robertaas Skrevet 9. februar 2014 Del Skrevet 9. februar 2014 Over 48 timer uten flere tips så da er oppgaven fri. Lenke til kommentar
Hakataramea Skrevet 9. februar 2014 Del Skrevet 9. februar 2014 Hvor har jeg vært nå? Stedene henger sammen, så legger ved to bilder. Lenke til kommentar
Kjeven Skrevet 9. februar 2014 Del Skrevet 9. februar 2014 Synes det ligner litt på Namibia, kan det stemme? Lenke til kommentar
crazylazyboy Skrevet 9. februar 2014 Del Skrevet 9. februar 2014 Har av en eller annen grunn lyst til å si Mauritania, føler denne er litt annerledes Lenke til kommentar
Samara Skrevet 10. februar 2014 Del Skrevet 10. februar 2014 Ingen respons å få?Beklager, vært mye borte. Bildet viste zigguraten som er nærmeste nabo til nasjonalteateret i Budspest. Tenkte å legge ut et bilde av teateret eller Művészetek Palotája som neste hint, men så langt kom jeg ikke. Bra dere fortsatte med ny oppgave! Lenke til kommentar
Hakataramea Skrevet 10. februar 2014 Del Skrevet 10. februar 2014 Namibia er riktig. Men bør ha navn på områdene. Selv om Namibia ikke er noe typisk turistland, er disse stedene blant de mest besøkte (og for øvrig vel verdt turen). Lenke til kommentar
Kjeven Skrevet 10. februar 2014 Del Skrevet 10. februar 2014 Namibia er riktig. Men bør ha navn på områdene. Selv om Namibia ikke er noe typisk turistland, er disse stedene blant de mest besøkte (og for øvrig vel verdt turen). Området jeg tenkte på heter Soussvlei (usikker på hvordan det staves), hvor man blant annet finner det som hevdes å være verdens høyeste sanddyne og saltsletten jeg mener man ser i bilde nummer to. Er det godkjent? Har aldri vært der, men det står definitivt høyt oppe på lista mi! Lenke til kommentar
Hakataramea Skrevet 11. februar 2014 Del Skrevet 11. februar 2014 Korrekt! Sossus Vlei ligger i den namibiske ørkenen, og har noen av de flotteste ørkenområdene i hele verden. Her finner man visstnok de to høyeste sanddynene i verden. Nummer to er visstnok Big Daddy, som er på det øverste bildet. Sanddyna er cirka 325 meter høy, og for øvrig ganske tung å bestige i 40 varmegrader. Dead Vlei (bildet under) er et lite innestengt dalområde, med bunn av hard leire (og salt). Dette var en gang en oase, med mange flotte Akasie-trær. Da elveleiet skiftet kurs døde derimot trærne og området. I dag står bare de sorte skjelettene av trærne tilbake, på den hvite overflaten. Et besøk hit føles som å være på en annen planet. Da er det Kjeven sin tur. 1 Lenke til kommentar
Kjeven Skrevet 11. februar 2014 Del Skrevet 11. februar 2014 Hvor finner man denne? Og hva er det? Ser kanskje ikke så fantastisk ut, men er både den største og best bevarte av sitt slag i verden i dag. Lenke til kommentar
crazylazyboy Skrevet 11. februar 2014 Del Skrevet 11. februar 2014 Jeg tror det er en sport hvor hest er innblandet, ser for meg at man satt i en kjærre og at det rett og slett var et løp? Føler også at dette er i Israel, men vet ikke Lenke til kommentar
Mythos Skrevet 11. februar 2014 Del Skrevet 11. februar 2014 Ligner litt på Circus Maximus i Roma, men tror det er en annen Hippodrom. Lenke til kommentar
Kjeven Skrevet 11. februar 2014 Del Skrevet 11. februar 2014 Ligner litt på Circus Maximus i Roma, men tror det er en annen Hippodrom. Du har rett i at det er en hippodrom, men Roma er feil. Føler også at dette er i Israel, men vet ikke Ikke Israel, men du er i riktig nabolag. Lenke til kommentar
Pernicious Weed Skrevet 11. februar 2014 Del Skrevet 11. februar 2014 Hippodromen i Beirut, tenker jeg. Lenke til kommentar
Kjeven Skrevet 11. februar 2014 Del Skrevet 11. februar 2014 Beirut er feil. Hippodromen i Beirut, selv om den i sin tid skal ha vært større enn den i bildet mitt, er i ganske dårlig forfatning i dag, og var faktisk såvidt reddet fra å bli ødelagt til fordel for et boligkompleks så sent som i 2012. Lenke til kommentar
Kjeven Skrevet 12. februar 2014 Del Skrevet 12. februar 2014 Her er mer romersk arkitektur, en triumfbue datert til ca. det 2. århundre e.Kr. Byen er nesten 5000 år gammel, og ble grunnlagt av en eldgammel sjøfarende sivilisasjon som i sin storhetstid regjerte Middelhavet med sine handelsruter, og grunnla en annen berømt by hvis ruiner i dag ligger i Tunisia. Byen er fremdeles en viktig havneby i sitt land, men langt fra så viktig som den en gang var. Lenke til kommentar
crazylazyboy Skrevet 12. februar 2014 Del Skrevet 12. februar 2014 (endret) Middelhav, havneby, 5000år gammel, viktig da tenker jeg Byzantium/Constantinopel/Istanbul, kan det stemme? Navn på hippodromen kan jeg ikke se for meg men Endret 12. februar 2014 av crazylazyboy Lenke til kommentar
Kjeven Skrevet 12. februar 2014 Del Skrevet 12. februar 2014 Istanbul er feil. Sivilisasjonen jeg snakker om er eldre enn Bysants. Bysants hadde kontroll over denne byen i ca. 300 år før de mistet den, og mye annet, til fordel for invaderende styrker. Lenke til kommentar
( ) Skrevet 12. februar 2014 Del Skrevet 12. februar 2014 Skudd fra hoften: Aleppo, Syria. Lenke til kommentar
Kjeven Skrevet 12. februar 2014 Del Skrevet 12. februar 2014 Aleppo er feil, men geografisk sett er du veldig nærme. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå