lobfredd Skrevet 3. januar 2008 Del Skrevet 3. januar 2008 Jeg er jo helt forvirret nå! Jeg vet at med DB blir det bedre bilde og lyd. Men jeg blir forvirret når alle snakker om RiksTV, Er det Bare en levrandør sånn som canal digital og sånn? eller er det hele DB? Jeg har basis pakken hos Canal digital kabel-tv nå. vil det forsvinnet når det analoget nette stenges? Med den basis pakken får jeg 19 kanaler rett fra veggen og 31 om jeg bruker tuneren, vil rett i veggen muligheten forsvinne når AB stenges? Håper på seriøse svar! (DB= Digital Bakkenett AB= Analogt Bakkenett) Lenke til kommentar
InsertNumLock Skrevet 3. januar 2008 Del Skrevet 3. januar 2008 (endret) Hvem blir berørt av en overgang til digital bakkenett? Mer info her Endret 3. januar 2008 av Hille Lenke til kommentar
tevgyrt Skrevet 3. januar 2008 Del Skrevet 3. januar 2008 Jeg har basis pakken hos Canal digital kabel-tv nå. vil det forsvinnet når det analoget nette stenges? Du trenger ikke å bekymre deg, kabel (som du har) og bakkenett er to forskjellige ting. Bakkenettet brukes av de med antenne, og kalles bakkenett fordi sendingene kommer fra sendere på bakken, f.eks. oppe på fjelltopper. Du vil kunne fortsette å se TV som før, fram til kabel-TV-selskapet bestemmer seg for å stenge de analoge sendingene. Da vil du måtte skaffe deg en digitaldekoder, slik som de med antenne må allerede i dag. Lenke til kommentar
lobfredd Skrevet 3. januar 2008 Forfatter Del Skrevet 3. januar 2008 En ting til. Kan jeg kjøpe en av disse: http://www.elkjop.no/is-bin/INTERSHOP.enfi...YcAAAEOxtVowzJR og bare be Canal Digital om ett kort til uten at jeg trenger og betale for to abonomanger? Lenke til kommentar
-Tommy Skrevet 3. januar 2008 Del Skrevet 3. januar 2008 De tunerene du ser på der passer ikke til Canal Digital. Det er tunere til Riks TV. Lenke til kommentar
PerB Skrevet 3. januar 2008 Del Skrevet 3. januar 2008 Digitalt bakkenett har ingenting med Canal Digital å gjøre (og heller ikke Viasat). Canal Digital har ikke kort som fungerer på Digitalt bakkenett. Lenke til kommentar
lobfredd Skrevet 3. januar 2008 Forfatter Del Skrevet 3. januar 2008 Digitalt bakkenett har ingenting med Canal Digital å gjøre (og heller ikke Viasat). Canal Digital har ikke kort som fungerer på Digitalt bakkenett. Men kan jeg kjøpe en tuner til 1000 og be om et kort til uten og betale mer? Lenke til kommentar
PerB Skrevet 3. januar 2008 Del Skrevet 3. januar 2008 Digitalt bakkenett har ingenting med Canal Digital å gjøre (og heller ikke Viasat). Canal Digital har ikke kort som fungerer på Digitalt bakkenett. Men kan jeg kjøpe en tuner til 1000 og be om et kort til uten og betale mer? De dekoderne du linket har ingenting med Canal Digital å gjøre. Dermed vil ikke Canal Digital kunne gi deg noe "ekstra" kort. Du kan få ekstra kort fra Canal Digital (som MÅ brukes på en paraboldekoder (ikke bakkenett) som støtter Canal Digital og du MÅ betale ekstra for det. Se på Canal Digitals hjememsider for info. Lenke til kommentar
Svinks Skrevet 11. januar 2008 Del Skrevet 11. januar 2008 Jeg er jo helt forvirret nå! Jeg vet at med DB blir det bedre bilde og lyd. Jeg ser det er gått over en uke siden du stilte disse spørsmålene, men det ser ut til å være rom for et svar til, som forhåpentligvis er mer oppklarende enn forvirrende. For det første: Digitalt bakkenett har ingenting med kabelnett å gjøre, heller ikke med parabol eller internett-tv, men med TV-sendinger fra sendere på bakken som mottas av antenne på bord eller tak hjemme hos den enkelte seer. Men jeg blir forvirret når alle snakker om RiksTV, Er det Bare en levrandør sånn som canal digital og sånn? eller er det hele DB? RiksTV er en leverandør av kanalpakker i det digitale bakkenettet. De leverer alle betalingskanalene i digitalt bakkenett, selger kort og godkjenner tunere, men har ikke innflytelse på NRKs plass i nettet, og NRK kan også sees på som en leverandør i digitalt bakkenett uavhengig av RiksTV. De som er tilfreds med å se NRK, kan se dem i digitalt bakkenett uten å være kunde av RiksTV. Digitalt bakkenett drives (teknisk drift av sendere etc) av NTV (Norges televisjon). Jeg har basis pakken hos Canal digital kabel-tv nå. vil det forsvinnet når det analoget nette stenges? Nei, ikke som en direkte følge av at digitalt bakkenett åpner. Men Canal Digital kan selvsagt finne på å endre sitt tilbud uavhengig av dette. Med den basis pakken får jeg 19 kanaler rett fra veggen og 31 om jeg bruker tuneren, vil rett i veggen muligheten forsvinne når AB stenges? Nei, ikke så lenge du er kunde hos Canal Digital, og de velger å fortsatt tilby det de tilbyr i dag. Men de kan selvsagt finne på å stenge sine analoge sendinger i kabelnett ("rett fra veggen" som du kaller det) for å utnytte kapasiteten i kabelnettet sitt til å gi deg flere kanaler med bedre kvalitet uavhengig av hva som skjer i bakkenettet, eller som en følge av konkurranse fra bakkenettet og RiksTV. For å summere litt: Dersom du har kabel-TV fra Canal Digital og er fornøyd med det, behøver du ikke bry deg om det digitale bakkenettet, det får ingen direkte innvirkning på ditt tilbud fra Canal Digital. Men dersom du ønsker å prøve en annen leverandør, eller flytter et sted der det ikke finnes kabel-TV, kan du vurdere det digitale bakkenettet og RiksTV. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå