Kjeven Skrevet 12. februar 2014 Del Skrevet 12. februar 2014 (endret) Tyr, eller Sour som den heter på arabisk, er riktig! Hippodromen i Sour er den største og best bevarte romerske hippodromen i verden. Ryktene vil ha det til at stridsvognløpet i filmen Ben Hur ble spilt inn her. Hippodromen og triumfbuen er en del av el-Bass-området, som også består av en akvedukt og en nekropolis. Det finnes enda et romersk arkeologisk område i byen, el-Mina, som er litt mindre og litt mer forfallent enn el-Bass, men som anbefales likevel. Byen ble grunnlagt rundt 2700 f.Kr. av fønikerne (som også grunnla Karthago i Tunisia). Byen var i Bysants sine hender fra ca. 300 til utpå 600-tallet en gang, da de nye islamske erobrerne inntok byen. Byen ble nesten utslettet av Israel under okkupasjonen av Sør-Libanon, men er i dag en veldig fin og rolig by. Anbefales på det sterkeste. Din tur, Akroev. Noen flere bilder: Endret 12. februar 2014 av Kjeven Lenke til kommentar
crazylazyboy Skrevet 13. februar 2014 Del Skrevet 13. februar 2014 Var da veldig nederlandsk synes jeg men ingen gule skilter som jeg kan se, men vil alikevell prøve meg på amsterdam Lenke til kommentar
( ) Skrevet 13. februar 2014 Del Skrevet 13. februar 2014 Beklager, men så flatt er ikke denne delen av Europa... Lenke til kommentar
Tkse Skrevet 13. februar 2014 Del Skrevet 13. februar 2014 (endret) Berlin? Arkitekturen minnet meg på byen... Endret 13. februar 2014 av Tkse Lenke til kommentar
( ) Skrevet 13. februar 2014 Del Skrevet 13. februar 2014 Joda, man er noe nærmere - men så flatt er det altså ikke i/ved denne byen... Lenke til kommentar
Tkse Skrevet 13. februar 2014 Del Skrevet 13. februar 2014 Noe nærmere alpene da? Munchen er vel ganske høyere over havet enn Berlin? Lenke til kommentar
( ) Skrevet 13. februar 2014 Del Skrevet 13. februar 2014 München stimmt! Die neue Aufgabe wird vom "Tkse" kommen - Viel Glück! Lenke til kommentar
Tkse Skrevet 13. februar 2014 Del Skrevet 13. februar 2014 (endret) Siden jeg ikke kan noe særlig tysk, antar jeg at jeg hadde rett. Sehr Gut! Endret 13. februar 2014 av Tkse Lenke til kommentar
crazylazyboy Skrevet 14. februar 2014 Del Skrevet 14. februar 2014 Hva heter dette bygget? Jeg har travlet rundt i München en hel dag men tydeligvis ikke fått det med meg Lenke til kommentar
Tkse Skrevet 14. februar 2014 Del Skrevet 14. februar 2014 Ny oppgave. Hvor er dette? Lenke til kommentar
Hakataramea Skrevet 14. februar 2014 Del Skrevet 14. februar 2014 (endret) Jeg klarer ikke en gang å tippe verdensdel. Tenkte først Sør-Amerika. Men det kan like gjerne være Afrika eller Asia. Magefølelesen sier Sør-Amerika, men jeg tar ikke byen. Det er neppe Caracas, Bucaramanga eller Belo Horizonte. Så da satser jeg heller på Afrika. Jeg fyrer av fra svært langt hold og sier Kampala i Uganda. Edit: Navnet står i bildetittelen. Jeg skal holde kjeft, så håper jeg andre ser svaret ut fra selve bildet . Endret 14. februar 2014 av Hakataramea Lenke til kommentar
Henrik C Skrevet 14. februar 2014 Del Skrevet 14. februar 2014 Det er noe som minner meg om et bilde jeg har sett fra La Paz. Tror imidlertid ikke det er La Paz, men tipper det er en by høyt over havet, fortrinnsvis i Sør-Amerika. Kan det være i Peru eller Bolivia? Lenke til kommentar
Tkse Skrevet 14. februar 2014 Del Skrevet 14. februar 2014 Er nok ikke Afrika. Heller ikke Peru eller Bolivia. Lenke til kommentar
Cair Paravel Skrevet 14. februar 2014 Del Skrevet 14. februar 2014 Quito, Ecuador Lenke til kommentar
Tkse Skrevet 14. februar 2014 Del Skrevet 14. februar 2014 Quito, Ecuador Stemmer, hvordan visste du det? Lenke til kommentar
crazylazyboy Skrevet 14. februar 2014 Del Skrevet 14. februar 2014 Jeg så også den! Har sett oversiktsbilder av Quito før og det var veldig likt. Synd jeg var sent ute Lenke til kommentar
Tkse Skrevet 14. februar 2014 Del Skrevet 14. februar 2014 Quito er forøvrig den nest høyeste hovedstaden i verden, etter La Paz, Bolivia. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå