Gå til innhold

Geografilek for oss nerder [Les første post]

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Ingen respons å få?

Beklager, vært mye borte. Bildet viste zigguraten som er nærmeste nabo til nasjonalteateret i Budspest. Tenkte å legge ut et bilde av teateret eller Művészetek Palotája som neste hint, men så langt kom jeg ikke. Bra dere fortsatte med ny oppgave! :)
Lenke til kommentar

Namibia er riktig. Men bør ha navn på områdene. Selv om Namibia ikke er noe typisk turistland, er disse stedene blant de mest besøkte (og for øvrig vel verdt turen).

Området jeg tenkte på heter Soussvlei (usikker på hvordan det staves), hvor man blant annet finner det som hevdes å være verdens høyeste sanddyne og saltsletten jeg mener man ser i bilde nummer to. Er det godkjent? Har aldri vært der, men det står definitivt høyt oppe på lista mi!

Lenke til kommentar

Korrekt! Sossus Vlei ligger i den namibiske ørkenen, og har noen av de flotteste ørkenområdene i hele verden. Her finner man visstnok de to høyeste sanddynene i verden. Nummer to er visstnok Big Daddy, som er på det øverste bildet. Sanddyna er cirka 325 meter høy, og for øvrig ganske tung å bestige i 40 varmegrader.

Dead Vlei (bildet under) er et lite innestengt dalområde, med bunn av hard leire (og salt). Dette var en gang en oase, med mange flotte Akasie-trær. Da elveleiet skiftet kurs døde derimot trærne og området. I dag står bare de sorte skjelettene av trærne tilbake, på den hvite overflaten. Et besøk hit føles som å være på en annen planet.

Da er det Kjeven sin tur.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Beirut er feil. Hippodromen i Beirut, selv om den i sin tid skal ha vært større enn den i bildet mitt, er i ganske dårlig forfatning i dag, og var faktisk såvidt reddet fra å bli ødelagt til fordel for et boligkompleks så sent som i 2012.

Lenke til kommentar

Her er mer romersk arkitektur, en triumfbue datert til ca. det 2. århundre e.Kr.

post-165023-0-85263000-1392233190_thumb.jpg

Byen er nesten 5000 år gammel, og ble grunnlagt av en eldgammel sjøfarende sivilisasjon som i sin storhetstid regjerte Middelhavet med sine handelsruter, og grunnla en annen berømt by hvis ruiner i dag ligger i Tunisia. Byen er fremdeles en viktig havneby i sitt land, men langt fra så viktig som den en gang var.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...