Gå til innhold

Geografilek for oss nerder [Les første post]

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Tyr, eller Sour som den heter på arabisk, er riktig!

Hippodromen i Sour er den største og best bevarte romerske hippodromen i verden. Ryktene vil ha det til at stridsvognløpet i filmen Ben Hur ble spilt inn her. Hippodromen og triumfbuen er en del av el-Bass-området, som også består av en akvedukt og en nekropolis. Det finnes enda et romersk arkeologisk område i byen, el-Mina, som er litt mindre og litt mer forfallent enn el-Bass, men som anbefales likevel.

Byen ble grunnlagt rundt 2700 f.Kr. av fønikerne (som også grunnla Karthago i Tunisia). Byen var i Bysants sine hender fra ca. 300 til utpå 600-tallet en gang, da de nye islamske erobrerne inntok byen. Byen ble nesten utslettet av Israel under okkupasjonen av Sør-Libanon, men er i dag en veldig fin og rolig by. Anbefales på det sterkeste.

Din tur, Akroev.

Noen flere bilder:

post-165023-0-88174100-1392248056_thumb.jpg

post-165023-0-99973600-1392248060_thumb.jpg

post-165023-0-00534900-1392248065_thumb.jpg

Endret av Kjeven
Lenke til kommentar

Jeg klarer ikke en gang å tippe verdensdel. Tenkte først Sør-Amerika. Men det kan like gjerne være Afrika eller Asia. Magefølelesen sier Sør-Amerika, men jeg tar ikke byen. Det er neppe Caracas, Bucaramanga eller Belo Horizonte. Så da satser jeg heller på Afrika. Jeg fyrer av fra svært langt hold og sier Kampala i Uganda.

Edit: Navnet står i bildetittelen. Jeg skal holde kjeft, så håper jeg andre ser svaret ut fra selve bildet :).

Endret av Hakataramea
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...