Gå til innhold

Geografilek for oss nerder [Les første post]


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Dette er vel Astana, Kazakhstan

Jepp. Vi snakker om den andre største byen og hovedstaden i Kasakhstan. Astana er en relativt ny by som ligger midt på den kasakhstanske steppen. Det er for tiden stor byggeaktivitet i byen, ikke minst fordi de skal etablere flere regjeringsbygg. Befolkningstallet har vokst voldsomt de siste årene, og det kan se ut som byen er i ferd med å bli et nytt kraftsentrum i Sentral-Asia. En spennende utvikling. :) Ble egentlig litt overrasket over å finne ut at Astana er en såpass spennende by, etter å ha blitt innprentet med Borat-fordommer (men burde egentlig visst bedre).

 

Din tur!

 

Forresten - enda ett bilde (for your viewing pleasure):

 

 

astana20capital20walk20lh5.jpg

 

 

Endret av A-Jay
Lenke til kommentar
Neste!

Almaty - største byen og tidligere hovedstad i Kasakhstan. :wee:

Riktig. Taktikken fungerte ikke :(

 

Som nevt var byen tidligere hovedstad i Kazakhstan helt fram til 1998. Byen er fremdeles størt med sine 1,2 mill. innbyggere. Byen har mange russere i byene som utgjør 40 % av byens befolkning

 

seriøst? er ikke det der london da?

Skriften ser da ikke ikke ut som engelsk eller gotiske bokstaver

Endret av bruno99
Lenke til kommentar
Riktig. Taktikken fungerte ikke :(

Hehe. Føler jeg lærer en del om geografi av dette her. Når jeg sto opp i morges visste jeg niks og nada om Kasakhstan, men nå kan jeg navnet på de to største byene og kan fortelle litt om dem. :D

 

Nå setter vi oss på flyet og reiser til et annet land. Hvor har vi landet nå? :hmm: Jeg vil ha navn på by og land.

 

post-51689-1226684344_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Slummen ser søramerikansk ut, La Paz?

Jepp. La Paz er hovedstaden i Bolivia. Den er verdens høyestliggende hovedstad (hvis vi ser bort fra Lhasa, som er annektert av Kina), på drøye 3.600 meter over havet. Det er mer enn 1.000 meter høyere enn Norges høyeste fjell! Det er også store høydeforskjeller innad i byen, men i motsetning til hvordan det gjerne er i norske byer så er det de fattigste som bor høyest og de rikeste som bor lavest i La Paz.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...