få knust hele greia. Når jeg var hos JP hadde det vært en innom som hadde rygga over SLR'et sitt og som hadde samla sammen alle bitene i en eske og fikk nytt kamera på stedet uten spørsmål - forutom at han fikk vite at han ikke hadde trengt å hatt med alle delene av kameraet :)

plastbiten med serienummeret på kamera vil dem vel ha ? eller så holder det med at en tegner forsikring så kan alle kameratene bruke den.

Endret av Nautica
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...