Gå til innhold

Vil 4GB DDR2 RAM fungere på min pc ?

dreadlord531

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg har tenkt til og kjøpe meg 4GB ram

Jeg har hørt noe om at man n må ha 64bit system eller noe ?

Vil dette fungere med 4gb ram ?

Dell Dimension 5150

Operativsystem: Microsoft Windows XP Home Edition

Prosessor: Intel Pentium 4 2,80 Ghz

Minne: 1022MB RAM (skal oppgradere til 4gb)

Skjermkort: SAPPHIRE Radeon X1950PRO 256MB

Skjerm: Asus VW222 22" tommer

DVD-Brenner:Samsung DVD-brenner 48x speed

Strømforsyning: Thermaltake TR2-550W

Harddisk: 150GiB (58GiB ledig)

Ekstern Harddisk: Maxtor 500GiB

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Hvis du ikke vet hva du har så har du med 95% sikkerhet 32 bit ;)

Tror egentlig ikke det er noen vits med 4GB RAM på en maskin som ikke er sprekere enn det der, men det er min mening.

Det tror jeg du har helt rett i. Anbefaler at trådstarter kjøper seg 1GB til og kanskje kliner til med 4GB til evnt neste PC. Han har ikke 64bits OS fordi Home edition ikke finnes i den varianten. Ergo så blir det kanskje litt tullete. Og XP er meget raskt nok med 2GB, 4GB blir i den sammenheng overkill. Også med tanke på resten av maskina. Selv om minne er billig nå, så tror jeg ikke ytelsen vil kunne øke.

Lenke til kommentar
Operativsystem: Microsoft Windows XP Home Edition

Prosessor: Intel Pentium 4 2,80 Ghz

Dette er et 32bit operativsystem (64bit utgaven heter Microsoft Windows XP Professional x64 Edition)

Prosessoren mer usikker. Intel produserte mange varianter (steppinger) av Pentium4 2,8GHz og noen hadde 64bit mens andre hadde ikke det. Du kan bruke cpu-z til å sjekke om din støtter 64bit (EM64T).

Jeg har hørt noe om at man n må ha 64bit system eller noe ? Vil dette fungere med 4gb ram ?

Det vil fungere med 4 GB ram selv om du kjører et 32bit operativsystem. Dvs. systemet oppfatter bare at det er rundt 3-3,5 GB ram og denne rammen vil fungere som normalt. Resten av rammen forblir usynlig og vil ikke påvirke systemet hverken i positiv eller negativ retning.

Hvis du finner ut at prosessoren støtter 64bit og legger inn et 64bit operativsystem senere så vil alle 4 GB være synlig og fungere.

Lenke til kommentar
Og XP er meget raskt nok med 2GB, 4GB blir i den sammenheng overkill. Også med tanke på resten av maskina. Selv om minne er billig nå, så tror jeg ikke ytelsen vil kunne øke.

Vel, nå må vi nesten spørre hva han vil bruke rammen til. Ikke bare anta at han kjører XP + notepad eller noe i den duren. For alt vi vet så kan han være en racer på konvertering av bilder i raw-format i Photoshop eller drive med noe annet ram-krevende. Hele poenget med mye ram er jo å ha et bruksområde der man kan utnytte rammen. At XP gir mindre svinn av ram enn det Vista gir er bare positivt i den sammenhengen, men hele poenget med ram er jo at det skal brukes av programmer.

Anbefaler at trådstarter kjøper seg 1GB til og kanskje kliner til med 4GB til evnt neste PC.

Jeg regner med han har 2*512 MB fra før og to ledige minnespor. Da vil jeg anbefale å oppgradere med 2*1024 MB slik at totalen blir 3 GB.

Lenke til kommentar
Men ville jeg få 3,5 gb ram hvis jeg kjøpte 4GB ram ?

Ja.

Da vil vel det funke bedre enn 2* 1gb,

Ja, 3,5 GB vil fungere bedre enn 2GB (så fremt du faktisk bruker mer enn 2 GB noen gang).

ja jeg har ram 2 plasser på PC-en

Du mener vel 2 ledige ram-plasser? Dell sier i hvert fall at den har totalt 4 minneplasser. (Da gjetter jeg på 2 ledige siden de skriver at det medfølgende minnet bruker "dual channel".)

Lenke til kommentar

Etter og ha brukt rammen litt har jeg opplevd noen problemer, jeg får ofte feilmelding om at PC-en prøvde og kjøre "ikke kjørbart RAM" osv "starter dumping av fysisk minne" osv.

Har dette noe med at jeg har mer ram en 32-bit system kjører, jeg ser på sys.info at jeg får bare 3,5 GB ram..

Vet noen hva som er problemet. siden jeg får "starter dumping av fysisk minne" osv ?

Endret av Glaurung
Lenke til kommentar
I windows xp får du ikke utnyttet mer enn 3,5gb, for å få 4gb må du ha windows vista ;)

Du vil få akkuratt like mye minne tilgjenglig i vanlig vista også. HAr du derimot 64bits vistra så får du utnyttet mer, akkuratt som at du får utnyttet mer om du bruker 64bits xp.

Hva systenfeilene kommer av vet jeg ikke, du har instalert alle nyeste oppdateringer? Prøv å oppdatere bios.

Lenke til kommentar
prøvde og kjøre "ikke kjørbart RAM" osv "starter dumping av fysisk minne" osv.

Har dette noe med at jeg har mer ram en 32-bit system kjører, jeg ser på sys.info at jeg får bare 3,5 GB ram..

Vet noen hva som er problemet ?

Følg råd jeg gir her,minnet skal testes før du hele tatt booter win.

https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=893096

Endret av SNIPPSAT
Lenke til kommentar
Er det ikke kanskje på tide å lage en sticky-tråd i dentte forumet med forklaring om dette "4GB RAM-fenomenet". Så ufattelig mange som spør om det samme nesten hver eneste dag.

Skulle akkurat til å si det. Er så utrolig lei av dette spørsmålet. Skjønner jo at folk lurer og jeg var sikkert nr 153' her i norge som spurte om det, men allikevel. Det er egentlig ganske enkel informasjon.

Kanskje en moderator tar seg tid til det? Simen1? hehe...

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132
Altså, det jeg må gjøre i BIOS er og sette volt til 2.1 ?

Ja, men siden jeg antar at hovedkortet ditt er fra dell, så er nok dette dessverre umulig...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...